65 893 läst ·
292 svar
66k läst
292 svar
Dolt fel eller ej?
Inlägg nr 7 känns märkligt, kanske felskrivning. Säljaren har ingen undersökningsplikt, men kanske menas något annat.
Det anges att det finns en försäkring . Det spelar kanske inte så stor roll, vilket som ör det till säljaren som krav bör ställas. För många försäkringar ingår VA inte i en sådan försäkring, men vi vet ju inte vad som gäller i detta fall. Det är ett stort belopp som det gäller, så i detta fall kan det vara lämpligt att kontakta en kompetent jurist för bedömning, men var försiktig , en del jurister behöver intäkter och driver även hopplösa fall. Själv tror jag det blir svårt om ord står mot ord.
Det anges att det finns en försäkring . Det spelar kanske inte så stor roll, vilket som ör det till säljaren som krav bör ställas. För många försäkringar ingår VA inte i en sådan försäkring, men vi vet ju inte vad som gäller i detta fall. Det är ett stort belopp som det gäller, så i detta fall kan det vara lämpligt att kontakta en kompetent jurist för bedömning, men var försiktig , en del jurister behöver intäkter och driver även hopplösa fall. Själv tror jag det blir svårt om ord står mot ord.
toaletten på mellanvåningen behöver rivas så att man kan komma åt att koppla ihop avloppstammen, det medför ju renovering av Dusch,toalett med tätskikt och nytt ytskikt och allt vad det innebär.FredrikR skrev:
Så det sticker iväg väldigt fort samt att vi rivit en hel del på toaletten på övre plan i felsökningssyfte
men jag har väl aldrig sagt att säljaren har någon undersökningsplikt?K klimt skrev:Inlägg nr 7 känns märkligt, kanske felskrivning. Säljaren har ingen undersökningsplikt, men kanske menas något annat.
Det anges att det finns en försäkring . Det spelar kanske inte så stor roll, vilket som ör det till säljaren som krav bör ställas. För många försäkringar ingår VA inte i en sådan försäkring, men vi vet ju inte vad som gäller i detta fall. Det är ett stort belopp som det gäller, så i detta fall kan det vara lämpligt att kontakta en kompetent jurist för bedömning, men var försiktig , en del jurister behöver intäkter och driver även hopplösa fall. Själv tror jag det blir svårt om ord står mot ord.
Usch, ingen angenäm situation.P Peter Petterson skrev:toaletten på mellanvåningen behöver rivas så att man kan komma åt att koppla ihop avloppstammen, det medför ju renovering av Dusch,toalett med tätskikt och nytt ytskikt och allt vad det innebär.
Så det sticker iväg väldigt fort samt att vi rivit en hel del på toaletten på övre plan i felsökningssyfte
Med sådana kostnader runt hörnet är det väl värt att noga undersöka möjligheterna om det går som dolt fel iom säljarens utfästelser.
Kan ju vara så enkelt att det var inlägg #9 som avsågs...A Aunty skrev:
vilket en nomalbegåvad inser är en felskrivning och ska lyda "upplysningsplikt".P Peter Petterson skrev:
säljaren ska informera köparen om de fel som denna vet om men som köparen kan ha svårt att upptäcka.
Utifrån vad som berättats är det ju tydligt att säljaren undanhållit information.
https://www.maklarofferter.se/bostad/säljarens-upplysningsplikt
https://www.husadvokaten.se/säljarens-ansvar
https://www.icabanken.se/vara-tips/boende/dolda-fel-och-undersokningsplikt-vid-bostadkop/
Så om du kan bevisa att säljaren ljög kring skicket på badrum stammar har du tveklöst en möjlighet.
- Om TS kan få fram bevis från de som renoverade badrummet. De bekräftar felet och att säljaren inte betalade för badrummet….
- Om det går att få fram någon info från försäkringsbolaget om att säljaren ansökt om ersättning för skada motsvarande detta.
Sedan att ha rätt och få rätt är inte samma sak men för flera 100 tusen kronor får man anstränga sig lite.
https://www.maklarofferter.se/bostad/säljarens-upplysningsplikt
https://www.husadvokaten.se/säljarens-ansvar
https://www.icabanken.se/vara-tips/boende/dolda-fel-och-undersokningsplikt-vid-bostadkop/
Så om du kan bevisa att säljaren ljög kring skicket på badrum stammar har du tveklöst en möjlighet.
- Om TS kan få fram bevis från de som renoverade badrummet. De bekräftar felet och att säljaren inte betalade för badrummet….
- Om det går att få fram någon info från försäkringsbolaget om att säljaren ansökt om ersättning för skada motsvarande detta.
Sedan att ha rätt och få rätt är inte samma sak men för flera 100 tusen kronor får man anstränga sig lite.
A Aunty skrev:
Han sa att om toastol står o rinner och spolknappen strular så är ett byte av toastol en enkel lösning och inget bekymmer. 2 timmars jobb på sin höjd.
Detta efter att säljaren bedyrade så han hörde att det var toastolen det var fel på.
Bes mannens ord, Funkar avlopp och det finns vatten finns inte något som inte löser sig med en ny stol.
Nu ljög ju säljaren oss rätt i ansiktet och min tilltro till människor fick sig ytterliggare en törn.
Redigerat:
med andra ord har du inte besiktigat Vs-installationen?P Peter Petterson skrev:Han sa att om toastol står o rinner och spolknappen strular så är ett byte av dessa en enkel lösning och inget bekymmer. 2 timmars jobb på sin höjd.
Detta efter att säljaren bedyrade så han hörde att det var toastolen det var fel på.
Bes mannens ord, Funkar avlopp och det finns vatten finns inte något som inte löser sig med en ny stol.
Nu ljög ju säljaren oss rätt i ansiktet och min tilltro till människor fick sig ytterliggare en törn.
A Aunty skrev:
Med andra ord har jag besiktigat det som var möjligt att besiktiga och litat på säljarens Ord,Utfästelser och lugnande besked. Säljaren ljög,Undanhöll information och upplyste icke om problemet dom hade full vetskap om. Gamla toalettstolen är även den inkopplad efter detta uppdagades och det finns inga fel på den, Den varken rinner eller har problem med spolknappen så som säljaren sa och bevittnades av 3 personer förutom mig som kan svära på det under ed i tingsrätt.
Kan jag utrycka mig klarare än så`?
