12 736 läst ·
79 svar
13k läst
79 svar
Dölja dåligt lagt klinker golv
Jag försvarar inte felaktigt eller slarvigt utförda arbeten. Men vill än en gång påpeka att plattsättning inte är en process som går att utföra med industrirobotar med ett 100 %-igt perfekt resultat.
När det gäller att kommentera utförda jobb är det viktigt att bilder läggs upp. I annat fall blir det bara en gnällig tråd där plattsättare rent allmänt blir utsedda som inkompetenta yrkesutövare. Vill man ha ett perfekt resultat så är det två vägar att gå. Antingen göra det själv och då ta all den tid som behövs för att få ett bra resultat, den andra vägen är att vid en upphandling sätta specifika estetiska krav och då får det kosta därefter.
Viktigast är att funktionen är rätt, med godkänt tätskikt, fall mot golvbrunn, anslutningar som är korrekt utförda. Om en och annan platta är mindre snyggt skuren, eller att det finns mindre fogsprång eller andra skönhetsmissar är kanske tråkigt, men går att leva med.
När det gäller att kommentera utförda jobb är det viktigt att bilder läggs upp. I annat fall blir det bara en gnällig tråd där plattsättare rent allmänt blir utsedda som inkompetenta yrkesutövare. Vill man ha ett perfekt resultat så är det två vägar att gå. Antingen göra det själv och då ta all den tid som behövs för att få ett bra resultat, den andra vägen är att vid en upphandling sätta specifika estetiska krav och då får det kosta därefter.
Viktigast är att funktionen är rätt, med godkänt tätskikt, fall mot golvbrunn, anslutningar som är korrekt utförda. Om en och annan platta är mindre snyggt skuren, eller att det finns mindre fogsprång eller andra skönhetsmissar är kanske tråkigt, men går att leva med.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
det är ju bra, då är vi överens. 100% perfekt resultat är det ingen som har pratat om så vi kan lämna detta därhän.Tigersågen skrev:Jag försvarar inte felaktigt eller slarvigt utförda arbeten. Men vill än en gång påpeka att plattsättning inte är en process som går att utföra med industrirobotar med ett 100 %-igt perfekt resultat.
Självklart underlättar det om bilder läggs upp och har man gjort ett dåligt jobb ska kritik inte betecknas som gnäll, vilket tyvärr är en vanlig hantverkarinställning.
Ditt förslag om hur man ska få det korrekt kaklat i våtrum är väl om något ett underbetyg åt en hel bransch.....? Menar du verkligen att man inte kan förvänta sig ett bra jobb om man inte i detalj specificerar hur arbetet ska utföras? Menar du att det är rimligt att man betalar EXTRA för att kakelsättaren ska ta sig omaket att faktiskt mäta innan han knäcker och sätter en platta eller att man ska betala EXTRA för att fogarna ska bli lika breda på alla ställen?
Och NEJ, det viktigaste är INTE att funktionen (korrekt tätskikt, fall osv) är rätt. Det är en SJÄLVKLARHET att det ska bli rätt och det ska du egentligen inte ens behöva kontrollera. Det ska helt enkelt ALLTID bli rätt men så är ju inte fallet.
Klart det går att leva med ett badrum som nån klantskalle till plattis utan estetiskt sinnelag har utfört men varför ska man godta det? Man betalar ju för ett fullgott jobb.
Skulle du resonera likadant om du hämtade ut en ny bil? Visserligen går den att köra men ratten sitter snett, framrutan är spräckt, inredningen hade inte den färg du beställt, dörrspringorna är olika stora, det är rinningar och apelsinskalslack och bilen lutar ordentligt åt sidan?
Med din filosofi är det helt ok så länge bilen är trafiksäker eller?
Jag tror att man får det som man betalar för. Vi har haft flera trådar här där det är helt klart att det finns mindre seriösa personer som i sken av att vara hantverkare har fått uppdrag, inte på grund av goda referenser, utan att dom förmodligen gav det lägsta anbudet.
Jag tycker inte det är konstigt om man införde olika standard på finishen på utfört arbete. En kan vara typ industristandard och en lyxstandard med mycket hög kvalitet på estetiskt utförande. Det är inget konstigt om man i anbudet då klart anger vilken kvalitets som man önskar på det utförda arbetet. Högre kvalitet får då kosta mera. Med kvalitet menar jag nu det estetiska, inte grundfunktionen som måste vara rätt utförd i båda fallen.
Om man nu ska en jämförelse med bilar så förväntar jag mig en högre finish på en mercedes än på en skoda.
Jag tycker inte det är konstigt om man införde olika standard på finishen på utfört arbete. En kan vara typ industristandard och en lyxstandard med mycket hög kvalitet på estetiskt utförande. Det är inget konstigt om man i anbudet då klart anger vilken kvalitets som man önskar på det utförda arbetet. Högre kvalitet får då kosta mera. Med kvalitet menar jag nu det estetiska, inte grundfunktionen som måste vara rätt utförd i båda fallen.
Om man nu ska en jämförelse med bilar så förväntar jag mig en högre finish på en mercedes än på en skoda.
Redigerat:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Jag kan inte se något i TS information om som tyder på att plattsättningen skulle vara ett lågprisjobb. I en nybyggd lägenhet för 6-7 MSEK är det fullt rimligt att ställa krav på en bra finish.Tigersågen skrev:Jag tror att man får det som man betalar för. Vi har haft flera trådar här där det är helt klart att det finns mindre seriösa personer som i sken av att vara hantverkare har fått uppdrag, inte på grund av goda referenser, utan att dom förmodligen gav det lägsta anbudet.
Fram till den dag då man inför "olika" standard som valmöjlighet är det helt rimligt att förvänta sig "normal" standard om inget annat avtalats. Då SKA det ser bra ut.
Det märkliga i kråksången är ju att för en kunnig, flink och erfaren plattsättare blir det inga missar som beskrivs i flera trådar på forumet. En erfaren och duktig plattis kan nämligen mäta och knäcka korrekt och blir det fel så rättar han till det direkt.
Mercedes vs Skoda; så då är det ok med de brister jag nämde om du köper en Skoda? Märklig inställning tycker jag. Skoda kan ha billligare material men några FEL på en ny bil är givetvis inte accpetabelt.
När man tillverkar en bil finns det kvalitetskontroller. Det verkar helt saknas i kakelbranschen.
Med det priset jag betalat för lägenheten så förväntar jag mig lyxfinish
Jag trodde att hantverkare hade yrkesstolthet och ville prestera ett bra jobb!
Skulle man i anbudet säga att sneda kakelplattor är acceptabla att det är tillåtet att ha breda fogar för man kapat plattor fel.
Jag har tre gånger anlitat plattsättare och utan att diskutera den estetiska aspekten fått den så att säga ändå därför blir jag så förvånad över uttalanden att man skall acceptera halvdant jobb .
Skulle man i anbudet säga att sneda kakelplattor är acceptabla att det är tillåtet att ha breda fogar för man kapat plattor fel.
Jag har tre gånger anlitat plattsättare och utan att diskutera den estetiska aspekten fått den så att säga ändå därför blir jag så förvånad över uttalanden att man skall acceptera halvdant jobb .
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Jag håller med dig till 100% och förstår inte riktigt varför man ens argumenterar för att man ska godta halvdant utfört jobb.MiaSthlm skrev:Med det priset jag betalat för lägenheten så förväntar jag mig lyxfinish
Stå på dig Mia!
"Om en och annan platta är mindre snyggt skuren, eller att det finns mindre fogsprång eller andra skönhetsmissar är kanske tråkigt, men går att leva med. "
Ja det finns mkt som man kan leva med......och vara utan också
Så tycker en del......(.och varför kan jag inte klicka i rutan citera?)
Ja det finns mkt som man kan leva med......och vara utan också
Så tycker en del......(.och varför kan jag inte klicka i rutan citera?)
Lägg upp några bilder så kan vi utgå därifrån.MiaSthlm skrev:
Den krassa verkligheten är tyvärr annorlunda. De med yrkesstolthet verkar vara ett utrotningshotat släkte, som man bara kan hitta genom personliga rekommendationer, och då få vänta i tre månader innan de har en ledig tid.MiaSthlm skrev:
Jag tror tyvärr att det dels är för mycket tidspress i hantverksbranschen (antingen vill hantverkaren själv klämma in så många jobb som möjligt för att tjäna pengar, eller också är det väldigt tajta byggscheman och krävande arbetsledare som gör att hantverkaren tvingas jobba för snabbt och slarvigt.
Dels tror jag också på att det finns för få hantverkare (vem har sett en arbetslös plattsättare på sistone?), man behöver inte längre prestera bra jobb för att ha full sysselsättning.
Hej Mia!
Jag tycker att det viktigaste du ska göra är att se till att fallet ner mot brunnen är OK. Är inte det bra så bör/ska besiktningsmannen och även du anmärka på det. Då har du ju rätt att få det åtgärdat, kanske med ett nytt golv med snygga hörnbitar? det jobbiga är ju om det är ett snygg utfört arbete eller inte. Mitt tips är att försöka vara så påläst som möjligt innan besiktning och ha en ödmjuk attityd.
Jag tycker att det viktigaste du ska göra är att se till att fallet ner mot brunnen är OK. Är inte det bra så bör/ska besiktningsmannen och även du anmärka på det. Då har du ju rätt att få det åtgärdat, kanske med ett nytt golv med snygga hörnbitar? det jobbiga är ju om det är ett snygg utfört arbete eller inte. Mitt tips är att försöka vara så påläst som möjligt innan besiktning och ha en ödmjuk attityd.
