17 361 läst ·
234 svar
17k läst
234 svar
Dolda bud? Vad gäller? Mäklare totalt förvirrade
Någon av budgivarna blir köpare. Om du då har ljugit om buden i processen så är den skrivningen relevant.J Jansson69 skrev:Det är det jag och andra har försökt att säga till dig i många timmar så bra att du äntligen har tagit till dig att säljaren är inte bunden av ett dolt bud utan kan delge det när den behagar😉
Hur var det med detta:
Att medvetet förvanska eller fabricera en budgivarens bud är ett solklart brott mot denna sed.
Du likställer enligt ovan budgivare och köpare🙄
Om mäklaren framställer budet till de andra budgivarna som något det inte är så bryter mäklaren mot god mäklarsed. Mäklaren kan däremot absolut dela med dig av budet i sin helhet. Väldigt enkelt.
Ska du orma dig ännu mer nu, nu får du ge dig herr mäklare!H hellem skrev:Någon av budgivarna blir köpare. Om du då har ljugit om buden i processen så är den skrivningen relevant.
Om mäklaren framställer budet till de andra budgivarna som något det inte är så bryter mäklaren mot god mäklarsed. Mäklaren kan däremot absolut dela med dig av budet i sin helhet. Väldigt enkelt.
Vilket av dessa påståenden vill du stå vid?H hellem skrev:
Ett tips villkoren är inte på något sätt lagstadgade så säljaren behöver inte följa dom utan kan fritt publicera ditt bud med risken givetvis att du drar tillbaka ditt bud..H hellem skrev:
Redigerat:
Ja, det var ju precis det jag skrev. Alla bud är i någon mån villkorade men dessa villkor påverkar inte deras plats på listan över inkomna bud. Ett inkommet bud är ett inkommet bud oavsett villkor. Det finns inga villkor som plötsligt gör att ett inkommet bud inte längre är ett inkommet bud.H hellem skrev:
Ja helt rätt för villkoren är inte offentliga eller att budgivarna kan kräva att se dessa utan dom är för säljaren och mäklaren att bedöma om man vill acceptera eller förkasta alternativt förhandla om..W Weimik skrev:
Det är bara buden som redovisas after att köpeavtalet är signerat och då bara till säljaren och köparen inte till alla budgivare som många verkar tro..
Redigerat:
Ja! Jag.försöktre inte säga emot dig utan enbart understryka det som många verkar missa. Köpeskillingen är enbart ett villkor likställt alla andra möjliga villkor. Ett inkommet bud är abc. Det ör inte a, det ör inte b, det är inte c. Om något i budet är väldigt avgörande så är det oärligt att hoppa över det. Se t.ex exempel med att man budar en guldtacka.W Weimik skrev:
Redigerat:
Du har VERKLIGEN svårt att begripa. Köpeskillingen är ett av villkoren för köpet. Om budet är ABC så är budet inte C, det ör inte B, och det är inte A utan budet är ABC. Det är den som lämnar budet som bestämmer vad budet består av. Ingen annan kan säga att Jansson69 har lämnat ett bud som han inte har lämnat.J Jansson69 skrev:
Det ENDA som spelar roll är vilken budgivare säljaren väljer att skriva köpekontrakt med.H hellem skrev:
Hur budgivningen gick till är totalt ointressant för detta, mäklaren kan råka illa ut som licensierad mäklare, men säljaren kan inte straffas.
Dessutom får din tänkta budgivare inte ens reda på vem som bjudit vad, så vida han inte blir köpare.
Som ju upprepats in absurdum av Jansson69 här så skriver mäklarsamfundet själva ut att om en säljare väljer att publicera ett dolt bud så ska budgivaren informeras om detta. Det är god mäklarsed. God mäklarsed är lagstadgat. Säljaren kan självklart straffas om det går att visa att den medverkar till bedrägeri eller annat lagbrott. Jag tror inte att så kommer ske i de flesta fall. Men principen gäller. Du har fortfarande inte riktigt kunna förklara vad det är du tror att du står upp för här. Du mal bara på om att säljaren får göra vad den vill. Ja, men det finns så klart gränser. På samma sätt får budgivarna också göra som de vill.P Peter787 skrev:Det ENDA som spelar roll är vilken budgivare säljaren väljer att skriva köpekontrakt med.
