27 878 läst ·
96 svar
28k läst
96 svar
dra el till taklampa
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Han som elektriker drar inte el i ett badrum om det inte finns en jordfelsbrytare. Men jordfelsbrytaren är bara ett kompletterande skydd, egentligen skall det räcka med att det finns en koprrekt fungerande skyddsjordning, så är du skyddad från de flestya fel på apparater.
MEN efgterssom en skyddsjordning i princip aldrig testas, man märker inte om den fungerar eller inte förrän den behövs. Så har man ställt krav på jordfelsbrytare som ytterligare skydd.
Jag blir väldigt orolig över din inställning till elsäkerhet. Det låter för mig som du tänker installera uttag i badrummet trots att du inte har jordfelsbrytare. Det är i så fall väldigt fel. Uttag har aldrig varit tillåtna i badrum utan jordfelsbrytare. Innan den var uppfunnen så gällde totalförbud för uttag i badrum. Undantaget var rakapparatsuttag som har en skyddstransformator i sig som bara ger typ 110V och max ca 0,3 A. Och dessutom isolerar mot jord så att man inte får en stöt vid kontakt med jord, man får bara en stöt om man sticker in fingrarna i de två hålen samtidigt på ett rakapparatsuttag. Om du bygger om badrummet idag så får en ledning inte ens passera i väggen förbi badrummet om den inte är skyddad av jordfelsbrytare, eller ligger djupt i väggen.
MEN efgterssom en skyddsjordning i princip aldrig testas, man märker inte om den fungerar eller inte förrän den behövs. Så har man ställt krav på jordfelsbrytare som ytterligare skydd.
Jag blir väldigt orolig över din inställning till elsäkerhet. Det låter för mig som du tänker installera uttag i badrummet trots att du inte har jordfelsbrytare. Det är i så fall väldigt fel. Uttag har aldrig varit tillåtna i badrum utan jordfelsbrytare. Innan den var uppfunnen så gällde totalförbud för uttag i badrum. Undantaget var rakapparatsuttag som har en skyddstransformator i sig som bara ger typ 110V och max ca 0,3 A. Och dessutom isolerar mot jord så att man inte får en stöt vid kontakt med jord, man får bara en stöt om man sticker in fingrarna i de två hålen samtidigt på ett rakapparatsuttag. Om du bygger om badrummet idag så får en ledning inte ens passera i väggen förbi badrummet om den inte är skyddad av jordfelsbrytare, eller ligger djupt i väggen.
Just ja, att det fortfarande händer saker med klass-0-apparater beror nog dels på att så många tror att det är ofarligt att byta till jordad stickpropp eller göra en "fuladapter" när de vill fortsätta använda sina apparater där uttagen är jordade, och dels på att sådana apparater börjar bli slitna och att vi dessutom har så många fler apparater än vi hade förr. Med fler apparater så blir givetvis risken att ta i två apparater samtidigt större.
Ja, Ellagen ger genom föreskriften ELSÄK-FS 2008:1 så kallad "presumtion" åt fastställda standarder. Presumtion betyder ungefär förhandsgodkännande. Följer man en standard så behöver inte elinstallatören göra några ytterligare riskbedömningar utan kan förutsätta att det räcker för att uppfylla föreskriftens krav. Om elinstallatören vill frångå standarden, genom att till exempel inte dokumentera, så har elinstallatören bevisbördan att visa att säkerhetsnivån ändå är minst lika hög som om standardens följts.yxis skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ang. statistik och ev. farlighet med våtrum.
Då skall jag komma med lite väldigt ovetenskaplig statistik.
Jag har läst om 4 dödsolyckor där vanliga konsumenter avlidit av el. Jag har själv varit med om (närvarande) en svår elolycka uatn dödlig utgång, och varit med om åtskilliga incidenter. En nära kollega har råkat ut för en svår elolycka vid hempul, men överlevde.
Av de 4 dödsfall jag läst om så gällde 3 våtrum. Ett utomhus, som är nästan lika farligt som våtrum.
En olycka gäller ett dagis där en femåring avled när han på toaletten kom åt en felkopplad elradiator med foten samtidigt som han tvättade händerna. Det verkar som han bara nuddade radiatorn med stortån, och måste ha avlidit inom någon sekund eller tom. ännu snabbare.
Ett annat fall gällde en hempulad golvärme utan jordfelsbrytare, och som ev. kan ha haft fler fel vid installationen.
