Bjurran skrev:
Jag brukar ofta rekomendera fiskögon, men precis som du säger är det ofta man fått dålig kontakt i dem.
Vilka är det som "ofta" får dålig kontakt i dom?
Jag har monterat många hundra sådana och har aldrig haft några problem, dom bygger ju på samma förbindningsteknik som alla Ethernet-kontakter och krone-plintar gör, och det funkar hur fint som helst i bra mycket känsligare applikationer än tele-installationer.
 
Daniel78 skrev:
Vilka är det som "ofta" får dålig kontakt i dom?
Jag har monterat många hundra sådana och har aldrig haft några problem, dom bygger ju på samma förbindningsteknik som alla Ethernet-kontakter och krone-plintar gör, och det funkar hur fint som helst i bra mycket känsligare applikationer än tele-installationer.
Bra fråga, det kan vara en kvalitetsfråga också. Nu ska jag vara ärlig och direkt säga att jag köpt dem från t.ex. biltema, clas ohlson, kjell&co etc. genom åren och har inte kollat vilka som fungerat bättre än andra så det kan vara där felet ligger, men jag har märkt vid flera tillfällen att det inte blivit kontakt alls. Alltså inte dålig kontakt, utan noll trots att man även testat att klämma till dem lite extra.
Kroneplint brukar jag inte ka problem med, så jag håller med dig om att det inte borde vara något problem.
 
Det som gör att man kan få dålig kontakt är att man använder fel verktyg. Skall man klämma dessa rätt skall man använda ett verktyg avsett för ändamålet dvs käftar som pressar paralellt . Polygrip eller plattång är inte bra då du pressar fel.

Det är samma med krone, använder du fel verktyg eller gör på fel sätt så kommer du misslyckas

Jag är själv skolad med Löd/skruvplint där man sydde kabeln på baksidan, samt skarvning av kabel genom att löda.
Men det gör man sällan nu, utan det är klämmskarvar och krone som gäller
 
Redigerat:
Jag jobbade med larm ett tag, och dålig kontakt i mörtögon var ett vanligt problem, därav min avoga inställning till dem.

Trycker man dem fel så blir det ju ingen kontakt alls och då upptäcker man ju åtminstone det direkt, men det kan också bli glapp i dem efter ett tag. Larminstallationer görs ju av yrkesmän, så det var inte Biltema-grejer heller.
 
Alfredo: Jag "har hört" att likspänningen kan kittlas rätt bra den med :)


Ett allmänt tips vad gäller fukt är att se till att skarvarna sitter "överst" oavsett vad för typ av skarvar man använder, d.v.s. att det inte kan rinna fukt längs ledningarna ner i skarven.

Just på telekablar är det extra viktigt att undvika fukt eftersom det ligger likspänning över kablarna. Om man har en liten läcka så får man ofrivilligt en liten hobby-elektrolys-laboration där åtminstone ena ledaren till slut förstörs. (Det här gäller även parabolkoaxkablar och i princip även i bilar, det är rätt idiotiskt att ha minusjordat eftersom det är pluspolen som drabbas först/hårdast vid fuktproblem. Att minusjordat är så vanligt beror nog på att "vi har alltid gjort så" sen radiorörens tid.).

Inomhus i torra rum så är det dock ingen risk för fukt, förutom om det kommer rör utifrån eller från rum med helt annan temperatur.
 
Tack för alla svar! :O:D

För att förtydliga lite för alla er experter: ;)

* kabeln kommer in i lägenheten på ett märkligt ställe, dvs innanför dörren på den mest synliga väggen, ungefär femton centimeter in från dörrkarmen, och i nivå med golvsockeln.
* vi har nog tänkt ha två teleuttag, ett i hallen och ett i vardagsrummet.
* jag är hyfsat händig och det kanske tom finns en lödkolv bland verktygen (har en del efter pappa), men jag har aldrig pysslat med kablar och sånt.
* helst vill jag slippa ytterligare plastdosor som syns på väggen, så då tyckte jag lödning lät bättre. Allra helst skulle jag vilja slippa dra in ytterligare kablar alls nu när vi fått så fint målat ;) men eftersom sambon är fransman behöver han kunna kommunicera på enklaste vi.
* och nej, det finns inget bredband indraget av föreningen, vilket iofs inte gör mig något eftersom det brukar vara fult gjort och så blir man påtvingad ett bolag som man kanske inte tycker är så bra (vi är väldigt nöjda med vårt och vill absolut inte ha comhem t ex.:)).
 
yxis skrev:
Alfredo: Jag "har hört" att likspänningen kan kittlas rätt bra den med :)
Jo tack, jag har också "hört" det. :blushing: Men framtänderna är ju så praktiska skalverktyg. Man har de alltid med sig och de klarar olika kabeltyper/kabelareor.
 
Då är det ju ännu enklare, bara plugga in din decttelefonen telefon i hallen och sätt en extra var du nu vill ha den.
Varför dra runt med kablar 2011?
 
Nimajneb skrev:
Då är det ju ännu enklare, bara plugga in din decttelefonen telefon i hallen och sätt en extra var du nu vill ha den.
Varför dra runt med kablar 2011?
Vänta nu, hur menar du, att man ska ha den trådlöst på något vis?:S

Tyvärr går det inte att ha telefonen precis där kabeln kommer in, det blir för trångt (den väggen är snedställd så vid dörren är det väldigt trångt).
Men man måste väl ändå dra kablar till nästa uttag?
 
