Där kabeln kommer in i lägenheten monterar du bara en liten kopplingsdosa. Från den drar du kabeln vidare i serie.

Den lilla dosan kommer inte att synas mkt...
Men som sagts tidigare behöver du fler än ett jack?
 
Ett alternativ som kan fungera beroende på hur det ser ut runt din dörr är att sätta en dosa på väggen där telekabeln kommer in:
t.ex. https://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161986567

I den kan du skarva telekabeln utan att behöva löda.
Jag skulle rekommendera att dra 4-ledar-kabel.
t.ex. http://www.jula.se/ekkx-kabel-20-m-410042
På så vis kan du flytta ditt första jack till den plats som passar bäst - t.ex. där du vill ha ditt ADSL-modem.

Edit: Damit - lite för långsam ;)
 
Patrik_Hed skrev:
Jaså, jag trodde att de skulle ha ett "finger med i spelet" och kanske kunde bidra med lite kosing eller att kanske få en tankeställare om att byta alla "telestigare". Men då ska man (TS) alltså ringa direkt till Skanova?

//Patrik
Har man fel på telefonern felanmäler man den. Då kommer Skanovas entr ut alt så kommer Telias entr ut, vilket i stort är samma.
Brf:en upplåter plats för Skanova
Sitter det skåp i trapphuset så brukar inte BRF-en ha nycklar dit.
 
Till TS.. man behöver inte krångla till den med att löda, det är överkurs. Om du har en väggdosa där kabeln kommer in från trappan så kan du skarva. Funkar lika bra att tvinna noga, vill man vara extra säker kan man använda "sockerbitar"
 
frohike skrev:
Till TS.. man behöver inte krångla till den med att löda, det är överkurs. Om du har en väggdosa där kabeln kommer in från trappan så kan du skarva. Funkar lika bra att tvinna noga, vill man vara extra säker kan man använda "sockerbitar"
Använd dessa istället: http://www.kjell.com/?item=39037&path=

Risken är att ledaren går av p.g.a. brottanvisningen på kopparledaren som lätt bli när man skalar telekabel.
 
Som redan påpekats så är det här varken behörighetskrävande eller farligt ifall du skulle göra fel.

Du kan i stort sett göra hur du vill för att skarva kabeln, till och med skala upp ändarna på de två kablar som ska skarvas, tvinna ihop dem och sen linda in dem med tejp...

En bonusfråga: behöver du telefonledningen alls? En IT-mässigt lyxig BRF har bredband i form av nätverkskabel indraget till varje lägenhet och så kör man bredbandstelefon d^_^b

Daniel78 skrev:
Använd dessa istället: [länk]

Risken är att ledaren går av p.g.a. brottanvisningen på kopparledaren som lätt bli när man skalar telekabel.
Det beror väl på vad man har för verktyg? Om man har en grov avbitartång som passar till säg 1,5mm2 EK och grövre eller kanske en sax så är det lätt hänt att skada telekabel. Om man har en liten avbitare lämplig för finelektronik eller ett verktyg för att skala (tunna) ledningar så funkar det oftast bra.
 
yxis skrev:
Det beror väl på vad man har för verktyg? Om man har en grov avbitartång som passar till säg 1,5mm2 EK och grövre eller kanske en sax så är det lätt hänt att skada telekabel. Om man har en liten avbitare lämplig för finelektronik eller ett verktyg för att skala (tunna) ledningar så funkar det oftast bra.
Med tanke på de frågor som ställts i tråden så antar jag att TS inte har allt för stor arsenal av verktyg, och "oftast bra" är inte
"alltid bra", med skarvklämmor slipper jag riskera att ledaren går av, oavsett om jag använder min bultsax eller någon av mina justerbara skaltänger.
 
Mörtögon skulle jag också ha föredragit framför sockerbitar och ubåtar.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Mörtögon skulle jag också ha föredragit framför sockerbitar och ubåtar.

//Patrik
Det finns ju en anledning till att de använts av Televerket, Telia, Skanova, Ericsson etc i mååååånga år :)

Tyvärr har jag stött på en hel del "nya" elektriker som aldrig använder dom, utan hellre kör med ubåtar, med kabelbrott som följd, jag har sett allt för många tele/larm-installationer där ledarna inte tålt att man "grävt lite" i dosorna :(
 
Ja, sant. Kör på "fiskögonen".

(Nån slags snålgrej i mig stretar mot alla sånadär engångsgrejer även om de egentligen är bra - tänk om man ändrar sig... ;) )
 
Med tanke på TS kunskaper inom telebiten så är fiskögon/myror mm lite överkurs också. Inget illa menat till TS..

Sen tja, ska man va ärlig så förtjänar inte Televerket, Telia, Skanova mfl ett omnämnade gällande kvalité. Dessa gubbar har vart duktiga på att smutsa ner hela telesidan med dåligt rykte. Myror/fiskögon mm har en fördel, de går snabbt att skarva med, vilket telia mfl gillar, eftersom de inte vill lägga någon längre tid hos kund.
 
Fördelen med mörtögon är om man ska skarva i en fuktig miljö då silikonet i dem gör att kopparn inte korroderar. En annan fördel är förstås att de är kompakta. Men det blir ofta dålig kontakt i dem.

Klämmor med en skruv som trycker ned på ledaren typ sockerbitar och ubåtar är inte så bra för telekablar eftersom ledaren lätt går av där skruven klämt ihop ledaren. Wago 222 och liknande är det bästa för att få både god kontakt och hållbarhet.
 
Iskra skrev:
Fördelen med mörtögon är om man ska skarva i en fuktig miljö då silikonet i dem gör att kopparn inte korroderar. En annan fördel är förstås att de är kompakta. Men det blir ofta dålig kontakt i dem.

Klämmor med en skruv som trycker ned på ledaren typ sockerbitar och ubåtar är inte så bra för telekablar eftersom ledaren lätt går av där skruven klämt ihop ledaren. Wago 222 och liknande är det bästa för att få både god kontakt och hållbarhet.
Jag brukar ofta rekomendera fiskögon, men precis som du säger är det ofta man fått dålig kontakt i dem. Man kan bli vansinnig för mindre, och eftersom det inte finns något testhål på dem är det inte enkelt att mäta sig fram till vilken koppling som är dålig heller.
Vill tacka för tipset om Wago 222, den ska testas! Jag trodde inte att det gick att använda den för såpass små ledarareor.
 
frohike skrev:
Med tanke på TS kunskaper inom telebiten så är fiskögon/myror mm lite överkurs också. Inget illa menat till TS..
Men vadå? Fiskögon kräver väl knappast någon djupare kompetens och de finns att köpa i diverse "konsumentbutiker".
 
yxis skrev:
Det beror väl på vad man har för verktyg? Om man har en grov avbitartång som passar till säg 1,5mm2 EK och grövre eller kanske en sax så är det lätt hänt att skada telekabel. Om man har en liten avbitare lämplig för finelektronik eller ett verktyg för att skala (tunna) ledningar så funkar det oftast bra.
De flesta av oss har väl framtänder...;) Och så hoppas man på att ingen ringer...:x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.