20 989 läst ·
234 svar
21k läst
234 svar
Dolda bud? Vad gäller? Mäklare totalt förvirrade
Det finns en poäng i att budet inte syns i den publika budlistan. Det får man nog nöja sig med. Hur den interna dialogen går kan man aldrig veta.Kenneth Klar skrev:
Lägger man ett förhandsbud är troligen det vanliga att det är dolt och tidsbegränsat.
Men det behöver inte finnas poänger med allting. Många som lägger dolda bud verkar leva i någon naiv tro att det är något djävulskt smart knep som målar in säljaren i ett hörn och tvingar denna att sälja till mig.
Vadå otillåtet ?, säljaren är knappast bunden av en potentiell köpares önskemål om att budet ska hemlighållas för andra budgivare.Kenneth Klar skrev:Enligt de mäklare jag pratat med är det emot mäklarnas regler och man kan mista sin licens om det framkommer.
Säljaren gör vad han vill, antingen avslöjar han budet eller ej. Men att hålla på och ge tydliga indikationer på vart det ligger ska vara otillåtet.
Enligt de mäklare jag pratat med har vissa mäklare åkt dit på precis detta.
Det kanske är de som är fel ute dock.
Exakt det mina 2 mäklare jag pratat med säger.J Jansson69 skrev:
MEN de får inte ge exakta indikationer på vart budet ligger men ändå påstå att det inte är offentliggjort
Det första villkoret i ett anbud är oftast köpeskillingen. Som säljare kan du tacka nej till budet, men du kan inte påstå att anbudet innehöll andra villkor än vad köparen själv lagt fram som t.ex en annan köpeskilling än vad köparen föreslog. Om köparen lämnat villkor om 7 miljoner i köpeskilling kan ni inte säga att det finns ett bud på 9 miljoner. På exakt samma sätt kan du inte förändra villkoret om att budet ska hållas dolt. Då är det inte längre köparens bud utan något du själv hittat på. Det är nämligen inte alls det som budgivaren lämnat som anbud.H hempularen skrev:Jag har aldrig förstått varför jag om jag var säljare skulle acceptera att hålla dolda bud hemliga. Det är en sak när alla bud ligger under någon form av accepterat pris. Då är det ju mer en fråga om att förhandla med de budgivare som finns, och försöka få upp dem lite, alternativt försöka få in någon mer spekulant.
Men OM vi i en budgivning står med ett/flera offentligta bud och ett dolt bud som ligger högre, så skulle jag aldrig acceptera det dolda budet utan att höra med de andra budgivarna. Går någon över så får den dolda budgivaren väl bli sur. Går ingen över, så behöver den dolda aldrig få veta att man pratade med fler.
Det är en helt annan femma om vi tänker oss en budgivare som går in och lägger ett bud i ett läge där inga andra intressenter finns. Och villkorar det med att vi skriver nu innan någon annan kan komma in, och budet gäller bara om ni inte publicerar det. Då får man som säljare fundera över om man skall chansa på att hitta fler/andra spekulanter.
Det finns två villkor:Kenneth Klar skrev:Vi har precis sålt vårt hus. Vi hade ett flertal dolda bud och mäklaren var extremt noga med att hen inte fick yppa ett ljud om vilken nivå dessa var på till andra spekulanter. Det var mot mäklarsed och kunde leda till allvarliga represalier för hen
Samtidigt är vi själva spekulanter på ett hus som fortfarande finns på marknaden. Detta hus har både haft öppna och dolda bud.
Mäklaren där är öppen med att de dolda buden ligger över de öppna men under det säljaren vill ha (vilket hen klargjort exakt hur mycket det är). Det gör att man kan räkna ut väldigt enkelt var de dolda buden ligger med ytterst liten marginal.
Får man verkligen agera som mäklare nr 2 gör i detta fall? Vi är själva intresserade av att lägga ett dolt bud men känns läskigt när vi vet att mäklaren kommer avslöja det som hen gjort med de andra?
1 - Alla bud som läggs måste presenteras för säljaren
2 - Ingenting gäller förrän köpeavtal är påskrivet.
Innan dess får man villkora bud hur mycket man vill som köpare och man får agera hur man vill som säljare. En säljare kan med ett dolt bud välja att acceptera det, ignorera det eller göra det offentligt för övriga intressenter. Det sistnämnda är självklart dock med risken att det dras tillbaka av köparen.
Det sistnämnda är inte en risk, det är en del av budet. Budet gäller inte längre.Kvackatore skrev:
Det finns två villkor:
1 - Alla bud som läggs måste presenteras för säljaren
2 - Ingenting gäller förrän köpeavtal är påskrivet.
Innan dess får man villkora bud hur mycket man vill som köpare och man får agera hur man vill som säljare. En säljare kan med ett dolt bud välja att acceptera det, ignorera det eller göra det offentligt för övriga intressenter. Det sistnämnda är självklart dock med risken att det dras tillbaka av köparen.
Säljaren bestämmer om budet accepteras eller ej säljaren kan bara förbise det budet, med det sagt så kan säljaren göra budet synligt men då kanske riskera köparen..H hellem skrev:
Det är ingett lagbrott att synliggöra ett bud!
Fast det där är inte riktigt sant. Även om det inte går att säga att det finns ett bud på X, så går det absolut att säga att det fanns ett (villkorat) bud på X.H hellem skrev:
Mäklarsamfundet säger så här:
"När en spekulant lämnar ett dolt bud bör mäklaren tydligt upplysa spekulanten om att säljaren kan agera på tre sätt 1. acceptera budet, 2. bortse från budet eller 3. kommunicera budet till andra spekulanter med information om villkoret, dvs. att budet enligt villkoret inte gäller när det nu kommunicerats med andra spekulanter. Mäklaren är inte bunden av spekulantens instruktion vilket i praktiken innebär att spekulanten bestämmer över sitt bud men att uppdragsgivaren bestämmer över budgivningen."