27 878 läst ·
96 svar
28k läst
96 svar
dra el till taklampa
Jag förstår inte riktigt vad takdosan är bra för, förutom en underbar kopplings punkt!?thestrut skrev:
Svårt att fästa taklampor som ej hänger på krok mm...
Verkar inte finnas nån standard på hålen till fast anslutna lampor.
Fick krångla en del för att få upp grabbens flygplans lampa över en takdosa!
Varsågod. Det är för din och dina nära och käras säkerhet som jag "påpekar" detta. Att det finns ett säkerhetsregelverk som omgärdar elinstallationer beror inte på att staten vill jäklas med medborgarna, utan på att det faktiskt kan bli väldigt farligt. En elinstallatör har lång utbildning och ett antal års erfarenhet innan han eller hon kan få ut sin behörighet.thestrut skrev:
Jag tycker, för din och din familjs egna säkerhets skull, att du ska anlita en behörig elinstallatör när du uppenbart inte vet hur du ska utföra elinstallationer själv.
Bengt Loord hade förövrigt ett mycket bra expertsvar om just detta här på webben. Läs gärna det.
Hur ser det ut i dagsläget?thestrut skrev:Tack för snabba svar! Då kanske även blivande badrumme får hänga med på samma grupp..iaf badrummets belysning och uttag till tex rakapparat/hårtork
När jag nu drar elen i väggen.. Börjar jag helt enkelt med första uttaget och sedan vidare till nr2 etc.? Det blir inte brist på något vid det sista uttaget?![]()
Är alla väggar och tak öppna?
Sitter det (eller ska sitta) takdosa i alla rummen?
väggar och tak är i stort sett öppna, sovrum och blivande badrum ligger intill varandra,Mikael_L skrev:
det verkar som att jag kommer sätta takdosa i sovrummet och kanske även i badrummet men det finns ingen möjlighet att dra el till varje uttag från takdosan eftersom takhöjden är låg och jag inte vill regla ned taket, jag ska nog gå upp i spånet på kallvinden med flexrör till takdosan men vill inte göra detta till alla uttag:eek:
tanken är att dra i väggarna och jag har förberett med 2 vprör under golvet i sovrummet som går till badrummet eftersom elcentralen sitter på andra sidan sett från badrummet
Kommer matningarna nerifrån?
Dragna i golvet?
Ja det är inte det vanliga, det är väl inte förbjudet på något vis, men kan ganska lätt verka hempulat.
Men visst drar elektriker även där. Man måste lösa varje situation som uppstår på bästa möjliga vis, ibland betyder det dragningar på annorlunda ställen eller att det bli motiverat med en kopplingsdosa.
Dragna i golvet?
Ja det är inte det vanliga, det är väl inte förbjudet på något vis, men kan ganska lätt verka hempulat.
Men visst drar elektriker även där. Man måste lösa varje situation som uppstår på bästa möjliga vis, ibland betyder det dragningar på annorlunda ställen eller att det bli motiverat med en kopplingsdosa.
matningen kommer nerifrån och jag har brutit upp golvet och lagt golvvärme, därför var jag förutseende och la ner vprör
det var dessutom kortaste vägen och man slapp borra i varje regel i väggen=)
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
När det är renovering så kan det ibland bli kompromisser som man vanligtvis inte skulle ha gjort annars. Men drar man i golvet så anser jag att man ska gå upp till kopplingsdosa direkt och inte gå från vägguttag, upp till brytare och sist kopplingsdosa.
Och sen för att förtydliga, om du går från takdosa till brytare och sen ner till uttag så kan du ju sy vidare från det uttaget till nästa osv.
//Patrik
Och sen för att förtydliga, om du går från takdosa till brytare och sen ner till uttag så kan du ju sy vidare från det uttaget till nästa osv.
//Patrik
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om du nu skall ge dig på el i badrummet också så finns det rätt mycket mer att tänka på. Det första är du MÅSTE ha jordfelsbrytare. Och det finns regler för avstånd från dusch/badkar till uttag och andra elprylar.
Ang. takdosa i badrum, så var det tidigare förbjudet, men jag tror att det numera är tillåtet, du får kolla med någon som kan mer än jag.
Och tänk på att det dels finns fler detaljregler att följa i badrum, och att el i badrum är 100 eller 1000 ggr farligare än i ex. ett sovrum.
Ang. takdosa i badrum, så var det tidigare förbjudet, men jag tror att det numera är tillåtet, du får kolla med någon som kan mer än jag.
Och tänk på att det dels finns fler detaljregler att följa i badrum, och att el i badrum är 100 eller 1000 ggr farligare än i ex. ett sovrum.
Det är helt omöjligt att ge bra och/eller korrekta förslag när man inte ser det hela och kan göra en bedömning.
