17 312 läst ·
234 svar
17k läst
234 svar
Dolda bud? Vad gäller? Mäklare totalt förvirrade
Poängen är man enligt de mäklare jag pratat med kan mista licensen om delar sån informationHemingway skrev:
Det kan absolut vara din och din mäklares åsikt, men andra kan tycka annorlunda. Det annulleras när budgivaren drar tillbaka sitt bud, det kan den göra om den får höra att det spridits info om det dolda budet. Men om den inte får veta om att andra fått indikationer om att information delats så kan den inte dra tillbaka det. Det finns som sagt inget allsmäktigt i detta.
tveksamt skrev:
”Under säljarens acceptpris men nära och över det högsta öppna budet”.Hemingway skrev:
Detta är rätt specifikt.
De hus jag budat på historiskt som haft dolda bud har aldrig mäklarna hållit på och gett så tydliga indikationer öht
Det lär heller aldrig bli 100% klarlagt, då villkoret knappast är identiskt formulerat från bud till bud. En budgivare är ju fri att hitta på precis vilka villkor som helst.Hemingway skrev:
Det jag läst är att man verkar ganska eniga om att säljaren bestämmer om villkoret skall efterlevas eller inte, och att mäklaren skall inhämta och agera utifrån säljarens instruktioner.
Ja, men det intressanta är väl hur det kontrolleras och sedan ska bevisas. Jag tror alla som lämnar dolda bud räknar med att det läcker en del på vägen.C cpalm skrev:
Ja, eller snarare huruvida mäklaren har något sådant kontrollansvar i sammanhanget.Hemingway skrev:
Fast det säger ju sig självt att mäklaren inte är obegränsat skyldig att efterleva villkor i buden.
Vad händer om man t.ex. villkorar ett bud med att mäklaren omgående för över 1 Mkr till budgivarens konto? 😆
Fast du tycker inte det är lite motsägelsefullt att ett ”dolt” bud inte ska behöva hållas dolt överhuvudtaget? Då finns det ju noll poäng med detC cpalm skrev:
Om det är specifikt eller inte beror ju helt på situationen.K Kenneth Klar skrev:
Men frågan kvarstår, hur ska du som budgivare som lagt ett dolt bud veta om ifall ditt bud röjts?
Om det nästa öppna budet läggs precis över (och därmed tar ett rejält skutt) är det ju rätt uppenbart.tveksamt skrev:
sen kan även spekulanterna lacka och driva det mot mäklarkontoret. Finns det något mäklare är livrädda för så är det ett skamfilat rykte.
Vad då bevisas ?Hemingway skrev:
Det handlar ju inte om någon brottslighet, säljaren gör som han vill med budet.
Köparen med det 'dolda' budet kan ju inte komma efter affären och klaga på att budet avslöjades...
Vi säger nog ungefär samma sak. Hur ska budgivaren bevisa att dens dolda bud fått spridning och därmed veta att den ska dra tillbaka det?P Peter787 skrev:
Eller?K Kenneth Klar skrev:
Ditt dolda bud kanske låg under vad säljaren ville acceptera. Mäklaren hör då av sig till budgivaren som ligger högst och säger "lägger du på 300' till så har ni en deal", vips så är ditt dolda bud omkört utan att någon har yppat ett ljud om det.
Visst kan du gissa om vad du tror har hänt, men det är ganska långt ifrån att bevisa vad som faktiskt hänt.
Enligt de mäklare jag pratat med är det emot mäklarnas regler och man kan mista sin licens om det framkommer.P Peter787 skrev:
Säljaren gör vad han vill, antingen avslöjar han budet eller ej. Men att hålla på och ge tydliga indikationer på vart det ligger ska vara otillåtet.
Enligt de mäklare jag pratat med har vissa mäklare åkt dit på precis detta.
Det kanske är de som är fel ute dock.
Mäklarens ansvar är att ta emot alla bud och förmedla dem till säljaren. Säljaren kan då välja att acceptera budet, att ignorera det, eller att be mäklaren att göra budet offentligt – då med risk att den hemliga budgivaren drar tillbaka budet.