65 906 läst ·
292 svar
66k läst
292 svar
Dolt fel eller ej?
Det är du som har missuppfattat hur ersättning vid "dolt fel" fungerar. Det har inget med det aktuella rummets värde eller eventuella åtgärdskostnader att göra. Det man kan få ersättning för är skillnaden i pris för fastigheten om felet varit känt från början.A Aunty skrev:
Frågan är hur man går vidare med detta. Man bör börja dra det med försäkringsbolaget av den enkla anledningen att det inte kostar mer än TS tid. Sen brukar alla rekommendera att gå med i Villaägarna för att de har gratis juridisk rådgivning vilket då jag även gör.
Sen blir det lite svårare. HusmanHagberg skriver att "om felet varit dolt vid köpet så svarar säljaren för konsekvenserna och säljarens vetskap har i princip ingen självständig betydelse för felansvaret".
Men vidare så får vi se om detta klassas som ett dolt fel och då skall:
Sammantaget blir min bedömning att detta ej tydligt faller in under dolda fel. Jag skulle dock försökt att få det att bli klassat som det iaf.
Sen kommer min fråga om man har funderat på att relina avloppsröret? Det borde ju kunna vara ett alternativ som hamnar på bråkdelen av summan som presenterats tidigare för åtgärd. Om relining skulle hamna i häraden av 50tkr så skulle ju även den första punkten falla bort.
Sen blir det lite svårare. HusmanHagberg skriver att "om felet varit dolt vid köpet så svarar säljaren för konsekvenserna och säljarens vetskap har i princip ingen självständig betydelse för felansvaret".
Men vidare så får vi se om detta klassas som ett dolt fel och då skall:
- felet påverka marknadspriset
- felet skall ha funnits i bostaden redan vid köptillfället
- felet skall ha varit oväntat
- felet skall ej kunna ha varit upptäckbart vid en noggrann besiktning
Sammantaget blir min bedömning att detta ej tydligt faller in under dolda fel. Jag skulle dock försökt att få det att bli klassat som det iaf.
Sen kommer min fråga om man har funderat på att relina avloppsröret? Det borde ju kunna vara ett alternativ som hamnar på bråkdelen av summan som presenterats tidigare för åtgärd. Om relining skulle hamna i häraden av 50tkr så skulle ju även den första punkten falla bort.
För att följa jordabalken ska felet reklameras till säljaren så fort som möjligt. Väntar man för länge så kan man ha försuttit sin chans.
Man behöver inte vara särskilt långrandig, utan det räcker att medela att man funnit ett fel på avloppet som man ska undersöka vidare och att man kommer att begära ersättning från säljaren.
Men det är bra att blanda in sitt eget försäkringsbolag också.
Man behöver inte vara särskilt långrandig, utan det räcker att medela att man funnit ett fel på avloppet som man ska undersöka vidare och att man kommer att begära ersättning från säljaren.
Men det är bra att blanda in sitt eget försäkringsbolag också.
Säljaren meddelades dagen 3 dagar efter tillträde.
Snickare,målare,rörmokare,elektriker,markentreprenad samt golvläggare har bokats upp löpande under dom 6 månader vi väntat på tillträde till huset.
3 April fick vi nycklarna, hade byggmöte i huset samma dag och 4 April påbörjades renoveringarna. 5 april Reklamerades avloppet till säljarna som hänvisade till sin dolda fel försäkring.
Nu har jag sugit på karamellen en stund o den smälter inte alls i mun utan växter sig större och börjar bli riktigt irriterande.
tar under dagen kontakt med hemförsäkring samt villaägarnas riksförbund och ser vad långt man kan driva ärendet och om det finns chans att gå ut som vinnare ur detta!!
Snickare,målare,rörmokare,elektriker,markentreprenad samt golvläggare har bokats upp löpande under dom 6 månader vi väntat på tillträde till huset.
3 April fick vi nycklarna, hade byggmöte i huset samma dag och 4 April påbörjades renoveringarna. 5 april Reklamerades avloppet till säljarna som hänvisade till sin dolda fel försäkring.
Nu har jag sugit på karamellen en stund o den smälter inte alls i mun utan växter sig större och börjar bli riktigt irriterande.
tar under dagen kontakt med hemförsäkring samt villaägarnas riksförbund och ser vad långt man kan driva ärendet och om det finns chans att gå ut som vinnare ur detta!!
