Beträffande Mias duschrum är JAG helt lugn :) (jag har egna problem i form av en samfällighet ala Knutby) :x

Mia bad om råd med:
Vilka krav kan jag ställa, vad är rimligt? - inte vilken ersättning kan jag få för att köpa en 6-7 milles lägenhet med ett rea-duschrum. Tror inte pengarna är Mias problem just nu - utan det faktum att hon vill få en förstklassig lägenhet rätt igenom - med kvalite i nivå med och i direkt relation till priset.

Kompetenta byggare/besiktningsmän godkänner inte fuskbyggen vid en slutbesiktning - i så fall ska även dessa anmälas (de har försäkring för eget klanteri) - och kanske byta jobb...:P
Men om de har bråttom och kanske borde bytt glasögon innan, gör det inget om Mia hjälper till lite vid besiktningen - 4 ögon ser mer än 2 osv...

Sen kräver försäkringsbolag att våtrum görs av kvalificerat folk - lämpligen då med PERcert!

Finns bara ett läge i en nybyggd bostad 2010 - Korrekt utfört en gällande branschregler (det är alltid grunden för om dolt fel kan åberopas eller ej)
Och kosmetiskt accepterbart i en dyr ny lägenhet! Synligt slarv brukar innebära ändå mera slarv som inte syns...q(;^;)p

Om fler lät bli att kalla slarv ok och kalla det - att se nyktert på verkligheten - skulle dessa sk hantverkare och byggare göra rätt från början - efteråt blir bara såå mycket dyrare för dem.

- En parallell utanför trådens ämne: På 70/80-talet hade alla (?) biltillverkare tillverkningslinor för bilarna och i slutet efter-kontroll-linor, där alla fel rättades. Till slut kom nästan inga bilar ut, eftersom de "gick ett varv till i kontroll-linan".
Då insåg nåt ljushuvud att om vi gör rätt från början blir bilarna klara fortare och billigare. (ja Toyota var först...)

Tänk om samma talgdank kunde gå upp för byggar-ledet!? How nice!

Alltså nu gäller till dess - GÖR OM GÖR RÄTT!!!

Ericc
Nickan09 skrev:
- En parallell utanför trådens ämne: På 70/80-talet hade alla (?) biltillverkare tillverkningslinor för bilarna och i slutet efter-kontroll-linor, där alla fel rättades. Till slut kom nästan inga bilar ut, eftersom de "gick ett varv till i kontroll-linan".
Då insåg nåt ljushuvud att om vi gör rätt från början blir bilarna klara fortare och billigare. (ja Toyota var först...)
Vet inte riktigt hur uppdaterad du är men det här bilföretaget har väl en och annan bil att återkalla va?;)

Ericc - som flera påpekat skadar man troligen - med största säkerhet - fuktspärren om man byter enstaka plattor - därför säger jag - gång på gång med en dåres envishet - GÖR OM GÖR RÄTT!!
I denna typ av fall finns inget mellanting.

Skulle du acceptera en bred djup reva tvärs över motorhuven på din sprillans nya BMW M6?? - om du fick några tusen tillbaka/som avdrag istället??:cool:

Trodde inte det... varför ska Mia eller nån annan acceptera klant och nöja sig med pengar istället.

Så - GÖR OM GÖR RÄTT!!

- och varför tvivlar du på att Thomas59 och jag skulle varit branschkollegor?? bara av nyfikenhet :P
- och mina grannar är skrämda till tystnad - inte sämre männískor - får se om jag ber om ny tråd för ämnet? Men det är 3 case i tingsrätt och 4 för utredning hos JO nu, så det känns som det räcker :x

- såg just din ironi över T - och instämmer, av flera anledningar - men iden med att göra rätt från början var deras då - sas det!?? Nu verkar de glömt den totalt...
Vad tror du om iden för byggbranschen då?? GÖR RÄTT FRÅN BÖRJAN... :rolleyes:

Det intrycket man får i vissa kommentarer är att plattsättning är ett hantverk och därmed så får man helt enkelt acceptera att alla hantverkare inte är lika duktiga eller noggranna. Dessutom är det inte så viktigt med det estetiska, huvudsaken är att funktionen är OK, vilket jag tycker är ett minst sagt lite knepigt argument:O. För kunden är det väl en självklarhet att funktionen ska vara OK och på samma sätt borde det vara självklart att det estetiska också håller lägstanivå om inget annat är avtalat.

