D Dodger skrev:
”ventilationskanalerna”
Är det vetilationskanaler eller ventiationsschakt ?

E elmont skrev:
Stor skillnad på schakt och kanal. Ett schakt är ett utrymme som kanaler är monterade i och har i bland stegar och stannplan i sig, kanal är en trumma som luften transporteras i och är hermetiskt tillsluten, för utm någon inspektionslucka/or

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hade det varit någon ökad risk, vore det logiskt att det var totalförbjudet. Men det är det inte, utan det skall om möjligt undvikas. Stor skillnad mot förbjudet.

Det är detta TS ville ha hjälp med: Risk och konsekvens.
Istället fick han regelverket uppläst. Vilket inte var helt glasklart det heller.

Hade det varit min skorsten hade analysen gått fort. Ingen hetta, vassa kanter, fukt, mekanisk belastning eller nogot annat som kan medföra en högre risk än den vedertagna.
Inte heller gör jag en hållfasthetsberäkning och konsekvrensanalys, enligt ett generellt regelverk, när jag skall lägga ut en planka över ett dike. Istället ställer jag mig på den och känner efter hur mycket den sviktar. Förvisso är det en konsekvensanalys och beräkning det också. Likadant borde man kunna göra i TS fall.

Staffan
Det hela är enkelt.
Antingen gör man som man ska enligt de regler som finns. Eller så skippar man det. Så enkelt är det. Men man bör tänka på att reglerna är där av en anledning. Inte för att jävlas.
Eller så skippar du reglerna helt.
Det går säkert bra. Och det händer säkert ingenting.
Men om det skulle gå åt h-e så kan FB neka ersättning. Eftersom man inte följt reglerna

Men att diskutera reglerna utan ha läst igenom reglerna eller satt sig in frågeställningen är inte det bästa.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Jag har varit i stora murade/gjutna "trummor" där man tar sig in genom inspektionsluckor och dörrar. Kanalernas enda uppgift är att transportera luft men pga deras storlek måste man gå inne i kanalerna för att kunna tex "sota". Det är i den typen av kanaler som undantag får(fick) göras och där kunde man, om det var nödvändigt, i undantagsfall dra kablar som var nödvändiga för driften under vissa speciella förhållanden och förläggningskrav som tex brandtätning mm.

Mikael_L
E elmont skrev:
Det är i den typen av kanaler som undantag får(fick) göras och där kunde man, om det var nödvändigt, i undantagsfall dra kablar som var nödvändiga för driften under vissa speciella förhållanden och förläggningskrav som tex brandtätning mm.
Det stämmer inte.
Undantagen finns/fanns helt enkelt för att det finns diverse utrustning som måste installeras i luftvägarna.
Först och främst så är det en massa fläktmotorer och belysning i aggregaten, ett förbud mot elkabel i ventilationstrummor hade betytt stora svårigheter.

Jag installerar ju en hel del styr, det finns mycket skit som ska in i kanalsystemet ibland.

Vad är det som inte stämmer?

Mikael_L
Att det inte krävs en sådan storlek på kanalen, den kan vara hur liten som helst.
Utan kravet är att elkabeln gäller för drift av utrustning för luftsystemet.

Om någon uppfattat att jag har påstått att det krävs en viss storlek på kanalen, så får jag ta på mig det. Men det var aldrig min mening, meningen var att tala om att det finns kanaler som kanske inte alla vet om.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Först och främst så är det en massa fläktmotorer och belysning i aggregaten, ett förbud mot elkabel i ventilationstrummor hade betytt stora svårigheter.
Mycket stor skillnad på fläktrum och kanaler, i fläktrum godkänt med ledningar, givare och annat sätts in för det mesta i dess utrymmen med genomförning i trumman/kanalen -s påt

Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att det inte krävs en sådan storlek på kanalen, den kan vara hur liten som helst.
Utan kravet är att elkabeln gäller för drift av utrustning för luftsystemet.
Det stämmer väl perfekt in på ts tilltänkta installation av en fläkt?

Staffan

Staffans2000
B Byggdjuret skrev:
Det hela är enkelt.
Antingen gör man som man ska enligt de regler som finns. Eller så skippar man det. Så enkelt är det. Men man bör tänka på att reglerna är där av en anledning. Inte för att jävlas.
Eller så skippar du reglerna helt.
Det går säkert bra. Och det händer säkert ingenting.
Men om det skulle gå åt h-e så kan FB neka ersättning. Eftersom man inte följt reglerna

Men att diskutera reglerna utan ha läst igenom reglerna eller satt sig in frågeställningen är inte det bästa.
Nja!
Så enkelt är det inte. Eller rättare sagt, det blir väldigt tungrott och fyrkantigt att slaviskt följa varenda regel till punkt och pricka.
Regler uppstår inte av en slump. Lika lite är det praktiskt att blindt styras av dem, eftersom de är generella och inte beskriver det exakta tillvägagångssättet i varje enskilt fall. Detta känner naturligtvis regelmakarna till, därför ger de utrymme för tolkningar. Svårare än så är det faktiskt inte.
Det skulle faktiskt förvåna mig rejält ifall du aldrig av praktiska skäl böjt på reglerna lite grann, för att få en lika säker, men betydligt mer lättrodd installation.

Det går naturligtvis utmärkt att diskutera bilkörning, även om man inte själv har körkort.

Staffan

Och för TS handlar det ju INTE om att det inte finns nått val för kabeldragningen utan bara att det blir enklare och därmed billigare. Och varken enkelhet eller ekonomi är ett giltigt skäl till att få dra ledningarna i kanaler.

Staffans2000
E elmont skrev:
Och varken enkelhet eller ekonomi är ett giltigt skäl till att få dra ledningarna i kanaler.
För TS och alla andra är ekonomi en parameter. Det var bla därför han dristade sig till att ställa frågan, här i det vanligtvis så pragmatiska elforumet.

Nu har Byggdjuret förklarat att några säkerhetsmässiga risker inte föreligger, men att det inte är regelmässigt och att han kan få problem med försäkringsbolaget om det osannolika ändå skulle inträffa. Så den efterfrågade konsekvensanalysen torde kunna sammanfattas med det ovan skrivna! Eller?

Jag måste säga att du läser dåligt om du tolkar hans inlägg så. Varför kan du inte själv bidra i denna fråga istället för att klaga över dem som förmedlar regler och praxis? Du kommer ingen vart med att underskatta riskerna med svepande ordalag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.