Det 3e fallet gäller den felkopplade handduktstorken häromåret.
Det 4e fallet var en man som pulade med en skarvsladd utomhus och hade tydligen missat att koppla ur den inne i huset. Ingen vet om han trodde den var urkopplad eller om han medvetet arbetade under spänning.
Utmärkande för de här våtrumsrelaterade fallen är att det verkar som personerna har fått ström i sig under kort tid. Strömmen verkar ha varit så stor att de avlidit eller fått dödande skador inom ngn. enstaka sekund, de har inte fastnat genom kramp (vet inte hur det låg till med det vid handdukstorken). Ävenm killen med skarvsladden tycker jag det verkar osannolikt att man skulle fastna, det är små strömförande punkter att komma i kontakt med.
Vi den elolyckan där jag var med, fick personen ström i sig under ca 5 sekunder, han höll hårt i ett strömförande TV chassi, och tog samtidigt i en jordad koppartråd (antennkontakt med monterad prob, han höll i proben). Han hade torra händer, händerna krampade så att han inte kunde komma loss, men hade rörlighet i armarna och kunde med armarna slita sig loss precis när jag nådde fram till nödströmbrytaren.
Kollegan som fick ström i sig fastnade också i några sekunder men kom loss genom att kasta sig med kroppen bakåt.
De våtrumsrelaterade fallen verkar det inte som man fått någon chans att ta sig loss, det verkar ha blivit dödande omedelbart.
Fallet med femåringen var ett oförklarligt dödsfall ingen begrep vad som hänt. Men så hittades ett litet brännmärke på tån vid obduktionen, och förskolan fick utrymmas.
Då skall jag komma med lite väldigt ovetenskaplig statistik.
Jag har läst om 4 dödsolyckor där vanliga konsumenter avlidit av el. Jag har själv varit med om (närvarande) en svår elolycka uatn dödlig utgång, och varit med om åtskilliga incidenter. En nära kollega har råkat ut för en svår elolycka vid hempul, men överlevde.
Av de 4 dödsfall jag läst om så gällde 3 våtrum. Ett utomhus, som är nästan lika farligt som våtrum.
En olycka gäller ett dagis där en femåring avled när han på toaletten kom åt en felkopplad elradiator med foten samtidigt som han tvättade händerna. Det verkar som han bara nuddade radiatorn med stortån, och måste ha avlidit inom någon sekund eller tom. ännu snabbare.
Ett annat fall gällde en hempulad golvärme utan jordfelsbrytare, och som ev. kan ha haft fler fel vid installationen.
Det 3e fallet gäller den felkopplade handduktstorken häromåret.
Det 4e fallet var en man som pulade med en skarvsladd utomhus och hade tydligen missat att koppla ur den inne i huset. Ingen vet om han trodde den var urkopplad eller om han medvetet arbetade under spänning.
Utmärkande för de här våtrumsrelaterade fallen är att det verkar som personerna har fått ström i sig under kort tid. Strömmen verkar ha varit så stor att de avlidit eller fått dödande skador inom ngn. enstaka sekund, de har inte fastnat genom kramp (vet inte hur det låg till med det vid handdukstorken). Ävenm killen med skarvsladden tycker jag det verkar osannolikt att man skulle fastna, det är små strömförande punkter att komma i kontakt med.
Vi den elolyckan där jag var med, fick personen ström i sig under ca 5 sekunder, han höll hårt i ett strömförande TV chassi, och tog samtidigt i en jordad koppartråd (antennkontakt med monterad prob, han höll i proben). Han hade torra händer, händerna krampade så att han inte kunde komma loss, men hade rörlighet i armarna och kunde med armarna slita sig loss precis när jag nådde fram till nödströmbrytaren.
Kollegan som fick ström i sig fastnade också i några sekunder men kom loss genom att kasta sig med kroppen bakåt.
De våtrumsrelaterade fallen verkar det inte som man fått någon chans att ta sig loss, det verkar ha blivit dödande omedelbart.
