Byggahus.se
Självklart betalar man som kund hyra av maskiner som behövts för att utföra bilningen.
Tror du att maskinen är gratis från början ? Maskinen kostar ca 30.000kr att köpa in. Den slits med åren och sen byts den ut. En sliten trött maskin tar längre tid att arbeta med.
Oavsett om den är inköpt i firman, eller införskaffas via hyresfirmor, så får kunden betala det på ett eller annat sätt.

Kollar man din faktura så ser man tom att de har varit ganska billiga i sin kostnad. Samt att det de hyrt påvisar att de är allt annat än amatörer. Du säger även att du är nöjd med jobbet.

Om du nu känner att du vill gnälla över ett par hundringar så är det väl bara att ringa till firman och framföra ditt klagomål. Oavsett vad så måste en firma ta betalt för större verktyg de använder i arbetet.

• Gilla
FolkeF
  • Laddar…
Fairlane
Som kund bryr jag mig inte om firman som utför jobbet har egna maskiner eller hyr in dem. Om det är mer ekonomiskt att hyra så är det ju bäst att göra det. Det som är intressant för mig som kund är om jag ska betala för det eller inte. Det är helt ok att betala för det, men tala om det innan, inte efter.
Förra hösten la jag om taket och firman som utförde jobbet var tydliga med att de hyrde både container och byggställningar och att det var en kostnad som jag skulle få ta. Inget konstigt alls när man är tydlig.

Det märkliga är att vissa firmor råkar ut för kunder som missat det "självklara" gång efter gång, år efter år och inte kommer på lösningen som gör att man får exakt lika mycket betalt och en nöjd kund istället för en missnöjd. Det måste vara riktiga puckon som driver de företagen.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 9 till
  • Laddar…
P
om det är så bra att alla bara kan lägga till saker efteråt på priset för att det kostar dom pengar att skaffa den utrustning dom behöver så kan restaurangen och ica osv göra samma sak.. ica fakturerar transporterna och slitage på palllyftare extra i slutet på månaden . "en lastbil är dyr och slits så varför ska vi bjuda kunden på transport av varorna till butiken...." restaurangen har ett pris i menyn men när du ska betala så tar man extra betalt mot vad det står i menyn för man behöver en massa dyr utrustning för att driva restaurang och den är dyr och den slits... Nej det är skojar fasoner att ge ett pris och sen vilja fakturera nåt annat som man varit otydlig med. lägg dit dom där hyrorna redan i offerten så är det klappat och klart och inget att diskutera.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P polaris78 skrev:
om det är så bra att alla bara kan lägga till saker efteråt på priset för att det kostar dom pengar att skaffa den utrustning dom behöver så kan restaurangen och ica osv göra samma sak.. ica fakturerar transporterna och slitage på palllyftare extra i slutet på månaden . "en lastbil är dyr och slits så varför ska vi bjuda kunden på transport av varorna till butiken...." restaurangen har ett pris i menyn men när du ska betala så tar man extra betalt mot vad det står i menyn för man behöver en massa dyr utrustning för att driva restaurang och den är dyr och den slits... Nej det är skojar fasoner att ge ett pris och sen vilja fakturera nåt annat som man varit otydlig med. lägg dit dom där hyrorna redan i offerten så är det klappat och klart och inget att diskutera.
Men det är inte konsumenttjänstlagen som gäller på ICA och på restaurangen.

TS och företaget har alltså inte avtalat om ett pris för badrumsrivningen. Då kickar konsumenttjänstlagens formuleringar om den ersättning som företaget ska ha för tjänsten in. Enligt konsumenttjänstlagen är företaget berättigad till skälig ersättning, i grund och botten vad de brukar få betalt för denna typ av jobb. Man ska dessutom använda den beräkningsgrund man har kommit överens om för att beräkna ersättningen (priset per timme).

T twoody skrev:
Ok 1200kr är lite pengar?
Hur många sådana små saker är ok för dig då en två tio?
Beror helt på slutsumman. Har privat köpt tjänster för miljonbelopp genom åren och ibland blir det som i TS fall. Brukar sällan bråka om något och i detta fall hade jag ignorerat det då jobbet utfördes mot löpande räkning.

