Fast av de elolyckor som har skett i badrum, hade någon hjälpts av kompletterande skyddsutjämning? Den senaaste var väl att jord/fas var förväxlad. Dvs, det hade varit lika fel med komplletterande skyddsutjämning.

Kompletterande skyddsutjämning hjälper till vid en del felfalll som jordpotentialdifferenas till följd av fel i apparat, innan anläggningen kopplas bort av jordfelsbrytare eller kortslutningsskydd eller till följd av t.ex. åsknedslag i närheten. Nu har det hänt väldigt få olyckor till följd av den här typen av fel (det är få jordade produkter i badrum).

petersv skrev:
Fast av de elolyckor som har skett i badrum, hade någon hjälpts av kompletterande skyddsutjämning? Den senaaste var väl att jord/fas var förväxlad. Dvs, det hade varit lika fel med komplletterande skyddsutjämning.

Kompletterande skyddsutjämning hjälper till vid en del felfalll som jordpotentialdifferenas till följd av fel i apparat, innan anläggningen kopplas bort av jordfelsbrytare eller kortslutningsskydd eller till följd av t.ex. åsknedslag i närheten. Nu har det hänt väldigt få olyckor till följd av den här typen av fel (det är få jordade produkter i badrum).
Jag nämnde kompletterande skyddsutjämning för att belysa ett exempel på att elinstallationer bygger på ett system som det faktiskt krävs utbildning för att kunna. Det har ingen koppling till olycksfallsexemplet.

Man får inte behörighet för att utföra elinstallationer om man inte har lång utbildning och en ännu längre praktisk erfarenhet av ett utföra elinstallationer. Sett ur det perspektivet känns det rätt olustigt att läsa om när lekmän försöker komma underfund med utförandet av elinstallationer på ett webforum i syfte att tjäna några kronor genom att inte anlita en fackman utan själv fuska med utförande av elinstallationer. Ytterst handlar det om personsäkerhet och att undvika ond, bråd död för en själv och sina närstående. Jag hoppas, inte minst för branschens skull, att den elinstallatör som han eller hon enligt uppgift skulle anlita för de svårare arbetena inte tar på sig det jobbet utan förklarar att behörigheten sätts på spel om inte alla elinstallationer utförts av elinstallatören eller dennes yrkesmän.

Det är en helt annan sak när man, som det står i reglerna för detta forum, ställer frågor i syfte att få kunskap om elinstallationer inför en upphandling av elinstallationer, eller bara för att man vill veta hur saker och ting går till.

Nä, men en JFB hade troligen hjälpt.

För övrigt är jag böjd att hålla med Patrik. Badrum är i min mening än farligare elmiljö än andra rum. Det finns med all säkerhet en grund i de strängare kraven på elinstallationer där.

oj vad mycket inlägg det vart här men ingen som såg min bild? :)

jag tror att jag kommer dra elen i badrummet själv, det är väl samma kablar man använder där? :)

i badrummet blir det belysning, en fläkt, uttag någonstans vid handfat samt el till ev. bubbelbadkar

ska det vara svårare att dra detta än i själva sovrummet?

jag tror faktiskt att förbudet att installera elen själv är för att undvika olyckor pga för många hempulare som faktiskt inte har någon aning om hur man ska göra eller vad som är farligt, jag anser mig rätt händig själv och efter att man läst på en del samt frågat på forum om det man är osäker på bör man kunna dra elen själv med lite sunt förnuft

thestrut skrev:
oj vad mycket inlägg det vart här men ingen som såg min bild? :)

jag tror att jag kommer dra elen i badrummet själv, det är väl samma kablar man använder där? :)

i badrummet blir det belysning, en fläkt, uttag någonstans vid handfat samt el till ev. bubbelbadkar

ska det vara svårare att dra detta än i själva sovrummet?

jag tror faktiskt att förbudet att installera elen själv är för att undvika olyckor pga för många hempulare som faktiskt inte har någon aning om hur man ska göra eller vad som är farligt, jag anser mig rätt händig själv och efter att man läst på en del samt frågat på forum om det man är osäker på bör man kunna dra elen själv med lite sunt förnuft
Med tanke på att det finns många mycket erfarna, behöriga elinstallatörer som själva är osäkra på hur elinstallationer i badrum ska utföras, inte minst med tanke på kravet på kompletterande skyddsutjämning, så är det defintivt inget som man ska fuska med själv.

Varför är det så viktigt för dig att göra detta jobbet själv? Är det ekonomiska motiv som gör att du sätter din egen och dina närståendes liv på spel?

jag tror faktiskt att förbudet att installera elen själv är för att undvika olyckor pga för många hempulare som faktiskt inte har någon aning om hur man ska göra eller vad som är farligt,
Precis, därför är det förbjudet för alla som inte har behörighet. För att undvika en gråzon där folk anser sig ha viss kunskap som de inte har. Då har man förenklat det genom att säga att all fast installation är förbjudet att göra utan behörighet, bortsett från ett par få undantag,d vs byta till likvärdigt VU och brytare, men det är ju också det enda.

