Staffans2000
E elmont skrev:
Man kan ju även fråga sig varför man inte är intresserad av metoder som är korrekt enligt alla regler utan enbart riktar in sig på den metod man tycker är enklast oavsett ev legitimitet.
Du svarar själv på din egen fråga. Man skall inte gå över ån efter vatten.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vore det inte bättre att som TS efterfågar, diskutera dessa frågor, istället för att slänga ett regelverkskopendium i hans knä?
Ingen förbjuder dig att skaffa och läsa elinstallationsreglerna och komma med en analys över möjligheten att dra en elkabel i en skorsten. Den som vill göra det behöver skriva ned en sådan analys som ska kunna visas upp på begäran ifall frågan skulle väckas av myndigheterna.
 
Staffans2000
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den som vill göra det behöver skriva ned en sådan analys som ska kunna visas upp på begäran ifall frågan skulle väckas av myndigheterna.
Här är väl den springande punkten. Det handlar om en kabelstump i en imkanal i en sommarstuga. Inte elsystemet till nödkylningen av ett kärnkraftverk!
Dessutom kan man fundera över sannolikheten att "myndigheterna" är intresserade av TS sommarstuga.

Staffan
 
Staffan, det bror väl kanske på vilket vatten det är i ån och vad man ska använda det till.
Det finns otaliga regler inom el som otaliga (mindre vetande?) tycker är helt galna. Men som för dom mer insatta kan vara helt logiska och kloka. Det går tex att dra lös FK i väggarna och få uttag att fungera utmärkt och då är väl allt helt OK eller?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
Men var ska man sätta gränsen för olämpligt utförande.
Ska det ens finnas någon gräns, eller är det lika OK att det ser ut såhär till sist:

kanalisation-frankrike-el.jpg

centralen_ovansida.jpg

88280c7a8235fe5e6cf2233beb67a085.jpg
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Staffans2000
E elmont skrev:
Det går tex att dra lös FK i väggarna och få uttag att fungera utmärkt och då är väl allt helt OK eller?
Ja, de behöver inte ens vara isolerade överhuvudtaget:D.
Men nu handlar det om TS skorsten, och den eventuella risk som föreligger.

Staffan
 
Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men var ska man sätta gränsen för olämpligt utförande.
Ja, det är frågan. Är det olämpligt utifrån reglementet? Eller är det olämpligt rent praktiskt? De kan gå hand i hand, men också milsvida isär.

Staffan
 
Mikael_L
Vad jag menar är väl bara att det måste väl finnas någon gräns för saker som t.ex. el ska vara utfört (på samma sätt som vi har gränser för hur bilar får vara ordnade, och byggregler för hus och att det måste finnas nödstopp på farliga maskiner osv osv).
Nu kanske du tycker att det bör stå var och fritt att själv välja gränsen för hur en elledning upp taket på huset ska vara anordnad.

Men om vi skippar allmänt tyckande och vad man tycker är enklast (för en själv) så är defacto gränsen i princip satt så att man inte får dra ledningar i luftkanaler eller rökkanaler.
Men det finns lite små möjligheter att trixa sig förbi detta, om man är beredd på att ta risken, ta diskussionerna, ta konsekvensen.


Du kan prova att byta ut bromsrören på din bil till högtrycksplastslang och sen se hur du lyckas ta diskussionen vid nästa besiktning. Du kan ha helt rätt i att slangen är bättre, eller åtminstone lika bra, som de gamla bromsrören i metall, men du ska också få med någon annan i ditt tyckande.
Det kanske inte ens går att finna något förbud mot bromsslang i plast i lagboken, men ändå riskerar du att få ta bussen hem.
 
Mikael_L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja, de behöver inte ens vara isolerade överhuvudtaget:D.
Men nu handlar det om TS skorsten, och den eventuella risk som föreligger.

Staffan
Nej, det handlar inte (bara) om den risk som föreligger.
Det handlar också om regler.

Jag kan köra ner till affären efter två stor stark, risken att jag skapar en olycka är väldigt liten. Men jag åker dit ändå om polisen stoppar mig.
 
Det handlar inte bara om TS skorsten utan om att man måste följa reglerna. Skulle man börja töja på regler och ha en diskussionston om varje fall där kreti och pleti har åsikter finge man nog fördubbla yrkeskåren och ha en del som diskuterade vad som ev skulle kunna gå och en del som arbetade.
Jag tycker att reglerna ska vara så tydliga som möjligt så att man slipper alla gränsdragnings diskussioner även om det då och då skulle få fall som ev skulle fungera lika bra men ligger på "fel sida gränsen". Det går ju alltid att flytta på gränsen OM det skulle göra någon större skillnad.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det handlar om en kabelstump i en imkanal i en sommarstuga.
Vet inte vad du försöker uppnå i denna tråd. Men dylika uttalanden leder inte till att belysa frågan om kabel i skorsten. Skaffa reglerna nu och gör en analys åt TS.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Dessutom kan man fundera över sannolikheten att "myndigheterna" är intresserade av TS sommarstuga.
Det spelar inte roll vad sannolikheten är. Vid avsteg från Svensk Standard så kräver föreskrifterna att de bedömningar som ligger till grund för utförandet dokumenteras.
 
Nätverkskablar har inget med starkström att göra. Helt andra regler och förutsättningar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det finns lite små möjligheter att trixa sig förbi detta, om man är beredd på att ta risken, ta diskussionerna, ta konsekvensen.
Hade det varit någon ökad risk, vore det logiskt att det var totalförbjudet. Men det är det inte, utan det skall om möjligt undvikas. Stor skillnad mot förbjudet.

Det är detta TS ville ha hjälp med: Risk och konsekvens.
Istället fick han regelverket uppläst. Vilket inte var helt glasklart det heller.

Hade det varit min skorsten hade analysen gått fort. Ingen hetta, vassa kanter, fukt, mekanisk belastning eller nogot annat som kan medföra en högre risk än den vedertagna.
Inte heller gör jag en hållfasthetsberäkning och konsekvrensanalys, enligt ett generellt regelverk, när jag skall lägga ut en planka över ett dike. Istället ställer jag mig på den och känner efter hur mycket den sviktar. Förvisso är det en konsekvensanalys och beräkning det också. Likadant borde man kunna göra i TS fall.

Staffan
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Här är väl den springande punkten. Det handlar om en kabelstump i en imkanal i en sommarstuga. Inte elsystemet till nödkylningen av ett kärnkraftverk!
Dessutom kan man fundera över sannolikheten att "myndigheterna" är intresserade av TS sommarstuga.

Staffan
Kan berätta att i Kärnkraftverk 3 i Forsmark så har jag både dragit kablar och satt upp lysrörsarmaturer i ”ventilationskanalerna”, då de även används som utrymningsvägar...
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.