Jag hittade en skrift från byggkeramikrådet som anger riktlinjer för färdigt utförande, se länk. Oavsett om hantverkaren är lärling, nybörjare, oestetisk eller av något annat skäl inte lämnar efter sig ett "perfekt" resultat så borde det finnas en klar undre gräns för vad som är acceptabelt för att slippa diskussioner.

Anger denna skrift den nivån eller finns det andra krav och regler idag i branschen som sätter nivån för vad som man som kund minst kan kräva om något inte avtalats? Oavsett så måste det väl finnas några fastställdra krav även på det estetiska på samma sätt som det finns krav på exempelvis tätskiktets funktion?

http://www.svenskakakel.se/pdf/Platt.pdf

Några citat från skriften

"Dessa riktlinjer, utarbetade av Byggkeramikrådet, presenterar de krav som den samlade byggkeramikbranschen anser skall kunna ställas på ett väl genomfört plattsättningsarbete.
Riktlinjerna är i huvudsak inte avsedda att säkerställa beklädnadens eller beläggningens tekniska funktion. Inriktningen är finish och balans i det färdiga arbetets intryck och framtoning, det vill säga den färdiga plattsättningens utseende. Riktlinjerna kan sägas beskriva de huvudsakliga detaljer som leder till ett fackmässigt utfört plattsättningsarbete."

"Det övergripande målet med plattsättningsarbetet måste alltid vara att åstadkomma en vacker och estetiskt tilltalande yta av keramiska plattor i den färg och form som kunden önskar sig."

Ericc
Nickan09 skrev:
Ericc - som flera påpekat skadar man troligen - med största säkerhet - fuktspärren om man byter enstaka plattor - därför säger jag - gång på gång med en dåres envishet - GÖR OM GÖR RÄTT!!
I denna typ av fall finns inget mellanting.

Att byta en enstaka platta är inga jätteproblem, problemet uppstår om plattan finns i våtzon1 eller golv/väggvikeln. Men är det här ett slarvigt utfört jobb så ska det åtgärdas, jag har väl aldrig sagt något annat.

MEN, det är byggherren som skall och kommer att få stå för fiolerna.

I denna typ av fall? Vad har du för fall, lite mer kött på benen tack?

Skulle du acceptera en bred djup reva tvärs över motorhuven på din sprillans nya BMW M6?? - om du fick några tusen tillbaka/som avdrag istället??:cool:

Aldrig. Sen kan man ju fråga sig om badrummets värde är lika med BMV M6, c.a en mille.

Trodde inte det... varför ska Mia eller nån annan acceptera klant och nöja sig med pengar istället.

Jag har inte föreslagit en kompensation, men jag tror att det är en bra lösningen i många fall. Jag vet inte hur detta fall ser ut men det verkar du veta.

Så - GÖR OM GÖR RÄTT!!

- och varför tvivlar du på att Thomas59 och jag skulle varit branschkollegor?? bara av nyfikenhet :P
Nej det gör jag verkligen inte.

- och mina grannar är skrämda till tystnad - inte sämre männískor - får se om jag ber om ny tråd för ämnet? Men det är 3 case i tingsrätt och 4 för utredning hos JO nu, så det känns som det räcker :x

- såg just din ironi över T - och instämmer, av flera anledningar - men iden med att göra rätt från början var deras då - sas det!?? Nu verkar de glömt den totalt...

Det var väl mer fakta än ironi. Gå ut i reklam och leka gud, sen vara tvungen att raka hem alla lärjungar.

