27 968 läst ·
102 svar
28k läst
102 svar
Dölja grannens fula hus
Hobbysnickare
· Blekinge
· 180 inlägg
Bambu borde klassas som Parkslide, är ett otyg att bli av med om ångrar sig. Thuja är nog det bästa skulle jag säga.yonna skrev:
Thujor kräver mycket arbete om de skall vara vackra och att sköta dessa på så hög höjd är ännu jobbigare. Vad jag förstår är det höjdskydd TS vill ha dvs höjd ovanför befintligt staket (tråd- eller plank-?). Det gäller, vad jag också förstår, under sommarmånaderna då TS's altan utnyttjas. Träd som får massivt grönskande ogenomträngligt bladverk är tex klotrobinia. Tänder visserligen lite senare i maj men släpper sent på hösten (klimatzon?). Bör klippas varje år - men det går snabbt. Annars finns naturligtvis riktigt höga bambusorter som är fina även på vintern och kräver inget underhåll. Bambu bör inte stå för nära husets grund och behöver ett par meter jordyta. Dessa har jag själv som insynsskydd mot gatan och funkar även på vintern.
Vad du kan göra beror ju på vilket väderstreck det är och hur mycket utrymme det får ta.
Honungsros blir typ sju meter hög och kan få årsskott upp till fyra meter men den behöver någit att klättra på. Även murgröna blir jättehög om den bara har något att klättra på.
Honungsros blir typ sju meter hög och kan få årsskott upp till fyra meter men den behöver någit att klättra på. Även murgröna blir jättehög om den bara har något att klättra på.
Du sparar mycket tid i denna tråd genom att först läsa denna:
https://www.byggahus.se/forum/threads/skymma-grannens-vagg.344214/
https://www.byggahus.se/forum/threads/skymma-grannens-vagg.344214/
Jag har då inte märkt att de sprider sig under dessa 20 år som gått sedan jag satte dem. Av 6 st har 1 dött pga torka (södersluttning). Annars tycker jag de är mycket tacksamma, ger insynsskydd året runt och kräver ingen skötsel annat än vatten under långa torrperioder (då jag använder tvättmaskinens sköljvatten).H lindsmik skrev:
Jag känner ändå till nackdelen: de får så småningom ett cementliknande rotsystem vilket innebär att de bör planteras så att man kommer åt dem med grävskopa om man en dag vill bli av med dem. Av samma orsak bör de inte - som tidigare nämnts - sättas för nära husgrund.
Ja, jösses. Du tycker det är skämmigt.
Om du verkligen störs av detta, så knalla över till grannen och säg att du kommande semester är villig att hjälpa honom med att fräscha upp hans gavel.
Ja, t o m dela dela på kostnaden.
Men tror knappast du får bestämma färg.
- Jag själv skiter totalt i hur det ser ut hos mina grannar. Har nog med mitt eget.
I värsta fall så som du tydligen lider, kan du väl fråga om du får köpa kåken.
Om du verkligen störs av detta, så knalla över till grannen och säg att du kommande semester är villig att hjälpa honom med att fräscha upp hans gavel.
Ja, t o m dela dela på kostnaden.
Men tror knappast du får bestämma färg.
- Jag själv skiter totalt i hur det ser ut hos mina grannar. Har nog med mitt eget.
I värsta fall så som du tydligen lider, kan du väl fråga om du får köpa kåken.
Köp rucklet, måla, hyr ut.H HusOwnerWhiteHouse skrev:Hej!
Jag har varit husägare i snart 5 år och börjar bli riktigt trött på att behöva se grannens gavel, som tyvärr är helt misskött. Det är inte den roligaste utsikten när man sitter på altanen.
Därför funderar jag på att plantera något som skymmer huset så mycket som möjligt.
Har ni tips på vad som funkar bäst? Thujor, bambu eller något annat?
Vad är egentligen den bästa växten/busken/trädet för att skapa insynsskydd mot ett grannhus?
Värt att nämna är att vi har redan staket på 180cm. Men vill ha något högre höjd som döljer huset så mycket som möjligt.
Mvh
Håller med en person i tråden. Flammentanz klätterros är fantastiska. Växer snabbt och högt och är fulla av mängder av stora fina rosor. Samt tåliga.
Elda upp.H HusOwnerWhiteHouse skrev:Hej!
Jag har varit husägare i snart 5 år och börjar bli riktigt trött på att behöva se grannens gavel, som tyvärr är helt misskött. Det är inte den roligaste utsikten när man sitter på altanen.
Därför funderar jag på att plantera något som skymmer huset så mycket som möjligt.
Har ni tips på vad som funkar bäst? Thujor, bambu eller något annat?
Vad är egentligen den bästa växten/busken/trädet för att skapa insynsskydd mot ett grannhus?
Värt att nämna är att vi har redan staket på 180cm. Men vill ha något högre höjd som döljer huset så mycket som möjligt.
Mvh
Vilka är väderstrecken? Var hamnar skuggan av det du planterar? Hur påverkas de båda granntomternas förhållanden i övrigt? Om grannhuset har fönster på den misskötta gaveln kan det tänkas att nuvarande eller framtida invånare kommer att få mörka rum eller begränsad utsikt.
Tuja är relativt snabbväxande och städsegrön. På tio, femton år har du ett tio, tolv meter högt träd med hygglig karaktär helt utan beskärning. Friväxande Brabant fungerar utmärkt. Anser Smaragd passar bättre som beskuren häck. Någon föreslog pil. Ta gärna en titt på Bollpil (Salix fragilis Bullata), som får karaktärsfast och tät krona. Även om de fäller sina löv funkar de gott som vind-, insyns- och utsiktsskydd. Skuggbildningen blir inte lika kompakt som hos exempelvis gran.
Tuja är relativt snabbväxande och städsegrön. På tio, femton år har du ett tio, tolv meter högt träd med hygglig karaktär helt utan beskärning. Friväxande Brabant fungerar utmärkt. Anser Smaragd passar bättre som beskuren häck. Någon föreslog pil. Ta gärna en titt på Bollpil (Salix fragilis Bullata), som får karaktärsfast och tät krona. Även om de fäller sina löv funkar de gott som vind-, insyns- och utsiktsskydd. Skuggbildningen blir inte lika kompakt som hos exempelvis gran.
Fast det är väl i allra högsta grad att hjälpa ts med en bra lösning. Dessutom helt gratis.D DanielSt81 skrev:Ja, men TS är ute efter vettiga lösningar för det han upplever som störande. Du försöker inte bidra till det utan kritiserar honom för hans val av boende. Skulle alla vilja bo utan grannar så får man nog minska befolkningen med minst 50%.
Sen skriver du att du inte håller med honom. Är du hans granne och vet hur det ser ut där eller hur kan du bedöma det? Alla kan väl tycka att något inte ser bra ut. Du tycker säkert inte heller om allt som andra gör eller inte gör. Om man sen kan göra något åt det själv (bygga något för att slippa se det) så är det väl inget fel i det, eller?
Skulle alla resonera som han du citerar skulle vi ha bortåt 100% nöjdhet grannar i mellan.
Överlag har Svenskar för höga förväntningar på livet (och sina grannar). Det är därför 10% äter Ssri och att vi har 2.000.000 diagnoser.
Du kan i alla fall inte sätta dig över andra och tala om vad som är ett bra resp dåligt råd. Det bestämmer inte du.