H HusOwnerWhiteHouse skrev:
Jag tror de är väldigt sällan i huset. Jag har sett en person där 1 gång på 5 år i princip.

Men du tänker att den enkla vägen är att gå till grannen och beklaga sig att det ser för jävligt ut? ☺️☺️
Går ju inte. Dom är ju bara där vart 5:e år.

• Haha
  • Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
Det fina med att bo utanför täta bostadsområden är att grannen inte generar.

Sommartid brukar jag faktiskt gå till tomtgränsen och morgonpissa.

-Snart dags att såga upp en årsved med motorsåg.
Samma som flera grannar.

• Haha
Sukros och 1 till
  • Laddar…
Men nu har TS nåt att ta med sig till nästa ev husköp.

"Avstånd till närmaste granne?"

Hej!

Jag har varit husägare i snart 5 år och börjar bli riktigt trött på att behöva se grannens gavel, som tyvärr är helt misskött. Det är inte den roligaste utsikten när man sitter på altanen.

Därför funderar jag på att plantera något som skymmer huset så mycket som möjligt.

Har ni tips på vad som funkar bäst? Thujor, bambu eller något annat?
Vad är egentligen den bästa växten/busken/trädet för att skapa insynsskydd mot ett grannhus?

Värt att nämna är att vi har redan staket på 180cm. Men vill ha något högre höjd som döljer huset så mycket som möjligt.

Mvh
En granne planterade pil längs vägen på insidan av deras tomt samt en del på en sida med staket. Den skiten växte så att men låg på vägen när en skulle få bort snön och kommer självklart invadera vägen och massa löv kommer skräpa ner den så att den blir en traktorväg som inte blir farbar i framtiden (då har man insvesterat singel 0,15 mm sten samt makadam. Kommer vara bortkastat,
Samt Grannen dyker självklart upp på vintern bara när det är skottat . En gång i vår. Klipper inte gräsmattan som va tipp topp när de som ägde de lite tidigare . Ställer ut stolar som de planterar saker som växer igen av ogräs . Ser förfärligt ut på tomten . En häpnar hur någon från söder om Sverige flyttar till Norrort och sedan köper ett sommarhus och klarar inte starta gräsklipparen ens . De fick hjälp men va otacksamma så nu får de klara sig själv.
Hopplösa har de blivit . Inte ens Kostnad av Diesel el bensin betald i vinter el andra vintrar Det finns många anledningar på varför en funderar på att flytta långt bort.. Hoppas pilen växer in i huset när de inte är hemma , el deras luftvärmepump pajar helt ( den skriker ju oftast ) serva den vet de inte vad det är ..
jisses ska slänga upp tujor på min sida så jag slipper se deras ..

• Haha
Hasse Sandin
  • Laddar…
Jo. Vi kollade en hel del i och ikring fastigheten innan den köptes till ett betydligt lägre pris än det begärda.
Mao så visste jag vad vi köpte. Inget att bråka om.

Spaljeer av armeringsjärn mellan lodräta tryckimpregnerat reglar, låta murgröna (städsegrönt), vinrankor (tätt) och humle (snabbt) bör ge ett snabbt, relativt billigt, insynsskydd

• Gilla
Juul och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Jag har varit husägare i snart 5 år och börjar bli riktigt trött på att behöva se grannens gavel, som tyvärr är helt misskött. Det är inte den roligaste utsikten när man sitter på altanen.

Därför funderar jag på att plantera något som skymmer huset så mycket som möjligt.

Vad är egentligen den bästa växten/busken/trädet för att skapa insynsskydd mot ett grannhus?

Värt att nämna är att vi har redan staket på 180cm. Men vill ha något högre höjd som döljer huset så mycket som möjligt.

Mvh
Jag trollade bort synen av en ful grannbyggnad med klotpil som växer snabbt och får en stor tät krona. Googla och kolla om det är något för dig.

• Gilla
Vemsomhelst2 och 1 till
  • Laddar…
N nevinator skrev:
Spaljeer av armeringsjärn mellan lodräta tryckimpregnerat reglar, låta murgröna (städsegrönt), vinrankor (tätt) och humle (snabbt) bör ge ett snabbt, relativt billigt, insynsskydd
Perfekt! Även hindra er insyn till grannen.

Hej!

Mvh
Pilträd skulle kanske fungera om du köper stora plantor.

Hej!

Mvh
Bokharabinda är en snabbväxande klängväxt som kan täcka in många meter på något år. På danska kallas den för "arkitektens vän" - det säger väl allt ...

• Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
D
Man kan ju hoppas att det kommer ut nån slags AI-glasögon på marknaden snart så kan de retuschera den förfallna gaveln till en nyrenoverad dito ;)

Hej!

Mvh
Sätt en Ginala lönn. Den växer fort och kan bli upptill 7m.

• Gilla
HusOwnerWhiteHouse
  • Laddar…
A Andvändare skrev:
Fast det är väl i allra högsta grad att hjälpa ts med en bra lösning. Dessutom helt gratis.

Skulle alla resonera som han du citerar skulle vi ha bortåt 100% nöjdhet grannar i mellan.

Överlag har Svenskar för höga förväntningar på livet (och sina grannar). Det är därför 10% äter Ssri och att vi har 2.000.000 diagnoser.

Du kan i alla fall inte sätta dig över andra och tala om vad som är ett bra resp dåligt råd. Det bestämmer inte du.
Jag förstår inte ens vad du vill säga med din kommentar. Har du nu bidragit till frågeställningen?
”Varför köpa hus med grannar om man inte tål hur andra har det?” är enligt dig alltså ett bra tips till den frågan TS har ställt? Herrejösses.

• Gilla
Riedern och 2 till
  • Laddar…
B
Hej!

Mvh
🔻Du är trött på grannens misskötta gavel. Är det bara gaveln eller behöver hela huset målas om? På vilket sätt är den misskött? Hur ser det ut hos resten av grannarna?
🔻Om grannen bara är där en gång vart femte år, använder de huset som fritidsboende?
🔻 Är det ett trähus? Vilken typ av hus; enplans, tvåplanshus? Ett grupphusområde?
🔻 Hur nära varandra är husen placerade? Är det gavel mot gavel med 10 meters avstånd? Betyder det att ni har er uteplats mellan husgavlarna? Finns det något annat alternativ för er att ha er huvudsakliga altan på? Hur stor är tomten?
🔻 Det finns säkert gränser, regler för hur misskött en fastighet får vara. Stör ni er ”allmänt” på grannen, hur allt sköts av grannen? Löv, trädbeskärning mm. Ofta brukar det visa sig att grannar har lika uppfattning om vad som är okej. Någon vill ha en massa skrotbilar eller upplag av rester med olika byggmaterial ”bra -och-ha-högar”. Andra har dockhustomten!
🔻 Har ni analyserat ert hus och er tomt? Du vet det där med ”att sopa rent framför egen dörr”.
🔻Själv är jag skeptisk till Tujor. De stora är dyra och ofta är det svårt att få dem så där gröna och välväxande som de ser ut i AI-reklamen. Om de inte tar sig, så ser det riktigt fult ut.
🔻 Andra träd behöver man fundera på med tanke på rötternas utbredning. Om husen ligger nära varandra kan ni få problem med rötter som växer in eller under grunden.
🔻 Skulle vara toppen med något foto eller tomtkarta, samt gärna en beskrivning av naturen och omgivningen. Lättare att ge konstruktiva råd då.

• Gilla
Anette Jonsson och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Mvh
Några Silverpäron på 1.80 cm stamhöjd som tar vid ovanför ert höga staket. Då får ni snabbt insynsskydd högre upp samtidigt som det går att plantera annat under. Silverpäron funkar fint att ha lite friväxande och rufsiga men går oxå att frisera lite om man gillar det bättre

• Gilla
HusOwnerWhiteHouse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.