mr_bygg skrev:
Så du menar på fullt allvar att det är konsulters fel att många privatpersoner är missnöjda med det estetiska utförandet på plattsättningen.:S

Du skriver att man måste ligga på gränsen till det tillåtna, vad exakt är dessa gränser och vad tycker du är rimligt om en plattsättare passerar gränserna? Inget händer, kompensation eller göra om?
Problemet med all stress på byggena är ju att blivande plattsättare aldrig får chansen att lära sig yrket ordentligt från början och sen är ju kraven generellt lägre på massproducerade badrum i lgh mot ex ett villa bygge. Ett stort problem är också inkompetenta besiktningsmän som tillåter ett dåligt slutresultat.

magnu skrev:
Det är väl för att det ska gå att slarva som dessa rigorösa branschregler finns.

Men jag måste säga att jag beundrar de yrkesmän som klarar av att kakla fort och snyggt.
För egen del blir det långsamt och relativt OK. Det kunde bli lite bättre.
Det gäller ju att ha öga för det man håller på med också. En slarvig kakelsättning kan du ju kompensera med en bra fogning. Oftast är det slutfinishen som blir lidande på ett stressigt bygge.

Thomas59
kakelmannen skrev:
Håller med fullt. Det största problemet är som du säger dessa tajta byggtider som dessa skrivbordskonsulter lyckas åstadkomma. Jag som plattsättare kan omöjligt göra ett perfekt jobb för tiden räcker inte till. Idag spelar det ingen roll hur duktig du är utan det viktigaste är hur snabb du är. Kan du inte kakla minst 20 kvm om dagen så är du rökt. För att uppnå dessa kvoter så måste man ligga på gränsen till det tillåtna så är det bara. Det vore dax för en storstrejk snart så dessa herrar vaknar.
Äh, sluta skyll ifrån er nu. Jag trodde jag hört allt men den här var ny; "Det är KONSULTERNAS FELq(;^;)p.

Det var Ericc som pga av sin konsulthangup slirade in på konsultspåret, troligen i brist på andra argument.

Vill du på allvar att vi ska tro att det är pga dessa "konsulter" som sätter snäva tidsramar som PRIVATPERSONER får badrum utförda som ser ut som skit.

No way Jose!

Om det förhåller sig så vid stora byggentreprenader har jag ingen aning om, inte osannorlikt, men det har INGENTING att göra med de problem vi pratar om här.

Ericc
Thomas59 skrev:
Äh, sluta skyll ifrån er nu. Jag trodde jag hört allt men den här var ny; "Det är KONSULTERNAS FELq(;^;)p.

Det var Ericc som pga av sin konsulthangup slirade in på konsultspåret, troligen i brist på andra argument.

Vill du på allvar att vi ska tro att det är pga dessa "konsulter" som sätter snäva tidsramar som PRIVATPERSONER får badrum utförda som ser ut som skit.

No way Jose!

Om det förhåller sig så vid stora byggentreprenader har jag ingen aning om, inte osannorlikt, men det har INGENTING att göra med de problem vi pratar om här.
Jo Thomas, TS fall kan nog med stor säkerhet kategoriseras som stor byggenreprenad.
Ja det är klart att man har en hang up när konsultarvoden uppgår till 10 % av totala byggkostnaden i vissa fall. Projekt har tom fått avbrytas för att konsultarvoden skjutit i höjden innan spaden tagits fram.

Ja jag vet att många privatpersoner har lidit pga att konsulter har skapat snäva tidsramar.

Är det bara hantverkarens fel?

SÄLLAN STELLAN!!

Thomas59
Ericc skrev:
Jo Thomas, TS fall kan nog med stor säkerhet kategoriseras som stor byggenreprenad.
Ja det är klart att man har en hang up när konsultarvoden uppgår till 10 % av totala byggkostnaden i vissa fall. Projekt har tom fått avbrytas för att konsultarvoden skjutit i höjden innan spaden tagits fram.

Ja jag vet att många privatpersoner har lidit pga att konsulter har skapat snäva tidsramar.

Är det bara hantverkarens fel?

SÄLLAN STELLAN!!
Nä men du har ju rätt Ericc.

