Hej, vi fick stopp i vårt avlopp som ledde till följdskador.
När vi undersöker och reparerar följdskadorna så ser jag att förra ägaren har lappat och lagar avloppet med silikon, plastpåse sedan spacklad med puts och målat över. Vidare under detta är röret helt borta. Allt avlopp har alltså runnit ut i grunden. Hela golvet var ny flytspackel på. Även detta syns att man använt för att gömma håligheter i betonggolvet där avlopp går. Troligen för att dölja lukt.
Även rensbrunnen är helt igengjuten. Troligen för att dröja upptäckten.

Enligt Anticimex är detta inte ett dolt fel. Vad ska jag göra? 🙈
 
  • Wow
  • Gilla
kjellinge och 8 till
  • Laddar…
Menar Anticimex att det inte är ett dolt fel (i juridisk mening), eller att deras dolda-fel-försäkring inte täcker det?

Vill minnas att sådana försäkringar inte täcker fel som uppstår när klåpare gör saker som inte följer branschnormer, så i så fall får du på egen hand kräva säljaren på pengarna eller stämma i tingsrätten.
 
  • Gilla
kjellinge och 5 till
  • Laddar…
R Robin Forsmark skrev:
Hej, vi fick stopp i vårt avlopp som ledde till följdskador.
När vi undersöker och reparerar följdskadorna så ser jag att förra ägaren har lappat och lagar avloppet med silikon, plastpåse sedan spacklad med puts och målat över. Vidare under detta är röret helt borta. Allt avlopp har alltså runnit ut i grunden. Hela golvet var ny flytspackel på. Även detta syns att man använt för att gömma håligheter i betonggolvet där avlopp går. Troligen för att dölja lukt.
Även rensbrunnen är helt igengjuten. Troligen för att dröja upptäckten.

Enligt Anticimex är detta inte ett dolt fel. Vad ska jag göra? 🙈
Men är grunden inspekterbar? Om inte så skulle jag kunna tycka det är dolt fel. Reklamation till säljaren, skriftligt. Dokumentera o kontakta fackman.
 
  • Gilla
Zekesson och 2 till
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Men är grunden inspekterbar? Om inte så skulle jag kunna tycka det är dolt fel. Reklamation till säljaren, skriftligt. Dokumentera o kontakta fackman.
Nej grunder är inte inspektionsbar.
Japp detta är gjort.
 
  • Gilla
AMR74 och 2 till
  • Laddar…
Jo men hur motiverar Anticimex avslaget?

Det brukar finnas en friskrivning i doldafelsförsäkringar rörande VVS, det täcks alltså inte. Jag misstänker att det kan vara något sådant Anticimex tar som skäl för avslag. OM det är så, så kan felet mycket väl vara ett dolt fel som säljaren är ansvarig för, bara att försäkringen inte täcker.

Men som sagt man måste analysera hur anticimex motivering är skriven.

Men om felet finns synligt oi en åtkomlig krypgrund så ligger det på din undersökningsplikt. Anticimex har gissningsvis besiktigat innan försäkringen tecknades, vad står i prtotokollet ang. krypgrunden?
 
  • Gilla
Flintylaren och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo men hur motiverar Anticimex avslaget?

Det brukar finnas en friskrivning i doldafelsförsäkringar rörande VVS, det täcks alltså inte. Jag misstänker att det kan vara något sådant Anticimex tar som skäl för avslag. OM det är så, så kan felet mycket väl vara ett dolt fel som säljaren är ansvarig för, bara att försäkringen inte täcker.

Men som sagt man måste analysera hur anticimex motivering är skriven.

Men om felet finns synligt oi en åtkomlig krypgrund så ligger det på din undersökningsplikt. Anticimex har gissningsvis besiktigat innan försäkringen tecknades, vad står i prtotokollet ang. krypgrunden?
Finns ingen krypgrund.
Dem svarade igår att det är åldern. Som går avslaget.
Rören är 80tal. Men jag hävdar att han vetat om och gjort en provisorisk lagning innan försäljning. Plastpåsar silikon osv i betongplattan. Det är ju inte röret som är lagat. Röret är obefintligt. Han har lagat betonggolvet för att täcka över att avloppet är helt trasigt.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Koffe 1 och 4 till
  • Laddar…
C
Vad har anticimex för roll i detta?
Är de säljarens juridiska ombud eller har du själv väckt frågan mot dem?
 
  • Gilla
Nissegnu77 och 1 till
  • Laddar…
S
Men släpp Anticimex, du skulle aldrig ens kontaktat dem.
Du gör ett anspråk på säljaren och hävdar dolda fel, om han kontaktar anticimex eller inte är upp till honom ( eller henne ).

