20 966 läst ·
234 svar
21k läst
234 svar
Dolda bud? Vad gäller? Mäklare totalt förvirrade
precis så. Precis detta säger de mäklare jag pratat med.H hellem skrev:Som ju upprepats in absurdum av Jansson69 här så skriver mäklarsamfundet själva ut att om en säljare väljer att publicera ett dolt bud så ska budgivaren informeras om detta. Det är god mäklarsed. God mäklarsed är lagstadgat. Säljaren kan självklart straffas om det går att visa att den medverkar till bedrägeri eller annat lagbrott. Jag tror inte att så kommer ske i de flesta fall. Men principen gäller. Du har fortfarande inte riktigt kunna förklara vad det är du tror att du står upp för här. Du mal bara på om att säljaren får göra vad den vill. Ja, men det finns så klart gränser. På samma sätt får budgivarna också göra som de vill.
Sen sitter många i tråden och försvarar med att ”ingen kan ändå veta om mäklaren pratat om budet eller inte”. Det gör det inte till mindre av ett brott mot god mäklarsed för det. Det är nog ingen som märker art du bränner i 180 på en MV mitt i natten heller.
Att som, i mitt fall, ha en mäklare som säger ”det finns dolda bud, de är mindre än x men högre än alla öppna bud” bedrar ju de dolda budgivarna.
Enligt mina mäklare får de INTE säga att det är högre. De får säga att det finns ett dolt bud på huset. Thats it. Inte ge indikationer ens på vart det ligger för då är det avslöjat och därmed inte giltigtS saltis99 skrev:
Mäklarsamfundet är bara en branschförening för mäklare, någon juridisk makt har inte Mäklarsamfundet.H hellem skrev:
Den enda myndighet som har något reellt att säga till om är Fastighetsmäklarinspektionen (FMI).
FMI har denna informationen om budgiving:
https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/budgivning/
Vari ligger bedrägeriet och vilket lagbrott avser du ?H hellem skrev:
Precis, det är SÄLJAREN som bestämmer hur eventuella bud ska hanteras, inte budgivaren.H hellem skrev:
Läs min tidigare länk från FMI, så kanske du lär dig något nytt... Fast jag tvivlar 🙄
objektet har legat som kommande utan ett utgångspris. Mäklaren har sagt muntligt att säljaren kan tänka sig sälja för ett visst pris. Låt oss fiktivt säga att det är över 10 msek.M Mäcklare skrev:
Det låg öppna bud på lite över 10msek men huset säljs inte. Jag pratar med mäklaren och hen säger att säljaren vill ha 11 msek.
Huset säljs inte utan har ny visning. På denna visning står mäklaren och säger öppet att det finns dolda bud som säljaren funderar på. Dessa är högre än alla öppna men något lägre än 11 som säljaren vill ha.
Nu ligger huset ute och har ett utgångspris, 10,0 msek. Jag ringer mäklaren igen och frågar om säljaren vill göra affär på 10 msek? Mäklaren svarar att säljaren vill ha mer. Hur mycket mer undrar jag? ”vi ska testa mot marknaden hur mycket vi får” är svaret. ”Men du kan ju buda och testa”
Helt ot, men varför ”hen”
Tar bort fokus från frågan. Antar att ni träffat mäklaren?
Tar bort fokus från frågan. Antar att ni träffat mäklaren?
"Dina" mäklare kanske borde läsa FMIs regler rörande budgivning :Kenneth Klar skrev:
https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/budgivning/
Det är SÄLJAREN som bestämmer över budgivningen, inte mäklaren och definitivt inte budgivaren.
Vill säljaren avslöja "dolda" bud, kan han göra det efter eget gottfinnande.
Skulle en dold budgivare få reda på att budet inte är så dolt, vad kan han göra annat än dra tillbaka sitt bud, men då är kanske fastigheten redan såld... tough luck 🥳
Intressant. Jag tolkar det som att säljaren inte är intresserad av att sälja utan en budgivning över 10M.Kenneth Klar skrev:objektet har legat som kommande utan ett utgångspris. Mäklaren har sagt muntligt att säljaren kan tänka sig sälja för ett visst pris. Låt oss fiktivt säga att det är över 10 msek.
Det låg öppna bud på lite över 10msek men huset säljs inte. Jag pratar med mäklaren och hen säger att säljaren vill ha 11 msek.
Huset säljs inte utan har ny visning. På denna visning står mäklaren och säger öppet att det finns dolda bud som säljaren funderar på. Dessa är högre än alla öppna men något lägre än 11 som säljaren vill ha.
Nu ligger huset ute och har ett utgångspris, 10,0 msek. Jag ringer mäklaren igen och frågar om säljaren vill göra affär på 10 msek? Mäklaren svarar att säljaren vill ha mer. Hur mycket mer undrar jag? ”vi ska testa mot marknaden hur mycket vi får” är svaret. ”Men du kan ju buda och testa”
Lagen anger "god mäklarsed" men det finns ingen särskild skrivelse om att enbart en organisation definierar denna sed. Det är inte jag som tjatat om mäklarsamfundets skrivelse här så jag tänker inte att jag behöver försvara den.P Peter787 skrev:
Om Peter787 kommer med et sammantaget bud AB, och säljaren sedan påstår för de andra spekulanterna att Peter787 budat B så bedrar säljaren dessa genom att förvränga budet.P Peter787 skrev:
Hur buden hanteras är ju någontin helt annat. Det är någon sorts mental störning som gör att du inte förstår att det är budgivaren som definierar sitt bud. Om du budar 8 miljoner kan inte säljaren säga att du har budat 20 miljoner eller något annat. Det är budgivaren som definierar budet, inte säljaren. Vad är ens poängen med budgivningn annars om säljaren bara kan hitta på egna bud hursomhelst?P Peter787 skrev:
Självklart är det säljaren som bestämmer. Men det mäklaren/säljaren INTE får göra är att ge indikationer på vad det dolda budet ligger på och fortsätta låtsas att det är dolt (för att mäklaren inte vill ”förlora” budet)P Peter787 skrev:"Dina" mäklare kanske borde läsa FMIs regler rörande budgivning :
[länk]
Det är SÄLJAREN som bestämmer över budgivningen, inte mäklaren och definitivt inte budgivaren.
Vill säljaren avslöja "dolda" bud, kan han göra det efter eget gottfinnande.
Skulle en dold budgivare få reda på att budet inte är så dolt, vad kan han göra annat än dra tillbaka sitt bud, men då är kanske fastigheten redan såld... tough luck 🥳
Det är väl ganska vanligt att bud innefattar villkor/önskemål som inte är monetära, och som inte ens återfinns i budlistan som överlämnas vid köpet, så ditt argument är ointressant, det är pengar budgivningen primärt handlar om.H hellem skrev:
Och det är säljaren som bestämmer hur budet ska hanteras, iklusive vem som budet ska delges, oavsett vad budgivaren vill.H hellem skrev:
Sen ska du nog sluta svamla om mental störning, det ligger nära till hands att skriva "Den som sa det, var det".
Menar du allvar, bestämmer säljaren inte att budet ska vara på 20 miljoner, även om budet är på 8 miljoner ?😮H hellem skrev:
Budet är ett affärsförslag på vilka villkor som ska gälla för försäljning. Köpeskillingen är bara ett vilkor likt vilket villkor som helst. I de flesta vanliga bud så är det monätara det primära villkoret. Men i andra bud kan det vara andra villkor som är mer framträdande. I sådana fall kan man inte strunta i dem ifall man tänker publicera budet. Man kan hantera budet som man vill, men man kan inte förvränga, förvanska eller förändra det.P Peter787 skrev:Det är väl ganska vanligt att bud innefattar villkor/önskemål som inte är monetära, och som inte ens återfinns i budlistan som överlämnas vid köpet, så ditt argument är ointressant, det är pengar budgivningen primärt handlar om.
Och det är säljaren som bestämmer hur budet ska hanteras, iklusive vem som budet ska delges, oavsett vad budgivaren vill.