Soklart och enkelt att tolka! Sen kan man argumentara om reglerna i all evighet (som det också tidigare gjorts) så det kan vi ju undvika här

inte minst med tanke på kravet på kompletterande skyddsutjämning
är det någon som vill förtydlga vad det innebär i praktiken, med något exempel?

Jag har själv råkat ut för 230V med fuktig hud och det var _inte_ skoj alls (lungorna förlamades). I det fallet var det defekt utrustning, inte i ett badrum och före jordfelsbrytarnas intåg.

Kompletterande skyddsutjämning innebär att man lokalt i rummet eller dess omedelbara närhet binder samman alla berörbara delar som kan leda till jord så att de vid ett eventuellt felfall antar samma potential. Detta för att slippa potentialskillnader till följd av felströmmen genom jord tiden innan skydden (t.ex. jordfelsbrytare eller dvärgbrytare) löser ut.

Vad jag förstår så ska detta utföras med minst samma area som grövsta skyddsjorden (dvs oftast >=1.5mm2) mellan alla elmatningar och till t.ex. kopparrör för vatten mm.

OK, så i praktiken skall en jordledare dras från en kopplingsdosa till ex. vatten och värmerör?

Edit, eller väremsystemet och varmvatten omfattas inte eftersom det inte står i kontakt med jord? Det är ju bara min kallvattenledning som kommer utifrån. Eller överförs jordningen i t.ex. blandningsventiler o dyl i värmepannan?

Redigerat:
Mikael_L
MMR skrev:
, eller väremsystemet och varmvatten omfattas inte eftersom det inte står i kontakt med jord?
Eller kanske tvärtom, typ.
Just elpatroner i VVB och värmepumpar är ju notoriskt opålitliga när dom blir gamla, plötsligt ger sig isoleringen i den och det börjar läcka ström ut i vattensystemet och rörsystemet om det är av metall.

Nähädu skrev:
Med tanke på att det finns många mycket erfarna, behöriga elinstallatörer som själva är osäkra på hur elinstallationer i badrum ska utföras, inte minst med tanke på kravet på kompletterande skyddsutjämning, så är det defintivt inget som man ska fuska med själv.

Varför är det så viktigt för dig att göra detta jobbet själv? Är det ekonomiska motiv som gör att du sätter din egen och dina närståendes liv på spel?

jag tycker det är roligt att renovera, och vill gärna göra allt själv det känns som en utmaning.

och det blir ju även som du säger betydligt billigare om man gör det själv.
och det är sant, fel utfört är kan det vara dödligt men rätt utfört fast med en dålig/trasig exvis hårtork är mycket farligare kan jag tänka mig...

skyddsutjämningen är bra att det kommit på tal, ska läsa på om detta innan jag ger mig in på badrummet, och badrumsrenoveringen ligger nåt år på framtiden

thestrut skrev:
jag tycker det är roligt att renovera, och vill gärna göra allt själv det känns som en utmaning.

och det blir ju även som du säger betydligt billigare om man gör det själv.
och det är sant, fel utfört är kan det vara dödligt men rätt utfört fast med en dålig/trasig exvis hårtork är mycket farligare kan jag tänka mig...

skyddsutjämningen är bra att det kommit på tal, ska läsa på om detta innan jag ger mig in på badrummet, och badrumsrenoveringen ligger nåt år på framtiden
En korrekt utförd elinstallation gör att en trasig hårtork inte blir farlig. Det är det som är själva finessen med hur systemet med utförande är uppbyggt. Det som händer när lekmän försöker ge sig på elinstallationer är att man inte har kunskap om den bakomliggande anledningen till att man ska göra på det ena eller andra sättet, just i syfte att elinstallationen ska se till att skydda personer och egendomar mot just felaktiga apparater.

Det är tråkigt att du verkar värdesätta din ekonomi mer än din egen och din familjs säkerhet. Kom ihåg att en seriös elinstallatör inte kommer att acceptera att koppla in den elinstallation du avser att göra.

Nähädu skrev:
En korrekt utförd elinstallation gör att en trasig hårtork inte blir farlig. Det är det som är själva finessen med hur systemet med utförande är uppbyggt. Det som händer när lekmän försöker ge sig på elinstallationer är att man inte har kunskap om den bakomliggande anledningen till att man ska göra på det ena eller andra sättet, just i syfte att elinstallationen ska se till att skydda personer och egendomar mot just felaktiga apparater.

Det är tråkigt att du verkar värdesätta din ekonomi mer än din egen och din familjs säkerhet. Kom ihåg att en seriös elinstallatör inte kommer att acceptera att koppla in den elinstallation du avser att göra.
hur skyddas jag av en trasig hårtork om du som elektriker dragit elen i mitt sovrum när huset saknar jordfelsbrytare?

Nähädu skrev:
Inte korrekt. Det finns krav på att elinstallationer ska dokumenteras. Detta står i SS 436 40 00, den standard som elinstallatören normalt följer för att uppfylla kravet på god elsäkerhetsteknisk praxis.
SS (Svensk Standard) är just bara en standard, inte en lag. Refererar lagen till att just denna del av SS måste uppfyllas?

Däremot kan det finnas villkor på att uppfylla SS för att få bygglov, lån o.s.v.

