P
Mäklarens arvode betalas av säljaren .
Altså vill mäklaren få till en affär så snabbt smidigt som möjligt. Utan onödigt många steg som är meningslösa/tidsödande..
Det normala är att spela med dom kort man har.
Pris och villkor måste till ett läge där säljare accepterar , annars blir det ingen affär..

Det är ingen auktion.. (utan reservationapris)

Den enda som har alla korten är mäklaten som förmedlar till säljaren.. som tar besluten..förhoppnungsvis enligt mäklarens rekommendationer..

Dolda bud är ju inte riktigt så starka trumfkort som en del vill tro då info kan läcka och inte sällan gör ju mäklaren klart vad som krävs för en affär , särskillt när man har dolda bud under acceptpris eller har bud som man räknar med att dom bara är steg på väg mot accepterade nivåer../slutgiligt pris och därned affär.

Hur ska nån i praktiken straffas , ja man kan skylla på och gnälla på mäklaren men det är ju nära omöjligt att bevisa i praktiken.. och hur nöra får man hinta innsn det är fel..

Ja menar "över synliga bud men under acceptpris" är väl rätt tydligt annars är risken stor att affären redan varit påskriven .. och beroende på antal seriösa budgivare så är det ju återigen mäklare och i slutänden säljare som väljer en köpare som msn tror leder till en problemfri affär

Jag tror man ofta uppfattas som krånglig att hålla på med dolda bud och det är ingen fördel ,snarare tvärtom .

När jag sålt har jag två ggr tagit näst högsta bud då det råkat vara köpare som upplevs reko.. seriösa ,krångelfria .. det är mer värt än 10-20 000 kr eller marcha den ledande budet så får du köpa istället ..

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
K
Davidbagare Davidbagare skrev:
Men vem jobbar med anbud på den svenska bostadsmarknaden? Här är det väl ändå bara bud man lägger? Eller?
Det är helt klart så att budgivning är absolut vanligast.
Men dolda bud funkar ju inte då.
Med min förklaring här ovan så pekar jag på att om ett bud verkligen ska vara dolt så är det försäljning via anbud som funkar.

• Gilla
Pallewea och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Vad snackar du om nu? Vart har jag sagt något om egna bud?
Om ditt bud är villkorat med att det är dolt för andra budgivare, och säljaren skriver ut att ett bud på den summan finns så kan det inte vara ditt bud. Ditt bud är ju inte öppet. Då har säljaren hittat på ett eget bud. Ett bud som inte har villkoret att det ska vara dolt.

Det är samma som att ändra vilka villkor som helst i budet, t.ex köpeskillingen. De kan inte ändra dina villkor och säga att Jansson69 har budat 12 miljoner fast ditt villkor på köpeskillingen var 9 miljoner.

K Kapabel skrev:
Samtliga bud från budgivare har dessa ”hittat på” själva, ingår i förfarandet.
Haha, stämmer helt, det är säljaren får inte hitta på bud.

Köparen kan buda 3 getter, en volvo, och 8kg silvertackor om de vill, säljaren kan inte hitta på att budet är något annat

J
H hellem skrev:
Om ditt bud är villkorat med att det är dolt för andra budgivare, och säljaren skriver ut att ett bud på den summan finns så kan det inte vara ditt bud. Ditt bud är ju inte öppet. Då har säljaren hittat på ett eget bud. Ett bud som inte har villkoret att det ska vara dolt.

Det är samma som att ändra vilka villkor som helst i budet, t.ex köpeskillingen. De kan inte ändra dina villkor och säga att Jansson69 har budat 12 miljoner fast ditt villkor på köpeskillingen var 9 miljoner.
Du får läsa på lite, ett bud är ingett kontrakt eller liknande utan bara ett bud..
Att göra ett dolt synligt är inte lika med ett eget bud, det är säljaren som bestämmer vad hen vill göra med budet hen kan totalt neka det rätt av ifall hen vill..

• Gilla
Fredrik92 och 2 till
  • Laddar…
Vi var tydliga på att vi inte accepterade dolda bud när vi sålde vårt hus. Fick ändå ett som låg i nivå med utgångspriset försäljningspriset låg på 1,5 m över det dolda budet. Dolda bud är för mig helt ologiska man bjuder det man anser att huset är värt vill någon bjuda över så är det så det blir. Vem vinner på dolda bud?

• Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
S
H hempularen skrev:
Jag har aldrig förstått varför jag om jag var säljare skulle acceptera att hålla dolda bud hemliga. Det är en sak när alla bud ligger under någon form av accepterat pris. Då är det ju mer en fråga om att förhandla med de budgivare som finns, och försöka få upp dem lite, alternativt försöka få in någon mer spekulant.

Men OM vi i en budgivning står med ett/flera offentligta bud och ett dolt bud som ligger högre, så skulle jag aldrig acceptera det dolda budet utan att höra med de andra budgivarna. Går någon över så får den dolda budgivaren väl bli sur. Går ingen över, så behöver den dolda aldrig få veta att man pratade med fler.

Det är en helt annan femma om vi tänker oss en budgivare som går in och lägger ett bud i ett läge där inga andra intressenter finns. Och villkorar det med att vi skriver nu innan någon annan kan komma in, och budet gäller bara om ni inte publicerar det. Då får man som säljare fundera över om man skall chansa på att hitta fler/andra spekulanter.
Fördelen med att lägga dolda bud är ju att när mäklaren ringer till övriga spekulanter och säger "vi har ett dolt bud som är högre än ditt" så låter det ju sketchy och kanske inget som man tror på. Vilket skulle kunna skapa motvillighet att buda, vilket i sin tur är exakt den effekten man kan hoppas på om man lägger dolt bud.

• Gilla
hellem och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Du får läsa på lite, ett bud är ingett kontrakt eller liknande utan bara ett bud..
Att göra ett dolt synligt är inte lika med ett eget bud, det är säljaren som bestämmer vad hen vill göra med budet hen kan totalt neka det rätt av ifall hen vill..
Budet är köparens förslag på köpvillkor. Säljaren kan inte ändra budgivarens bud, de kan tacka nej eller ja eller komma med egna förslag. Jag tror kanske du behöver läsa på lite.

J
H hellem skrev:
Budet är köparens förslag på köpvillkor. Säljaren kan inte ändra budgivarens bud, de kan tacka nej eller ja eller komma med egna förslag. Jag tror kanske du behöver läsa på lite.
Såhär skriver Mäklare.se.

Säljaren avgör om det dolda budet ska avslöjas​

Mäklarens ansvar är att ta emot alla bud och förmedla dem till säljaren. Säljaren kan då välja att acceptera budet, att ignorera det, eller att be mäklaren att göra budet offentligt – då med risk att den hemliga budgivaren drar tillbaka budet.

https://mäklare.se/dolt-bud

Alltså ingett olagligt att offentliggöra ett dolt bud, vad menar du att brottet är?

• Gilla
Polyester och 6 till
  • Laddar…
S
J Jansson69 skrev:
Såhär skriver Mäklare.se.

Säljaren avgör om det dolda budet ska avslöjas​

Mäklarens ansvar är att ta emot alla bud och förmedla dem till säljaren. Säljaren kan då välja att acceptera budet, att ignorera det, eller att be mäklaren att göra budet offentligt – då med risk att den hemliga budgivaren drar tillbaka budet.

[länk]

Alltså ingett olagligt att offentliggöra ett dolt bud, vad menar du att brottet är?
Om budet är "jag vill lägga ett bud på 5Mkr under förutsättning att det är dolt" och mäklaren offentliggör budet så är det ju en lögn från mäklarens sida och bör räknas som att han pysslar med falska bud.

J
S SueCia skrev:
Om budet är "jag vill lägga ett bud på 5Mkr under förutsättning att det är dolt" och mäklaren offentliggör budet så är det ju en lögn från mäklarens sida och bör räknas som att han pysslar med falska bud.
Nej det är säljaren som äger rätten för budgivningen..

Här kommer en till skrift ifrån Sambla.

