Thomas59
Tigersågen skrev:
Det är möjligt att det ser för jävligt ut och att vi alla kommer att tycka så. Om ett perfekt resultat ska uppnås då måste plattsättaren både ha stor erfarenhet samt ha tillräckligt med tid för att utföra arbeta utan missar. Tid är pengar.

Sedan har vi de som är nybörjare och som lär sig hantverksyrket. Även om en mera erfaren hantverkare övervakar nybörjarens arbete är det inte säkert att resultatet blir helt utan skönhetsmissar. Alla är vi barn i början. Frågan är om man som kund kan begära att arbetet inte utförs av en nybörjare, eller om man kan få ett kraftigt reducerat pris i det fallet där nybörjaren sätter plattorna. Vore intressant och veta lite hur det fungerar på stora kakelsättarfirmor.

Till sist finns det naturligtvis oseriösa personer som slarvar och tror sig kunna komma undan med detta. Dessa ska vi försöka undvika att ha och göra med. Tror att risken är större om man anlitar mindre firmor som bara ”poppat” upp eller personer som frilansar med lite av varje. Viktigt är att man ber om referenser. Sedan gäller det att vara på hugget under byggprocessen, diskutera, ifrågasätta, ta foton i varje viktigt steg. För när allt är klart då är det omöjligt att se vad som döljer sig bakom klinker och kakel.
Du resonerar helt utifrån en hantverkarsynvinkel.

Som kund ska man INTE behöva agera träningsplats för nybörjare som vill lära sig yrket. Inte utan att man uttryckligt givit sitt medgivande och inte utan att en erfaren plattsättare medverkar och ser till att det inte ser ut som om en 5-åring gjort jobbet. Ska man acceptera en lägre kvalitetsnivå ska det vara överenskommet i förväg och avspegla sig på priset.

Sen är det bara nys att det tar så mycket längre tid att leverera ett godkänt arbete. Erfarenheten är ett en duktig plattsättare gör arbetet med högre kvalitet och bättre finish på kortare tid än klanten.

Rimligen borde det också vara upp till (krav på) hantverkaren att dokumentera arbetet så att kunden kan verifiera att arbetet utförts korrekt.

Ericc
Thomas59 skrev:
Du resonerar helt utifrån en hantverkarsynvinkel.

Som kund ska man INTE behöva agera träningsplats för nybörjare som vill lära sig yrket. Inte utan att man uttryckligt givit sitt medgivande och inte utan att en erfaren plattsättare medverkar och ser till att det inte ser ut som om en 5-åring gjort jobbet. Ska man acceptera en lägre kvalitetsnivå ska det vara överenskommet i förväg och avspegla sig på priset.

Sen är det bara nys att det tar så mycket längre tid att leverera ett godkänt arbete. Erfarenheten är ett en duktig plattsättare gör arbetet med högre kvalitet och bättre finish på kortare tid än klanten.

Rimligen borde det också vara upp till (krav på) hantverkaren att dokumentera arbetet så att kunden kan verifiera att arbetet utförts korrekt.
Och du resonerar som vanligt ifrån en konsultvinkel.

Jag är rätt så övertygad om att problemet sitter som oftast högre upp i det berömda ledet.
Jag har själv varit med och bl.a monterat kök i "mångmiljonkvartar" i sthlm där företaget som bygde dessa vindsvåningar bestod av en den ena styrelseledamoten och en den andra. Dessa byggherrar var inte dom vassaste när det gäller byggnation så dom anlitade deras konsultkompisar som ordnade tajta fina tidsplaner osv. Det slutade som det brukade göra när dessa konsulter i överrock tidsbedömde och planerade bygget så pass illa att kakelkillen var tvungen att jobba nätter för att kunna bli färdig till besiktning och inflyttning, Det här var i grunden en mycket duktig plattsättare men den pressade planen gjorde att resultatet inte blev lika bra som han gjort i tidigare lägenheter då han fick sin tid han behövde.

Konsulterna såg även till att inreda vindsvåningarna först och sist ordna med takkupor och takplåt. Det orsakade viss fuktskada c.a 3 våningar ner i nästan samtligt lägenheter.

Thomas59
Ericc skrev:
Och du resonerar som vanligt ifrån en konsultvinkel.