Det är däremot en lysande idé (pun intended) att dokumentera även om man inte måste.

M_J_E skrev:
..och här finns några TrueType typsnitt med elektriska symboler för den som vill göra det snyggt på datorn.
Tack!

Patrik_Hed skrev:
Ja, det räcker gott och väl. Två stycken såna rum hade varit lämpligt på en 10A ungefär. I sovrum finns det aldrig några tunga belastningar så där handlar det mer om att man inte vill att allt ska slockna om en säkring går istället för att det skulle vara problem med överlast.
Undantaget är väl om 80-talet kommer tillbaka och folk ställer in ett gigantiskt helkroppssolarium i sovrummet igen. Praktiska och förhoppningsvis prekskriberade studier visar att en 10A-propp orkar inte driva både ett solarium och en tjock-TV under den halvtimma solarietimern kan ha som maxtid. (Däremot kan det hålla bättre med en antik diazed-automatsäkring märkt 6A...).

Med andra ord: om nån ovanlig apparat kommer användas i sovrummet så kan det vara läge att fundera på hur mycket ström den drar. För "vanligt" bruk så har Patrik nog alldeles jätterätt.

======================================

Vad gäller el i badrum så bör vi kanske komma ihåg dels att folk i allmänhet är inprogrammerade att el i badrum är extra farligt, och att folk därför är extra försiktiga.

Man kan jämföra det med olyckor i trafiken. Besök Brunnsparken i Göteborg nån gång och förundras över hur farlig trafiksituationen där egentligen är, med riktigt många bussar, spårvagnar, taxibilar och annan trafik blandat med fotgängare och cyklister utan några trafikljus, knappt några skyddande räcken o.s.v.. Grejen där är att det ser ännu farligare ut än vad det faktiskt är, och därför är folk så försiktiga att det ändå händer relativt få olyckor!

Jag är övertygad om att samma sak gäller badrummen.

En grej till värd att tänka på är att förr var det rätt vanligt att lägga plastmatta på golvet i badrum, och sätta upp t.ex. våtrumstapeter eller liknande. Även om vatten leder ström så räcker det då inte med att stå barfota i en vattenpöl utan pölen måste nå ända till något jordat för att man faktiskt ska få en stöt om man tar i något strömförande. I ett modernt badrum så är det mycket kakel och klinkers som visserligen i sig är bra isolatorer, men nog stannar den ledande fukten kvar längre i ytan på murbruket i skarverna mellan kakel/klinkersplattorna? Dessutom var gallret över golvbrunnar förr ofta av plast, nu är de ofta av metall. Ytterligare en skillnad var att förr drogs rör oftast inne i väggarna men nu läggs de utvändigt för att minska risken för fuktskador.

Är jag ute å cyklar eller tänker jag rätt här?

Vad gäller att dra el själv i badrummet så är det nog minst lika viktigt att göra de ej behörighetskrävande grejerna rätt. Även om landets bästa elektriker dragit elen perfekt så hindrar det inte att någon t.ex. skruvar upp en hylla och träffar något strömförande inne i väggen (t.ex. en apparat på andra sidan väggen - rör/slangar ska ju normalt kunna röra sig för att undvika genomspikning/skruvning men apparaterna måste ju sitta fastmonterade, och är rummet vägg i vägg inte elrenoverat nyligen så kanske det inte finns jordfelsbrytare på den ledningen som genomskruvas/genomspikas.

Apropå fallet med handdukstorken - ingår inte den i de senaste kraven på lokal potentialutjämning inne i badrum? D.v.s. den skulle egentligen ha potentialutjämnats mot rören (åtminstone om badrummet helrenoverats/nyinstallerats idag) och därmed skulle hela vattenledningssystemet strömsatts när handdukstorken blev strömförande. Om inte någon säkring löst ut bums i ett sånt fall så hade det åtminstone inte gått att få en stöt genom att ta i handdukstork och kran samtidigt.

Just ja, apropå hur man drar el, om man vill ha två uttag vägg i vägg med varandra så är det givetvis smidigt att dra rör/slang rakt mellan dem.

thestrut skrev:
hur skyddas jag av en trasig hårtork om du som elektriker dragit elen i mitt sovrum när huset saknar jordfelsbrytare?
En elanläggnings säkerhet hänger inte enbart på jordfelsbrytaren. Den är ett tilläggsskydd. Det grundläggande skyddet består av baskydd och felskydd. Basskyddet ska skydda dig vid normal drift medan felskyddet ska skydda dig om ett fel uppstår, till exempel om en hårtork går sönder.

Det grundläggande felskydden är SELV/PELV ( alltså att man använder så låg spänning och ström att anläggningen inte kan bli farlig), automatisk frånkoppling av matningen ( att säkringen löser ), dubbel eller förstärkt isolering ( man kommer inte åt ledande delar ), skyddsutjämning ( eventuellt farliga spänningar shuntas ner till jord ) eller skyddsseparation ( ingen sluten elektrisk krets kan uppstå).

Grundläggande för en elinstallatör är att se till att något av dessa felskydd används och kontrolleras så att de fungerar innan anläggningen tas i bruk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.