17 209 läst ·
234 svar
17k läst
234 svar
Dolda bud? Vad gäller? Mäklare totalt förvirrade
Jo, det kan jag förstå men det kanske inte framgick i min första fråga, om jag lägger ett bud på en fastighet och mäklaren svarar att det redan ligger ett dolt bud (det dolda startade budgivningen) och det är högre än mitt bud, varvid jag svarar att jag lägger 5.000 (eller annan valfri summa) över det dolda, får jag då veta om jag leder budgivningen eller inte?H hellem skrev:
Det beror nog på mäklaren. Jag tror inte de kan acceptera ett bud på en obestämd summa. Men prova och se.Keiller skrev:
Jo, det kan jag förstå men det kanske inte framgick i min första fråga, om jag lägger ett bud på en fastighet och mäklaren svarar att det redan ligger ett dolt bud (det dolda startade budgivningen) och det är högre än mitt bud, varvid jag svarar att jag lägger 5.000 (eller annan valfri summa) över det dolda, får jag då veta om jag leder budgivningen eller inte?
Det är ett inte helt ovanligt förfarande vid auktioner. Jag har själv köpt en lägenhet med den budstrategin en gång, d v s "budet är 5 000 kr över högsta bud till ett maxbelopp på X kr"H hellem skrev:
Ja, och om bud 1 är x och bud 2 är x+5 borde budgivare 2:s bud bli definierat, om mäklaren bara talar om för budgivare 2 att han eller hon har högsta budet. Då borde x bli en känd storhet för både budgivare 1 och 2?H hellem skrev:
Som sagt, det hänger på mäklaren om denne vill tala om om x+5 är högsta budet. Vilket denne borde göra om budgivare 2 har högsta budet.
Nej, det är ett rörligt bud baserat på övriga budgivares högsta bud. Om mitt tak är 3 mkr och högsta bud som föreligger är 2 500 tkr blir mitt bud 2 505 tkr. Om någon annan budgivare då höjer till 2 550 tkr blir mitt nya bud automatiskt 2 555 tkr.H hellem skrev:
Ett bud är väl ett bud? Mäklaren kan ju knappast vägra ta emot det bara för att det inte är konkret uttryckt i kronor?H hellem skrev:
I princip torde man väl kunna lägga ett bud på X antal Euro eller X antal kameler?
Spännande hur det skall redovisas i den publika budlistan dock 😆
https://www.maklarsamfundet.se/nyheter/de-tio-budgivningsorden
De ska acceptera och inte förvanska ett bud på ”3 getter, en volvo, och 8kg silvertackor” som du tagit som exempel lite tidigare i tråden, men inte ”X kr över nuvarande högsta bud” för att det är en obestämd summa?H hellem skrev:
Inte riktigt konsekvent i tankarna nu va…
Hej problemet är förstås säljarens, Om vi har ett öppet bud på 3,1 m och ett dolt bud på 3,2 m som villkorat att det gäller baras om det är högst och sedan väljer spekulanten med öppna budet att lägga 3,3 m. Om då säljaren vill skriva kontrakt med denna på det högre budet kommer det att se ut som han/hon bjöd över sig själv och bör då få fastigheten för 3,1 m.K Kenneth Klar skrev:
Birnor
3.1 är ju inte högsta bud..B Birger Norén skrev:Hej problemet är förstås säljarens, Om vi har ett öppet bud på 3,1 m och ett dolt bud på 3,2 m som villkorat att det gäller baras om det är högst och sedan väljer spekulanten med öppna budet att lägga 3,3 m. Om då säljaren vill skriva kontrakt med denna på det högre budet kommer det att se ut som han/hon bjöd över sig själv och bör då få fastigheten för 3,1 m.
Birnor
Högsta bud är såklart det dolda på 3.2
Vill du köpa och det dolda budet inte är ditt så är det över 3.2 som gäller..
Hade jag vart säljare eller mäklare så är det såklart fortfarande så att dolda budet på 3.2 är det som måste bjudas över , annars säljer vi till det dolda som då såklart inte är helt dolt längre mer än för andra spekulanter under budgivningen men det existerar och är det som måste budas över för att få köpa..