Har vart i kontakt med Relining företag och dom är tveksamma då anslutningen mellan dom två felaktiga rören är dålig så kan det trycka isär än mer.M merbanan skrev:Frågan är hur man går vidare med detta. Man bör börja dra det med försäkringsbolaget av den enkla anledningen att det inte kostar mer än TS tid. Sen brukar alla rekommendera att gå med i Villaägarna för att de har gratis juridisk rådgivning vilket då jag även gör.
Sen blir det lite svårare. HusmanHagberg skriver att "om felet varit dolt vid köpet så svarar säljaren för konsekvenserna och säljarens vetskap har i princip ingen självständig betydelse för felansvaret".
Men vidare så får vi se om detta klassas som ett dolt fel och då skall:
De 2 första punkterna tycker jag är uppfyllda men sen blir det klurigare. Den sista punkten gick ju inte att utföra via toalettstolen pga att säljaren stängt av toalettstolen. Utan säljarens upplysning skulle jag påstå att felet inte är oväntat. Även med det så är jag osäker på att det skulle klassas som oväntat. Sen kommer vi vidare till att man faktiskt skulle kunna låta kranen i handfatet spola 100l vatten för att få samma effekt som med den nya toaletten.
- felet påverka marknadspriset
- felet skall ha funnits i bostaden redan vid köptillfället
- felet skall ha varit oväntat
- felet skall ej kunna ha varit upptäckbart vid en noggrann besiktning
Sammantaget blir min bedömning att detta ej tydligt faller in under dolda fel. Jag skulle dock försökt att få det att bli klassat som det iaf.
Sen kommer min fråga om man har funderat på att relina avloppsröret? Det borde ju kunna vara ett alternativ som hamnar på bråkdelen av summan som presenterats tidigare för åtgärd. Om relining skulle hamna i häraden av 50tkr så skulle ju även den första punkten falla bort.
D Daniel 109 skrev:
du skriver följande "De 2 första punkterna tycker jag är uppfyllda men sen blir det klurigare. Den sista punkten gick ju inte att utföra via toalettstolen pga att säljaren stängt av toalettstolen."M merbanan skrev:Frågan är hur man går vidare med detta. Man bör börja dra det med försäkringsbolaget av den enkla anledningen att det inte kostar mer än TS tid. Sen brukar alla rekommendera att gå med i Villaägarna för att de har gratis juridisk rådgivning vilket då jag även gör.
Sen blir det lite svårare. HusmanHagberg skriver att "om felet varit dolt vid köpet så svarar säljaren för konsekvenserna och säljarens vetskap har i princip ingen självständig betydelse för felansvaret".
Men vidare så får vi se om detta klassas som ett dolt fel och då skall:
De 2 första punkterna tycker jag är uppfyllda men sen blir det klurigare. Den sista punkten gick ju inte att utföra via toalettstolen pga att säljaren stängt av toalettstolen. Utan säljarens upplysning skulle jag påstå att felet inte är oväntat. Även med det så är jag osäker på att det skulle klassas som oväntat. Sen kommer vi vidare till att man faktiskt skulle kunna låta kranen i handfatet spola 100l vatten för att få samma effekt som med den nya toaletten.
- felet påverka marknadspriset
- felet skall ha funnits i bostaden redan vid köptillfället
- felet skall ha varit oväntat
- felet skall ej kunna ha varit upptäckbart vid en noggrann besiktning
Sammantaget blir min bedömning att detta ej tydligt faller in under dolda fel. Jag skulle dock försökt att få det att bli klassat som det iaf.
Sen kommer min fråga om man har funderat på att relina avloppsröret? Det borde ju kunna vara ett alternativ som hamnar på bråkdelen av summan som presenterats tidigare för åtgärd. Om relining skulle hamna i häraden av 50tkr så skulle ju även den första punkten falla bort.
Bara för toaletten är avstängd så fråntar ju inte det TS undersökningsplikt på övriga delar av huset i detta fall stammar/avlopp.
Stänga av toaletten betyder ju bara att man stängt av vattnet till den.
Det går ju fortfarande att använda den bara hälla vatten i den så ser man att det rinner undan och fungerar.
om jag som säljare stänger av vattnet till badrummet för jag hävdar att alla kranar läcker så tar det ju inte ifrån köparens undersäkningsplikt på badrummet ändå att kolla avlopp/brunnar/fall etc.
