9 845 läst ·
59 svar
10k läst
59 svar
Dolda energislukare sommartid?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 830 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 830 inlägg
Jag köpte denna: http://www.clasohlson.com/se/Trådlös-elenergimätare-med-optisk-givare-Efergy-e2-Opto/36-5041thomasx skrev:Det här verkar vara en bra tråd, det känns som den kommer att få mig att göra en egen, välbehövlig, analys av vår el-förbrukning.
Så, första frågan i ämnet, vilken utrustning rekommenderar ni för att mäta den totala elförbrukningen på inkommande. Vår mätare sitter i ett elskåp bortanför garaget 20-25m från huset, så jag vill gärna ha något så jag enkelt kan komma från datorn i soffan. Tänker framförallt på det här med aktiv och reaktiv effekt.
Fördelen med denna är att den har en optisk detektor som räknar pulser från lysdioden på din befintliga huvudmätare, därmed slipper man problemet med reaktiv effekt. Det finns en variant som man kopplar över faserna men denna har vad jag förstår just problemet att den inte kan hantera den reaktiva effekten korrekt vilket gör att noggrannheten blir sämre. Min mätare avviker mindre än 1% mot huvudmätarens räkneverk så jag litar på den. Det enda tråkiga är programvaran till PC:n som lämnar en del att önska, men jag brukar exportera ut loggarna och ta in dem i Excel för en bättre analys.
Jag har inga problem att ta emot signalen när avståndet mellan sändare/mottagare är ca 10-12 meter, hur det fungerar över 20 meter vet jag inte. Beror ju på hur mycket väggar och annat som dämpar eller stör signalen däremellan.
God idé, men har testat säkerhetsventilen och den fungerar som den ska. Inget vatten rinner ur röret till denna när vvb arbetar.ingemar_o skrev:
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Gillar tråden. Skall så fort jag kommer hem från jobbet ta mig en rundtur med tångamperemetern! Makens arbetsrum (med alla fräcka förkortningar) är det som först kommer att hamna under lupp! Där skulle jag inte bli förvånad om det utgår några 100W effekt...
Vi har ju haft Eons 100koll och har fortfarande prylarna kvar (men när de la ner projektet så försvann ju möjligheten att få ut timvis data).
Vi har vattenburen el som värme och jag märkte att den drog en hel del effekt även på sommaren (antagligen dels på grund av att den tyckte nätterna var svala på grund av utomhusgivaren och kanske dels även för att när det är varmt inne är alla radiatorventiler stängda så vattnet som cirkulerar kyls av att gå i väggar och källargolv).
Men pannan går på 3-fas så jag har inte kunnat mäta den enskilt, jag såg bara på dess lysdioder att den gick ibland så jag slog av den och märkte en rätt stor skillnad.
Jag har däremot mätt en massa andra förbrukare för att se var vi eventuell slösar el "i onödan" (precis som nån skrev i den andra tråden så är det vissa saker som man tycker det är värt att de drar el på grund av komfortskäl, även om vi nu inte som i det exemplet har nån golvvärme).
Vi har en FTX-värmepump (rätt ovanlig grej), den sitter där för att vädra bort radonet så de fläktarna slår vi inte av. Den drar 3,5 kWh om dygnet med bara fläktarna igång. Även den har jag märkt att den ibland drar igång kompressorn på nätterna på sommaren så numera slår jag över den till "Enbart ventilation" på sommaren.
Vi har två TV-apparater, bägge är platt-TV och använder likadan HTPC, men den ena slår av sig automatiskt när den står utan signal, det gör inte den andra. Den som slår av sig själv drar 4,5 kWh i veckan i genomsnitt, den andra 10 kWh i veckan. Nu används de iofs lite olika också, så det är inte en riktigt rättvis jämförelse, men det visar på att det kan dra rätt mycket om man slarvar med att stänga av TVn när man inte kollar. Den drar nästan 200 W oavsett om det är bild eller inte, och en svart skärm tänker man kanske inte på att den är påslagen.
