H HusOwnerWhiteHouse skrev:
Hej!

Jag har varit husägare i snart 5 år och börjar bli riktigt trött på att behöva se grannens gavel, som tyvärr är helt misskött. Det är inte den roligaste utsikten när man sitter på altanen.

Därför funderar jag på att plantera något som skymmer huset så mycket som möjligt.

Har ni tips på vad som funkar bäst? Thujor, bambu eller något annat?
Vad är egentligen den bästa växten/busken/trädet för att skapa insynsskydd mot ett grannhus?

Värt att nämna är att vi har redan staket på 180cm. Men vill ha något högre höjd som döljer huset så mycket som möjligt.

Mvh
Avenbok kan ja rekomendera växer ca 60 cm per år då kan ni lätt ha en höjd på 3 m behåller bladen på vintern. Tålig häck svår att misslyckas med..

• Gilla
Totem
  • Laddar…
Hej!

Jag har varit husägare i snart 5 år och börjar bli riktigt trött på att behöva se grannens gavel, som tyvärr är helt misskött. Det är inte den roligaste utsikten när man sitter på altanen.

Därför funderar jag på att plantera något som skymmer huset så mycket som möjligt.

Har ni tips på vad som funkar bäst? Thujor, bambu eller något annat?
Vad är egentligen den bästa växten/busken/trädet för att skapa insynsskydd mot ett grannhus?

Värt att nämna är att vi har redan staket på 180cm. Men vill ha något högre höjd som döljer huset så mycket som möjligt.

Mvh
Hade samma problematik som dig, vi planterade 3 uppstammade Klotlönnare för att fylla i ett par meter till ovanför staketet. Går ju att göra med uppstammad lagerhägg med för städsegrönt men de växer betydligt långsammare.

• Gilla
Merlina och 1 till
  • Laddar…
Det blir rätt jobbigt att klippa en flera meter hög avenbokshäck. Fast den blir sjukt snygg om man sköter den.

Obs den måste bindas upp tills den nått önskad höjd för att bli rak.

• Gilla
HusOwnerWhiteHouse
  • Laddar…
D Drefviken skrev:
Man kan ju hoppas att det kommer ut nån slags AI-glasögon på marknaden snart så kan de retuschera den förfallna gaveln till en nyrenoverad dito ;)
Finns redan. Med Apple Vision Pro kan du placera saker i din virtuella miljö. Till exempel en skog på din grannes vägg.

Tror dock inte att det är en smidig lösning på TS problem...

T
Antagligen för att jag var naiv och lever med hoppet att människor tycker om att sköta om sitt boende.

Men det är ju uppenbart att hade hade fel. Om jag någonsin flyttar igen så kommer ju detta vara något jag kommer hålla koll på. Man lär sig helt enkelt.

Men om vi vänder på det, varför bor man i ett hus om man inte sköter efter det?
Eller om man vänder på det en gång till: Varför bor man i- och sköter om et hus om man inte njuter av det utan istället retar sig på föreställda irritationsmoment i omgivningen?

B Bästerortarn skrev:
Vad är det här för dumheter? Bryr du dig så mycket om hur grannens hus ser ut så borde du kanske flytta?

Det är du som är problemet, inte grannen eller dess hus. Hur hanterar du dina fula kollegor som du måste se flera timmar om dagen?
Eller fula fru😀.
Antagligen för att jag var naiv och lever med hoppet att människor tycker om att sköta om sitt boende.

Men det är ju uppenbart att hade hade fel. Om jag någonsin flyttar igen så kommer ju detta vara något jag kommer hålla koll på. Man lär sig helt enkelt.

Men om vi vänder på det, varför bor man i ett hus om man inte sköter efter det?
Det finns lika många sätt att sköta ett hus, som det finns husägare.
Alltifrån pedanter som klipper gräsmmed nagelsax till de som inser att de kommer att dö innan huset rasar ihop och därför gör ingenting.
Oberoende av vilken är det deras ensak. Inte grannens.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Eller fula fru😀.
Hörde jag ”ful fru”?
Skyltfönster till butik med namnet "FUL FRU AMPHI", med underkläder och dekorationer. Tre personer tittar in genom glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Intet
  • Laddar…
Min far hade en 100 meter lång granhäck, ca 4 meter hög och 1.5-2 meter tjock. Väldigt tät och pedandskött. Klippning av bägge sidor en gång per år. Han hade en egenbyggd stege i trä kanske 3.5*2 meter med "rutor" som han lutade mot häcken vid klippning av de högre delarna.