Men om det ser ut som jag föreställer mig så skulle jag gå upp med den inkommande matningen till en kopplingsdosa på väggen, 20 cm under tak, och sätta dosan företrädesvis rakt ovanför strömbrytaren som sitter bredvid dörren man kommer in genom.
Sen ett rör uppåt, genom taket, och ner till takdosan.
Ett rör rakt nedåt, till apparatdosan för strömbrytaren och sen vidare till en dosa för ett uttag under strömbrytaren.
Sen sy vidare från denna dosa till nästa apparatdosa för VU, osv.
Sen gå med ett rör från kopplingsdosan över dörröppningen och sen försörja VU åt det hållet också.
Så skulle jag gjort i sovrummet.
Badrummet är lite mer knepigt, men i i princip på samma sätt, men med tanke på de andra reglerna som gäller i badrum.
Och kopplingsdosan i badrummet skulle jag sätta på "utsidan", dvs öppningen ut i hallen eller vad det nu är, utanför badrummet.
Men sen är ju lite frågan hur du ska sy ihop matningarna till dessa två rum.
Har du redan förlagt VP-rör bort till centralen som inte längre går att ändra blir det två olika säkringsgrupper, annars går det väl att göra på lite olika vis, men jag skulle inte gå ner i golvet igen ifall det går att undvika.
Men om det ser ut som jag föreställer mig så skulle jag gå upp med den inkommande matningen till en kopplingsdosa på väggen, 20 cm under tak, och sätta dosan företrädesvis rakt ovanför strömbrytaren som sitter bredvid dörren man kommer in genom.
Sen ett rör uppåt, genom taket, och ner till takdosan.
Ett rör rakt nedåt, till apparatdosan för strömbrytaren och sen vidare till en dosa för ett uttag under strömbrytaren.
Sen sy vidare från denna dosa till nästa apparatdosa för VU, osv.
Sen gå med ett rör från kopplingsdosan över dörröppningen och sen försörja VU åt det hållet också.
Så skulle jag gjort i sovrummet.
Badrummet är lite mer knepigt, men i i princip på samma sätt, men med tanke på de andra reglerna som gäller i badrum.
Och kopplingsdosan i badrummet skulle jag sätta på "utsidan", dvs öppningen ut i hallen eller vad det nu är, utanför badrummet.
Men sen är ju lite frågan hur du ska sy ihop matningarna till dessa två rum.
Har du redan förlagt VP-rör bort till centralen som inte längre går att ändra blir det två olika säkringsgrupper, annars går det väl att göra på lite olika vis, men jag skulle inte gå ner i golvet igen ifall det går att undvika.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Ja, jag förstår att du bara ville inskärpa i TS att om man skall fuska med EL så är badrummet ett av de sämre ställena att göra det på. Men nu är jag ju nörd och kan inte hålla mig.hempularen skrev:
Vi skulle faktiskt kunna göra en bedömning av den extra risken genom att titta i statistiken. Och från denna kan vi utläsa att väta inte utgör någon extra risk vad gäller strömgenomgång. Med det menar jag att det inte i statistiken över personolyckor där el är inblandad märks att badrum eller fukt och el skulle utgöra någon speciellt farlig situation. (Det syns inte alls.)
(Detta att jämför med exv. arbete som elektriker, som markerar en mycket förhöjd risk för strömgenomgångsolyckor.)
Inte heller vid brand så utgör badrum någon extra riskfaktor.
Så 100 eller 1000 gånger farligare köper jag inte alls. Möjligt vis "2".
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
De flesta badrum kanske är korrekt utförda och att det är därför de inte syns så mycket i statistiken. Skulle man släppa det fritt så kanske det skulle öka...
Bara en tanke.
Takdosa i badrum är helt okej.
//Patrik
Bara en tanke.
Takdosa i badrum är helt okej.
//Patrik
eftersom ni varit så flitig på svara fick jag slänga ihop en bild på hur det ser ut på övervåningen
man kommer alltså in i sovrummet med en kallskrubb till vänster, man måste gå igenom sovrummet för att komma till badrummet som ligger uppe till höger
elcentralen finns på väggen under kallskrubben dit en hel del ledningar är dragen i nuläget
de gula strecken ska föreställa vprören jag lagt i golvet
matning av el kommer allså från nedre vänstra hörnet i denna bild
det är alltså ett brett 3-fönster i sovrummet rakt upp på denna bild och inte 2 dörrar=)
paint är ett toppenbra program
man kommer alltså in i sovrummet med en kallskrubb till vänster, man måste gå igenom sovrummet för att komma till badrummet som ligger uppe till höger
elcentralen finns på väggen under kallskrubben dit en hel del ledningar är dragen i nuläget
de gula strecken ska föreställa vprören jag lagt i golvet
matning av el kommer allså från nedre vänstra hörnet i denna bild
det är alltså ett brett 3-fönster i sovrummet rakt upp på denna bild och inte 2 dörrar=)
paint är ett toppenbra program
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Ja, det är den uppenbara invändningen. MEN, vi har andra faktorer som syns mycket tydligt i statistiken fortfarande, och ytterligare andra som (när de var på tapeten) syntes extremt tydligt i statistiken (exv. klass-noll armaturer och platta trefashandskar). Här var det alltså trots att det var "riktigt" gjort en klar överrisk, och därför ändrade vi bla norm.Patrik_Hed skrev:
(Om vi nu bara kunde få er yrkesverksamma elektriker att inte sticka fingrarna där de inte hör hemma, ja dvs, att se till att anläggningen är spänningslös innan ni gör det, så vore vi i stort sett hemma vad gäller elsäkerheten.