Hur budgivningen gick till är totalt ointressant för detta, mäklaren kan råka illa ut som licensierad mäklare, men säljaren kan inte straffas.
Dessutom får din tänkta budgivare inte ens reda på vem som bjudit vad, så vida han inte blir köpare.
Redigerat:
Mäklaren kan ju säga till andra spekulanter att "det finns dolda bud som är högre än ert bud" och sedan kan dessa spekulanter välja att höja stegvis med t ex 50 000 i taget. Då måste mäklaren säga vid varje höjning om det nya budet är högst eller inte.K Kenneth Klar skrev:Det budgivarna på vårt hus som budade dolt sa var att antingen tar ni detta xxxx kr över det högsta öppna budet eller så drar vi tillbaka och lägger ett lägre öppet bud precis över det som ligger.
Min mäklare kan ju då inte skvallra för andra spekulanter om vad det dolda budet är utan att förlora det
Ja, det finns massa sätt det kan gå till på, men om det var jag som var säljare i en väldigt aktiv budgivningsnprocess på det sättet du beskriver så skulle jag helt enkelt vänligen tacka nej till alla dolda bud som jag inte omedelbart ville sälja för och hälsa att de gärna får återkomma med öppna bud. Svårare än så behöver det inte vara.S saltis99 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Om vi antar att det dolda budet ligger inom ett relaistiskt slutpris, att det alltså är rimligt att tro att någon skulle vilja bjuda över, så skulle jag begära av mäklaren att han informerar övriga budgivare att budet finns, men att det ev. kommer att dras tillbaka osv. Men göra klart att det är den nivå som gäller.
OM det sedan är så att mäklaren av mäklaretiska skäl måste meddela den dolde budgivaren att hans bud inte längre är hemligt, så ja då får man väl ta den smällen, även om jag skulle ifrågasätta det.
Bjuder någon över så är ju frågan ur världen, men om ingen bjuder över men den dolde budgivaren vägrar stå för sitt bud, så får han väl lägga öppna bud, men Den budgivaren som inte står för sitt bud kommer jag inte att sälja till oavsett om han sedan vinner den öppna budgivningen. han har lagt ett bud, står han inte för det så får han inte köpa.
Är det däremot ett extremt bra pris, nästan för bra för att vara sant. Så kommer ju frågan i ett annat läge. Om det är orealistikst att tro att någon annan bjuder över, så är det ju bara att avsluta affären utan strul. Men man får väl vara på sin vakt om "för bra för att vara sant".
OM det sedan är så att mäklaren av mäklaretiska skäl måste meddela den dolde budgivaren att hans bud inte längre är hemligt, så ja då får man väl ta den smällen, även om jag skulle ifrågasätta det.
Bjuder någon över så är ju frågan ur världen, men om ingen bjuder över men den dolde budgivaren vägrar stå för sitt bud, så får han väl lägga öppna bud, men Den budgivaren som inte står för sitt bud kommer jag inte att sälja till oavsett om han sedan vinner den öppna budgivningen. han har lagt ett bud, står han inte för det så får han inte köpa.
Är det däremot ett extremt bra pris, nästan för bra för att vara sant. Så kommer ju frågan i ett annat läge. Om det är orealistikst att tro att någon annan bjuder över, så är det ju bara att avsluta affären utan strul. Men man får väl vara på sin vakt om "för bra för att vara sant".
Tolkar jag din situation rätt att det finns dolda bud över utgångspris som säljaren inte väljer att acceptera, då säljaren vill ha mer för huset? Du nämnande mäklaren hade gått ut med en nivå som säljaren ville ha för att sälja?K Kenneth Klar skrev:
Låter som lockpris i så fall. Och är olagligt. Anmäl till FMI