17 239 läst ·
234 svar
17k läst
234 svar
Dolda bud? Vad gäller? Mäklare totalt förvirrade
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Fast nu undrar jag lite hur du tänker ?H hellem skrev:Antingen missförstår du med flit eller så är det något annat absurt fel på hur du tänker.
Nej, inte när det är massa spekulanter som lägger bud. Det är när det är massa spekulanter som inte lägger bud, som bara velar och eventuellt kommer med frågor. Där mäklaren tar tre dagar på sig att ringa runt och få kontakt med spekulanterna han samlat på sig utan att det händer något. Det är ju det jag pratar om. Det är då det kan kännas jobbigt för många att säga nej till mäklaren, nej, inte ringa en runda till. Då kan det vara skönt med hjälp på traven. En seriös spekulant, med ett bra bud. Ta det eller ej här och nu. Inte ringa mamma först. Inte kolla med alla andra spekulanter i en vecka. Bestäm dig här och nu. Även om du inte tycker det är svårt att säga nej till mer rundringningar så känner du säkert minst en person som gör det.
Är det full budgivning på gång med många budgivare så är ju dolt bud ingen bra idé.
Mäklaren jobbar för säljaren och är skyldig att framföra bud till denne. Säljaren kan sen välja att acceptera budet eller inte.
Så kommer det ett bud som man är nöjd med och man inte vill vänta mer, så säjer man ju bara: Bra jag tar det !
Då kommer mäklaren, som inte har några som helst skäl att jobba massa extra i det fallet, att sätta upp en tid för kontraktsskrivning osv
Sen kanske mäklaren skall kontakta ev intressenter (om man lovat dom det) eller meddela att objektet är sålt (efter att kontrakt är påskrivet) osv - men det belastar ju inte säljaren.
Det är möjligt att mäklaren framför budet med ett: Skall vi inte kolla om det finns andra bud som kan vara bättre ? Och så får man isf säga "nej tack" eller "ok".
Men det spelar ju idet läget ingen roll om budet som lagts är "dolt" eller "öppet" ? Det är fortfarande säljaren som bestämmer och både säljare och mäklare vet ju om vilka bud som finns.OCh efter försäljning blir ju det vinnande budet ändå offentligt så man kan ju inte mörka vad man sålde för.
Ibland funderar jag på hur marknaden skulle se ut om alla intressenter fick lägga ETT slutet bud (best and final), och eventuella villkor, fram till ett visst klockslag. Säljaren väljer sen vem som får köpa huset utifrån nivå och villkor.
Inget är omöjligt, det finns alltid någon med mer pengar än vad du har, men som kanske inte vill ha objektet för det högre priset, och svaret vet man inte förrän man har ett signerat köpekontrakt.SågspånPappspikEternit skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
På vilket sätt skulle det vara bättre?krillek skrev:
Säljaren vill ha så mkt som möjligt och köparen ge så lite som möjligt: Därav är ju en "auktion" ofta det bästa.
Med dolda "take it or leave it bud" så kan det ju hamna hur som helst.
Antagligen skulle det också innebära att köparna måste betala mäklare (så man värderar objekten mer "rätt").
Och det skulle troligen inte gå snabbare (budgivningar är ofta över på någon vecka, OM säljaren vill ta de bud som finns - vilket inte skulle ändras med take-it or leave-it bud)
Eller vilken aspekt missar jag ?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Nej, jag kan inte veta helt säkert, men det finns sannolikheter. Om det exempelvis är en såsig budgivning, som det verkar vara mycket av nu, de andra budgivarna småhöjer lite i taget och verkar mest vara intresserade av att vinna budgivningen med så liten marginal som möjligt - då har jag stor sannolikhet att vinna budgivningen om jag klipper till med en rejäl höjning långt över de andra buden. Ett synligt bud, givetvis. Hade någon av de andra budgivarna varit beredd att höja rejält hade de redan gjort det.P Peter787 skrev:
Jag försökte göra poängen att ett bra, konkurrenskraftigt bud är inget att smyga i buskarna med.
Varför blir det lättare om det är ett dolt bud?H hellem skrev:Antingen missförstår du med flit eller så är det något annat absurt fel på hur du tänker.
Nej, inte när det är massa spekulanter som lägger bud. Det är när det är massa spekulanter som inte lägger bud, som bara velar och eventuellt kommer med frågor. Där mäklaren tar tre dagar på sig att ringa runt och få kontakt med spekulanterna han samlat på sig utan att det händer något. Det är ju det jag pratar om. Det är då det kan kännas jobbigt för många att säga nej till mäklaren, nej, inte ringa en runda till. Då kan det vara skönt med hjälp på traven. En seriös spekulant, med ett bra bud. Ta det eller ej här och nu. Inte ringa mamma först. Inte kolla med alla andra spekulanter i en vecka. Bestäm dig här och nu. Även om du inte tycker det är svårt att säga nej till mer rundringningar så känner du säkert minst en person som gör det.
Är det full budgivning på gång med många budgivare så är ju dolt bud ingen bra idé.
Varför bara inte ett öppet, villkorat bud som är tidsbegränsat?