Problemet är ju inte att vattnet inte rinner undan ur toaletten och TS har ju låtit vattnet rinna i handfatet vilket ju tar samma väg ner i avloppet. Dina upprepade inlägg om att bara hälla lite vatten toaletten för att se felet tillför inget.A Aunty skrev:du skriver följande "De 2 första punkterna tycker jag är uppfyllda men sen blir det klurigare. Den sista punkten gick ju inte att utföra via toalettstolen pga att säljaren stängt av toalettstolen."
Bara för toaletten är avstängd så fråntar ju inte det TS undersökningsplikt på övriga delar av huset i detta fall stammar/avlopp.
Stänga av toaletten betyder ju bara att man stängt av vattnet till den.
Det går ju fortfarande att använda den bara hälla vatten i den så ser man att det rinner undan och fungerar.
om jag som säljare stänger av vattnet till badrummet för jag hävdar att alla kranar läcker så tar det ju inte ifrån köparens undersäkningsplikt på badrummet ändå att kolla avlopp/brunnar/fall etc.
För de pengarna så hade jag riskerat en tvist.P Peter Petterson skrev:
Du lär ha rättsskydd i din hemförsäkring och kontrollera vad den ersätter om du döms att betala 250.000 kr till motparten och att dina egna processkostnader är 150.000 kr.
Landar din egen kostnad i max 150.000 kr på dessa premisser så hade jag gått till tinget direkt utan tjafs.
klart vatten rinner undan ur en toalett om du håller ner vatten i den även om vattnet är avstängt.M MsTake skrev:
men om du handfatet gick på samma stam som avloppet så borde man ju upptäckt läckaget även där?
A Aunty skrev:
Men du har verkligen selektiv läsförståelse. Läs tråden igen, Andas och försök ta åt dig av informationen. Är du så här galet obstinat och motvalls även i verkligheten lär du vara en väldigt ensam människa.
Vet du att säljaren ljög?P Peter Petterson skrev:
Hade du kontrollerat om toaletten läckte? Eller bytte du ut den bara för att?
Säljaren var ju ändå på det klara med att nått var fel.. och berättade det (om hen nu inte ljög och wc inte läckte)
Sedan är det ju nästa steg i tankebanan.. hade de nyligen renoverat? Hade de gjort det själva? Så de medvetet satt ihop rören så det rann bredvid och bara sket i det?
Observera att jag bara riktar in mig på att du säger att säljaren ljög..
Hade min gamla mormor tex lejt ut en wc renovering (el rördragning) så hade hon inte haft en aning om vad som gjordes där.. för hon hade lejt ut arbetet för hon inte kunde göra jobbet själv. Hon hade säkerligen bjudit på kaffe och kaka.. men hantverkarna hade fått göra sitt jobb och såg det bra ut på slutet hade hon varit nöjd (hon hade förutsatt att de gjort sitt jobb).
Hur man sedan upplever uppkomna fel, är helt individuellt. Som du nämnde syntes intget i källaren direkt.. frågan är om fd ägarna alltid sprang ner i källaren och kollade efter att de varit på toa? Hade du gjort det? Efter dina barn? Osv..
Det är inte säkert att alla hade vetat vad som är fel.. tom du behövde undersöka.. (sen kan de också ljuga som borstbindare.. och har vetat allt från början.. men det är inte alltid självklart bara!)
. . .
Förstår dock irritationen över situationen.. hade själv velat ha tag på hantverkaren som varit där o banka denne i huvudet med ett rör.. sådär kan man ju liksom inte göra! Känns som ett halvfärdigt jobb..
Tur ni kom på det innan det skapade större skador i huset längs vägen ner!
A Aunty skrev:
Snigla skrev:
Vet du att säljaren ljög?
Hade du kontrollerat om toaletten läckte? Eller bytte du ut den bara för att?
Säljaren var ju ändå på det klara med att nått var fel.. och berättade det (om hen nu inte ljög och wc inte läckte)
Sedan är det ju nästa steg i tankebanan.. hade de nyligen renoverat? Hade de gjort det själva? Så de medvetet satt ihop rören så det rann bredvid och bara sket i det?
