P
D Derbyboy skrev:
För det fall säljaren läser den här tråden så kommer du inte få ett öre......

Såtillvida han inte förstår att det han gjort är farligt och att han av ren goodwill vill ge dig någon form av kompensation....
Det är inte farligt - inte alls.

P
Besiktning eller ej spelar ingen roll i det här fallet. Besiktningen hittar ju fel som inte är dolda. Ett dolt fel är ett sådant fel som inte kan hittas vid besiktning eller vid köparens undersökning. Det här felet är inte dolt, Med ttt testinstrument för 100 kronor på Jula ser man direkt hur uttagen är anslutning.
Att det är dumt med "jordaDE" UTTAG UTAN JORD ÄR EN ANNAN SAK.

• Gilla
Byggdjuret
  • Laddar…
D
Det där får du och Bo S reda ut.

Man kan nog med säkerhet säga att det är ett fel i husets elinstallation.

• Gilla
Odon1
  • Laddar…
T
MaxHugo skrev:
Tack för svar. Kanske ta hit en elektriker som räknar på vad det kommer kosta, sen höra av mig till säljaren.
Men tycker ändå det känns fel att säljaren kan olovligt installera jordade vägguttag utan några konsekvenser.

Men nej, blanda in advokater m.m känns inte som något jag kommer vinna på.
Anmäl säljaren till elsäkerhetsverket. Dom vill ha in anmälningar på personer som utför elarbete utan tillstånd.

Alternativt fråga honom först om han vill åtgärda felet, så slipper du anmäla honom.

T Thomas' skrev:
Anmäl säljaren till elsäkerhetsverket. Dom vill ha in anmälningar på personer som utför elarbete utan tillstånd.

Alternativt fråga honom först om han vill åtgärda felet, så slipper du anmäla honom.
Det är nog ett tveksamt förfarande. Först och främst så är det anläggningsinnehavaren som är ansvarig, alltså fastighetsägaren. Dessutom har Elsäkerhetsverket inte befogenhet att utföra tillsyn i bostäder.

"Så här gör du för att anmäla brister
Om du upptäcker brister i en elanläggning bör du först kontakta innehavaren av anläggningen i fråga, så att bristerna uppdagas och kan åtgärdas. Om anläggningsinnehavaren inte vidtar de åtgärder som krävs skickar du in en anmälan till Elsäkerhetsverket via formuläret nedan.

När din anmälan är registrerad inleder våra inspektörer en granskning. Därefter fattas beslut om ett tillsynsärende ska startas. Observera att Elsäkerhetsverket inte har befogenhet att utföra tillsyn i bostäder."

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
T
K klimt skrev:
Det är nog ett verksamt förfarande. Först och främst så är det anläggningsinnehavaren som är ansvarig, alltså fastighetsägaren. Dessutom har Elsäkerhetsverket inte befogenhet att utföra tillsyn i bostäder.

"Så här gör du för att anmäla brister
Om du upptäcker brister i en elanläggning bör du först kontakta innehavaren av anläggningen i fråga, så att bristerna uppdagas och kan åtgärdas. Om anläggningsinnehavaren inte vidtar de åtgärder som krävs skickar du in en anmälan till Elsäkerhetsverket via formuläret nedan.

När din anmälan är registrerad inleder våra inspektörer en granskning. Därefter fattas beslut om ett tillsynsärende ska startas. Observera att Elsäkerhetsverket inte har befogenhet att utföra tillsyn i bostäder."
Anmäla går alldeles utmärkt, bara att anmäla. Sedan vad som händer är en annan sak.

Kan av egen erfarenhet säga att elsäkerhetsverket efterfrågat namn och orgnr på företaget jag hade i tanke att anlita. Dom ville alltså få in anmälan oavsett utfört arbete eller ej.

D Derbyboy skrev:
Kan inte du bara sluta gissa. Du vet ingenting om dolda fel, undersökningsplikt osv.

Rent juridiskt är det samma sak.....