• Gilla
Sukros och 1 till
  • Laddar…
M Merlina skrev:
Som någon sa, Pil är ett rel snabbväxande träd och fint. Ex vis bollpil blir hanterbara och kan beskäras. Välj rätt sort, en del blir gigantiska. Och de får inte stå för nära hus pga rotsystemet. Framgår inte vilka avstånd du har till grannen/tomtgränsen.
grannen anklagar mig för att beskärt ett av pilens toppar, trotsa att personen inte fattar att den toppen blåste av då det blev kallt, och det kom snö. Sen tinade det snabbt . Nu kommer den personen att säkert få vägen förstörd med så rötterna kommer att växa in under vägen . Även deras dränering på deras parkering som har ett rör kommer att gå sönder. IOM att de inte förstår att jag gärna slipper att se dem då de redan blev anmälda för att inte ha ett fungerande BDT . Och blev tvingade av kommunen att bygga ett nytt då allt från BDT rann ut på vägen . De som gjorde åtgärden gav dem nog inte tillräckligt med kunskaper då det nu är en stor jordhög som ser ut som en mindre ubåt på tomten . Även det syns . Men nu kan man åtminstone gå på vägen utan vattnet som från dusch och kiss då de har en bränntoalett rinner ut på vägen . Att bära hundar pga av att de inte installerar en sluten tank och skiten från BDT runnit ut samt blandat piss på vägen är omöjligt. Så enerverande när de inte kan ens klippa gräsmattan . Ser illa ut med massa stolar ställda på tomten och oklippta träd . Äppelträd kan de inte beskära inte ens en Vindruva som förrförra ägaren hade så omsorgsfullt beskurit kan de förvalta . ( jag fick de nya ägarna att starta gräsklipparen gratis )
Larmat om att luftvärmepumpen är trasig och skriker . 3 ggr har de lagat den istället för att köpa en ny. Antar att man ska lyssna på den snart igen ( de låter som en slaktad gris förövrigt)😞

S Sukros skrev:
grannen anklagar mig för att beskärt ett av pilens toppar, trotsa att personen inte fattar att den toppen blåste av då det blev kallt, och det kom snö. Sen tinade det snabbt . Nu kommer den personen att säkert få vägen förstörd med så rötterna kommer att växa in under vägen . Även deras dränering på deras parkering som har ett rör kommer att gå sönder. IOM att de inte förstår att jag gärna slipper att se dem då de redan blev anmälda för att inte ha ett fungerande BDT . Och blev tvingade av kommunen att bygga ett nytt då allt från BDT rann ut på vägen . De som gjorde åtgärden gav dem nog inte tillräckligt med kunskaper då det nu är en stor jordhög som ser ut som en mindre ubåt på tomten . Även det syns . Men nu kan man åtminstone gå på vägen utan vattnet som från dusch och kiss då de har en bränntoalett rinner ut på vägen . Att bära hundar pga av att de inte installerar en sluten tank och skiten från BDT runnit ut samt blandat piss på vägen är omöjligt. Så enerverande när de inte kan ens klippa gräsmattan . Ser illa ut med massa stolar ställda på tomten och oklippta träd . Äppelträd kan de inte beskära inte ens en Vindruva som förrförra ägaren hade så omsorgsfullt beskurit kan de förvalta . ( jag fick de nya ägarna att starta gräsklipparen gratis )
Larmat om att luftvärmepumpen är trasig och skriker . 3 ggr har de lagat den istället för att köpa en ny. Antar att man ska lyssna på den snart igen ( de låter som en slaktad gris förövrigt)😞
Låter hemskt.

Låter hemskt.
Det är bara ena av de två som är hemsk , som irriterat sig på allt,Mannen är lugn och hälsar tom på oss men kvinnan måste ha något som ställt sig fel någonstans . Hon har planterat fler pilträd längs det hon tror är hennes mark . Skulle vara kul att fråga kommunen vems marken är (Lantmäteriet visar då att tomten är smalare på den sidan och då skulle de få riva bort 2-1/2 meter.. jag väntar tills pilträden blir sådana att de förstör vägen då anmäler jag dem . Det kommer nog ge "folk i bygden pengar då de har tummen mitt i handen "
Låter akuten växa Petar inte el har petat på deras sk pilträd . 😉

S Sukros skrev:
låter som en slaktad gris förövrigt
Slaktade grisar brukar vara tämligen tystlåtna.

• Haha
Sukros och 1 till
  • Laddar…
S Sukros skrev:
Låter akuten växa Petar inte el har petat på deras sk pilträd .
?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.