D Daniel 109 skrev:
Nej, jag har ingen möjlighet att visa upp regler som inte finns. Men jag skulle kunna tänka mig att det du syftar på har med brandseparation att göra. Ventilationsschaktet och kanalerna är olika brandceller i större byggnader. Men villor är bara en brandcell, så de reglerna gäller inte.
Omöjligt att visa upp påståenden regler om sådant som inte finns!

Varför inte göra det lite enkelt och billigt? Mitt förslag - utanför skorstenen:
Lyft bort nockpannan eller närmaste panna
- borra ett 16 mm hål
- sätt in ett elrör som slutar lite över takpappen
- sätt in en utekabel, täpp till inne i röret och utanför med lämpligt "kladd" - silikon, acryl ?
- dra kabeln neråt till pannan under, gör en regndroppsböj och sén upp till fläkten.
- sätt tillbaks pannan.
Färdigt.

Staffans2000
B babbler skrev:
Varför inte göra det lite enkelt och billigt? Mitt förslag - utanför skorstenen:
Lyft bort nockpannan eller närmaste panna
- borra ett 16 mm hål
- sätt in ett elrör som slutar lite över takpappen
- sätt in en utekabel, täpp till inne i röret och utanför med lämpligt "kladd" - silikon, acryl ?
- dra kabeln neråt till pannan under, gör en regndroppsböj och sén upp till fläkten.
- sätt tillbaks pannan.
Färdigt.
Det var väl ett plåttak?

Själv hade jag dragit kabeln i skorstenen, med motiveringen -vad i hela friden kan gå fel? Som jag ser det med TS:s förutsättningar. Ingenting. Även för att ventilationskanalen kyler sig själv när det eldas i grannkanalen. Att då komma med lätt raljerande råd. Som i inlägg 69, är ett rent sabotage för TS dilemma. Pragmatiska tips hade säkert uppskattats mer än "såfårmanintegörarekommendationer".

Så en fråga till er som förespråkar en annan dragning: -Vari ligger faran med TS förslag?

Staffan

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Att inte förstå vad som kan gå fel tycker jag är ett ganska bristfälligt motiv för att gå utanför gamla föreskrifter och vedertagen praxis. Om du däremot presenterar en riskbedömning där du väger in all den yttre påverkan och andra aspekter som beskrivs i elinstallationsreglerna för materiel och ledningar så kanske det går att motivera. Det handlar om ca 100 sidor.

• Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du däremot presenterar en riskbedömning där du väger in all den yttre påverkan och andra aspekter
Det har TS gedan gjort. Flera gånger dessutom!
Så -vilken praktisk risk finns om en kabel dras en dryg meter genom en imkanal?

Staffan

D
Jag har nu bokat en s k konsultation och rådgivning med den lokala sotarmästaren till det facila priset av 1400 kr plus moms.

Vad tycker ni att jag ska fråga sotaren med anledning av min eventuella kabeldragning i pipan?

Jag är medveten om att detta är en fråga på tvären mellan elektriker/sotare men några frågor kanske sotarmästaren kan besvara som sedan underlättar elektrikerns bedömning.

För att inte få svar att Elekriken inte kommer godkänna detta så ställ frågan om antennkabel eller lan till en kamera för att se ev risker med själva kabeln. Är det OK med annan kabel ur ren brand synpunkt är ju nästa steg att förstå vad de riskerna med en elkabel är.
Måste gå att få detta till en säker och bra lösning.

D
Smart

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det har TS gedan gjort. Flera gånger dessutom!
Så -vilken praktisk risk finns om en kabel dras en dryg meter genom en imkanal?

Staffan
Du citerar bara en del av det jag skrev. Jag skrev att det handlar om ca 100 A4-sidor i elinstallationsreglerna, och dessa har vi inte gått igenom i denna tråd. Jag vet inte vad som kan gå fel. Jag har aldrig haft anledning att fundera över detta avsteg utan gått i vedertagna fotspår. Det finns massor av liknande exempel där ingen vet vad som händer om man kliver av stigen, och där det inte finns någon anledning till att ta den risken. Den som verkligen inte kan hitta en annan vedertagen lösning får nagelfara reglerna och bedöma samtliga punkter där. Det är dessutom en bedömning för varje specifikt fall. Bara TS vet vilka förutsättningar som finns hos honom. Boken finns här. Det är främst del 51 och 52 som berör detta, men hoppa inte över del 13.

Staffans2000
Frågan är ganska enkel.