DU som köpare ska ALDRIG gå vägen via deras värdelösa dolda fel försäkring.

Anticimex dolda fel försäkring brukar väl exkludera vatten o avlopp, och el också... Det betyder ju inte att det inte kan vara dolda fel för det.
 
  • Gilla
  • Älska
gasell och 13 till
  • Laddar…
Dolda fel-försäkring brukar inte täcka sånt som är riktigt dyrt... vatten, avlopp, ventilation och el. Nästa gång jag säljer hus kommer jag nog inte att teckna någon. Självrisken är ändå så hög att man får betala småsaker som försäkringen faktiskt omfattar.
 
  • Gilla
MHinvest och 1 till
  • Laddar…
R Robin Forsmark skrev:
Hej, vi fick stopp i vårt avlopp som ledde till följdskador.
När vi undersöker och reparerar följdskadorna så ser jag att förra ägaren har lappat och lagar avloppet med silikon, plastpåse sedan spacklad med puts och målat över. Vidare under detta är röret helt borta. Allt avlopp har alltså runnit ut i grunden. Hela golvet var ny flytspackel på. Även detta syns att man använt för att gömma håligheter i betonggolvet där avlopp går. Troligen för att dölja lukt.
Även rensbrunnen är helt igengjuten. Troligen för att dröja upptäckten.

Enligt Anticimex är detta inte ett dolt fel. Vad ska jag göra? 🙈
Du har missup tågordningen. Säljaren är alltid ansvarig för "dolda fel" enligt jordabalken, så det är dit du ska rikta dina anspråk.
Sen kan säljaren teckna en försäkring för att skydda sig själv mot höga oförutsedda utgifter. Täcker inte försäkringen just det "dolda fel" ni har hittat så får säljaren punga ut med pengarna ur sin egen ficka.

Sen kan försäkringen ta över rollen som motpart om säljaren vill det. Men det gäller bara de moment som försäkringen täcker.



Därmed inte sagt att felet ni hittat kvalar in som "dolt fel".
 
  • Gilla
relier och 12 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du har missup tågordningen. Säljaren är alltid ansvarig för "dolda fel" enligt jordabalken, så det är dit du ska rikta dina anspråk.
Sen kan säljaren teckna en försäkring för att skydda sig själv mot höga oförutsedda utgifter. Täcker inte försäkringen just det "dolda fel" ni har hittat så får säljaren punga ut med pengarna ur sin egen ficka.

Sen kan försäkringen ta över rollen som motpart om säljaren vill det. Men det gäller bara de moment som försäkringen täcker.



Därmed inte sagt att felet ni hittat kvalar in som "dolt fel".
Hissa upp säljaren i en flaggstång, fira ner hen när erkännande av fusk är klart och betalt.
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
relier och 3 till
  • Laddar…
Säljaren har ju lurat er. Det är inte ett dolt fel, det är bedrägeri.
 
  • Gilla
MichelleW och 17 till
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Säljaren har ju lurat er. Det är inte ett dolt fel, det är bedrägeri.
Nu vet vi faktiskt inte hur det ser ut. Var är det för avlopp. CAD är övertalat osv. En packe bilder skulle hjälpa. Både nära och översikt. Ägde säljaren huset när det målades och spacklades. Själv tycker jag att det låter väldigt konstigt allting.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Som andra i tråden har konstaterat, släpp spåret med Anticimex. Det är irrelevant i sammanhanget.

Det som du behöver fundera kring är Jordabalken och framförallt 4 kap. Köp, byte och gåva, § 19:

19 § Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet, tillämpas vad som sägs i 12 § om köparens rätt att göra avdrag på köpeskillingen eller häva köpet. Köparen har dessutom rätt till ersättning för skada, om felet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren får anses ha utfäst.

Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet. Lag (1990:936).

19 a § Köparen får inte åberopa att fastigheten är felaktig enligt 11, 12 och 17--19 §§, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).

Utan hinder av första stycket får köparen åberopa att fastigheten är felaktig, om säljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.
Av din beskrivning att döma skulle det även kunna vara aktuellt att fundera kring om säljaren har agerat i ond tro.

Det här är ett fall som skulle kunna vara aktuellt att driva rättsligt. Men det innebär också risk för höga rättegångskostnader. Sammantaget rekommenderas att du tar kontakt med en jurist som har koll på fastighetsrätt.
 
  • Gilla
Klarspråk och 4 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nu vet vi faktiskt inte hur det ser ut. Var är det för avlopp. CAD är övertalat osv. En packe bilder skulle hjälpa. Både nära och översikt. Ägde säljaren huset när det målades och spacklades. Själv tycker jag att det låter väldigt konstigt allting.
IMG_2065.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20260416_165622.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.