20 985 läst ·
234 svar
21k läst
234 svar
Dolda bud? Vad gäller? Mäklare totalt förvirrade
Mäklaren kan ju skvallra, men inte publicera det publikt för då får ju budgivarna se det. Hur ska budgivarna veta om mäklaren skvallrar? Och om de vet det, det är ju inte något som händer förutom att den budgivaren då kan välja att avstå.Kenneth Klar skrev:Det budgivarna på vårt hus som budade dolt sa var att antingen tar ni detta xxxx kr över det högsta öppna budet eller så drar vi tillbaka och lägger ett lägre öppet bud precis över det som ligger.
Min mäklare kan ju då inte skvallra för andra spekulanter om vad det dolda budet är utan att förlora det
Det vår mäklare sa är att den enda hen kan göra är att meddela andra spekulanter att det finns ett dolt bud och om säljarna funderar på att ta det eller ej.Hemingway skrev:
Jag tycker inte det låter som något konstigt från mäklare 2. Allt den säger kan ju på ett sätt ses som given info.
1) Ett dolt bud under det öppna tas ju inte emot, så det måste vara över för att ha ett existensberättigande.
2) Ett öppet eller dolt bud som matchar säljarens krav leder till affär så då avslutas budgivningen
Ergo, allt mäklaren sagt är att de finns dolda bud och att de ligger där över de öppna, men under acceptnivån där man själv kan räkna ut att de ligger.
Varför ska ni hålla på med dolda bud?
Hen får INTE ge någon som helst indikation till andra spekulanter på var budet ligger. Gör hen det annuleras budet automatiskt (vilket ofta är villkoret spekulanten ställer)
Du argumenterar som att det finns någon lag som skyddar dolda bud?Kenneth Klar skrev:Det vår mäklare sa är att den enda hen kan göra är att meddela andra spekulanter att det finns ett dolt bud och om säljarna funderar på att ta det eller ej.
Hen får INTE ge någon som helst indikation till andra spekulanter på var budet ligger. Gör hen det annuleras budet automatiskt (vilket ofta är villkoret spekulanten ställer)
Det finns ingen allsmäktig som styr detta. Mäklaren har ju dialoger med intressenter som inte pratar med varandra. Det är ju affärer. De som lägger dolda bud inser ju själva att de har en utmaning att veta om deras villkor verkligen följs, det är ju deras huvudvärk.
Poängen är att mäklaren anser att det dolda budet fortfarande gäller eftersom hen inte avslöjat det på öret (men i ett spann om 100k). Detta för att mäklaren vill använda det dolda budet som ett öppet.Hemingway skrev:
Ja, men i just ditt egna exempel så var det öppna högst budet 8 MSEK, säljaren vill inte sälja under 8,1 MSEK. Då är ju ditt eget exempel 1/10 där de dolda budet inte ens är 1,25% över de högsta öppna.
Mäklarens uppgift är att maximera priset för säljaren och den har då avvägningen mellan att avslöja ett dolt bud (som vi antar nu är säljarens högsta bud på bordet) så att den inte längre gäller, dvs bryta den budgivarens villkor så den avstår kontra att få andra potentiella budgivare att buda över ett icke formellt kommunicerat bud.
Lite subjektiv riskaptit och strategi kring vad mäklaren tror kan bli bästa budet för säljaren helt enkelt.
Självklart. Men man kan inte ha kakan och äta upp den som säljare. Antingen håller man det dolda budet dolt eller avslöjar det, men då annulleras det också.Hemingway skrev:
Du argumenterar som att det finns någon lag som skyddar dolda bud?
Det finns ingen allsmäktig som styr detta. Mäklaren har ju dialoger med intressenter som inte pratar med varandra. Det är ju affärer. De som lägger dolda bud inser ju själva att de har en utmaning att veta om deras villkor verkligen följs, det är ju deras huvudvärk.
Man kan inte säga ”det dolda budet ligger mellan 8,15 och 8,16msek. Men det gäller fortfarande för jag har inte avslöjat det”.
Åtminstone enligt min mäklare .
Man kan när som helst dra tillbaka sitt bud. Även öppet bud... När jag sålde så sa jag till mäklaren att acceptera budet men dela det med alla budgivare (blev alltså ett öppet bud). Inte drog de tillbaka budet för det...Kenneth Klar skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Då är det ju läge att gå in i förhandling med de bättre budgivarna. Exakt hur explicit man då kan vara om vilken nvå som gäller kan man ju fundera över.Kenneth Klar skrev:
Det kan absolut vara din och din mäklares åsikt, men andra kan tycka annorlunda. Det annulleras när budgivaren drar tillbaka sitt bud, det kan den göra om den får höra att det spridits info om det dolda budet. Men om den inte får veta om att andra fått indikationer om att information delats så kan den inte dra tillbaka det. Det finns som sagt inget allsmäktigt i detta.Kenneth Klar skrev:Självklart. Men man kan inte ha kakan och äta upp den som säljare. Antingen håller man det dolda budet dolt eller avslöjar det, men då annulleras det också.
Man kan inte säga ”det dolda budet ligger mellan 8,15 och 8,16msek. Men det gäller fortfarande för jag har inte avslöjat det”.
Åtminstone enligt min mäklare .
Men hur vet du om det avslöjats?Kenneth Klar skrev:
Och något per automatik finns inte, det som händer i så fall är att mäklaren skulle återkomma till dig som dold budgivare och säga att ”någon har bjudit över dig, vad vill du göra?”.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jag antar att mäklarens dilemma är att om det ex. finns ett dolt bud på 8 milj. Övriga budgivare ligger omkring 7,5 milj. OM då mäkalren säger att vi har ett bud på 8 milj. så är det inte riktigt sant, den budgivaren har ju sagt att budet inte längre gäller om det avslöjas.
Så det är inte så mycket att man agerar "fel" mot den dolda budgivaren, som att en ev. köpare kan anse sig ha blivit missledd om att det påstods finnas ett bud på 8 milj, som han då bjöd över.
Så det är inte så mycket att man agerar "fel" mot den dolda budgivaren, som att en ev. köpare kan anse sig ha blivit missledd om att det påstods finnas ett bud på 8 milj, som han då bjöd över.
Om jag drar tillbaka det sker det väl inte per automatik?Kenneth Klar skrev:
Om jag dessutom inte vet vad som diskuterats med övriga budgivare så vet jag inte. Så hur skall jag veta? Du förstår kanske problemet...?
Dessutom - om säljaren säger till budgivare B att han har ett dolt bud på 4,3 och B bjuder 4,4, då kan ju jag dra tillbaka mitt bud bäst jag vill. Om han istället säger till budgivare B: "Om du lägger 4,4 så har du ledande budet", har han då avslöjat det dolda budet?