Jag är rätt så övertygad om att problemet sitter som oftast högre upp i det berömda ledet.
Jag har själv varit med och bl.a monterat kök i "mångmiljonkvartar" i sthlm där företaget som bygde dessa vindsvåningar bestod av en den ena styrelseledamoten och en den andra. Dessa byggherrar var inte dom vassaste när det gäller byggnation så dom anlitade deras konsultkompisar som ordnade tajta fina tidsplaner osv. Det slutade som det brukade göra när dessa konsulter i överrock tidsbedömde och planerade bygget så pass illa att kakelkillen var tvungen att jobba nätter för att kunna bli färdig till besiktning och inflyttning, Det här var i grunden en mycket duktig plattsättare men den pressade planen gjorde att resultatet inte blev lika bra som han gjort i tidigare lägenheter då han fick sin tid han behövde.

Konsulterna såg även till att inreda vindsvåningarna först och sist ordna med takkupor och takplåt. Det orsakade viss fuktskada c.a 3 våningar ner i nästan samtligt lägenheter.
Konsument Ericc, konsumentsynvinkel!

Konsult är något helt annat och det är lite oklart vad din utläggning om konsulter har med ämnet att göra.

Mia, låt dig inte påverkas av hantverkarlobbyn i denna tråd som gärna ser att kunderna inte ställer så höga krav och som reflexmässigt skyller på allt och alla om något går på tok.

För de pengar du betalarför nyproduktion ska du inte behöva acceptera att ditt badrum, precis som du skriver, är annat än perfekt.

Missar i våtrum påverkar värdet på lägenheten då du en gång i framtiden säljer och du kan räkna med att potentiella framtida köpare har minst lika höga krav som du har idag. Har badrummet dålig finish kan du i värsta fall ställas inför en prisreduktion i närheten av vad en helrenovering av badrummet kommer att kosta den dag det är aktuellt.

Hoppas du det löser sig för dig.

MiaSthlm skrev:
Menar du seriöst att det skall vara acceptabelt att plattsättningen ser ut som ett C-lag har satt dem. En nybyggd lägenhet för 6-7 milj bör ha ett perfekt badrum.
Värdet för lägenheten blir ju mindre den dag vi vill sälja om duschrum ser ut som de gör.
Jag menar ingetting och jag hade också förväntat mig att en nybyggd lägenhet (oavsett pris) har ett perfekt badrum. Tyvärr vittnar andra trådar i forumet om att ekonomisk kompensations för skönhetsfel inte betalar speciellt mycket. Och att driva det själv i en domstol skulle jag iallafall inte våga.
Jag, personligen, har dessutom svårt att tro att du kan kräva att hela badrummet görs om (vilket blir lösningen eftersom du inte kan garantera att tätskiktet fortfarande är helt om du hackar loss plattor) för skönhetsfel.

Men som påpekats tidigare så är det svårt att säga så mycket utan bilder.

P
Säkert blir det så att du kan få kompensation för skönhetsfelet... men ifrågasätt om verkligen underarbetet är korrekt när ytskiktet ser ut som det gör. Säger dom att det ska det vara så fråga om bostadsrättföreningen, som faktiskt är ägaren till lägenheten, också kan stå bakom detta och att dom kommer stå för alla kostnader om det blir fel. Visst du är ju del i BRF men mycket mindre. Be att få allt skriftligt! Kontrollera om det är fler lägenheter som har samma fel. Gissar på att dom haft bråttom så man kan fråga om dom hade lika bråttom med det underliggande......

vad är det för krig som pågår mot Thomas59?? konsult?? (i ett flertal trådar!???)
Visst, jag har själv varit en KD... inom IT och fordon... - och i Jantelagens förlovade land får ingen med IQ högre än skostorleken ge några råd... (vet av egen sorglig erfarenhet - kvinnlig bygging i 40 år - ve o fasa - och boende i en samfällighet på vischan befolkad av ett gäng borttappade väsen)

Det är klart man ska ha ett PERFEKT resultat i ett våtrum år 2010!!!!!

Under vilken sten har ni andra slumrat - eller sovit ruset av er??

Givetvis driver man så här klara case i domstol!! - går även att göra själv om man är läskunnig, lite över grundskolenivå... (och orkar o har tid??)