Petronille skrev:
Men man måste väl ändå dra kablar till nästa uttag?
Nej inte om vi bara pratar telefoni. Då kan du köpa en "bastelefon" som du ansluter till jacket och ett antal trådlösa slavar som pratar med basstationen. Brukar finnas kit med en bas och två slavar för en bra bit under tusenlappen.

Skall du ha ASDL måste ju även det kopplas in, normalt/bäst/säkrast i första (eventuellt enda) jacket.
 
Alfredo skrev:
Nej inte om vi bara pratar telefoni. Då kan du köpa en "bastelefon" som du ansluter till jacket och ett antal trådlösa slavar som pratar med basstationen. Brukar finnas kit med en bas och två slavar för en bra bit under tusenlappen.

Skall du ha ASDL måste ju även det kopplas in, normalt/bäst/säkrast i första (eventuellt enda) jacket.
Ja ok, då förstår jag. :)
Hade möjligen hoppats slippa trådlös telefon. Vi har haft det tidigare men de går ju sönder hela tiden. Plus att de drar mycket ström (och man kanske får hjärntumör eller nåt ;)). Fast å andra sidan slipper jag gärna kablarna...

ADSL ska vi ju ha också. Men fortfarande måste första jacket sättas någon annan stans än precis vid entrédörren.
 
Mitt råd skulle nog vara att fundera på var ni vill placera ett ADSL-modem. Det ska vara anslutet till det första uttaget. Dit måste ni ha en telefonkabel som ska gå från där kabeln kommer in i lägenheten. Om ni ska ha ADSL skulle jag isf rekomendera att ni kör IP-telefoni vilket oftast blir billigare än analog telefoni. Då kan man koppla telefonen direkt till modemet om ni så vill.
 
Bjurran skrev:
Mitt råd skulle nog vara att fundera på var ni vill placera ett ADSL-modem. Det ska vara anslutet till det första uttaget. Dit måste ni ha en telefonkabel som ska gå från där kabeln kommer in i lägenheten. Om ni ska ha ADSL skulle jag isf rekomendera att ni kör IP-telefoni vilket oftast blir billigare än analog telefoni. Då kan man koppla telefonen direkt till modemet om ni så vill.
Vi har ett abonnemang som inkluderar analog telefoni, dvs priset blir lite billigare om man har både ADSL och telefon. Kanske skulle det bli ännu billigare med IP, men jag vet inte hur bra det funkar?
 
Om du drar fyraledare hela vägen så kan du elektriskt ha "första jacket" var du vill längs en slinga med jack på fyrledarkabel.

Att kabeln kommer in i hallen beror på att på stenåldern var det status att ha telefon så därför skulle alla se den direkt i hallen !!!

Du kan ju montera både ADSL-modem med inbyggd router och trådlöst nätverk och dessutom trådlös DECT-telefonbasstation direkt i hallen och slippa dra kablar (om det finns eluttag i närheten...).

En hel del trådlösa telefoner har separat basstation och laddare, så du kan gömma basstationen diskret i hallen och ha laddaren nån annan stans om du vill.

Men visst, jag förstår om du kan tänkas vilja ha kabel till datorer å sånt ändå. Det verkar t.ex. inte funka särskilt bra att köra trådlöst mellan en bredbandsrouter och en dator och på den sen brygga trådlöst nätverk + kabelnätverk, alla burkar kommer åt varandra men de som ansluts på kabelnätverket via datorn som fungerar som brygga får inga DHCP-adresser... (åtminstone inte om datorn som bryggar kör Windows XP och routern är en speedtouch 716)...

Men som sagt, så länge du inte t.ex. stoppar ledningen i munnen eller i ett öppet sår så är det helt ofarligt att koppla hur fel som helst, det enda som händer är att telefonen och/eller bredbandet fungerar dåligt eller inte alls. Friskt kopplat - hälften vunnet istället för hälften brunnet i det här fallet d^_^b

Om du ändå måste ha ADSL för att få bredband så är det nog ingen större idé att skaffa bredbandstelefon/ip-telefon. I det läget sparar man väl bara några tior och får lite sämre ljud och en telefon som är beroende av att datanätverk och elnät fungerar. Med en fast ansluten gammal analog telefon så kan du alltid ringa SOS alarm o.s.v. även om det är strömavbrott. Iofs kan man oftast ringa på mobilen istället, men det är ju en extra säkerhet.

Om du däremot vill ha flera telefonabbonemang så blir ip-telefoni/bredbandstelefon klart billgare...
 
yxis skrev:
Om du ändå måste ha ADSL för att få bredband så är det nog ingen större idé att skaffa bredbandstelefon/ip-telefon. I det läget sparar man väl bara några tior och får lite sämre ljud och en telefon som är beroende av att datanätverk och elnät fungerar. Med en fast ansluten gammal analog telefon så kan du alltid ringa SOS alarm o.s.v. även om det är strömavbrott. Iofs kan man oftast ringa på mobilen istället, men det är ju en extra säkerhet.

Om du däremot vill ha flera telefonabbonemang så blir ip-telefoni/bredbandstelefon klart billgare...
Har priserna ändrats? Det är något år sedan jag gick ifrån analogt.
Jag slapp hela abb-delen av telefonin när jag gick över till ett kombinationsabb med ADSL och IP-tele, så nog sparas pengar. Att det är beroende av ström kommer man inte ifrån, men jag kan inte hålla med dig om dåligt ljud. Jag har betydligt bättre ljud med IP-tele än när vi hade analogt där det fanns störningar hur man än försökte.

Edit: Vi har hamnat ganska långt Off-Topic från själva kablarna, kanske dags att bryta inan MOD ger oss smisk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.