Inget bra exempel

Vad tror du om iden för byggbranschen då?? GÖR RÄTT FRÅN BÖRJAN... :rolleyes:

[/QUOTE

Jag jobbar dagligen med den idéen och för mig som egenföretagere finns ingen annan väg om jag ska överleva. Problemet för oss som är hantverkare är att vi hamnar i samma kategori som klåparna som kallar sig för "hantverkare".

Det är bedrövligt att "ni" kallar dom för hantverkare, kalla dom klåpare, fuskare lycksökare men kalla dom inte för hantverkare.

Ericc
mr_bygg skrev:
Det intrycket man får i vissa kommentarer är att plattsättning är ett hantverk och därmed så får man helt enkelt acceptera att alla hantverkare inte är lika duktiga eller noggranna.
Ojj, jag trodde att plattsättning var ett hantverk utfört av hantverkare.
Alla hantverkare är inte lika duktiga och ej heller lika noggranna.

OCH NU PRATAR VI HANTVERKARE, inte klåpare!!!!

Lugn:S. Jag skrev inget annat än att plattsättning är ett hantverk, och då finnst det naturligtvis variationer i slutresultatet, men det finns väl rimligtvis ett lägsta krav på utförandet för "riktiga" hantverkare innan de räknas till kategorin klåpare som du tar upp. Bara för att det är ett hantverk så ska man väl kunna förvänta sig ett viss nivå även på det estetiska och det finns väl någon standard som avgör vad som är acceptabelt?

Är det kanske länken jag gav i mitt tidigare inlägg eller finns det någon annan standard?

Redigerat:
Nickan09 skrev:
Så - GÖR OM GÖR RÄTT!!
Jag hänvisar till ett inlägg från en annan tråd som hemmapularen har skrivit i.

hemmapularen skrev:
Även om felet visar sig vara ett fel i objektiv bemärkelse så finns det en stor risk att ni bara komemr att få ekonomisk kompensation. Om ett fel blir orimligt dyrt att åtgärda i förhållande till köparens obehag av felet så behöver inte byggaren åtgärda felet. Utan skall då istället ge ekonomisk kompensation.
Hela tråden finns att läsa här, http://www.byggahus.se/forum/juridik/136254-raett-till-atgaerd-av-felaktig-badrum.html
nu gäller inte detta skönhetsfel utan en felaktigt placerad toalettstol, men bör ju ändå ge en fingervisning åt hur en eventuell tvist skulle kunna sluta.

Klart att Mia skall kräva att de gör om allt, men hon bör nog vara beredd på att det blir en ekonomisk kompensation.

Jag håller med om att det enda rimliga kravet ska vara att både det funktionella och det estetiska ska uppfylla ett grundläggande krav, men problemet är att åtgärda de estetiska kraven många gånger påstås är "orimligt" eftersom det kräver att man gör om allt vilket verkar vara en ursäkt för att komma undan med slarv eller dåligt estetiskt utfört arbete.

Jag har svårt att se att man ska kunna ursäkta sig med att ett dåligt utfört estetiskt arbete alltid ska förklaras med att det är för dyrt att åtgärda pga risken att bryta tätskiktet eller för den delen det skulle vara acceptabelt.

Det måste rimligtvis finnas en standard eller ett branschkrav som anger vad som anses vara fackmässigt när det gäller det estetiska utförandet och uppfyller man inte det som hantverkare så ska det göras om, oavsett om det blir dyrt eller inte. Har inte hantverkaren uppfyllt de krav som gäller så ska det åtgärdas och då spelar det ingen roll om det kommer att kosta "skjortan" vilket förhoppningsvis kommer att avskräcka klåpare och få alla "riktiga" hantverkare att fokusera lika mycket på det estetiska som på tätskiktet.

Redigerat:
P
Undrar var Nickan09 heter som andra namn här på forumet.....
Så aggressiv man kan vara...

Angående bostadsrätts ägande eller inte..

