K Kenneth Klar skrev:
Enligt de mäklare jag pratat med är det emot mäklarnas regler och man kan mista sin licens om det framkommer.
Varför ska köpare öht lägga hemliga/dolda bud?
Jag ser inget annat skäl än att de inte vill att någon annan bjuder över. De vill undvika budgivning. Möjligen skulle det vara skämmigt att inför vänner visa att man bjudit onödigt högt?

K Kenneth Klar skrev:
Säljaren gör vad han vill, antingen avslöjar han budet eller ej. Men att hålla på och ge tydliga indikationer på vart det ligger ska vara otillåtet.
Säljaren har väl bara att acceptera eller avvisa budet. Avvisar säljaren budet, så finns inte budet.

Det borde vara risk för att mäklarlicensen ryker både om mäklaren avslöjar och om han inte avslöjar budet.
Mäklaren ska mäkla, ta tillvara på både säljare och köpares intressen.

Om det pågår en budgivning och köparen med det ledande budet inte får veta att någon budar över så får ju denne inte chans att buda. Mäklarens uppdrag är ju att hitta en köparen som vill betala marknadsvärdet vilket vanligen sätts i en öppen budgivning.

K Kenneth Klar skrev:
Enligt de mäklare jag pratat med har vissa mäklare åkt dit på precis detta.
Antag köparen som budade över det hemliga budet som drogs tillbaka blir sur för att ha betalt för mycket.
Det hemliga budet som drogs tillbaka, ska det vara med i budlistan?
Hur vet man om den hemliga budgivaren ens existerade?
Det kanske bara är en påhittad budgivare för att få upp priset?
Då är väl disciplinåtgärd eller förlorad mäklarlicens lämplig följd.

K Kenneth Klar skrev:
Det kanske är de som är fel ute dock.
Jag kan inte förstå hur en mäklare kan hålla på med en öppen budgivning och hemlig budgivning samtidigt, och samtidigt mäkla bästa pris till sin uppdragsgivare, säljaren.

Hemliga bud (dolda och villkorade) bygger väl på att köparen då tror sig pressa fram en för köparen bättre affär vilket jag tycker är fult om än inte olagligt. Det är ju upp till säljaren att bestämma till vilket pris och till vem han säljer.

• Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
K Kenneth Klar skrev:
Tja man kan ju för all del också ta en avstämning med chefen för mäklarkontoret. Står de för att deras mäklare agerar på detta sätt? Vill de ha en sådan badwill?
ja, om jag kände mig felaktigt behandlad skulle jag nog se till att a allt dokumenterat och köra på den i första hand.

blackarrow blackarrow skrev:
Varför ska köpare öht lägga hemliga/dolda bud?
Jag ser inget annat skäl än att de inte vill att någon annan bjuder över. De vill undvika budgivning. Möjligen skulle det vara skämmigt att inför vänner visa att man bjudit onödigt högt?

Säljaren har väl bara att acceptera eller avvisa budet. Avvisar säljaren budet, så finns inte budet.

Det borde vara risk för att mäklarlicensen ryker både om mäklaren avslöjar och om han inte avslöjar budet.
Mäklaren ska mäkla, ta tillvara på både säljare och köpares intressen.

Om det pågår en budgivning och köparen med det ledande budet inte får veta att någon budar över så får ju denne inte chans att buda. Mäklarens uppdrag är ju att hitta en köparen som vill betala marknadsvärdet vilket vanligen sätts i en öppen budgivning.

Antag köparen som budade över det hemliga budet som drogs tillbaka blir sur för att ha betalt för mycket.
Det hemliga budet som drogs tillbaka, ska det vara med i budlistan?
Hur vet man om den hemliga budgivaren ens existerade?
Det kanske bara är en påhittad budgivare för att få upp priset?
Då är väl disciplinåtgärd eller förlorad mäklarlicens lämplig följd.

Jag kan inte förstå hur en mäklare kan hålla på med en öppen budgivning och hemlig budgivning samtidigt, och samtidigt mäkla bästa pris till sin uppdragsgivare, säljaren.

Hemliga bud (dolda och villkorade) bygger väl på att köparen då tror sig pressa fram en för köparen bättre affär vilket jag tycker är fult om än inte olagligt. Det är ju upp till säljaren att bestämma till vilket pris och till vem han säljer.
För att slippa en tramsig budgivning där folk håller på och höjer 10k om gången. 0,1% av fastighetens värde.

Det är ju en enkel sak för säljaren att bara säga att den nekar alla dolda bud. Bud får läggas öppna eller inte alls.