Fallet med femåringen var ett oförklarligt dödsfall ingen begrep vad som hänt. Men så hittades ett litet brännmärke på tån vid obduktionen, och förskolan fick utrymmas.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Nä en elradiator med fas kopplad till höljet tar nog livet av vem som helst oavsett ålder. Men OK barnet klarar troligen strömmen sämre än en vuxen. Annars tänker jag mer på barns intresse för att peta in fingrar och saker i apparaterna, när jag tänker på el och barn.
här vart det mycket inlägg jag får nog starta en ny tråd 
anledningen till att jag skrev här överhuvudtaget är ju att jag vill koppla in det så säkert som jag bara kan, jag vet redan att man inte får dra elen själv
badrummet ligger som sagt lååångt fram i tiden och innan dess ska en ny elcentral(er) med jordfelsbrytare finnas i kåken samt att jag måste läsa på mer om el i badrum innan
anledningen till att jag skrev här överhuvudtaget är ju att jag vill koppla in det så säkert som jag bara kan, jag vet redan att man inte får dra elen själv
badrummet ligger som sagt lååångt fram i tiden och innan dess ska en ny elcentral(er) med jordfelsbrytare finnas i kåken samt att jag måste läsa på mer om el i badrum innan
Behöver dock inte handla om övergångsresistans eller att man fastnar. Från USA så har jag läst om folk som dött av att ha träffats av en brännboll. För att göra en lång historia kort, om brännbollen träffar bröstkorgen vid precis fel tillfälle så kan man få Arytmi (Hjärtrubbningar, det handlar om några millisekunders marginal för att det ska bli fel) Det är inte omöjligt att några sekunder med 230V vid fel/rätt tillfälle i hjärtcykeln kan ställa till det så att hjärtat stannar och individen avlider. Alltså, femåring nuddar element med tån.
http://en.wikipedia.org/wiki/Commotio_cordis
(Dom på wikipedia tycks ha ändrat ganska friskt i artikeln sen jag läste den för två år sedan. Men man får tydligen räkna med 2-3 dödsfall per år av 312 miljoner innevånare i brännbollsrelaterade olyckor)
http://en.wikipedia.org/wiki/Commotio_cordis
(Dom på wikipedia tycks ha ändrat ganska friskt i artikeln sen jag läste den för två år sedan. Men man får tydligen räkna med 2-3 dödsfall per år av 312 miljoner innevånare i brännbollsrelaterade olyckor)
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Mycket bra skrivet!MMR skrev:Precis, därför är det förbjudet för alla som inte har behörighet. För att undvika en gråzon där folk anser sig ha viss kunskap som de inte har. Då har man förenklat det genom att säga att all fast installation är förbjudet att göra utan behörighet, bortsett från ett par få undantag,d vs byta till likvärdigt VU och brytare, men det är ju också det enda.
Soklart och enkelt att tolka! Sen kan man argumentara om reglerna i all evighet (som det också tidigare gjorts) så det kan vi ju undvika här
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Lägsta tillåtna area för en skyddsutjämningsledare är 2,5 mm2.petersv skrev:
Men kan förbinda alla ledande delar med 2,5 mm2 och sedan ansluta det till badrummets vanliga gruppskyddsjord.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Haha Va? Så man hade både helkroppssolarium, vattensäng och spegelvägg i sovrummet på 80-talet? Hade man spegeltak ovanför sängen också?yxis skrev:Undantaget är väl om 80-talet kommer tillbaka och folk ställer in ett gigantiskt helkroppssolarium i sovrummet igen. Praktiska och förhoppningsvis prekskriberade studier visar att en 10A-propp orkar inte driva både ett solarium och en tjock-TV under den halvtimma solarietimern kan ha som maxtid. (Däremot kan det hålla bättre med en antik diazed-automatsäkring märkt 6A...).
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Nä, precis. Jag är född i oktober 1990... Minns ni sommaren i city 1990?
Jag hade verkligen velat uppleva 80-talet. Framförallt på grund av all grym popmusik som gjordes då. Både synthpop, indiepop, hits m.m. (dock ej rock och hårdrock). Britterna måste ju ha dominerat musikvärlden på 80-talet. Nästan alla bra popband och sångare kom från England! Det är väl A-ha och Alphaville som är undantagen.
//Patrik
Jag hade verkligen velat uppleva 80-talet. Framförallt på grund av all grym popmusik som gjordes då. Både synthpop, indiepop, hits m.m. (dock ej rock och hårdrock). Britterna måste ju ha dominerat musikvärlden på 80-talet. Nästan alla bra popband och sångare kom från England! Det är väl A-ha och Alphaville som är undantagen.
//Patrik