De försäkringarna brukar inte täcka avlopp, dessutom är ju problemet att säljare ljög. Det tror jag inte försäkringsbolaget tar oavsett.
Men visst hänvisar säljaren till försäkringsbolaget får man börja med att prata med dem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Det är inte forummedlemmarna du ska övertyga, det är försäkringsbolaget som säljaren har dolda fel-försäkring hos. Har du pratat med dem? Det är ju därifrån du ska få pengar om säljaren har en sådan försäkring.

Det finns folk här på forumet som av någon sorts principskäl alltid svarar ”nej” på frågan om något är dolt fel, så du kommer aldrig att få ett enhälligt ”ja” här. Sluta slösa din tid på att bråka med forumet och lägg din tid på att kontakta en jurist istället. Det borde det väl vara värt om det handlar om hundratusentals kronor?
Jag ska ta det en sväng med min hemförsäkring imorgon o se vilken sorts rättshjälp jag har rätt till. Det handlar om i runda slängar 4-500K för att riva badrummet på mellanvåningen så att man kan koppla avloppet rätt samt återställa badrummet på mellanvåningen samt toa/handfat på översta våningen.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Det lät väldigt dyrt. Räkna dessutom med betydande åldersavdrag. Fins det ingen annan väg att komma åt felet ifrån??
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
A
P Peter Petterson skrev:
Jag ska ta det en sväng med min hemförsäkring imorgon o se vilken sorts rättshjälp jag har rätt till. Det handlar om i runda slängar 4-500K för att riva badrummet på mellanvåningen så att man kan koppla avloppet rätt samt återställa badrummet på mellanvåningen samt toa/handfat på översta våningen.
men du verkar inte först hur ersättning går till för dolda fel heller.

bara för du får en kostnad på 500 tusen och du ersätta fullt ut så är det inte den summan du ersätts med.
Du får ett avdrag får teknisk livslängd/ålder.

så även om stammarna ersätts till 50% så är ju det små belopp i det hela.
Badrummet är ju nollersättnkng då det är förbrukat på 20 år samma med golv etc.

blir inte många kronor.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men du verkar inte först hur ersättning går till för dolda fel heller.

bara för du får en kostnad på 500 tusen och du ersätta fullt ut så är det inte den summan du ersätts med.
Du får ett avdrag får teknisk livslängd/ålder.

så även om stammarna ersätts till 50% så är ju det små belopp i det hela.
Badrummet är ju nollersättnkng då det är förbrukat på 20 år samma med golv etc.

blir inte många kronor.
Den som inte förstår är du.

ersättningen har inget med åldersavdrag att göra och inte heller med kostnaden för reparation.
Den har endast med o göra vad huset hade varit värt om man vetat om felet från början.

Alltså att vi inte kan använda toalett/handfat på våning 3.

för egen del hade det kanske vart värt 150-250 mindre att inte ha egen toalett/handfat på våning 3. Andra kanske inte hade brytt sig alls.

Men kan inte du ta din besserwisser attityd o hitta en annan tråd att förpesta?
 
  • Gilla
  • Haha
MangeH och 36 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det lät väldigt dyrt. Räkna dessutom med betydande åldersavdrag. Fins det ingen annan väg att komma åt felet ifrån??
Den felaktiga anslutningen är mitt i avloppsslitsen på mellan plan, problemet är anslutande avlopp från handfat,dusch på mellanvåningen är under själva felet. Hade det bara vart rakt rör upp i stammen hade det nog vart lösbart!
 
  • Gilla
peddan65 och 2 till
  • Laddar…
A
P Peter Petterson skrev:
Den som inte förstår är du.

ersättningen har inget med åldersavdrag att göra och inte heller med kostnaden för reparation.
Den har endast med o göra vad huset hade varit värt om man vetat om felet från början.

Alltså att vi inte kan använda toalett/handfat på våning 3.

för egen del hade det kanske vart värt 150-250 mindre att inte ha egen toalett/handfat på våning 3. Andra kanske inte hade brytt sig alls.

Men kan inte du ta din besserwisser attityd o hitta en annan tråd att förpesta?
fast det är inte så dolda fel fungerar. Du får ett åldersavdrag/tekniskt livslängd.

du kommer inte få ersättning för ett nytt badrum tex när det gamla var 20 år, det kommer du få noll kronor för.


Dessutom varför kan man inte bara ta upp gipsen på planet under och koppla ihop rören och justera fallet?
 
  • Gilla
Krille-
  • Laddar…
Nej. Ersättningen ska ersätta skillnaden i pris om felet var känt vid försäljningen. Ett 20år gammalt badrum värderas klart högre än 0kr vid en försäljning.
 
  • Gilla
MangeH och 15 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
fast det är inte så dolda fel fungerar. Du får ett åldersavdrag/tekniskt livslängd.

du kommer inte få ersättning för ett nytt badrum tex när det gamla var 20 år, det kommer du få noll kronor för.




Dessutom varför kan man inte bara ta upp gipsen på planet under och koppla ihop rören och justera fallet?

Prisavdrag brukar dock vara den vanligaste påföljden. Ett prisavdrag ska kompensera köparen för den värdeskillnad som uppstått i och med det dolda felet.

https://www.vasaadvokat.se/dolda-fel-4-krav-exempel-och-kostnader-for-dolda-fel/

läs tidigare svar om reparation
 
  • Gilla
MangeH och 6 till
  • Laddar…
A
P Peter Petterson skrev:
Prisavdrag brukar dock vara den vanligaste påföljden. Ett prisavdrag ska kompensera köparen för den värdeskillnad som uppstått i och med det dolda felet.

[länk]

läs tidigare svar om reparation
ja precis, och det baserar försäkring på åldersavdrag eller tekniskt livslängd.

Eller va trodde du att du själv skulle få säga en summa som du upplevde?

klart det försäkringsbolagen måste kunna bedöma utifrån något och då använder dom det.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Nej. Ersättningen ska ersätta skillnaden i pris om felet var känt vid försäljningen. Ett 20år gammalt badrum värderas klart högre än 0kr vid en försäljning.
japp, och som sagt så använder försäkringsbolagen tekniskt livslängd/åldersavdrag för att göra denna bedömning.

och ett 20 år gammalt badrum är inte värt något längre. Bara gå in på tekniskt livslängd och kolla.
 
Jo, det är det. Du kan inte gå på samma schabloner som gäller i villaförsäkringar.
 
  • Gilla
Krille4 och 8 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är det. Du kan inte gå på samma schabloner som gäller i villaförsäkringar.
ok vi säger att du har rätt.

hur mycket är 20 år gammalt badrum värt nu i %?
 
Det beror på. Det kan vara allt från 0kr om köparen ändå tänker riva ut det upp till vad ett enkelt nytt badrum kostar.
 
  • Gilla
Nyatag och 2 till
  • Laddar…
Jag säger inte att detta går som "dolt fel", men någon form av bedrägeri eller liknande. Jag vill absolut hävda att du försökt med fördjupad undersökning. Du kunde inte gjort mer.
Alla, utom en, tycks överens. Den som inte är överens har en förmåga att inte vara det.
 
  • Gilla
MangeH och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.