17 239 läst ·
234 svar
17k läst
234 svar
Dolda bud? Vad gäller? Mäklare totalt förvirrade
När man vill bli klar. När man inte vill att mäklaren ska ringa runt och försöka driva på alla trötta spekulanter 8 rundor till.C cpalm skrev:
Alternativt när budet är riktigt bra och man tycker det skulle vara skönt att slippa ha öppen visning .
Tror du behöver lite bättre fantasi
Därför att annars måste han vänta på mäklaren som "bara ska": "känna av några fler möjliga spekulanter,". "Spekulant c vill så gärna komma och titta en gång till på värmesystemet" osv. Skönt att slippa ta det. Men ibland kanske det bara är priset som är skönt och det dolda kan väl kvitta.C cpalm skrev:
Det allra lättaste vore väl förstås om spekulanterna bara skickade pengar utan att ha fastigheten som villkor alls.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Dolda bud är trams. Ungefär som att använda sig av töntiga tricks från The Game när du försöker hitta en partner.
Om jag som köpare vet med mig att mitt bud är högt och bra, omöjligt för säljaren att motstå och omöjligt för andra spekulanter att bjuda över - då kan jag lika gärna lägga ett vanligt, öppet, hemsidespublicerat bud.
Dolda bud är för småsnåla tomtar som är rädda för att andra ska bjuda över deras superduperhemliga bud om de får kännedom om det.
Om jag som köpare vet med mig att mitt bud är högt och bra, omöjligt för säljaren att motstå och omöjligt för andra spekulanter att bjuda över - då kan jag lika gärna lägga ett vanligt, öppet, hemsidespublicerat bud.
Dolda bud är för småsnåla tomtar som är rädda för att andra ska bjuda över deras superduperhemliga bud om de får kännedom om det.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Får de ens nämna att det finns ett dolt bud så?K Kenneth Klar skrev:
Vid en budgivning som jag varit med om så lades ett dolt bud, åtminstone var det inte för som känner till. Då var budet sådant att budgivaren krävde att jag inte ens fick veta att de hade lagt ett bud, utan jag skulle vara kvar i tron att jag hade högst bud. Nu sa säljaren att mäklaren skulle meddela mig att motbjudaren hade lagt ett dolt bud och på vilket belopp, och mäklaren skulle meddela budgivaren att vill lägga bud så får de göra det öppet.
Vd mäklaren får och inte får göra gällande dolt bud är nog mest en tolkningsfråga. Dina mäklare har tolkat det på ett sätt, andra kan säkert tolka det annorlunda.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Låter snarare som att du är den som känner dig liten och rädd för de farliga dolda buden. Slappna av istället. Alla parter försöker väl göra en så bra affär som möjligt.SågspånPappspikEternit skrev:
Dolda bud är trams. Ungefär som att använda sig av töntiga tricks från The Game när du försöker hitta en partner.
Det är extremt tramsigt att gå runt och påstå att något som fungerar är trams. Men du kansler gillar att tramsa. Isåfall ska du fortsätta med det.SågspånPappspikEternit skrev:
Precis. Sen är det nog inte jättevanligt att säljaren tycker att det är jobbigt att det finns en massa spekulanter som håller på och lägger bud 😂Fairlane skrev:
Mäklare är inte heller kända för att dra ut på uppdragen i onödan.
Och hur skall man som budgivare veta hur säljaren känner?
Nä, den teorin vad nog bland det mest långsökta jag läst på länge.
Antingen missförstår du med flit eller så är det något annat absurt fel på hur du tänker.C cpalm skrev:
Nej, inte när det är massa spekulanter som lägger bud. Det är när det är massa spekulanter som inte lägger bud, som bara velar och eventuellt kommer med frågor. Där mäklaren tar tre dagar på sig att ringa runt och få kontakt med spekulanterna han samlat på sig utan att det händer något. Det är ju det jag pratar om. Det är då det kan kännas jobbigt för många att säga nej till mäklaren, nej, inte ringa en runda till. Då kan det vara skönt med hjälp på traven. En seriös spekulant, med ett bra bud. Ta det eller ej här och nu. Inte ringa mamma först. Inte kolla med alla andra spekulanter i en vecka. Bestäm dig här och nu. Även om du inte tycker det är svårt att säga nej till mer rundringningar så känner du säkert minst en person som gör det.
Är det full budgivning på gång med många budgivare så är ju dolt bud ingen bra idé.
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Jag är så avslappnad att jag inte behöver komma med personangrepp.H hellem skrev:
Det hjälper inte att du försöker klistra "rädd" på mig heller. Det är ingen som håller med dig ändå. Beklagar.
Det var inget personangrepp, snarare ett försök till att inspirera reflektion. Ingen behöver hålla med mig, jag driver liksom inte någon åsikt utan försöker snarare behålla verklighetsförankringen i ett forum där många fullkomligt går i taket över faktumet att det finns en variation av metoder och verktyg som kan fungera under olika omständigheter vid fastighetsköp. De som håller med mig bryr sig inte så mycket om andra människors normativa utbrott.SågspånPappspikEternit skrev: