T Titte Törnroth skrev:
Jag trollade bort synen av en ful grannbyggnad med klotpil som växer snabbt och får en stor tät krona. Googla och kolla om det är något för dig.
Oj. Här har vi nog något. Tack 🙏

• Gilla
Yamio
  • Laddar…
H HusOwnerWhiteHouse skrev:
Hej!

Jag har varit husägare i snart 5 år och börjar bli riktigt trött på att behöva se grannens gavel, som tyvärr är helt misskött. Det är inte den roligaste utsikten när man sitter på altanen.

Därför funderar jag på att plantera något som skymmer huset så mycket som möjligt.

Har ni tips på vad som funkar bäst? Thujor, bambu eller något annat?
Vad är egentligen den bästa växten/busken/trädet för att skapa insynsskydd mot ett grannhus?

Värt att nämna är att vi har redan staket på 180cm. Men vill ha något högre höjd som döljer huset så mycket som möjligt.

Mvh
Gran växer rätt snabbt

Karrock Karrock skrev:
Det tar lång tid och tar mycket plats att få upp träd.

Vad är grannen för någon, skulle det vara ett alternativ att gå över och meddela att du sett att det är dags att måla, och hjälpa dem att göra det?
Jag väntar nu på att mina grannar ska måla mitt hus oxå.
Jag bjuder på kaffe.

• Haha
Sukros
  • Laddar…
Antagligen för att jag var naiv och lever med hoppet att människor tycker om att sköta om sitt boende.

Men det är ju uppenbart att hade hade fel. Om jag någonsin flyttar igen så kommer ju detta vara något jag kommer hålla koll på. Man lär sig helt enkelt.

Men om vi vänder på det, varför bor man i ett hus om man inte sköter efter det?
Där bor ju ingen om du bara sett någon där en gång på fem år

Karrock
K kortis skrev:
Jag väntar nu på att mina grannar ska måla mitt hus oxå.
Jag bjuder på kaffe.
Vänta på du.

Det tar mycket energi att vara ovän med sina grannar. Mycket tid, energi, pengar och plats att driva upp en thujahäck.

Innan det hade kommit ytterligare kontext, eller bild så frågade jag om det skulle kunna vara ett alternativ att lägga någon dag inte särskilt tungt arbete på att hjälpa till med att fixa väggen, och kanske bli vänner på kuppen. Nu verkar ju väggen bortom räddning med färg, och grannen inte bo där. Så det är nog lönlöst.

• Gilla
  • Haha
Sukros och 1 till
  • Laddar…
BILDER BILDER BILDER!
Hur ful är egentligen grannens gavel?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
BILDER BILDER BILDER!
Hur ful är egentligen grannens gavel?
Både grannens gavel och TS eget hus riskerar att bli ännu fulare om man planterar buskar eller träd nära..

• Gilla
  • Haha
Sukros och 1 till
  • Laddar…
Hägg kanske. Den har ju stor krona över ditt staket på 1.80. Blommar fint på våren, billig och växer snabbt.

@
Antagligen för att jag var naiv och lever med hoppet att människor tycker om att sköta om sitt boende.

Men det är ju uppenbart att hade hade fel. Om jag någonsin flyttar igen så kommer ju detta vara något jag kommer hålla koll på. Man lär sig helt enkelt.

Men om vi vänder på det, varför bor man i ett hus om man inte sköter efter det?
Slutar nog med att du åker och köper målarfärg och sedan målar väggen "olovandes". 😉

Hej!

Jag har varit husägare i snart 5 år och börjar bli riktigt trött på att behöva se grannens gavel, som tyvärr är helt misskött. Det är inte den roligaste utsikten när man sitter på altanen.

Därför funderar jag på att plantera något som skymmer huset så mycket som möjligt.

Vad är egentligen den bästa växten/busken/trädet för att skapa insynsskydd mot ett grannhus?

Värt att nämna är att vi har redan staket på 180cm. Men vill ha något högre höjd som döljer huset så mycket som möjligt.

Mvh
Du får skaffa dig skygg lappar

• Gilla
kortis
  • Laddar…
Bygg en 6-7 meter hög armeringsvägg och köp en massa humleplantor. Växer något så grymt fort och täcker rätt snabbt armeringsväggen när den börjar klättra.
Nackdelen för dig kanske är att allt ovan mark vissnar på hösten och måste klippas ner. Men den kommer ju tillbaka igen.

Alternativt börjar du brygga öl. Då har du en tvåstegsraket. Insynsskydd och humle till hobbyn 👌🙂

• Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Mvh
Utan bygglov får staketet inte vara högre än 1,1 mtr och med inte högre än 1,8 mtr. Inte närmare än 4,5 mtr till tomtgräns. Tänk på att staket och plank inte ör samma sak.
Det är väl bättre att prata med grannen så kanske dom målar? Ni kanske t om kan hjälpa dom med detta? Det är mycket lättare än att göra allt detta som du planerar.
Det kan ju också hända att dom föredrar att du bygger ett staket så att som slipper se en granne som dej.

TS Visst såg Du problemet innan Du köpte huset?

Och vad tänkte du då om detta?

Två ögonmasker, en rosa på ett dockhuvud och en svart liggande framför, mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Mvh
Har själv ett fint hus och stor fin trädgård som vi tar väl hand om. Men har även en långsida vid garaget på 25 meter som vi använder som grovförvaring av all skit som stegar, gamla plankor och tryckt virke, leksaker för barnen och allt annst skräp. Denna långsida vetter ju mot grannens framsida så det ser nog fördjävligt ur för honom. Men syns inget för oss. Men vad ska man göra? Jag tänker ju inte punga upp en massa tusenlappar för en lång thujahäck för att va "schysst" mot grannen utan det är ju liksom "hans problem" han får mer än gärna sätta upp vad han vill för att dölja detta.

Samma gäller ju för dig. Thuja är ju ett alternativ men svindyrt om du ska sätta stora plantor. Bambu är inte mycket billigare det heller och tar även det tid att få högt. Snabbväxande popplar eller avenbok finns ju med men allt tar ju ett antal år ändå, även om det är "snabbt". Om 1.8m staket inte duger så kan man ju även sätta bokharabinda längst med staketet. Det växer ca 2-3m på ett år utan problem och kan växa 1-1.5m upp från ditt staket också. Har satt denna växt själv och den växer decimetrar på någon vecka. Så man bör ha koll på vad man ger sig in på 🫡

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.