Bbostadsrättsföreningen som är fastighetsägare, och medlemmarna (bostadsrättshavarna) äger en viss andel i föreningen som samtidigt hänger ihop med rätten att utnyttja en viss lägenhet. Särskilda bestämmelser om bostadsrättsföreningar finns i bostadsrättslagen."

Redigerat:
Men vad är ett acceptabelt krav enligt branschen på det estetiska utförandet???.

Redigerat:
Thomas59
mr_bygg skrev:
Men vad är ett acceptabelt krav enligt branschen på det estetiska utförandet???.
Ja det är en intressant frågeställning som väl rimligen varje kakelsättare borde kunna svara på direkt. Det finns ju ett antal här på forumet så det bör inte ta lång tid. Var är Jon_H?

Jag har för mig att jag i alla fall hört uttalanden som tyder på någon form av praxis vad gäller look & feel vad gäller kakling men jag har faktiskt aldrig sett något "på papper".

Med ledning av de frekventa debatterna (kritiken) här på forumet skulle man kanske ändå inte bli helt förvånad om sådan praxis/anvisningar saknades?

Om så är fallet är det ju fullständigt makalöst (illa)?

Ericc skrev:
Och du resonerar som vanligt ifrån en konsultvinkel.

Jag är rätt så övertygad om att problemet sitter som oftast högre upp i det berömda ledet.
Jag har själv varit med och bl.a monterat kök i "mångmiljonkvartar" i sthlm där företaget som bygde dessa vindsvåningar bestod av en den ena styrelseledamoten och en den andra. Dessa byggherrar var inte dom vassaste när det gäller byggnation så dom anlitade deras konsultkompisar som ordnade tajta fina tidsplaner osv. Det slutade som det brukade göra när dessa konsulter i överrock tidsbedömde och planerade bygget så pass illa att kakelkillen var tvungen att jobba nätter för att kunna bli färdig till besiktning och inflyttning, Det här var i grunden en mycket duktig plattsättare men den pressade planen gjorde att resultatet inte blev lika bra som han gjort i tidigare lägenheter då han fick sin tid han behövde.

Konsulterna såg även till att inreda vindsvåningarna först och sist ordna med takkupor och takplåt. Det orsakade viss fuktskada c.a 3 våningar ner i nästan samtligt lägenheter.

Håller med fullt. Det största problemet är som du säger dessa tajta byggtider som dessa skrivbordskonsulter lyckas åstadkomma. Jag som plattsättare kan omöjligt göra ett perfekt jobb för tiden räcker inte till. Idag spelar det ingen roll hur duktig du är utan det viktigaste är hur snabb du är. Kan du inte kakla minst 20 kvm om dagen så är du rökt. För att uppnå dessa kvoter så måste man ligga på gränsen till det tillåtna så är det bara. Det vore dax för en storstrejk snart så dessa herrar vaknar.

Så du menar på fullt allvar att det är konsulters fel att många privatpersoner är missnöjda med det estetiska utförandet på plattsättningen.:S

Du skriver att man måste ligga på gränsen till det tillåtna, vad exakt är dessa gränser och vad tycker du är rimligt om en plattsättare passerar gränserna? Inget händer, kompensation eller göra om?

kakelmannen skrev:
Håller med fullt. Det största problemet är som du säger dessa tajta byggtider som dessa skrivbordskonsulter lyckas åstadkomma. Jag som plattsättare kan omöjligt göra ett perfekt jobb för tiden räcker inte till. Idag spelar det ingen roll hur duktig du är utan det viktigaste är hur snabb du är. Kan du inte kakla minst 20 kvm om dagen så är du rökt. För att uppnå dessa kvoter så måste man ligga på gränsen till det tillåtna så är det bara. Det vore dax för en storstrejk snart så dessa herrar vaknar.
Det är väl för att det ska gå att slarva som dessa rigorösa branschregler finns.

Men jag måste säga att jag beundrar de yrkesmän som klarar av att kakla fort och snyggt.
För egen del blir det långsamt och relativt OK. Det kunde bli lite bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.