"Govlet var rätt dåligt lagt (mörkgrå klinker) t ex då var hörnbitar kapade i helt fel storlek d v s för små med mkt breda fogar. Så därför har man använt mörk fog för at dölja detta fog = klinker samma färg.

För övrigt så var kaklet inte snyggt satt fula oacceptabla avslut mot golvet."

Låter som om det skulle ha varit någon konsults fel ELLER HUR?

Det är ju bara larvigt. Man måste ju helt sakna yrkesheder om man skyller sånt på nån konsult. Arbetet är väl ändå utfört av en plattsättare (?).

Ericc
Thomas59 skrev:
Nä men du har ju rätt Ericc.

"Govlet var rätt dåligt lagt (mörkgrå klinker) t ex då var hörnbitar kapade i helt fel storlek d v s för små med mkt breda fogar. Så därför har man använt mörk fog för at dölja detta fog = klinker samma färg.

För övrigt så var kaklet inte snyggt satt fula oacceptabla avslut mot golvet."

Låter som om det skulle ha varit någon konsults fel ELLER HUR?

Det är ju bara larvigt. Man måste ju helt sakna yrkesheder om man skyller sånt på nån konsult. Arbetet är väl ändå utfört av en plattsättare (?).
Ja du verkar ju veta vem som tagit besluterna. Eller inte.

Frågan jag ställde om det bara är hantverkarens fel. För det kan väl inte vara så att någon sagt åt plattsättaren att slänga ut skiten för det ska vara klart på måndag. Men det händer nog aldrig, för dom är ju änglar dom här herrarna.

God planering och duktiga hantverkare minimerar sådana här problem.
Det betyder att hela ledet ska granskas och rensa ut klåpare även högre upp i ledet. Dålig planering men med bra hantverkare får dåligt resultat. Det har jag ju bevittnat själv.

Thomas59
Ericc skrev:
Ja du verkar ju veta vem som tagit besluterna. Eller inte.

Frågan jag ställde om det bara är hantverkarens fel. För det kan väl inte vara så att någon sagt åt plattsättaren att slänga ut skiten för det ska vara klart på måndag. Men det händer nog aldrig, för dom är ju änglar dom här herrarna.

God planering och duktiga hantverkare minimerar sådana här problem.
Det betyder att hela ledet ska granskas och rensa ut klåpare även högre upp i ledet. Dålig planering men med bra hantverkare får dåligt resultat. Det har jag ju bevittnat själv.
Nej jag vet inte vem som tagit besluten. Det vet inte du heller men du lanserar ändå "konsulterna" som roten till det onda och då hävdar jag att det bara är ännu ett försök att lägga ansvaret på någon annan.

Huruvida även någon annan kan läggas till last för det hela spelar väl ingen roll. Debatten har ju rört frågan om arbetet är ok eller inte. Att då börja diskutera om hantverkaren har hela eller bara delar av ansvaret är väl helt irrelevant.

En hantverkare med lite integritet och heder bör väl för övrigt vägra göra arbeten som inte uppfyller minimistandard eller är helt felaktiga.

Dålig planering men bra hantverkare - ja då blir troligen inget gjort för en sådan hantverkare skulle sannorlikt vägra lämna skitjobb efter sig.

OT: Beställarkompetensen och planering och ledning av arbeten får stark kritik bla i de rapporter som jag refererat till så där är vi nog överens men din hangup avseende konsulter är ju lite larvig. Det har inget att göra med konsultrollen som sådan, det handlar givetvis om bristande kompetens OAVSETT om man är konsult eller anställd.

I motsats till dig anser undertecknad att stora problem även finns i utförarledet. Där vacklar du mellan att det inte finns några problem alls till att problemet inte BARA finns i utförarledet.

Är helt fantastiskt att det är samma tongångar på forumet....Har hållit mig borta i 3-4månader, tänkte att det skulle vara intressant att se vad som händer....och se det är samma gamla tjafs som det alltid varit.

Men! Betänk noga att det är just det som är meningen, tjafsandet alltså! Annars vore det inte någon som skulle ha några invändningar/klagomål/bra ideer/frågor eller bara vilja provocera, ty detta forum skulle inte finnas om samtliga invånare levde i små formgjutna plastlådor på låt oss säga 2*2*2 meter...alla målade i samma kulör, staplade på varandra på en gjuten cementplatta! Vad skulle tjafsandet röra sig om då?

