F
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Både grannens gavel och TS eget hus riskerar att bli ännu fulare om man planterar buskar eller träd nära..
Inte för oss,över5 meter mellan där .
Målartips 3 m mellan hus och buskar annars får du måla om fönsterbkläcken varje år.!

S Sukros skrev:
Inte för oss,över5 meter mellan där .
Målartips 3 m mellan hus och buskar annars får du måla om fönsterbkläcken varje år.!
Med bara 5 m till tomtgräns är det nog klokt att välja rullgardin i fönstret istället för hög tät häck

F fribygg skrev:
Med bara 5 m till tomtgräns är det nog klokt att välja rullgardin i fönstret istället för hög tät häck
Hur funkar det med rullgardin på en altan 🤷‍♂️

• Gilla
Sukros och 1 till
  • Laddar…
H HusOwnerWhiteHouse skrev:
Hej!

Jag har varit husägare i snart 5 år och börjar bli riktigt trött på att behöva se grannens gavel, som tyvärr är helt misskött. Det är inte den roligaste utsikten när man sitter på altanen.

Därför funderar jag på att plantera något som skymmer huset så mycket som möjligt.

Har ni tips på vad som funkar bäst? Thujor, bambu eller något annat?
Vad är egentligen den bästa växten/busken/trädet för att skapa insynsskydd mot ett grannhus?

Värt att nämna är att vi har redan staket på 180cm. Men vill ha något högre höjd som döljer huset så mycket som möjligt.

Mvh
Som någon sa, Pil är ett rel snabbväxande träd och fint. Ex vis bollpil blir hanterbara och kan beskäras. Välj rätt sort, en del blir gigantiska. Och de får inte stå för nära hus pga rotsystemet. Framgår inte vilka avstånd du har till grannen/tomtgränsen.

• Gilla
HusOwnerWhiteHouse
  • Laddar…
Hej!

Jag har varit husägare i snart 5 år och börjar bli riktigt trött på att behöva se grannens gavel, som tyvärr är helt misskött. Det är inte den roligaste utsikten när man sitter på altanen.

Därför funderar jag på att plantera något som skymmer huset så mycket som möjligt.

Vad är egentligen den bästa växten/busken/trädet för att skapa insynsskydd mot ett grannhus?

Värt att nämna är att vi har redan staket på 180cm. Men vill ha något högre höjd som döljer huset så mycket som möjligt.

Mvh
Syren skulle jag säga.
Bara vattna och gödsla så löser resten sig själv!

• Gilla
HusOwnerWhiteHouse
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Hur funkar det med rullgardin på en altan 🤷‍♂️
Jag tänker att man får sätta rullgardinen på fönstrens insida om man inte önskar se grannens fula hus.

F fribygg skrev:
Jag tänker att man får sätta rullgardinen på fönstrens insida om man inte önskar se grannens fula hus.
Men om jag har förstått TS rätt så vill han slippa se huset när han sitter ute på sin altan. Då hjälper ingen rullgardin inne i huset. Och det går ju att lösa på hundra sätt inne. Rullgardin, vanlig gardin och om inget hjälper så tar man en osb skiva och skruvar fast den inne så slipper man utsikten permanent 😂. Men det tror jag TS kan lösa utan att fråga.

Hej!

Det enklaste är väl ändå att du vänder ryggen åt grannen och kikar på din egen kåk om du inte gillar omgivningen.

F fribygg skrev:
Det enklaste är väl ändå att du vänder ryggen åt grannen och kikar på din egen kåk om du inte gillar omgivningen.
Lite så är det såklart. Nu vet jag inte hur det ser ut eftersom vi inte fått någon bild men jag tror jag skulle aldrig störa mig på en grannes gavel. Men alla är vi olika.

F fribygg skrev:
Tänkte precis nämna att en lösning är att vända på utemöblerna. 🤣

G gaidin skrev:
Tänkte precis nämna att en lösning är att vända på utemöblerna. 🤣
Tomten är kanske inte stor nog för så drastisk förändring 😉

Föreslår avenbok, sätt dem med 1,5 meters mellanrum & låt dem växa upp som träd där bladverket går i varandra.
Snabb tillväxt & går att köpa från plantskola med rejäl höjd från start, klipp dem som du önskar, de kommer få grenar, kvistar och blad ända ifrån marknivå 👍😁

Redigerat:
Mixar´n Mixar´n skrev:
Föreslår avenbok, sätt dem med 1,5 meters mellanrum & låt dem växa upp som träd där bladverket går i varandra.
Snabb tillväxt & går att köpa från planntskola med rejäl höjd från start, klipp dem som du önskar, de kommer få grenar, kvistar och blad ända ifrån marknivå 👍😁
Seriöst och bra förslag; en oförarglig art som säkert kommer att pryda omgivningen

• Gilla
Mixar´n
  • Laddar…
Hej!

Mvh
Granhäck? En tät sådan är rätt snyggt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.