9 845 läst ·
59 svar
10k läst
59 svar
Dolda energislukare sommartid?
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Ja vi har det också och huset är ganska nytt. Vi gjöt på vintern och handsken är kvar så jag kan koppla in den som nödvärmare om värmepumpen ger sig i kallaste februarinatt.-=fullmoon=- skrev:
För några år sedan gjorde jag en ambitiös mätning när familjen var bortrest, skruvade ur alla säkringar och satte in en i taget och mätte. Jag insåg att jag hade 45 små transformatorer ständigt inkopplade vilka tillsammans drog en hel del.
Rekordet var diskmaskinen som drog 40W om man inte slag av den med knappen. (med reservation för fasförskjutning)
Rekordet var diskmaskinen som drog 40W om man inte slag av den med knappen. (med reservation för fasförskjutning)
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Inte riktigt rätt. Stelnar betongen för fort innan den brunnit klart så spricker den. Vatten och kyla går inte ihop. på sommaren är det det om vända. Då vattnar man plattan istället.elmont skrev:Vad jag förstår så PÅSKYNDAR värmekabel att betongen "brinner", dvs den "stelnar" FORTARE. Genom att öka cementhalten, använda varmt vatten, täcka med betongtäckmatta, tillsätta accelerator kan man utan värmekabel gjuta plattor ner till ca minus 20 grader. I alla fall här i norrland. Värmekabeln som tidigare lades runt i ytterkant på husen var till för att "stoppa" kylan från att krypa in i golvet. Man brukade då sätta en brytare vid centralen där man kunde stänga av värmeslingan. Den lösningen har jag inte sett i bruk sedan någon gång på 70 talet.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Jag var med ute för ett sådan här felsökning. Jag hade 2 års dokumentation att de 3kallaste månaderna så var skyhöga jämnfört med övriga. Jag mätte över vartenda grupp i centralen men hittade inga stora förbrukare. Kontrollerade även så att det var rätt nummer påmätare och mätarblock vilket det var. Skruvade jag ur säkringar i centralen så slutade elmätaren att blinka så inget som drog ström utanför lgh'en. Dock blinkade den relativt sakta under tiden jag var där vilket antyder på inga stora förbrukare just då. Problemet var att jag var där på våren.Plutus skrev:För några år sedan gjorde jag en ambitiös mätning när familjen var bortrest, skruvade ur alla säkringar och satte in en i taget och mätte. Jag insåg att jag hade 45 små transformatorer ständigt inkopplade vilka tillsammans drog en hel del.
Vi kom fram halvt om halvt att både värmefläkt och motorvärmare hade varit på i lägenheten då Men inget som vi kan utesluta. Enda jag kom fram till att allting var väldigt gammalt och ineffektiva saker som satt dör.Tv och dator på standby etc.
fullmoon
Jag förstår inte riktigt vad som är fel i mitt påstående?? Värme tillsätter man på vintern för att det ska brinna fortare och för att betongen inte ska börja frysa. Betong den "brinner" fortare ju varmare det är när den brinner bildas det även värme så när man gjuter på vintern brukar man bara tillföra värme initialt för att säkerställa att den kemiska reaktionen får fart.
På sommaren kan den reaktionen bli för snabb och då vattnar man för att kyla av betongen samt för att vattnet inte ska dunsta innan betongen har brunnit.
Jag förstår inte riktigt vad som är fel i mitt påstående?? Värme tillsätter man på vintern för att det ska brinna fortare och för att betongen inte ska börja frysa. Betong den "brinner" fortare ju varmare det är när den brinner bildas det även värme så när man gjuter på vintern brukar man bara tillföra värme initialt för att säkerställa att den kemiska reaktionen får fart.
På sommaren kan den reaktionen bli för snabb och då vattnar man för att kyla av betongen samt för att vattnet inte ska dunsta innan betongen har brunnit.
Jag använde tångampermeter direkt i elcentralen, nackdelen är att man inte får reda hur stor del som är "aktiv" effekt (alltså det man betalar för) Men med många olika förbrukare så blir nog det mesta "aktivt" på min sida mätaren;-)
Produkter som diskuteras: "IR-värmen"
Speedheater färgborttagare
Speedheater använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod för
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Bra initiativ!
Vi har ju alla apparater som står och går kontinuerligt, och som vi egentligen inte har en aaaning om vad de förbrukar.
Har precis lånat en el-energimätare av min son , en sådan där som Clas O säljer för 99 kr.
Nu tänker jag gå igenom våra elförbrukare systematiskt för att ta reda på var kilowattimmarna rinner ut...
Först ut till rakning blev FTX-aggregatet. Det går ju kontinuerligt 24/7 året runt i konstant hastighet, utom ibland på vintern vid risk för igenisning då frånluftfläkten går upp i varv.
Nå vad drog FTXen tror ni? Det är en modern sak med EC-fläktar men den går ju jämt.
Svar: 15 - 16 Watt! Det blir 11 kWh per månad. 17 kr per månad. No big deal!
Vi kör visserligen ventilationen på halvfart, för vi är bara två i hushållet, hänger tvätten ute osv, kör bara diskmaskinen två ggr/vecka så fuktbelastningen är inte så stor.