Det måste bli ett slut på både byggherrrars (och liknande) fri-surfande på vanliga människor som vill bo hyfsat/snyggt/lyxigt...
(grannen ska snart sitta av 3,5 år för att han bedragit åtskilliga i byggbranschen...
- tyvärr konsultens namne, men yngre...)

Mia - givetvis ska du ha rätt!! Skriv ett personligt PM om du vill lämna dessa sorgliga byggfuskförsvarare!

GÖR OM GÖR RÄTT!! inget annat gäller som bot!!

Gladh skrev:
Jag menar ingetting och jag hade också förväntat mig att en nybyggd lägenhet (oavsett pris) har ett perfekt badrum. Tyvärr vittnar andra trådar i forumet om att ekonomisk kompensations för skönhetsfel inte betalar speciellt mycket. Och att driva det själv i en domstol skulle jag iallafall inte våga.
Jag, personligen, har dessutom svårt att tro att du kan kräva att hela badrummet görs om (vilket blir lösningen eftersom du inte kan garantera att tätskiktet fortfarande är helt om du hackar loss plattor) för skönhetsfel.

Men som påpekats tidigare så är det svårt att säga så mycket utan bilder.
Vaddå bilder?? tror du inte på Mia? vad ska du avgöra på bilder??

TheStills skrev:
Säkert blir det så att du kan få kompensation för skönhetsfelet... men ifrågasätt om verkligen underarbetet är korrekt när ytskiktet ser ut som det gör. Säger dom att det ska det vara så fråga om bostadsrättföreningen, som faktiskt är ägaren till lägenheten, också kan stå bakom detta och att dom kommer stå för alla kostnader om det blir fel. Visst du är ju del i BRF men mycket mindre. Be att få allt skriftligt! Kontrollera om det är fler lägenheter som har samma fel. Gissar på att dom haft bråttom så man kan fråga om dom hade lika bråttom med det underliggande......

Nyss framkrupen??
en bostadsrätt ägs av innehavaren!! Är det dessutom den nya modellen - en 3-dimensionell är det gudarnas förbannelse = en samfällighet! Brf har inget att göra med vad som görs/händer innanför dörrarna i en brf-lägenhet!!

GÖR OM GÖR RÄTT!!

Thomas59
Nickan09 skrev:
vad är det för krig som pågår mot Thomas59?? konsult?? (i ett flertal trådar!???)
Visst, jag har själv varit en KD... inom IT och fordon... - och i Jantelagens förlovade land får ingen med IQ högre än skostorleken ge några råd... (vet av egen sorglig erfarenhet - kvinnlig bygging i 40 år - ve o fasa - och boende i en samfällighet på vischan befolkad av ett gäng borttappade väsen)

Givetvis driver man så här klara case i domstol!! - går även att göra själv om man är läskunnig, lite över grundskolenivå... (och orkar o har tid??)

Det måste bli ett slut på både byggherrrars (och liknande) fri-surfande på vanliga människor som vill bo hyfsat/snyggt/lyxigt...
(grannen ska snart sitta av 3,5 år för att han bedragit åtskilliga i byggbranschen...

Mia - givetvis ska du ha rätt!! Skriv ett personligt PM om du vill lämna dessa sorgliga byggfuskförsvarare!

Det är lugnt Nickan, det är bara hantverkare/personer som inte tål kritik:D.

Jag har nog i vissas :wow: ögon lite väl hårt ifrågasatt synsätt som är förhärskande bland en del hantverkare, bla avseende prissättning och påslag på material men också kåranda och försvar av undermåligt utfört arbete.

Det är kundernas fel och att kunderna får i princip får skylla sig själva, är gnälliga och petiga och ska inte klaga så mycket, inte ställa så höga krav. Toppa med en lätt hotfull attityd så har du en katastrofhantverkare i ett nötskal

Knappast representativa för majoriteten av hantverkarna men illa nog.

Visst, jag är konsult inom affärsutveckling men det har inte med saken att göra, bara något som NN hakat upp sig på. Det är lite gulligt faktiskt:D.

Att, som Mia, få hantera resultatet av dåliga hantverkares framfart och sedan få höra att man inte ska vara så petig måste kännas synnerligen märkligt.

Man önskar väl att hantverkare med lite erfarenhet istället kunde komma in i tråden och sakligt gå igenom de fel som vanligtvis dyker upp och på andra vis försöka hjälpa Mia att hantera situationen men det mesta av den varan lyser med sin frånvaro.