Summan är bara hemlig ihop med resten av infon.. budet är en helhet med en summa och vem som lagt det men det räcker ju egentligen med att del av uppgifterna skyddas så ingen vet hela dolda budet.. men summan är såklart ingen hemlighet utan man går troligen ut med att 3.2 är det bud vi har och vill du köpa så måste det budet passeras, men du vet inte vem som lagt det.. i fantasin kan ju såklart mäklaren ha flera dolda bud med olika villkor men samma summa så att det pratas om en summa och dolt bud behöver ju inte garantera att det är en enda köpare med dolda bud
Andra köpare behöver ju egentligen bara veta summan som just nu måste budas över för att vara med och kunna få köpa
Det går ju inte att få en fungerande budgivning om man inte är tydlig med vilken summa som ska budas över om man är intresserad.. och en säljare får ju röja dolda bud hur som helst egentligen och jag skulle säga att det räcker att den dolda budgivaren inte får all sin info spridd så har man inte gjort nåt olovligt
Vinner en annan budgivare som lägger över och vinner budgivningen så kan man ju visa vem och summan i det dolda budet för att bevisa att det är äkta och existerar. andra ev budgivare hade jag inte visat det dolda budet för alls ,då det kvittar men för att undvika att nån tror sig ha "budat över sig själv"
misstaget många gör är att tro att det är nån aktionssida med nåt slags tydligt regelverk där högst bud alltid får köpa och ingen kan lägga samma summa osv osv och det här med vad som gäller vid dolda bud osv osv
husaffärer är såklart till viss del reglerade men i budgivningen är det få regler.. Det finns inga eller få rättigheter som budgivare och om det blir rättvist kvittar helt och att högsta bud alltid får köpa är också en fantasi osv osv
Säljaren väljer vem som får köpa och ibland kan det vara andra aspekter än högsta bud som väger tungt i valet.. Jag personligen har vid 2 försäljningar sorterat bort högsta budet då den personen känts som en dryg problemskapare som kommer tjata om allt tänkbart under och efter affären och näst högsta bud har känts som en mer reko och geniun person som förstår att det är ett gammalt hus man köper och det finns att göra och hittar man nåt problem så löser man det istället för att tjafsa med säljaren.
Den ena höjer med 25 000 åt gången genom hela budgivningen den andra dåren höll på med 500-3000kr över osv osv. den seriösa fick ena gången matcha sista högsta bud och då köpa istället för krångelnisse
Så det är viktigt att tänka på hur man uppfattas av andra i en budgivning och även mäklarna har ju såklart koll på sina krångelnissar som budar på flera hus samtidigt och vill köpa för summor där ingen vill sälja osv
Även mäklaren är ju ute efter en smidig snabb affär inte att leka psykolog åt diverse krångelnissar som bara ställer till med oreda
husaffärer är såklart till viss del reglerade men i budgivningen är det få regler.. Det finns inga eller få rättigheter som budgivare och om det blir rättvist kvittar helt och att högsta bud alltid får köpa är också en fantasi osv osv
Säljaren väljer vem som får köpa och ibland kan det vara andra aspekter än högsta bud som väger tungt i valet.. Jag personligen har vid 2 försäljningar sorterat bort högsta budet då den personen känts som en dryg problemskapare som kommer tjata om allt tänkbart under och efter affären och näst högsta bud har känts som en mer reko och geniun person som förstår att det är ett gammalt hus man köper och det finns att göra och hittar man nåt problem så löser man det istället för att tjafsa med säljaren.
Den ena höjer med 25 000 åt gången genom hela budgivningen den andra dåren höll på med 500-3000kr över osv osv. den seriösa fick ena gången matcha sista högsta bud och då köpa istället för krångelnisse
Så det är viktigt att tänka på hur man uppfattas av andra i en budgivning och även mäklarna har ju såklart koll på sina krångelnissar som budar på flera hus samtidigt och vill köpa för summor där ingen vill sälja osv
Även mäklaren är ju ute efter en smidig snabb affär inte att leka psykolog åt diverse krångelnissar som bara ställer till med oreda
Det är dumt att buda på ett sätt som krånglar till det för säljaren, budet ska ju vara lockande att tacka ja till. i rätt läge kan ett dolt bud upplevas som det enklaste smidigaste alternativet för säljaren. Det är så det ska användas.P polaris78 skrev:misstaget många gör är att tro att det är nån aktionssida med nåt slags tydligt regelverk där högst bud alltid får köpa och ingen kan lägga samma summa osv osv och det här med vad som gäller vid dolda bud osv osv