På nätverksfronten hemma så bytte jag nyligen ut lite grejer och gick från 17 kWh i veckan till 5,5 kWh (det mesta av detta beror dock på två gamla Pentium-burkar som agerat filserver och router byttes mot en "riktig" router och en NAS).
Varmvattenberedaren har jag inte kunnat mäta direkt, men när vi varit bortresta en längre tid så har vi slagit av den och det har minskat förbrukningen med cirka 10 kWh om dygnet jämfört med när vi varit borta och haft den påslagen. (Åker vi bort över helgen slår vi sällan av den, men är vi borta en vecka gör vi det, och då har man ju kunnat titta på enskilda dygn där man inte varit hemma.)
Så min slutsats är nog att det tyvärr ofta är en massa uppvärmning (av hus eller tappvatten) som står och smygdrar i bakgrunden om man inte explicit slår av grejerna när det är tillräckligt varmt, och sen är det lätt att man glömmer saker påslagna (som TVn). Framförallt om man har barn så glömmer de att slå av, de sätter sig och kollar på nån DVD och sen när den är slut går de bara ifrån TVn.
Vi har vattenburen el som värme och jag märkte att den drog en hel del effekt även på sommaren (antagligen dels på grund av att den tyckte nätterna var svala på grund av utomhusgivaren och kanske dels även för att när det är varmt inne är alla radiatorventiler stängda så vattnet som cirkulerar kyls av att gå i väggar och källargolv).
Men pannan går på 3-fas så jag har inte kunnat mäta den enskilt, jag såg bara på dess lysdioder att den gick ibland så jag slog av den och märkte en rätt stor skillnad.
Jag har däremot mätt en massa andra förbrukare för att se var vi eventuell slösar el "i onödan" (precis som nån skrev i den andra tråden så är det vissa saker som man tycker det är värt att de drar el på grund av komfortskäl, även om vi nu inte som i det exemplet har nån golvvärme).
Vi har en FTX-värmepump (rätt ovanlig grej), den sitter där för att vädra bort radonet så de fläktarna slår vi inte av. Den drar 3,5 kWh om dygnet med bara fläktarna igång. Även den har jag märkt att den ibland drar igång kompressorn på nätterna på sommaren så numera slår jag över den till "Enbart ventilation" på sommaren.
Vi har två TV-apparater, bägge är platt-TV och använder likadan HTPC, men den ena slår av sig automatiskt när den står utan signal, det gör inte den andra. Den som slår av sig själv drar 4,5 kWh i veckan i genomsnitt, den andra 10 kWh i veckan. Nu används de iofs lite olika också, så det är inte en riktigt rättvis jämförelse, men det visar på att det kan dra rätt mycket om man slarvar med att stänga av TVn när man inte kollar. Den drar nästan 200 W oavsett om det är bild eller inte, och en svart skärm tänker man kanske inte på att den är påslagen.
På nätverksfronten hemma så bytte jag nyligen ut lite grejer och gick från 17 kWh i veckan till 5,5 kWh (det mesta av detta beror dock på två gamla Pentium-burkar som agerat filserver och router byttes mot en "riktig" router och en NAS).
Varmvattenberedaren har jag inte kunnat mäta direkt, men när vi varit bortresta en längre tid så har vi slagit av den och det har minskat förbrukningen med cirka 10 kWh om dygnet jämfört med när vi varit borta och haft den påslagen. (Åker vi bort över helgen slår vi sällan av den, men är vi borta en vecka gör vi det, och då har man ju kunnat titta på enskilda dygn där man inte varit hemma.)
Så min slutsats är nog att det tyvärr ofta är en massa uppvärmning (av hus eller tappvatten) som står och smygdrar i bakgrunden om man inte explicit slår av grejerna när det är tillräckligt varmt, och sen är det lätt att man glömmer saker påslagna (som TVn). Framförallt om man har barn så glömmer de att slå av, de sätter sig och kollar på nån DVD och sen när den är slut går de bara ifrån TVn.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 830 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 830 inlägg
Hm, intressant. Ditt inlägg stärker mig i mina spekulationer att varmvattenberedaren är i högsta grad inblandad i mina försvunna kWh. Sedan måste jag nog fundera på uppvärmningen av radiatorerna också, jag har ju inte explicit stängt av värmen, jag har räknat med att den inte drar igång när utetemperaturen ligger utanför tempkurvan, men det kanske är ett felaktigt antagande.Nerre skrev:...