Men i det här fallet försöker man ju tydligt ha kakan och äta den

Ett dolt bud kan ju inte längre räknas som dolt ifall övriga vet ungefär vilken summa det handlar om. Så då blir det snarare en fråga om hur säljaren bett mäklaren att hantera dessa. Det verkar inte finnas några tydliga riktlinjer för hur mäklaren generellt ska agera enligt god mäklarsed.

Normalt sett används ju dolda bud som ett fulgrepp för att vinna budgivningar. Man vräker på med ett rejält bud och kräver ett snabbt svar från säljaren. I det här fallet låter det som att de dolda buden likväl kunde vara öppna om budgivarna sitter kvar med dem trots att mäklaren berättar för alla ungefär vad de ligger på.

Själv tycker jag dolda bud är ett otyg och skulle aldrig sälja till någon som inte kan köra en öppen och schysst budgivning.

H HighFidelity skrev:
Själv tycker jag dolda bud är ett otyg och skulle aldrig sälja till någon som inte kan köra en öppen och schysst budgivning.
Menar du köpa av?

K Kenneth Klar skrev:
Då finns det ju noll poäng med det
Korrekt.

P Peter787 skrev:
Det förutsätter att budgivaren med det 'dolda' budet får reda på att hans bud inte är så dolt längre 🤣
Antingen är villkoret för budets giltighet uppfyllt eller inte. Spelar ingen roll vem som känner till vad.

P
Antingen godtar säljarn budet eller inte

om det är god mäklarsed eller inte kvittar egentligen för alla utom möjligen mäklaren men det är inte mäklaren som bestämmer utan säljaren så beroende på hur säljaren hanterar det hela så kan det få olika konsekvenser..

Mäklare nämner ofta om det finns dolda bud eller inte men brukar vara lite förtegna om exakt belopp och andra ev vilkor och troligen därigenom anses följa god mäklarsed att inte avslöja exakt innehåll i dolt bud. men allt förmedlas förstås till säljaren..

Så det är väl trots allt rätt vanligt med dolda bud man håller inne med exakt summa och ev vilkor men man har ju inte avslöjat budet exakt bara att det ligger över öppna men under säljarens acceptpris som ofta inte heller är nån hemlighet.. att man sen mellan raderna kan gissa ungefär vart det dolda budet ligger men man vet inte exakt och budet är inte röjt..

Så har iaf jag tolkat några mäklarvänners ståndpunkt och "hur det funkgerar i praktiken"

Vill man köpa så bjuder man acceptpris och allt annat kvittar... klart...

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om jag lägger ett öppet bud på en fastighet jag är intresserad av och mäklaren berättar att någon lagt ett dolt bud och jag svarar "jag bjuder över det med 5.000 kr" får jag och säljaren då veta om jag leder budgivningen? Isåfall är det ju lätt att lista ut vad det dolda budet var?

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Om jag lägger ett öppet bud på en fastighet jag är intresserad av och mäklaren berättar att någon lagt ett dolt bud och jag svarar "jag bjuder över det med 5.000 kr" får jag då veta om jag leder budgivningen? Isåfall är det ju lätt att lista ut vad det dolda budet var?
Det är inte ett verktyg som fungerar väl mitt i en aktiv budgivningsprocess.

H hellem skrev:
Det är inte ett verktyg som fungerar väl mitt i en aktiv budgivningsprocess.
Varför fungerar inte det väl?

Keiller Keiller skrev:
Varför fungerar inte det väl?
Delvis på grund av det du säger.

H hellem skrev:
Delvis på grund av det du säger.
Hur menar du? Får jag veta om jag leder budgivningen eller inte när jag lagt mitt bud? Eller menar du att mäklaren inte godtar min höjning på 5.000 över ett dolt bud?

H hellem skrev:
Antingen är villkoret för budets giltighet uppfyllt eller inte. Spelar ingen roll vem som känner till vad.
Jo, det gör det absolut!
Om A lägger ett dolt bud och säljaren själv berättar om det till grannar och bekanta och dessutom spekulant B så vet varken mäklaren eller A om att det dolda budet röjts. A drar därför inte tillbaka sitt bud och säljaren kan sedan välja att göra affär med denne.
Ett bud där villkoren för budet inte längre uppfylls (dolt eller ej) försvinner inte helt magiskt.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Hur menar du? Får jag veta om jag leder budgivningen eller inte när jag lagt mitt bud? Eller menar du att mäklaren inte godtar min höjning på 5.000 över ett dolt bud?
jag menar alltså att dolda bud generellt inte fungerar väl mitt i en aktiv budgivningsprocess.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.