27 815 läst ·
102 svar
28k läst
102 svar
Dölja grannens fula hus
Kolla denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-ar-ett-plank.553863/Juul skrev:
Som någon sa, Pil är ett rel snabbväxande träd och fint. Ex vis bollpil blir hanterbara och kan beskäras. Välj rätt sort, en del blir gigantiska. Och de får inte stå för nära hus pga rotsystemet. Framgår inte vilka avstånd du har till grannen/tomtgränsen.H HusOwnerWhiteHouse skrev:Hej!
Jag har varit husägare i snart 5 år och börjar bli riktigt trött på att behöva se grannens gavel, som tyvärr är helt misskött. Det är inte den roligaste utsikten när man sitter på altanen.
Därför funderar jag på att plantera något som skymmer huset så mycket som möjligt.
Har ni tips på vad som funkar bäst? Thujor, bambu eller något annat?
Vad är egentligen den bästa växten/busken/trädet för att skapa insynsskydd mot ett grannhus?
Värt att nämna är att vi har redan staket på 180cm. Men vill ha något högre höjd som döljer huset så mycket som möjligt.
Mvh
Syren skulle jag säga.H HusOwnerWhiteHouse skrev:Hej!
Jag har varit husägare i snart 5 år och börjar bli riktigt trött på att behöva se grannens gavel, som tyvärr är helt misskött. Det är inte den roligaste utsikten när man sitter på altanen.
Därför funderar jag på att plantera något som skymmer huset så mycket som möjligt.
Vad är egentligen den bästa växten/busken/trädet för att skapa insynsskydd mot ett grannhus?
Värt att nämna är att vi har redan staket på 180cm. Men vill ha något högre höjd som döljer huset så mycket som möjligt.
Mvh
Bara vattna och gödsla så löser resten sig själv!
Men om jag har förstått TS rätt så vill han slippa se huset när han sitter ute på sin altan. Då hjälper ingen rullgardin inne i huset. Och det går ju att lösa på hundra sätt inne. Rullgardin, vanlig gardin och om inget hjälper så tar man en osb skiva och skruvar fast den inne så slipper man utsikten permanent 😂. Men det tror jag TS kan lösa utan att fråga.F fribygg skrev:
Det enklaste är väl ändå att du vänder ryggen åt grannen och kikar på din egen kåk om du inte gillar omgivningen.H HusOwnerWhiteHouse skrev:
Lite så är det såklart. Nu vet jag inte hur det ser ut eftersom vi inte fått någon bild men jag tror jag skulle aldrig störa mig på en grannes gavel. Men alla är vi olika.F fribygg skrev:
Föreslår avenbok, sätt dem med 1,5 meters mellanrum & låt dem växa upp som träd där bladverket går i varandra.
Snabb tillväxt & går att köpa från plantskola med rejäl höjd från start, klipp dem som du önskar, de kommer få grenar, kvistar och blad ända ifrån marknivå 👍😁
Snabb tillväxt & går att köpa från plantskola med rejäl höjd från start, klipp dem som du önskar, de kommer få grenar, kvistar och blad ända ifrån marknivå 👍😁
Redigerat:
Seriöst och bra förslag; en oförarglig art som säkert kommer att pryda omgivningenMixar´n skrev:
Granhäck? En tät sådan är rätt snyggt.H HusOwnerWhiteHouse skrev:Hej!
Mvh