Och sedan detta med TV, vi har rätt bra disciplin där, och det är ju dessutom inget som står på när man är bortrest så de bidrar iaf inte till våra försvunna kWh. Däremot så har vi en massa andra mediaboxar; två satellitmottagare med hårddisk, en Boxer-box, en Blueray/mediaspelare, en DVD-spelare, en antennförstärkare. Dessa stängs inte alltid av, har märkt att speciellt satellitmottagarna blir rejält varma när de står på. Dessa måste jag mäta upp!
Ska också slå av brytaren till vvb+vp över natten och se vad som händer med förbrukningen.
Kan ju inflika att vår panna har ingen shunt, vi har en panna som jag brukar kalla genomströmningspanna. Den är i storlek ungefär som en tredjedels diskmaskin (60x60x30 cm) och har alltså ingen tank utan bara en cirkulationspump, elpatron och ett expansionskärl.
För TV-tittande har vi minimerat antalet burkar rätt bra i och med att vi kör MythTV. Visserligen har vi en backend som står på dygnet runt drar en del, men den agerar också lite filserver och annat, men vid TV-apparaterna har vi i princip bara disklösa nätverksbootande HTPC med en DVD-läsare i (vi har inte hoppat på HD-träsket ännu
. Backend har jag dessutom minskat ner förbrukningen på genom att köpa nytt moderkort och byta flera små diskar till en stor (3x250 GB byttes till 1x2 TB).
För TV-tittande har vi minimerat antalet burkar rätt bra i och med att vi kör MythTV. Visserligen har vi en backend som står på dygnet runt drar en del, men den agerar också lite filserver och annat, men vid TV-apparaterna har vi i princip bara disklösa nätverksbootande HTPC med en DVD-läsare i (vi har inte hoppat på HD-träsket ännu
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 830 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 830 inlägg
Jag har en 3 år gammal Daikin luft-vatten-vp med en 300l varmvattenberedare. Cirkulationspumpen har gått hela sommaren, men som sagt, utetemperaturen har legat över den inställda tempkurvan. Kanske är det feltänkt, man borde nog stänga av helt.injonil skrev:
Vad drar dina HTPC då? För streamad film och musik kör jag en NAS med 3 x 2 TB low-power diskar i X-RAID, effektivt ca 3.8 GB lagringsutrymme, den drar < 50 W där den står i ett svalt källarutrymme.Nerre skrev:Kan ju inflika att vår panna har ingen shunt, vi har en panna som jag brukar kalla genomströmningspanna. Den är i storlek ungefär som en tredjedels diskmaskin (60x60x30 cm) och har alltså ingen tank utan bara en cirkulationspump, elpatron och ett expansionskärl.
För TV-tittande har vi minimerat antalet burkar rätt bra i och med att vi kör MythTV. Visserligen har vi en backend som står på dygnet runt drar en del, men den agerar också lite filserver och annat, men vid TV-apparaterna har vi i princip bara disklösa nätverksbootande HTPC med en DVD-läsare i (vi har inte hoppat på HD-träsket ännu. Backend har jag dessutom minskat ner förbrukningen på genom att köpa nytt moderkort och byta flera små diskar till en stor (3x250 GB byttes till 1x2 TB).
Nu löste det sig...
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Produkter som diskuteras: "Paint"
Arbetsbelysning The Painter Rapid
Perfekt vid målning
371 kr inkl moms
Läs mer
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 830 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 830 inlägg
Trevligt, du verkar har ett energieffektivt hus. 60 kWh/mån för varmvatten verkar ju lite, har du elpatron till denna VVP-300 eller kör den enbart med kompressor? Hur många i hushållet är det som hjälper till att förbruka detta?Enk Projektet skrev:
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 830 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 830 inlägg
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Vet du varför hushållselen är så mycket högre i januari? Hemma verkar ni ju ha varit även i Mars fast ni kanske bodde i garaget?