Mäklarens skyldighet vid bud​

Enligt mäklarlagen är en fastighetsmäklare endast skyldig att ta emot och vidarebefordra de bud som kommer in till säljaren. Du som spekulant är egentligen helt maktlös, då säljaren själv bestämmer hur budgivningen ska se ut och till vem bostaden ska säljas.

Det innebär också att du endast kan lägga ett dolt bud om säljaren går med på det. Säljaren kan även kräva att mäklaren kommunicerar till övriga spekulanter att någon lagt ett dolt bud, vilket tar bort syftet.

https://www.sambla.se/bolan/dolt-bud/

SVT:

DOLDA BUD: DET HÄR GÄLLER​

Det är säljaren som bestämmer hur dolda bud ska hanteras. Om säljaren väljer att inte anta det dolda budet utan istället vill att mäklaren kommunicerar det med övriga spekulanter så är mäklaren skyldig att följa säljarens instruktion. Den som lägger ett dolt bud ska då informeras om det. I praktiken innebär det ofta att budet faller.
Källa: Mäklarsamfundet

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/dolda-bud-pa-bostader-vanligt-i-stockholm-det-har-galler

• Gilla
Polyester och 6 till
  • Laddar…
S
J Jansson69 skrev:
Nej det är säljaren som äger rätten för budgivningen..

Här kommer en till skrift ifrån Sambla.

Mäklarens skyldighet vid bud​

Enligt mäklarlagen är en fastighetsmäklare endast skyldig att ta emot och vidarebefordra de bud som kommer in till säljaren. Du som spekulant är egentligen helt maktlös, då säljaren själv bestämmer hur budgivningen ska se ut och till vem bostaden ska säljas.

Det innebär också att du endast kan lägga ett dolt bud om säljaren går med på det. Säljaren kan även kräva att mäklaren kommunicerar till övriga spekulanter att någon lagt ett dolt bud, vilket tar bort syftet.

[länk]
Väldigt konstigt kan jag tycka, jag köper att säljaren har all rätt att neka ett dolt bud. Men att publicera det som ett bud om det är villkorat som dolt (och därför inte ens räknas som ett bud från sekunden det publiceras) känns som det borde vara olagligt.

J
S SueCia skrev:
Väldigt konstigt kan jag tycka, jag köper att säljaren har all rätt att neka ett dolt bud. Men att publicera det som ett bud om det är villkorat som dolt (och därför inte ens räknas som ett bud från sekunden det publiceras) känns som det borde vara olagligt.
Vad skulle brottet vara? Det är ju så lite med hemlisar att man kan bara delge dom till någon man litar på till 1000% gör du det med mäklare😉

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S
J Jansson69 skrev:
Vad skulle brottet vara? Det är ju så lite med hemlisar att man kan bara delge dom till någon man litar på till 1000% gör du det med mäklare😉
Publicerande av falska bud, det bör vara olagligt. Om budet är specat redan från början "jag budar 5Mkr om det förblir dolt" så innebär det ju inte alls att man budat 5Mkr rakt av, utan endast under den förutsättningen. Dvs. utan den förutsättningen har man inte lagt något bud alls.

Mäklaren borde isf. säga "nej, vi tar inte emot dolda bud" återkom om du vill ge ett vanligt bud.

J
S SueCia skrev:
Publicerande av falska bud, det bör vara olagligt. Om budet är specat redan från början "jag budar 5Mkr om det förblir dolt" så innebär det ju inte alls att man budat 5Mkr rakt av, utan endast under den förutsättningen. Dvs. utan den förutsättningen har man inte lagt något bud alls.
Nej det funkar inte så då säljaren är den som bestämmer inte mäklaren..
S SueCia skrev:
Mäklaren borde isf. säga "nej, vi tar inte emot dolda bud" återkom om du vill ge ett vanligt bud.
Så kan det fungera om säljaren väljer att inte ta emot dolda bud..

Det är ingen idé att diskutera detta mer då vi nu har rett ut vad som gäller😉

• Gilla
Fredrik92
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.