JOO! Vem har bästa placeringen? Vill inte bo under/över/bredvid den eller den!
Inse fakta att vi alla är olika.
Har olika intressen, åsikter/värderingar, mm...
Kan vi inte bara komma överens att det förekommer byggfusk, att det finns dumma kunder, dumma hantverkare kan det vara så svårt att först att det finns dumma personer överallt.... Titta på politikernad^_^b de är bara smarta, önskar att de var kunder/hantverkare istället ooooo vad allt vore bra då!

Håll trådarna på en vettig nivå...konstruktiv kritik,inken smutskastning, sluta provocera DET FINNS DE SOM VILL VETA SAKER PÅ RIKTIGT! Det är det som denna tråd /forum är till för...Att hjälpa de som behöver det! inte skriva en massa ordbajs som jag just har gjort......

Tråkad hantverkare som gärna gett råd till de som behöver hjälp! Lämnar er igen kommer tillbaka till våren!

Lev väl ty livet är alldeles för kort!

Ericc
Thomas59 skrev:
Nej jag vet inte vem som tagit besluten. Det vet inte du heller men du lanserar ändå "konsulterna" som roten till det onda och då hävdar jag att det bara är ännu ett försök att lägga ansvaret på någon annan.

Men jag har sett det i verkligheten hur man behandlat en bra kakelkille och jag har sett klåpare också.

Huruvida även någon annan kan läggas till last för det hela spelar väl ingen roll. Debatten har ju rört frågan om arbetet är ok eller inte. Att då börja diskutera om hantverkaren har hela eller bara delar av ansvaret är väl helt irrelevant.

Varför då?? Hur ska vi då kunna få stopp på sådant här i framtiden? Men du vill nog inte ha något stopp för då har du ju inget att göra om dagarna.

En hantverkare med lite integritet och heder bör väl för övrigt vägra göra arbeten som inte uppfyller minimistandard eller är helt felaktiga.

Dålig planering men bra hantverkare - ja då blir troligen inget gjort för en sådan hantverkare skulle sannorlikt vägra lämna skitjobb efter sig.

Tro mig, är man nystartad och precis har fått 5st badrum så försöker en sån kille till varje pris att få det bra med att jobba nätter tex. Har man erfarenhet däremot är det lättare att tacka för sig om man anser att man inte får tillräckligt med tid. Sen är det ju oftast byggherren som bestämmer kvaliteten på plattsättningen och han/hon ska sällan bo där själv utan spekulerar bara.

OT: Beställarkompetensen och planering och ledning av arbeten får stark kritik bla i de rapporter som jag refererat till så där är vi nog överens men din hangup avseende konsulter är ju lite larvig. Det har inget att göra med konsultrollen som sådan, det handlar givetvis om bristande kompetens OAVSETT om man är konsult eller anställd.

I motsats till dig anser undertecknad att stora problem även finns i utförarledet. Där vacklar du mellan att det inte finns några problem alls till att problemet inte BARA finns i utförarledet.
Nej då jag är övertygad om att fel begås i utförarledet, det har jag aldrig nekat till heller. Det som är riktigt roligt är att det tog 500 eller mer inlägg för dig att komma fram till att det finns fler svaga länkar i kedjan dvs. konsulter mm.

Thomas59
Ericc skrev:
Nej då jag är övertygad om att fel begås i utförarledet, det har jag aldrig nekat till heller. Det som är riktigt roligt är att det tog 500 eller mer inlägg för dig att komma fram till att det finns fler svaga länkar i kedjan dvs. konsulter mm.
För mig personligen har det ingen större betydelse du inte anser att din verksamhet kan utvecklas. Tråkigt att du totalt snöat in på att konsultspåret, som faktiskt inte har med saken att göra.

Istället för att skylla på allt och alla kan du väl då komma med förslag till hur man ska åtgärda problemen. Du skriver ju själv "Hur ska vi då kunna få stopp på sådant här i framtiden?" och då kan du väl fokusera på det du kan bäst och det gissar jag är själva arbetet och hur man kan säkerställa att skitjobb inte utförs.

Själv är jag visserligen konsult men jobbar inte med hantverkare så jag kan inte se att det har med saken att göra. Ska man hårddra det så är du själv konsult (som i princip betyder att man säljer sin kompetens till en kund utan att vara anställd av kunden) så skuggan må falla på dig också då.