Säljaren eller besiktningsprotokoll. Samma sak juridiskt oavsett vem som säger att elen är ok eller var det står......
Förmodar att du kan AB04/ABT konumentköplagen?konsumenttjänstlagen osv
Jag gissar inte utan det är inte vederlagt var/hur på vilka protokoll/kontrakt TS köpt hus/läg.
det är inte samma sak om säljaren säger att hen inte har haft problem med elen, utan det är ett besiktningsprotokoll som är övergripande, men nu förmodar jag att Anticimex friskrivits sig från el, vvs å vent det brukar dom göra.
Och ja jag har var med om ovan frågor innan juridiskt.

T Thomas' skrev:

Du får byta elutag utan tillstånd räcker med viss kunskap.

O Steamboy skrev:
I det Elsäkerhetsverket skriver är det underförstått att ledningssystemet kompletteras eller byts ut. Det är mycket riktigt behörighetskrävande, men deras svar är slarvigt formulerat. Att byta vägguttag är inte behörighetskrävande i sig, och gör man fel och byter ett ojordat eluttag mot ett jordat utan att ändra ledningssystemet så bryter man visserligen mot ellagen men inte mot behörighetskravet.
Fast "byter" man ett ojordat uttag mot ett jordat så handlar det inte längre om ett byte utan om en ändring så nog bryter man mot behörighetskravet.
Forzza Forzza skrev:
Fast det här handlar inte om ett byte utan om en ändring och det får du inte göra utan behörighet.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
T
Forzza Forzza skrev:
Ok. Från o-jordat till jordat alltså! Perfekt!

Vad jag skulle gjort: Krävt att säljaren står för notan för att åtgärda felet. Gör han inte det så blir det rätten. Sedan kan säljaren, om han vill, driva frågan mot elektriker eller tidigare ägare, men det är inte min cirkus, inte mina apor.

M MatCan skrev:
Byt till ett ojordat uttag. Kostnad 100kr per uttag. Gå vidare med livet.
Du kommer hitta fler konstigheter. Inte värt att bråka om småsaker
Dum idé. Finns det korrekt jordade uttag i samma rum så är det både ett fel och en risk. Dessutom, idag så har man datorer och annat stuff som hänger ihop i nätverk, och om man inte har en gemensam jord så tenderar elektronik att gå sönder (been there, done that...).

Fixa det, men fixa det riktigt, skapa bara inte nya risker.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
P ppettersson skrev:
Fast "byter" man ett ojordat uttag mot ett jordat så handlar det inte längre om ett byte utan om en ändring så nog bryter man mot behörighetskravet.

Fast det här handlar inte om ett byte utan om en ändring och det får du inte göra utan behörighet.
Från jordade uttag till rätt uttag (ojordat) som det handlar om här får TS göra själv om han har "nödig kännedom"

• Gilla
lilytwig
  • Laddar…
D
Forzza Forzza skrev:
Förmodar att du kan AB04/ABT konumentköplagen?konsumenttjänstlagen osv.

Vad har konsumentköplagen med frågan att göra?

E
MaxHugo skrev:
(Då var det dax igen)
Visste inte om jag skulle lägga detta under El eller Juridik. Men er expertis kan förmodligen hjälpa mig mer.

Om någon är intresserad av vad som tidigare har hänt med mitt hus köp, kan ni läsa på lite här ([länk])

Hej allihopa!

För 2 veckor sen upptäckte vi att våra jordade vägguttag i vardagsrummet inte hade någon jordkabel installerad. Detta är då på en vägg som säljaren har installerat en kamin och bytt gipsskivor enligt objektbeskrivningen.
[bild]
Kontaktade säljaren via sms:
Jag: Hur förklarar du detta? (Med bilden ni ser)
Säljaren: Byggts så, inte jag
Jag: Ok. Vilken firma använde du dig av, så jag kan kontakta dom?
Säljaren: Jag byggde inte huset o inte dragit elen. Kontakta killen som utförde besiktningen, han om någon bör väl veta.
Jag: Jag undrar om uttagen blivit bytta under tiden du bott i huset (vilket jag vet är 4år).
Då slutar han svara.

Säljaren har tecknat en “dolda fel försäkring hos Anticimex. Så vi hade en besiktningsman från OBM som utförde besiktningen.