Observera att jag bara riktar in mig på att du säger att säljaren ljög..
Hade min gamla mormor tex lejt ut en wc renovering (el rördragning) så hade hon inte haft en aning om vad som gjordes där.. för hon hade lejt ut arbetet för hon inte kunde göra jobbet själv. Hon hade säkerligen bjudit på kaffe och kaka.. men hantverkarna hade fått göra sitt jobb och såg det bra ut på slutet hade hon varit nöjd (hon hade förutsatt att de gjort sitt jobb).
Hur man sedan upplever uppkomna fel, är helt individuellt. Som du nämnde syntes intget i källaren direkt.. frågan är om fd ägarna alltid sprang ner i källaren och kollade efter att de varit på toa? Hade du gjort det? Efter dina barn? Osv..
Det är inte säkert att alla hade vetat vad som är fel.. tom du behövde undersöka.. (sen kan de också ljuga som borstbindare.. och har vetat allt från början.. men det är inte alltid självklart bara!)
. . .
Förstår dock irritationen över situationen.. hade själv velat ha tag på hantverkaren som varit där o banka denne i huvudet med ett rör.. sådär kan man ju liksom inte göra! Känns som ett halvfärdigt jobb..
Tur ni kom på det innan det skapade större skador i huset längs vägen ner!
A Aunty skrev:
Du får svar på dina frågor, Sedan ställer du dom om och om igen 10 gånger. Du verkar ha stora problem med lässförståelse? Samt påstår du saker hej vilt utan att ha en endaste aning om vad pratar om. Kan du inte bara lägga ner så som jag bad dig förut och hitta annan tråd att förpesta. Som du kanske märker är det bra många fler som är trötta på ditt sätt än bara jag. Du verkar förpesta forumet i precis varenda tråd du ger dig in i.
Känns som mycket går händelserna i förväg. Ta hjälp av en jurist att formulera ett krav (om inte det förra var särskilt formellt) med ett svarsdatun. Efter det skickar ni in stämningsansökan. Ni kommer förhandla och förlikas, så se till att så fort som möjligt få igång den processen. Inte så värt att analysera sönder situationen, utan bara stäm av med juristen att det kan vara fråga om skadestånd och få hjälp att skriva brevet.
Hej renoverat 2006.Snigla skrev:
Vet du att säljaren ljög?
Hade du kontrollerat om toaletten läckte? Eller bytte du ut den bara för att?
Säljaren var ju ändå på det klara med att nått var fel.. och berättade det (om hen nu inte ljög och wc inte läckte)
Sedan är det ju nästa steg i tankebanan.. hade de nyligen renoverat? Hade de gjort det själva? Så de medvetet satt ihop rören så det rann bredvid och bara sket i det?
Observera att jag bara riktar in mig på att du säger att säljaren ljög..
Hade min gamla mormor tex lejt ut en wc renovering (el rördragning) så hade hon inte haft en aning om vad som gjordes där.. för hon hade lejt ut arbetet för hon inte kunde göra jobbet själv. Hon hade säkerligen bjudit på kaffe och kaka.. men hantverkarna hade fått göra sitt jobb och såg det bra ut på slutet hade hon varit nöjd (hon hade förutsatt att de gjort sitt jobb).
Hur man sedan upplever uppkomna fel, är helt individuellt. Som du nämnde syntes intget i källaren direkt.. frågan är om fd ägarna alltid sprang ner i källaren och kollade efter att de varit på toa? Hade du gjort det? Efter dina barn? Osv..
Det är inte säkert att alla hade vetat vad som är fel.. tom du behövde undersöka.. (sen kan de också ljuga som borstbindare.. och har vetat allt från början.. men det är inte alltid självklart bara!)
. . .
Förstår dock irritationen över situationen.. hade själv velat ha tag på hantverkaren som varit där o banka denne i huvudet med ett rör.. sådär kan man ju liksom inte göra! Känns som ett halvfärdigt jobb..
Tur ni kom på det innan det skapade större skador i huset längs vägen ner!
Dom har bott där i närmare 20 år.
Befintlig toalettstol var det inget fel på när vi kontrollerade den efter att byte till ny inte löste det problem som dom sa fanns med toaletten på översta plan.
Säljarna har vetat om problemet och löst det med att inte använda vatten/avlopp på översta plan.