Vi ser som sagt inga liknande risktendenser vad gäller badrum. Så de facto så är det ingen farligare miljö än någon annan. Och denna andra miljö är inte särskilt farlig. Dessutom så är normerna för badrum inte så betungande jämfört med andra i huset. Har man ABL så får man göra både sovrum och badrum. Så det tycker lagstiftaren också. Jämför med skillnaden mellan ABL/ABH/AB, där *är* det skillnad, högspänningsarbeten är mycket farligare och miljön är mycket farligare, det tycker både regelverket och det syns tydligt i statistiken.
Så att badrum skulle vara 100-1000 ggr farligare att fuska i än ett vardagsrum kan vi inte finna något stöd för. Det verkar orimligt. Om man kan följa normerna för vardagsrum hyffsat så kan man antagligen göra det för badrum också. Och även om man inte kan så är skillnaderna inte *så* stora att effekten torde vara jättetydlig.
Gjorde jag mig förstådd? Eller blev det bara värre?
Bara för att det inte tydligt går att statistiskt säkerställa så innebär det inte att man kan ignorera säkerhetsproblematiken i badrum. Det finns andra sätt än att bara kvanitativt analysera riskerna. Det är sant att det är få lekmän som omkommer i elolyckor, men ett par av de mest tragiska dödsfallen har de facto orsakats av felaktiga installationer i badrum. Den senaste var ju en felkopplad handdukstork häromåret. Ett annat fall, som förstås inte är direkt jämförbart med Sverige, är ju de två unga svenskar som omkom i en elolycka i Thailand då de fick ström i sig när de duschade.lars_stefan_axelsson skrev:Ja, det är den uppenbara invändningen. MEN, vi har andra faktorer som syns mycket tydligt i statistiken fortfarande, och ytterligare andra som (när de var på tapeten) syntes extremt tydligt i statistiken (exv. klass-noll armaturer och platta trefashandskar). Här var det alltså trots att det var "riktigt" gjort en klar överrisk, och därför ändrade vi bla norm.
(Om vi nu bara kunde få er yrkesverksamma elektriker att inte sticka fingrarna där de inte hör hemma, ja dvs, att se till att anläggningen är spänningslös innan ni gör det, så vore vi i stort sett hemma vad gäller elsäkerheten.Dvs. vi vore då helt klart i den delen av kurvan där varje ytterligare förbättring skulle ge så liten vinst att den klart skulle kunna ifrågasättas.)
Vi ser som sagt inga liknande risktendenser vad gäller badrum. Så de facto så är det ingen farligare miljö än någon annan. Och denna andra miljö är inte särskilt farlig. Dessutom så är normerna för badrum inte så betungande jämfört med andra i huset. Har man ABL så får man göra både sovrum och badrum. Så det tycker lagstiftaren också. Jämför med skillnaden mellan ABL/ABH/AB, där *är* det skillnad, högspänningsarbeten är mycket farligare och miljön är mycket farligare, det tycker både regelverket och det syns tydligt i statistiken.
Så att badrum skulle vara 100-1000 ggr farligare att fuska i än ett vardagsrum kan vi inte finna något stöd för. Det verkar orimligt. Om man kan följa normerna för vardagsrum hyffsat så kan man antagligen göra det för badrum också. Och även om man inte kan så är skillnaderna inte *så* stora att effekten torde vara jättetydlig.
Gjorde jag mig förstådd? Eller blev det bara värre?![]()
Detta är ju precis vad standardiseringen inom IEC och Cenelec har gjort. De har kommit fram till att det finns särskilda risker med elinstallationer i badrum som betydligt överstiger de i torra utrymmen. Detta har lett till att vi fått fordringar på bland annat kompletterande skyddsutjämning i badrum.
Till TS. Du vet väl att det ska utföras kompletterande skyddsutjämning i ditt blivande badrum? Tänker du göra den installationen själv också?
Redigerat: