TS

-Nu har jag läst tråden flera gånger, och kommit fram till den ultimata lösningen

- Ta med en låda pilsner och knalla över till grannen.

Erbjud dig gratis att fixa väggen med ny färg och ev jobb med skrapning eller vad det nu kan behövas.
Kanske byte av nån vindskiva e t c.

Jobba från stege eller helst från byggnadsställning.

- Då är din irritation, problemet löst och grannsämjan bevarad.😉

Grannen kommer dessutom att tycka att Du är en hyvens prick.

Redigerat:
  • Gilla
_Magnus L och 2 till
  • Laddar…
H HusOwnerWhiteHouse skrev:
Hej!

Jag har varit husägare i snart 5 år och börjar bli riktigt trött på att behöva se grannens gavel, som tyvärr är helt misskött. Det är inte den roligaste utsikten när man sitter på altanen.

Därför funderar jag på att plantera något som skymmer huset så mycket som möjligt.

Har ni tips på vad som funkar bäst? Thujor, bambu eller något annat?
Vad är egentligen den bästa växten/busken/trädet för att skapa insynsskydd mot ett grannhus?

Värt att nämna är att vi har redan staket på 180cm. Men vill ha något högre höjd som döljer huset så mycket som möjligt.

Mvh
Klotrobinia med 3m mellanrum, blir som en häck ovanför staketet, har själv planterat så en meter framför vår mur. Är riktigt nöjd med resultatet och de behöver inte klippas och du köper dem ympade på den höjd som passar, förslagsvis 2m. Obs lånad bild..

• Klotformade Robinia-träd planterade med jämnt mellanrum framför ett staket, skapar en effekt av en häck mot en byggnad.
  • Gilla
HusOwnerWhiteHouse
  • Laddar…
Larsgurra Larsgurra skrev:
Klotrobinia med 3m mellanrum, blir som en häck ovanför staketet ...de behöver inte klippas ...
Om de skall behålla den täta formen bör de klippas på våren, som en igelkott. Detta går fort och är lätt. Annars riskerar de ympade grenarna återta sin original-robinia-form.

I övrigt är just klotrobinian inte ett långlivat litet träd. Av mina tre har ett ex dött efter knappt 20 år. Just denna egenskap är väl inte så negativt för TS' del.

Unikt namn
På kort sikt kan man använda sig av planteringslådor med ett klätterparti/spalje och låta något snabbväxande slingra sig upp.
Ställs med fördel nära där man sitter.

Något sånt:
Vit planteringslåda med spaljé, fylld med rosa blommor och gröna växter, omgiven av grönska, ställd på stenbelagd uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Blomlådor med typ armeringsnät och klätterväxter. Då går det snabbt att få det tätt och grönt. Du kan ju även hänga krukor/blomlådor/poddar på, högt upp, för att få en direkt effekt.
Dessutom enkelt att flytta/ändra om nu någon skulle klaga för att du bygger för högt. (jag vet inte exakt hur reglerna fungerar med en sån lösning nära tomtgräns.)

F
Hej!

Jag har varit husägare i snart 5 år och börjar bli riktigt trött på att behöva se grannens gavel, som tyvärr är helt misskött. Det är inte den roligaste utsikten när man sitter på altanen.

Därför funderar jag på att plantera något som skymmer huset så mycket som möjligt.

Vad är egentligen den bästa växten/busken/trädet för att skapa insynsskydd mot ett grannhus?

Värt att nämna är att vi har redan staket på 180cm. Men vill ha något högre höjd som döljer huset så mycket som möjligt.

Mvh
Högt Gunnebostaket med murgröna eller Väv kräver ej bygglov

F FC_Bygg skrev:
Högt Gunnebostaket med murgröna eller Väv kräver ej bygglov
Oavsett höjd? Han har ju 1.8m idag som inte är högt nog.

Hej!

Mvh
Fläder växer snabbt som attan och dessutom kan du göra flädersaft av blommorna. Syren är också fint.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Antagligen för att jag var naiv och lever med hoppet att människor tycker om att sköta om sitt boende.

Men det är ju uppenbart att hade hade fel. Om jag någonsin flyttar igen så kommer ju detta vara något jag kommer hålla koll på. Man lär sig helt enkelt.

Men om vi vänder på det, varför bor man i ett hus om man inte sköter efter det?
Människan bor kanske på ett hem för dementa eller ålderdomshem. Vill/ kan, kanske inte sälja huset. Släkten får vänta tills det ärvs. Eller utländsk köpare som köpt det i tro att få uppehålls tillstånd i landet. Har hänt att folk lurats på det viset och nu sitter med ett ödehus utan att kunna sälja det. Du kan kolla med lantmäteriet eller kommunen vem som äger det. Sen kontakta ev. ägare och fråga om de tänker göra något åt gaveln.

Redigerat:
Hej!

Mvh
Hej! Populus Negra. En asp som blir 30 meter hög med rötter som växer långt
Mörka blad som växer snabbt det är en asp! Förmodligen delar den på sig om man klipper den efter några år med 100 nya plantor

F fribygg skrev:
Jag tycker tvärtom, tujor är vidrigare än gran så av två onda ting på en villatomt föreslår jag granhäcken.
FY för granhäck

Hej!

Mvh
Vad är det här för dumheter? Bryr du dig så mycket om hur grannens hus ser ut så borde du kanske flytta?

Det är du som är problemet, inte grannen eller dess hus. Hur hanterar du dina fula kollegor som du måste se flera timmar om dagen?

• Haha
  • Gilla
mats.3 och 2 till
  • Laddar…
T Tranarö skrev:
FY för granhäck
Alla har nog sett illa skötta granhäckar och även illa skötta häckar med thuja.

Bägge kan vara väldigt vackra om de står på ett bra ställe och sköts väl men få förblir välskötta genom ägarbyten. Bägge är mycket svåra att rätta till om de misskötts ett antal år.

T Tranarö skrev:
FY för granhäck
Javisst!
Dubbelt fy för tujahäck.

F fribygg skrev:
Javisst!
Dubbelt fy för tujahäck.
För både Taxus och Tuja gäller ett antingen eller: ANTINGEN planterar man som häck, ansar hårt och vårdar den från början till slut som sådan ELLER också förvaltar man dem fritt växande solitärt eller i klunga.
Vanlig skogsgran blir stympad och risig om man försöker sig på att sänka höjden radikalt efter några år. Det är nog bara idegran som är sådär medgörlig att man kan köra ner den med motorsåg efter ett par års fri tillväxt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.