”Du får X tusen kr över nuvarande högsta bud, men bara om du struntar i vidare budgivning, vi skriver kontrakt om en timme och så är allt klart.”
Har den ängslige säljaren lättare att säga nej till mäklaren om ett bud är dolt? Jag kan ha missat den kursen på psykologlinjen..
nu krånglar du allt till det. Detta är ETT exempel av väldigt många olika scenarior där det kan upplevas som förenklande för säljaren. Ett annat utfall kan vara som du antyder att det dessutom upplevs som förenklande för mäklaren som då också slipper ringa runt. Saker och ting fungerar inte likadant jämt eller alltid. Använd fantasin lite. Tänk dig olkika personlighetstyper i alla de olika rollerna. Variablerna är enorma. Jag har gjort detta. Det har fungerat. Alla var nöjda och glada. Väldigt smidigt, enkelt, ärligt och okomplicerat. Inget krångel eller fuffens. Det fins ingen anledning till att förkasta metoden bara för att fantasin tryter. Det finns scenarior där det är lämpligt och fungerar, där det dolda spelar roll. Om det inte spelar någon roll med dolda bud varför är det då så många som går i taket? Bara det är ju bevis på att det påverkar situationen. Det är helt enkelt objektiv observerbar fakta. Att påstå något annat är medvetet osanningsenligt.klaskarlsson skrev:
Fast nu undrar jag lite hur du tänker ?
Mäklaren jobbar för säljaren och är skyldig att framföra bud till denne. Säljaren kan sen välja att acceptera budet eller inte.
Så kommer det ett bud som man är nöjd med och man inte vill vänta mer, så säjer man ju bara: Bra jag tar det !
Då kommer mäklaren, som inte har några som helst skäl att jobba massa extra i det fallet, att sätta upp en tid för kontraktsskrivning osv
Sen kanske mäklaren skall kontakta ev intressenter (om man lovat dom det) eller meddela att objektet är sålt (efter att kontrakt är påskrivet) osv - men det belastar ju inte säljaren.
Det är möjligt att mäklaren framför budet med ett: Skall vi inte kolla om det finns andra bud som kan vara bättre ? Och så får man isf säga "nej tack" eller "ok".
Men det spelar ju idet läget ingen roll om budet som lagts är "dolt" eller "öppet" ? Det är fortfarande säljaren som bestämmer och både säljare och mäklare vet ju om vilka bud som finns.OCh efter försäljning blir ju det vinnande budet ändå offentligt så man kan ju inte mörka vad man sålde för.
Sen finns det störiga krångliga personer som krånglar och har sig oavsett vilka metoder de använder. Men det är något annat.
en ängslig och konflikträdd person har lättare att säga ja än att säga nej. ja till budgivarens förslag att inte ringa runt till de andra spekulanterna, utan istället bvestämma sig rakt av.tveksamt skrev:
Varför blir det lättare om det är ett dolt bud?
Varför bara inte ett öppet, villkorat bud som är tidsbegränsat?
”Du får X tusen kr över nuvarande högsta bud, men bara om du struntar i vidare budgivning, vi skriver kontrakt om en timme och så är allt klart.”
Har den ängslige säljaren lättare att säga nej till mäklaren om ett bud är dolt? Jag kan ha missat den kursen på psykologlinjen..
ja, ditt förslag är en form av dolt bud. precis så.
Om du tycker att just det scenariot inte duger kan du som normalbegåvad säkert använda din fantasi och komma på 10 till möjliga scenarior. Det behöver helt enkelt inte vara något som upplevs krångligt.
Redigerat:
Det har inget med att budet är dolt att göra. Ett öppet, tidsbegränsat bra bud har precis samma effekt. ”Säg ja nu eller så drar jag tillbaka budet.”H hellem skrev:
Nej. På vilket sätt är det dolt?!H hellem skrev:
Vad är din definition av ”dolt bud” egentligen?
Redigerat:
Ett dolt bud visas inte för de andra budgivarna utan att dras tillbaka. Det du beskriver är exakt hur ett dolt bud fungerar. Vad trodde du att det var.tveksamt skrev:
Nej, jag har inte på något vis sagt något om att budet inte delges övriga spekulanter i mina inlägg ovan. Var har du lyckas läsa in det?H hellem skrev:
Ska säljaren svara på sekunden så nej, men så går inte en budgivning till.H hellem skrev:
Spekulanten kontaktar mäklaren och lämnar sitt bud. Under tiden mäklaren ringer till säljaren lägger denne också ut det nya budet på hemsidan. Även om man säljer en fastighet är man ju inte livegen, säljaren kanske inte svarar på mäklarens första samtal, det kanske tar en stund innan de får kontakt.
principen gäller och är densammatveksamt skrev:
Ska säljaren svara på sekunden så nej, men så går inte en budgivning till.
Spekulanten kontaktar mäklaren och lämnar sitt bud. Under tiden mäklaren ringer till säljaren lägger denne också ut det nya budet på hemsidan. Även om man säljer en fastighet är man ju inte livegen, säljaren kanske inte svarar på mäklarens första samtal, det kanske tar en stund innan de får kontakt.