Kan kabeln skadas av sin egen tyngd (1,2m)?
Kan kabeln skadas av att kanalen eventuellt rengörs någon enstaka gång (sommarstuga)?
Kan kabeln skadas av värmen ifrån de andra rökkanalerna?

Den enda risken jag kan se, är värmen från intilliggande kanaler, men det skulle TS kontrollera genom proveldning.

Vore det inte bättre att som TS efterfågar, diskutera dessa frågor, istället för att slänga ett regelverkskopendium i hans knä?

Staffan

Mikael_L
Kan kabeln skadas av djur, djurs verksamheter eller exkrementer?
Kan kabeln skadas av väder, vind, UV-ljus eller fukt eller is, frysning etc.
Kan kabeln skadas av att den ej förväntas vara där
Kan kabeln skadas av kemikalier
Det finns fler frågor som går att ställa.
Många, kanske alla, går att besvara nekande. Men detta hör till riskbedömningen.

Nu görs det väl nästan aldrig såhär omfattande riskbedömning annars, men å andra sidan diskuterar vi ett utförande som väldigt många elektriker av ryggmärgsreflex (och pga äldre utgåvor av regler) kommer säga nej till, samt att en del besiktningsmän obönhörligt skulle slå ner på, oavsett om de kan presentera någon anledning eller inte.

När man lite flagrant sådär försöker sätta sig över vad en majoritet anser, så brukar det vara bra att ha gott på fötterna innan man tar striden, om du fattar.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och i inlägg 107,108, 112 har jag vridit och vänt lite på argumenten och reglerna för att försöka se sätt att krångla sig fram någon väg. Allt är baserat på både regler, äldre likväl som nuvarande, samt vad kritiska röster kan komma att ha att klaga på.

Frågan har flera bottnar, och hade du inte frågat mig utan någon random elektriker eller besiktningsman så hade det säkert varit betydligt mer än 50% chans att svaret bara mycket kortfattat hade lytt "Elkabel i pipa i skorstenen - NEJ, absolut inte, det är inte alls tillåtet!"

Det är kanske mest det man har emot sig ...

Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:
"Elkabel i pipa i skorstenen - NEJ, absolut inte, det är inte alls tillåtet!"
Det är ju det som är problemet. Råd som endast hänvisar till ett regelverk, är inte mycket till råd, när det inte även talas om de eventuella faktiska riskerna i just detta fall. Dvs. Exempel: "Regelverket avråder från det. Men själv kan jag inte se någon fara i ditt förslag". Eller: "Regelverket ... Själv tycker jag att du skall undvika ditt förslag pga. risk för hög värme, vassa kanter etc." Det är till betydligt mer hjälp, än att med skygglappar på, börja med en moralpredikan. Likt denna:

GK100 GK100 skrev:
Mycket av det du skriver är inte vettigt och typiskt för att hamna på ett sluttande plan med mer och mer felaktigheter som speciellt rimmar dåligt på ett konsumentforum och då saker som formellt är olagliga att utföra för de flesta som frågar/diskuterar. Speciellt delarna i ditt första stycke tyder på att du har väldigt lite förståelse för de mekanismer som kan ge faror i det fallet, lika lite som du verkar känna till hur ledningar/kablar avsedda för sån påkänning är konstruerade eller hur de hanteras/monteras.

Ge inte söta munsbitar till de FUD-krafter som tydligen ligger och fiskar i elforumets trådar. Det är inget illa menat till just dig eller inlägget men man behöver inte beskriva hempul typ 1A som något att ta efter eller rekommendera.

Staffan

Man kan ju även fråga sig varför man inte är intresserad av metoder som är korrekt enligt alla regler utan enbart riktar in sig på den metod man tycker är enklast oavsett ev legitimitet.
Jag har monterar åtskilliga "takfläktar" i mina dar men ALDRIG dragit matningen genom en pipa i skorstenen.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag håller med dig Staffan att frågan ofta hamnar i att "så har man aldrig fått göra" istället för att hitta anledningen till att det idag inte finns material som klarar detta.
Själv va jag länge på gång att sätta en 12V fläkt i toppen av skorsten med kabel ner till badrumet i källaren (utan yttervägg). Alternativet va då att få upp en kabel 1 våning nyrenoverat eller paxfläkt direkt på kanalen som även det enligt många sotare inte är bra då man kan pressa in fukt i skorstenen. Då jag letat och försöka bygga nått själv lite för länge så blev det en paxfläkt men inte helt nöjd utan skulle genast köpa en färdig godkänd produkt med fuktsensor i källarplan och en fläkt uppe i skorstenen om kablen kan få hänga den vägen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.