I protokollet står där även: Kontroll utfördes av eluttag med sk. Jordfelstestare
[bild]
Hörde av mig till han som gjorde besiktningen via mail och fick svaret:

“Ja det är ju tydligt att det har blivit något fel, brukar göra stickprov av åtkomliga uttag” “Kontakta Anticimex som är försäkringsbolag för fastighetsbyråns sk. dolda fel”

Efter att kontaktat Anticimex så fick jag detta som svar:

“Vi måste härmed låta meddela att ert krav inte faller inom ramen för säljarens försäkring. Vi kommer därför inte företräda säljaren i detta ärende. Vi har informerat detta till säljaren. All vidare diskussion i dolda fel-frågan är en fråga som ni får ta direkt med säljaren. Notera att vi då kravet inte omfattas av säljarens försäkring inte prövat huruvida bristen utgör ett dolt fel.”

Om jag läser detta rätt, så säger Anticimex att säljarens försäkring inte täcker detta. Kanske pga av att även dom tror det är ett "fuskbygge". Pga helg har jag inte kunnat kontakta dom.

Hur ser ni på det hela?
Har ni några tips på hur jag kan gå tillväga för att driva detta?
Vad jag läst på, så får inte en outbildad person byta från ojordade till jordade vägguttag.
Helt rätt MaxHugo, Byter man till jordade uttag så bör det göras i hela huset och av elektriker.

Vitsen med jordade uttag är att man vill undvika att ansluten utrustning blir strömförande 230V i sitt hölje utan att något löser ut. Är ansluten utrustning jordad via uttagets jord så löser säkringen ut. Har du jordfelsbrytare kommer jordfelsbrytaren att lösa även utan jordat uttag om någon tar i den strömförande delen som i ditt fall inte är jordad och själv är mot en jordpunkt med sin kropp. Klarar då livhanken. Därför är jordfelsbrytare prioriterad men felet upptäcks inte direkt om föremålet inte är jordat. Numera används inte så många jordade prylar och då blir jordfelsbrytaren ännu viktigare.

Jag själv skulle ställa säljaren till svars för denna ganska allvarliga felaktighet. Är ganska lätt att åtgärda då det säkert finns en jord kabel i någon av kopplingspunkterna invid taket.

Säljaren kan ganska lätt gå på sin besiktningsfirma som uppenbarligen hade det som en punkt i protokollet. Vadå stickprov? Amatörer skall inte vara i branchen. Varför krävs det en längre utbildning för att få el behörighet. Han använder ett instrument som han inte vet betydelsen av. Villabesiktningarna utförs ofta av gamla gubbar som gick på bygge en gång i tiden=ingen utbildning. Dessa firmor är även bäst på att friskriva sig.

Medans vi skriver här hade jag själv ordnat med framdragning av den gulgröna kabeln som saknas. Blir inte så dyrt för säljaren som bör vara den som står för kostnaden. Det är skämmigt att höra hur ynkligt det fungerar.

Jag har själv hör folk som köper hus där inte alla spisplattor fungerar. Vad är upplysningsplikten värd i ett land fullt med skitstövlar. Snåla som tusan också fast de fått miljontals kronor med höga vinster.
Folk verkar sälja saker som inte fungerar och hoppas att man inte ser dessa innan köpet. Säljaren ville såklart visa med sin besiktning att huset var korrekt men han vill tydligen inte åtgärda när det nu blev helt fel pga att han använde en klåpare till besiktningen. Det skall väl inte drabba köparen som fick betala för allt skit i det enligt säljaren så fina huset.

Om vi hela tiden godtar detta fuskande så blir det inte ärligare på något sätt. Jag säger bara stäm i tingsrätten. Om värdet är under ett halvt basbelopp så får var och en stå för sina rättegångskostnader.

• Gilla
Forzza och 1 till
  • Laddar…
D
E Erik den Store skrev:
Om vi hela tiden godtar detta fuskande så blir det inte ärligare på något sätt. Jag säger bara stäm i tingsrätten. Om värdet är under ett halvt basbelopp så får var och en stå för sina rättegångskostnader.
Det är nog smart att analysera det rättsliga läget innan det stäms till ting.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.