27 878 läst ·
96 svar
28k läst
96 svar
dra el till taklampa
Och i vanlig ordning är det på sin plats att påminna om att elinstallationer endast får utföras av en behörig elinstallatör, eller yrkesman som arbetar under överinseende av en elinstallatör. Att, utan behörighet, utföra det arbete som TS beskriver här i tråden är belagt med straffansvar och kan ge dagsböter eller fängelse.
bra att det påpekas att man inte får dra el själv, det vet nog alla på detta forum vid den här tiden.
jag kommer troligen dra elen själv ändå men bara det enkla, jag kommer tex inte byta centraler själv.
därför är det bra att detta forum finns så man kan fråga om man känner sig osäker
jag kommer troligen dra elen själv ändå men bara det enkla, jag kommer tex inte byta centraler själv.
därför är det bra att detta forum finns så man kan fråga om man känner sig osäker
Det finns vad jag förstått över huvud taget inget krav på att man gör någon ritning alls, och därmed finns det inte heller något krav på att du ritar med rätt symboler, färger o.s.v. om du bara gör ritningen för att använda själv eller kanske för att fråga här vad andra tycker.
Rita på du hur du vill
Rita på du hur du vill
det är sant, ska ta fram kladdkritorna när jag kommer hem från jobbet 
Inte korrekt. Det finns krav på att elinstallationer ska dokumenteras. Detta står i SS 436 40 00, den standard som elinstallatören normalt följer för att uppfylla kravet på god elsäkerhetsteknisk praxis.yxis skrev:Det finns vad jag förstått över huvud taget inget krav på att man gör någon ritning alls, och därmed finns det inte heller något krav på att du ritar med rätt symboler, färger o.s.v. om du bara gör ritningen för att använda själv eller kanske för att fråga här vad andra tycker.
Rita på du hur du vill![]()
Men detta är ju egentligen ovidkommande, eftersom en lekman överhuvudtaget inte får utföra dessa arbeten.
tack för påpekandet nähädu
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Klart du kan göra en ritning! Det är bra att spara i huspärmen.
Exempel:
http://www.byggahus.se/forum/el/170512-elkarta-tillvagagangssatt.html#2
http://www.byggahus.se/forum/el/176526-vad-tycker-ni-om-min-elritning.html
Symboler:
http://www.eio.se/ElIHemmet/Sidor/elsymboler.aspx
www.elko.se/elko2_sve/frontend/files/CONTENT/elboken_small.pdf (sid 382)
Exempel:
http://www.byggahus.se/forum/el/170512-elkarta-tillvagagangssatt.html#2
http://www.byggahus.se/forum/el/176526-vad-tycker-ni-om-min-elritning.html
Symboler:
http://www.eio.se/ElIHemmet/Sidor/elsymboler.aspx
www.elko.se/elko2_sve/frontend/files/CONTENT/elboken_small.pdf (sid 382)
..och här finns några TrueType typsnitt med elektriska symboler för den som vill göra det snyggt på datorn.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Detta sovrum kommer jag kanske ha 4-5 vanliga jordade uttag i samt en taklampa och även sätta ett uttag vid fönstret för en fönsterlampa där. Visst borde man klara sig med en 10A 1fasgrupp för detta eller finns det några regler hur många uttag man bör/får ha per ampere på säkringen?
De 4-5 uttagen kommer alltså att vara dubbla, alltså totalt 8-10 uttag eller hur man nu ska säga.. Tror ni förstår
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, det räcker gott och väl. Två stycken såna rum hade varit lämpligt på en 10A ungefär. I sovrum finns det aldrig några tunga belastningar så där handlar det mer om att man inte vill att allt ska slockna om en säkring går istället för att det skulle vara problem med överlast.
//Patrik
//Patrik
Tack för snabba svar! Då kanske även blivande badrumme får hänga med på samma grupp..iaf badrummets belysning och uttag till tex rakapparat/hårtork
När jag nu drar elen i väggen.. Börjar jag helt enkelt med första uttaget och sedan vidare till nr2 etc.? Det blir inte brist på något vid det sista uttaget?
När jag nu drar elen i väggen.. Börjar jag helt enkelt med första uttaget och sedan vidare till nr2 etc.? Det blir inte brist på något vid det sista uttaget?
Precis, jag skulle lagt 2 eller t.o.m möjligen 3 sovrum på en 10A grupp.
Vi la en 10A till de två sovrummen/arbetsrum på nedervåningen.
En grupp till v-rum + hall.
En grupp till belysning och allmänuttag i bad + tvättstuga + gången utanför.
En massa grupper till köket.
1 belysning
1 DM
1 Spis/häll
1 reserv för ev framtida ugn
1 kyl+frys
2 allmänuttag i kök.
puhhhh, mycke rör blev det till köket ...
Några till grupper till tvättstugan, TM+TT+VP
Men som man ser, så sätter man få uttag per säkring där man normalt kopplar in effektkrävande saker, dvs micro, vattenkokare brödrost osv i kök.
Sen kan en säkring annars mata rätt många uttag, fast tumregeln säger 10 uttagspunkter.
Jag säger 10-20 uttagspunkter (VU + bel) i lågeffekts rum.
Och 1-10 uttagspunkter per säkring där det normalt ansluts saker med hög effekt.
Vi la en 10A till de två sovrummen/arbetsrum på nedervåningen.
En grupp till v-rum + hall.
En grupp till belysning och allmänuttag i bad + tvättstuga + gången utanför.
En massa grupper till köket.
1 belysning
1 DM
1 Spis/häll
1 reserv för ev framtida ugn
1 kyl+frys
2 allmänuttag i kök.
puhhhh, mycke rör blev det till köket ...
Några till grupper till tvättstugan, TM+TT+VP
Men som man ser, så sätter man få uttag per säkring där man normalt kopplar in effektkrävande saker, dvs micro, vattenkokare brödrost osv i kök.
Sen kan en säkring annars mata rätt många uttag, fast tumregeln säger 10 uttagspunkter.
Jag säger 10-20 uttagspunkter (VU + bel) i lågeffekts rum.
Och 1-10 uttagspunkter per säkring där det normalt ansluts saker med hög effekt.
Inte nödvändigtvis, och inte normalt heller.thestrut skrev:
Man ska dels se till att ledningslängderna håller sig rimligt korta, dels blir en lång serieslinga känslig för fel, ett brott i början gör väldigt många uttag strömlösa. Samma ifall man behöver byta eller koppla ur ett uttag.
Ett vanligt sätt är att dra matningen från centralen till takdosan, sen matning vidare till takdosan i nästa rum osv.
Sen från varje takdosa går man ner med rör till apparatdosor och VU.
Och "seriekopplar" dosor där så är lämpligt, för att slippa alltför mycket rör och kabel till takdosan.