Bra att vi är överens om att det görs dåliga jobb i alla fall. Jag har svårt att tro att någon byggherre har bestämt att jobben ska utföras på de sätt som vi nästan dagligen får bevittna här på byggahus.se men visst, det är ju möjligt och då är det ju tragiskt.

Thomas59
Pagno skrev:
Är helt fantastiskt att det är samma tongångar på forumet....Har hållit mig borta i 3-4månader, tänkte att det skulle vara intressant att se vad som händer....och se det är samma gamla tjafs som det alltid varit.

Men! Betänk noga att det är just det som är meningen, tjafsandet alltså! Annars vore det inte någon som skulle ha några invändningar/klagomål/bra ideer/frågor eller bara vilja provocera, ty detta forum skulle inte finnas om samtliga invånare levde i små formgjutna plastlådor på låt oss säga 2*2*2 meter...alla målade i samma kulör, staplade på varandra på en gjuten cementplatta! Vad skulle tjafsandet röra sig om då?

JOO! Vem har bästa placeringen? Vill inte bo under/över/bredvid den eller den!
Inse fakta att vi alla är olika.
Har olika intressen, åsikter/värderingar, mm...
Kan vi inte bara komma överens att det förekommer byggfusk, att det finns dumma kunder, dumma hantverkare kan det vara så svårt att först att det finns dumma personer överallt.... Titta på politikernad^_^b de är bara smarta, önskar att de var kunder/hantverkare istället ooooo vad allt vore bra då!

Håll trådarna på en vettig nivå...konstruktiv kritik,inken smutskastning, sluta provocera DET FINNS DE SOM VILL VETA SAKER PÅ RIKTIGT! Det är det som denna tråd /forum är till för...Att hjälpa de som behöver det! inte skriva en massa ordbajs som jag just har gjort......

Tråkad hantverkare som gärna gett råd till de som behöver hjälp! Lämnar er igen kommer tillbaka till våren!

Lev väl ty livet är alldeles för kort!
Tråkigt att du har den inställningen. Den övervägade delen av trådarna består inte av tjafs och du kan själv välja vad du vill läsa.

Thomas59 skrev:

No way Jose!

Tycker nog att du får ge dig lite med din negativa energi här och kanske ta din time out nu. Jag har ingen anledning att skylla ifrån mig för mina jobb är det ingen som har problem med och skulle det bli någon anmärkning så är det inte av den världen att det inte går att åtgärda. Jag skrev ifrån min synvinkel som yrkesman som jobbar dagligen i olika miljöer i allt från badrumsrenoveringar i lgh i förorten till Östermalm och mång miljon lgh - villor och vet vad jag talar om efter över 20 år i branchen. Att det brister hos konsulter och byggentreprenörer och i yrkes utbildning går inte att förneka. Och allt snack om att det är nyttigt att öppna gränserna för utländsk arb. kraft tror jag bara för med sig prisdumpning och ännu sämre kvalite på arb. Denna teori har jag också erfarenhet av ifrån villa kvarteret där jag bor samt hos vänner och bekanta. Men som sagt var man ska alldrig släppa in någon i sit hus utan referenser och på rekomendationer, så är det bara.

kakelmannen skrev:
Det gäller ju att ha öga för det man håller på med också. En slarvig kakelsättning kan du ju kompensera med en bra fogning. Oftast är det slutfinishen som blir lidande på ett stressigt bygge
Problemet med all stress på byggena är ju att blivande plattsättare aldrig får chansen att lära sig yrket ordentligt från början och sen är ju kraven generellt lägre på massproducerade badrum i lgh mot ex ett villa bygge. Ett stort problem är också inkompetenta besiktningsmän som tillåter ett dåligt slutresultat. .
och
Ericc skrev:
Frågan jag ställde om det bara är hantverkarens fel. För det kan väl inte vara så att någon sagt åt plattsättaren att slänga ut skiten för det ska vara klart på måndag. Men det händer nog aldrig, för dom är ju änglar dom här herrarna
.

