Att ställa ett krav på en säljare kostar inte skjortan
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Fick felet att se genom inspektionsluckan?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Inlägg nr 7 känns märkligt, kanske felskrivning. Säljaren har ingen undersökningsplikt, men kanske menas något annat.
Det anges att det finns en försäkring . Det spelar kanske inte så stor roll, vilket som ör det till säljaren som krav bör ställas. För många försäkringar ingår VA inte i en sådan försäkring, men vi vet ju inte vad som gäller i detta fall. Det är ett stort belopp som det gäller, så i detta fall kan det vara lämpligt att kontakta en kompetent jurist för bedömning, men var försiktig , en del jurister behöver intäkter och driver även hopplösa fall. Själv tror jag det blir svårt om ord står mot ord.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
400-500':-?
Behöver hela badrummet/toaletten och mer därtill göras om?
Klart fult av dom att ljuga och ni kan ha ett case.
toaletten på mellanvåningen behöver rivas så att man kan komma åt att koppla ihop avloppstammen, det medför ju renovering av Dusch,toalett med tätskikt och nytt ytskikt och allt vad det innebär.

Så det sticker iväg väldigt fort samt att vi rivit en hel del på toaletten på övre plan i felsökningssyfte
 
  • Ledsen
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
men om du nu hade inne en egen besiktningsman som besiktigade vad sa han då om vs:en?
 
  • Gilla
PiaHelena och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fick felet att se genom inspektionsluckan?

Nej det gick ej att se genom inspektionsluckan
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A
K klimt skrev:
Inlägg nr 7 känns märkligt, kanske felskrivning. Säljaren har ingen undersökningsplikt, men kanske menas något annat.
Det anges att det finns en försäkring . Det spelar kanske inte så stor roll, vilket som ör det till säljaren som krav bör ställas. För många försäkringar ingår VA inte i en sådan försäkring, men vi vet ju inte vad som gäller i detta fall. Det är ett stort belopp som det gäller, så i detta fall kan det vara lämpligt att kontakta en kompetent jurist för bedömning, men var försiktig , en del jurister behöver intäkter och driver även hopplösa fall. Själv tror jag det blir svårt om ord står mot ord.
men jag har väl aldrig sagt att säljaren har någon undersökningsplikt?
 
G
Kontakta en jurist som sysslar med sånt här.

Om din story stämmer så har säljaren ljugit eller dolt information och då handlar det inte om dolda fel längre utan går under en annan betäkning..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
toaletten på mellanvåningen behöver rivas så att man kan komma åt att koppla ihop avloppstammen, det medför ju renovering av Dusch,toalett med tätskikt och nytt ytskikt och allt vad det innebär.

Så det sticker iväg väldigt fort samt att vi rivit en hel del på toaletten på övre plan i felsökningssyfte
Usch, ingen angenäm situation.
Med sådana kostnader runt hörnet är det väl värt att noga undersöka möjligheterna om det går som dolt fel iom säljarens utfästelser.
 
  • Gilla
Krolliljan och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men jag har väl aldrig sagt att säljaren har någon undersökningsplikt?
Ursäkta, det ska vara inlägg nr 9
 
  • Gilla
Aunty
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men jag har väl aldrig sagt att säljaren har någon undersökningsplikt?
Kan ju vara så enkelt att det var inlägg #9 som avsågs...
P Peter Petterson skrev:
...valt att undanhålla den informationen från köparen anses säljaren inte ha uppfyllt sin undersökningsplikt
vilket en nomalbegåvad inser är en felskrivning och ska lyda "upplysningsplikt".

säljaren ska informera köparen om de fel som denna vet om men som köparen kan ha svårt att upptäcka.
 
  • Gilla
-MH- och 8 till
  • Laddar…
P
Utifrån vad som berättats är det ju tydligt att säljaren undanhållit information.

https://www.maklarofferter.se/bostad/säljarens-upplysningsplikt

https://www.husadvokaten.se/säljarens-ansvar

https://www.icabanken.se/vara-tips/boende/dolda-fel-och-undersokningsplikt-vid-bostadkop/


Så om du kan bevisa att säljaren ljög kring skicket på badrum stammar har du tveklöst en möjlighet.

- Om TS kan få fram bevis från de som renoverade badrummet. De bekräftar felet och att säljaren inte betalade för badrummet….
- Om det går att få fram någon info från försäkringsbolaget om att säljaren ansökt om ersättning för skada motsvarande detta.


Sedan att ha rätt och få rätt är inte samma sak men för flera 100 tusen kronor får man anstränga sig lite.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger_Berglund och 20 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men om du nu hade inne en egen besiktningsman som besiktigade vad sa han då om vs:en?

Han sa att om toastol står o rinner och spolknappen strular så är ett byte av toastol en enkel lösning och inget bekymmer. 2 timmars jobb på sin höjd.
Detta efter att säljaren bedyrade så han hörde att det var toastolen det var fel på.

Bes mannens ord, Funkar avlopp och det finns vatten finns inte något som inte löser sig med en ny stol.
Nu ljög ju säljaren oss rätt i ansiktet och min tilltro till människor fick sig ytterliggare en törn.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
A
P Peter Petterson skrev:
Han sa att om toastol står o rinner och spolknappen strular så är ett byte av dessa en enkel lösning och inget bekymmer. 2 timmars jobb på sin höjd.
Detta efter att säljaren bedyrade så han hörde att det var toastolen det var fel på.

Bes mannens ord, Funkar avlopp och det finns vatten finns inte något som inte löser sig med en ny stol.
Nu ljög ju säljaren oss rätt i ansiktet och min tilltro till människor fick sig ytterliggare en törn.
med andra ord har du inte besiktigat Vs-installationen?
 
  • Arg
  • Wow
  • Gilla
Jämtjobb24 och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
med andra ord har du inte besiktigat Vs-installationen?

Med andra ord har jag besiktigat det som var möjligt att besiktiga och litat på säljarens Ord,Utfästelser och lugnande besked. Säljaren ljög,Undanhöll information och upplyste icke om problemet dom hade full vetskap om. Gamla toalettstolen är även den inkopplad efter detta uppdagades och det finns inga fel på den, Den varken rinner eller har problem med spolknappen så som säljaren sa och bevittnades av 3 personer förutom mig som kan svära på det under ed i tingsrätt.

Kan jag utrycka mig klarare än så`?
 
  • Gilla
Krille4 och 27 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.