• Gilla
Zorro03
  • Laddar…
Vad skönt då - då kan jag strax sova lugnt :cool:
Kände mig kanske lite träffad också - KD inom affärrsystem/utveckling - och bygging - och Quinna (=jordens avskum i kvadrat...)

Instämmer helt med dig - både av egen erfarenhet och andras - och tänk dig att upphandla hantverkstjänster som Q (jag kan göra det mesta själv om jag orkar, vill o hade behörighet :blushing:) av alla dessa nono's som ska klappa mig på huvudet till att börja med.
Jag gissar att det är detta Mia kommer att utsättas för vid besiktningen!?

Läs även mina erfarenheter i tråden om elektrikers prissättning.

KD/Thomas och Mia - Lycka till!:rolleyes:

Ericc
Thomas59 skrev:
Konsument Ericc, konsumentsynvinkel!

Konsult är något helt annat och det är lite oklart vad din utläggning om konsulter har med ämnet att göra.

Mia, låt dig inte påverkas av hantverkarlobbyn i denna tråd som gärna ser att kunderna inte ställer så höga krav och som reflexmässigt skyller på allt och alla om något går på tok.

För de pengar du betalarför nyproduktion ska du inte behöva acceptera att ditt badrum, precis som du skriver, är annat än perfekt.

Missar i våtrum påverkar värdet på lägenheten då du en gång i framtiden säljer och du kan räkna med att potentiella framtida köpare har minst lika höga krav som du har idag. Har badrummet dålig finish kan du i värsta fall ställas inför en prisreduktion i närheten av vad en helrenovering av badrummet kommer att kosta den dag det är aktuellt.

Hoppas du det löser sig för dig.
Du borde veta bättre men tydligen gör du inte det eller så mörkar du.
Vad är det för lobbyverksamhet du skriver om?
Jag talar verkligen för Mias del och inte för någon slarver om det nu så är fallet.

Sen kan du sluta kalla klåparna för hantverkare då de är klåpare och inget annat.
Det finns en grupp som är hantverkare och dit hör inte dom som fuskar och myglar.

Tror att tråden halkade lite på snedden.

TS fråga kan endast besvaras utifrån hur man bör agera om man inte är nöjd med resultatet av ett utfört arbete. Och självklart ska du framföra vad du inte är nöjd med och du verkar dessutom ha några bra referenser från tidigare utförda plattsättningsarbeten att jämföra med.

Att sedan försöka bedömma om det utförda plattsättningsarbetet är inom eller utanför acceptabelt utförande går inte att göra utan att de läggs upp bilder som visar på det som TS inte är nöjd med. Allt annat blir bara en massa gissningar utifrån TS bedömning av det utförda arbetet.

Att vikta utfört arbete mot att bostadsrätten kostade 6-7Mkr kan vara en fingervisning, men storlek och läge kanske ändå gör den så attraktiv att det skulle finnas köpare idag som gladeligen skulle betala detta belopp trots vissa ev. skönhetsavvikelser.

Men svaret står kvar; Visst ska du påpeka utförandet och att man inte är nöjd med utförandet av plattsättningen. Och precis som du skriver, bara påpeka det som du är missnöjd med, inte "ramla" i fällan att börja gissa om att tätskiktet är felaktigt. Finns det en besiktningsman med så kan du kanske ställa frågan till honom/henne hur man kan se och bedömmer utförandet av tätskikt i efterhand och vad som kontrolleras.

Thomas59
Ericc skrev:
Du borde veta bättre men tydligen gör du inte det eller så mörkar du.
Vad är det för lobbyverksamhet du skriver om?
Jag talar verkligen för Mias del och inte för någon slarver om det nu så är fallet.

Sen kan du sluta kalla klåparna för hantverkare då de är klåpare och inget annat.
Det finns en grupp som är hantverkare och dit hör inte dom som fuskar och myglar.
Ja diu har förmodligenrätt, jag borde veta bättre än att skriva ironiska kommentarer till någon som troligen fått en personlig hang-up pga det faktum att jag råkar vara konsult inom ett helt annat område än ämnet i denna tråd.

Lobbyingverksamhet är kanske fel ord. Vad jag syftar på är de återkommande argumenten (från vad som med all sannorlikhet mestadels är hantverkare) som i sammanfattning går ut på:

-man får skylla sig själv
-man ska inte vara så petig
-lite slarv får man räkna med
-man får vad man betalar för (vilket givietvis är sant men bara till en viss gräns)

och andra liknande kommentarer. Tycker nog personligen att forumbesökare med upplevda problem generellt skulle ha mera nytta av konkreta råd och tips om hur man ska förfara och tips från hantverkare angående vad man särskilt ska titta på och detta specifika fall kanske lite synpunkter på vad som är "god praxis" när det gäller kakelsättning.

Då kan trådskaparen själv bilda sig en uppfattning om jobbets kvalitet och finish.

Jag förstår inte riktigt frågan om vad jag "mörkar", utveckla om du vill?

Nej jag håller faktiskt med om att det blir missvisande att kalla klåparna hantverkare men jag kommer faktiskt inte på någon bra beteckning på personer som utger sig för att var hantverkare men inte borde få kallas det. Förslag?

Nickan09 skrev:
Vaddå bilder?? tror du inte på Mia? vad ska du avgöra på bilder??
Lugna ner dig. Om jag inte tror på Mia? Varför skulle jag inte göra det? Jag skall inte avgöra något med några bilder, jag skall nämligen inte avgöra någotting alls, inte du heller, och ingen annan på forumet heller.

Mia frågad om vilken ersättning hon kunde kräva tillbaka, och för att kunna ge förslag på ersättning så måste man kunna se det, att ge som förslag att hon skall kräva att badrummet skall göras om från grunden (vilket blir fallet eftersom man det är extremt svårt att byta ut enstaka plattor utan att skada tätskiktet om detta är rollat, lättare med en duk) utan att ha sett hur det ser ut är ganska oansvarligt tycker jag, eftersom, som det framkommit i andra trådar, man inte kan räkna med det om det finns avsteg från ritningar/skönhetsfel i badrummet.

Då är det bättre att försöka se nyktert på verkligheten och berätta det för Mia, än att tycka att allt skall göras om. Mia kan sedan dra det hur långt hon vill och det är upp till Mia att ta det beslutet och om hon skall kunna ta det beslutet så kanske det är bättre och veta hur utfallet brukar bli, än vad man tycker att det borde vara.

För egen del så hade jag blivit jätteglad om Mia drog det hela vägen till domstol och krävde att hela badrummet skulle göras om. Tyvärr tror jag inte hon skulle vinna där och då får jag ju säga det istället för att heja på henna att göra det. Men det hade varit asbra med ett fall där man får reda på hur mycket skönhetsfel som är accepterat och vad ersättningblir, är det priset per platta som är dåligt satt, eller vad skall man gå efter när man bestämmer ersättningsnivån? Kanske finns något sådant fall redan?

I övrigt så håller jag med AndersS i hans sakliga framställning på problemet.

Redigerat:
Ericc
Nickan09 skrev:
Det är möjligt att du ser ett krig, men frågan är vem som är talibanen i detta krig. Läs fler trådar

Visst, jag har själv varit en KD... inom IT och fordon... - och i Jantelagens förlovade land får ingen med IQ högre än skostorleken ge några råd...
Varför skulle ingen få göra det? Alla vill väl ha goda råd! Speciellt ifrån dig som tydligen ligger på top of the line.

(vet av egen sorglig erfarenhet - kvinnlig bygging i 40 år - ve o fasa - och boende i en samfällighet på vischan befolkad av ett gäng borttappade väsen)

Personligen tycker jag att det är bra och kul med fruntimmer som tar för sig i mansdominerade yrken.

Oj sen vart det fel va? Nervärderar du dina medmänniskor i din samfällighet? Är du lite bättre än dom?

Bedömningsfråga vad som är perfekt men har man betalt för det, ska man ha det.

Ja, någon borde sova ruset av sig:S.

Snälla du, tycker du i dagsläge att du ett klart case att driva i domstol?:D
Då måste du ha ett bra mycket bättre underlag än vi andra har fått.

Precis, ställ om siktet då mot byggherren (och liknande:D) där skottet borde sitta.

Vad sitter han inne för? Fulkakling eller är det ekobrott med fler inblandade?

Du måste ha ett bättre underlag än det du har innan du säger "GÖR OM GÖR RÄTT" Nickan!
Är du och Thomas59 branschkollegor? Det skulle man inte kunna tro:O

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.