!!?? Det blåser åt olika håll här - och kappan vänds därefter...
"Kakelmannen" berättar ena stunden att han kompenserar taskig plattsättning med fogningen - för att strax skylla på Besiktningsmännen...
Läs gärna mitt jämförande inlägg om efterkontroll och bilbranschen;)

Och Ericc påstår tydligen på allvar att hantverkarna är slavar utan egen vilja - och framförallt utan YrkesHEDER!

Börjar inse att det är dags för våra granskande journalister att kolla upp hantverkarskrået (för ni ser er väl som ett sådant?)
Tydligen är ni hållna som slavar på era arbetsplatser!

Jodå jag även med egna öron hört av en chef/vd för ett större byggföretag (kort namn på F!?) att "Nej jag vill inte göra några jobb åt privatpersoner - de blir bara en dj-a massa gnäll om repor i rostfria kylskåpet mm, och sånt får man ju räkna med på en byggarbetsplats"
En av slavdrivarna alltså, men noll kvalitetskrav :x

Kalla fakta KOM!

Nickan09 skrev:
och
.

!!?? Det blåser åt olika håll här - och kappan vänds därefter...
"Kakelmannen" berättar ena stunden att han kompenserar taskig plattsättning med fogningen - för att strax skylla på Besiktningsmännen...
Läs gärna mitt jämförande inlägg om efterkontroll och bilbranschen;)

Och Ericc påstår tydligen på allvar att hantverkarna är slavar utan egen vilja - och framförallt utan YrkesHEDER!

Börjar inse att det är dags för våra granskande journalister att kolla upp hantverkarskrået (för ni ser er väl som ett sådant?)
Tydligen är ni hållna som slavar på era arbetsplatser!

Jodå jag även med egna öron hört av en chef/vd för ett större byggföretag (kort namn på F!?) att "Nej jag vill inte göra några jobb åt privatpersoner - de blir bara en dj-a massa gnäll om repor i rostfria kylskåpet mm, och sånt får man ju räkna med på en byggarbetsplats"
En av slavdrivarna alltså, men noll kvalitetskrav :x

Kalla fakta KOM!
Suck jag svarade magnu och menade att det går ju att kompensera en sämre kakelsättning med att foga bättre för det är ju jävligt svårt om man både sätter dåligt och fogar dåligt. Alla människor är ju olika som tur är för vi är ju inga robotar. På ett större bygge kanske man är fem man och man gör ju inte sina egna badrum utan det kan ju vara en som kaklat och en annan som fogar samt en tredje som lägger golv och ibland kan det ju se jävligt illa ut när det är kaklat och det beror ju inte bara på plattsättanr utan det kan ju bero på underlaget också och då är det ju viktigt att kompensera med en fin slut finish men det kan vara jävligt svårt att uppnå med tanke på hur tidsplanerna ser ut idag. För övrigt håller jag med om att man ska granska branschen, ska bli kul att se det nya programmet i mars fuskbyggarna med Ekdal och Timell.

Redigerat:
Ericc
Thomas59 skrev:
För mig personligen har det ingen större betydelse du inte anser att din verksamhet kan utvecklas. Tråkigt att du totalt snöat in på att konsultspåret, som faktiskt inte har med saken att göra.

Istället för att skylla på allt och alla kan du väl då komma med förslag till hur man ska åtgärda problemen. Du skriver ju själv "Hur ska vi då kunna få stopp på sådant här i framtiden?" och då kan du väl fokusera på det du kan bäst och det gissar jag är själva arbetet och hur man kan säkerställa att skitjobb inte utförs.

Själv är jag visserligen konsult men jobbar inte med hantverkare så jag kan inte se att det har med saken att göra. Ska man hårddra det så är du själv konsult (som i princip betyder att man säljer sin kompetens till en kund utan att vara anställd av kunden) så skuggan må falla på dig också då.

Bra att vi är överens om att det görs dåliga jobb i alla fall. Jag har svårt att tro att någon byggherre har bestämt att jobben ska utföras på de sätt som vi nästan dagligen får bevittna här på byggahus.se men visst, det är ju möjligt och då är det ju tragiskt.
Jag vet inte var du fått ifrån att jag och min verksamhet inte vill utvecklas.

Det skulle inte förvåna mig om byggherren har tyckt att plattsättningen vart ok i Mias fall. Jag säger inte att sådant är fallet men som som sagt det skulle inte förvåna mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.