Drog upp ventilationen på 165 M2/h som det är injusterat till vid OVK. Då drog den 40 Watt.
För att kolla att mätaren visade någorlunda rätt testade jag den med en 25W glödtrådslampa inkopplad.
Jo då, mätaren visade 25 - 26 watt, inget fel i mätningen.
Jakten på energitjuvar fortsätter.
På tur står
VVB
Kyl
Frys
Router/AP och ADSL-modem
Datorer
osv.
Vi har ju alla apparater som står och går kontinuerligt, och som vi egentligen inte har en aaaning om vad de förbrukar.
Har precis lånat en el-energimätare av min son , en sådan där som Clas O säljer för 99 kr.
Nu tänker jag gå igenom våra elförbrukare systematiskt för att ta reda på var kilowattimmarna rinner ut...
Först ut till rakning blev FTX-aggregatet. Det går ju kontinuerligt 24/7 året runt i konstant hastighet, utom ibland på vintern vid risk för igenisning då frånluftfläkten går upp i varv.
Nå vad drog FTXen tror ni? Det är en modern sak med EC-fläktar men den går ju jämt.
Svar: 15 - 16 Watt! Det blir 11 kWh per månad. 17 kr per månad. No big deal!
Vi kör visserligen ventilationen på halvfart, för vi är bara två i hushållet, hänger tvätten ute osv, kör bara diskmaskinen två ggr/vecka så fuktbelastningen är inte så stor.
Drog upp ventilationen på 165 M2/h som det är injusterat till vid OVK. Då drog den 40 Watt.
För att kolla att mätaren visade någorlunda rätt testade jag den med en 25W glödtrådslampa inkopplad.
Jo då, mätaren visade 25 - 26 watt, inget fel i mätningen.
Jakten på energitjuvar fortsätter.
På tur står
VVB
Kyl
Frys
Router/AP och ADSL-modem
Datorer
osv.
Redigerat:
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 830 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 830 inlägg
Va bra att så många har funderingar kring detta. Många bra tips.
Värmekabel i grunden, nä huset är från -34, inga sådana påfund.
Ingen FTX eller annan elmekanisk ventilation.
Infravärmarna på altanen garanterat avstängda.
Ingen granne med hönshus...
Har en elmätare från Efergy som räknar blinkningar på huvudmätaren, den är hyfsat noggrann, skiljde ca 0.5% mot elbolagets avläsning, kan plocka ut detaljerade loggar via pc:n. Har också en energimätare för vägguttagsanslutna apparater som jag flyttar runt mellan alla statiska förbrukare.
Nä jag misstänker vvb, helt klart slår den på elpatronen för att toppvärma vattnet även om ingen använt vv på flera timmar. Det verkar inte gå att få lvvp att ta den toppvärmningen. Ska vid nåt tillfälle stänga av alla förbrukare utom denna under några timmar och se hur förbrukningen blir.
Värmekabel i grunden, nä huset är från -34, inga sådana påfund.
Ingen FTX eller annan elmekanisk ventilation.
Infravärmarna på altanen garanterat avstängda.
Ingen granne med hönshus...
Har en elmätare från Efergy som räknar blinkningar på huvudmätaren, den är hyfsat noggrann, skiljde ca 0.5% mot elbolagets avläsning, kan plocka ut detaljerade loggar via pc:n. Har också en energimätare för vägguttagsanslutna apparater som jag flyttar runt mellan alla statiska förbrukare.
Nä jag misstänker vvb, helt klart slår den på elpatronen för att toppvärma vattnet även om ingen använt vv på flera timmar. Det verkar inte gå att få lvvp att ta den toppvärmningen. Ska vid nåt tillfälle stänga av alla förbrukare utom denna under några timmar och se hur förbrukningen blir.
21 kWh som var den "okända förbrukningen" per dygn räcker till att värma 360 liter vatten 50 grader. Om värmen läcker ut i rummet där beredaren står borde det märkas på temperaturen där. Är det läckage av vatten borde det inte passera obemärkt att hundratals liter varmvatten per dygn läcker ut. Det verkar inte rimligt att varmvattenberedaren skulle stå för alla de 21 kWh.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 830 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 830 inlägg
Nä det läcker inte vatten. Tänkte mest på värmeläckage pga dålig isolering av tanken. Men jag håller med om att det verkar orimligt. Fast helt klart är att den jobbar med elpatronen när den inte borde behöva det.
Det här verkar vara en bra tråd, det känns som den kommer att få mig att göra en egen, välbehövlig, analys av vår el-förbrukning.
Så, första frågan i ämnet, vilken utrustning rekommenderar ni för att mäta den totala elförbrukningen på inkommande. Vår mätare sitter i ett elskåp bortanför garaget 20-25m från huset, så jag vill gärna ha något så jag enkelt kan komma från datorn i soffan. Tänker framförallt på det här med aktiv och reaktiv effekt.
Så, första frågan i ämnet, vilken utrustning rekommenderar ni för att mäta den totala elförbrukningen på inkommande. Vår mätare sitter i ett elskåp bortanför garaget 20-25m från huset, så jag vill gärna ha något så jag enkelt kan komma från datorn i soffan. Tänker framförallt på det här med aktiv och reaktiv effekt.