Det är möjligt att det ser för jävligt ut och att vi alla kommer att tycka så. Om ett perfekt resultat ska uppnås då måste plattsättaren både ha stor erfarenhet samt ha tillräckligt med tid för att utföra arbeta utan missar. Tid är pengar.
Sedan har vi de som är nybörjare och som lär sig hantverksyrket. Även om en mera erfaren hantverkare övervakar nybörjarens arbete är det inte säkert att resultatet blir helt utan skönhetsmissar. Alla är vi barn i början. Frågan är om man som kund kan begära att arbetet inte utförs av en nybörjare, eller om man kan få ett kraftigt reducerat pris i det fallet där nybörjaren sätter plattorna. Vore intressant och veta lite hur det fungerar på stora kakelsättarfirmor.
Till sist finns det naturligtvis oseriösa personer som slarvar och tror sig kunna komma undan med detta. Dessa ska vi försöka undvika att ha och göra med. Tror att risken är större om man anlitar mindre firmor som bara ”poppat” upp eller personer som frilansar med lite av varje. Viktigt är att man ber om referenser. Sedan gäller det att vara på hugget under byggprocessen, diskutera, ifrågasätta, ta foton i varje viktigt steg. För när allt är klart då är det omöjligt att se vad som döljer sig bakom klinker och kakel.
Sedan har vi de som är nybörjare och som lär sig hantverksyrket. Även om en mera erfaren hantverkare övervakar nybörjarens arbete är det inte säkert att resultatet blir helt utan skönhetsmissar. Alla är vi barn i början. Frågan är om man som kund kan begära att arbetet inte utförs av en nybörjare, eller om man kan få ett kraftigt reducerat pris i det fallet där nybörjaren sätter plattorna. Vore intressant och veta lite hur det fungerar på stora kakelsättarfirmor.
Till sist finns det naturligtvis oseriösa personer som slarvar och tror sig kunna komma undan med detta. Dessa ska vi försöka undvika att ha och göra med. Tror att risken är större om man anlitar mindre firmor som bara ”poppat” upp eller personer som frilansar med lite av varje. Viktigt är att man ber om referenser. Sedan gäller det att vara på hugget under byggprocessen, diskutera, ifrågasätta, ta foton i varje viktigt steg. För när allt är klart då är det omöjligt att se vad som döljer sig bakom klinker och kakel.
Oh snap!
Här fick man en varning för att man inte fick säga att folk är eventuellt gnälliga, vilket underbart PK-forum (PK= politisk korrekt).
Är folk så hyperkänsliga?
Nej, hädanefter blir det ett restriktivt postande för min del..........
Konsulten behöver inte yttra sig!
Här fick man en varning för att man inte fick säga att folk är eventuellt gnälliga, vilket underbart PK-forum (PK= politisk korrekt).
Är folk så hyperkänsliga?
Nej, hädanefter blir det ett restriktivt postande för min del..........
Konsulten behöver inte yttra sig!
Tigersågen med flera... det är ju just för att ni finns som försäkringspremierna rusar och idiotin får fortsätta...
Mia:
Givetvis ska du kräva ett helt oklanderligt duschrum - i alla avseenden!
och något så väsentligt som att du kan vara säker på att golvet är fackmässigt (av en PER-certifierad) kakelsättare är 2010 ett axiom!!
Du ska givetvis ifrågasätta alla 'fula' saker du ser - och jag tycker du ska kräva att få se PER-cert'et för den som satt kakel/klinker. Inget orimligt krav - det är din plånbok som får stå för hans klant om några år - om det är felgjort och du får fuktskador. Försäkringsbolagen är stenhårda där nu.
Kolla med BKR - byggkeramikrådet - (paraplyorg till PER, plattsättarna bla)
- de har säkert ett gäng bra frågor till att ställa.
Stå PÅ DIG!! Det enda som gäller för att få stopp på tigersågar m.fl är
GÖR OM! GÖR RÄTT!!
Mia:
Givetvis ska du kräva ett helt oklanderligt duschrum - i alla avseenden!
och något så väsentligt som att du kan vara säker på att golvet är fackmässigt (av en PER-certifierad) kakelsättare är 2010 ett axiom!!
Du ska givetvis ifrågasätta alla 'fula' saker du ser - och jag tycker du ska kräva att få se PER-cert'et för den som satt kakel/klinker. Inget orimligt krav - det är din plånbok som får stå för hans klant om några år - om det är felgjort och du får fuktskador. Försäkringsbolagen är stenhårda där nu.
Kolla med BKR - byggkeramikrådet - (paraplyorg till PER, plattsättarna bla)
- de har säkert ett gäng bra frågor till att ställa.
Stå PÅ DIG!! Det enda som gäller för att få stopp på tigersågar m.fl är
GÖR OM! GÖR RÄTT!!