• Haha
ådal och 1 till
  • Laddar…
P
Bara att dom lägger in det tydligt i offerten så att alla ser vad det kostar, och inte döljer det bakom luddiga formuleringar och lite halvdolt luddigt så alla kunder missar det och hamnar i den här soppan,
jag skulle bestrida och driva det vidare bara för att pissa tillbaka även om företaget i bästa fall har rätten på sin sida. man kan backa och betala om företaget väljer att driva det vidare vilket jag tvivlar på. särskillt om man betalar allt utom dom där pengarna som inte var med i överenskommelsen..ett sätt att pissa tillbaka och tvivlar att företaget driver det vidare för 1200 kr :)
Dom kan lika gärna göra en offert som innehåller alla kostnader och inte dölja en del i luddiga formuleringer som det ju är tydligt att kunden inte förstått att den ska betala vilket ju är precis vad företaget tänkt sig.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
P polaris78 skrev:
Bara att dom lägger in det tydligt i offerten så att alla ser vad det kostar, och inte döljer det bakom luddiga formuleringar och lite halvdolt luddigt så alla kunder missar det och hamnar i den här soppan,
jag skulle bestrida och driva det vidare bara för att pissa tillbaka även om företaget i bästa fall har rätten på sin sida. man kan backa och betala om företaget väljer att driva det vidare vilket jag tvivlar på. särskillt om man betalar allt utom dom där pengarna som inte var med i överenskommelsen..ett sätt att pissa tillbaka och tvivlar att företaget driver det vidare för 1200 kr :)
Dom kan lika gärna göra en offert som innehåller alla kostnader och inte dölja en del i luddiga formuleringer som det ju är tydligt att kunden inte förstått att den ska betala vilket ju är precis vad företaget tänkt sig.
"Pissa tillbaka"
Kanske därför ingen vill jobba mot privat kunder numera.
Tror inte företaget varit ute efter att jävlas.

Men din inställning är ju bara rent omogen !

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
P
Henrik Nordlander skrev:
"Pissa tillbaka"
Kanske därför ingen vill jobba mot privat kunder numera.
Tror inte företaget varit ute efter att jävlas.

Men din inställning är ju bara rent omogen !
Lämna en korrekt offert eller korrekt lista på vad man debiterar som man sen följer så är det inga problem alls. problemet uppstår när man inte har tydligt förklarat detta för kunden. kalla det omoget eller vad du vill , jag kallar det för salta räkning med mer eller mindre kostnader som uppstår på varje jobb som man sen lägger på till slutkunden. finns en orsak att många är jäkligt less på hantverkare med den attityden. lämna rätt pris och inte nåt lock pris som sen saltas med det ena och det andra "för vi brukar göra så" hur ska kunden kunna veta det. klart kunden tror att det kostar det som man kommit överens om. felar det där så har den som säljer tjänsten ett ansvar att undvika dessa problem med tydliga priser. men det är tydligen många hantverkare oförmögna att inse ... undra vem som är omogen om man inte fattar att folk vill betala det man kom överens om och inget annat.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
sunnis
Gillar hyrmaskiner, smart för företagen att slippa dribbla med kapitalsugande maskiner överallt och samtidigt får full täckning plus vinstmarginal varje gång verktygen används. Bra intäkt, är själv egen företagare och tjäna pengar är det finaste man kan göra.

Dock ska man inte ta betalt för det om man inte fixar att lägga in den enkla texten att maskinhyra tillkommer vid löpande arbete i offertmallen. Hur svårt ska det vara att skriva det i klartext? Då kan kunden fråga vad det är för något om hen är osäker på vad det kan kosta så kan man enkelt säga att det kostar si och så och hänger ihop med hur många timmar det blir. Mycket enkelt. Skulle det ändå uppkomma saker under arbetets gång så ska man alltid meddela kunden om läget. Ett enkelt telefonsamtal på 60 sekunder så är den informationen löst.

• Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
Gör tydligt vad kunden ska betala för så är upplägget 100% ok. Det kan inte vara så svårt att skicka med en bilaga med alla eventuella tillägg som kan uppkomma, den kan vara samma för alla kunder. Om man tar dygnshyra förutsätter jag att man haft folk på plats 8h per dag, tyvärr brukar hantverkare ha flera jobb på g och jag skulle inte uppskatta att betala hyra för tid som ingen jobbat. Lika som att man inte kan jobba 2 h per dag men ändå ta res-och bilkostnad för varje dag. Om inte det jobb jag har kräver 2h arbete och sedan ett dygns "torktid". Att åka och hämta material flera gånger på ett litet jobb är inte heller ok, jag tycker man ska kunna räkna med att hantverkarna har tillräcklig kunskap och avtal så de kan köpa allt material hyfsat rätt antal och för dyrare material återlämna eller bara ta meterpris av det som går åt. Rimlig mängd spill är ok om de slipper åka till grossist/brägård flera gånger...

• Gilla
Tegell och 2 till
  • Laddar…
A
P polaris78 skrev:
Lämna en korrekt offert eller korrekt lista på vad man debiterar som man sen följer så är det inga problem alls. problemet uppstår när man inte har tydligt förklarat detta för kunden. kalla det omoget eller vad du vill , jag kallar det för salta räkning med mer eller mindre kostnader som uppstår på varje jobb som man sen lägger på till slutkunden. finns en orsak att många är jäkligt less på hantverkare med den attityden. lämna rätt pris och inte nåt lock pris som sen saltas med det ena och det andra "för vi brukar göra så" hur ska kunden kunna veta det. klart kunden tror att det kostar det som man kommit överens om. felar det där så har den som säljer tjänsten ett ansvar att undvika dessa problem med tydliga priser. men det är tydligen många hantverkare oförmögna att inse ... undra vem som är omogen om man inte fattar att folk vill betala det man kom överens om och inget annat.
Tycker de kostnaden ts fått för bildningen ser saltad ut? Hur jävla ärligt specad som helst. Helt rimlig !

Om nu hantverkare är så jävla skojare, tycker jag privatpersoner kan sluta anlita dem.

Man vill gärna ha hjälp, men sen när de ska betalas, då diskuteras de stämning, bestridande, skäligt, Vad tar en annan för liknande tjänst... o allt vad det heter.

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
TS och företaget har alltså inte avtalat om ett pris för badrumsrivningen. Då kickar konsumenttjänstlagens formuleringar om den ersättning som företaget ska ha för tjänsten in. Enligt konsumenttjänstlagen är företaget berättigad till skälig ersättning, i grund och botten vad de brukar få betalt för denna typ av jobb. Man ska dessutom använda den beräkningsgrund man har kommit överens om för att beräkna ersättningen (priset per timme).
Konsumenttjänstlagen gäller både vid fast pris och löpande.
I TS fall så finns ett avtal enligt offert och där nämns inte extra kostnader för maskiner. Alltså kan inte företaget ta ut kostnaden på TS.
OM offerten är otydlig eller felaktig så att en kund kan misstänka att den är fel så gäller det du skriver ovan men knappast i TS fall.

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
P
Henrik Nordlander skrev:
Tycker de kostnaden ts fått för bildningen ser saltad ut? Hur jävla ärligt specad som helst. Helt rimlig !

Om nu hantverkare är så jävla skojare, tycker jag privatpersoner kan sluta anlita dem.

Man vill gärna ha hjälp, men sen när de ska betalas, då diskuteras de stämning, bestridande, skäligt, Vad tar en annan för liknande tjänst... o allt vad det heter.
Finns kommuner och företag som skickar tillbaka felaktiga fakturor som innehåller nåt på 12 kronor för mycket.. lämna en korrekt prislista / offert eller info om hur man tar betalt där det tydligt framkommer att man tar betalt för hyresmaskiner utöver offerten. inga problem alls Och hamnar man i läget att ens överenskommelse inte kommer stämma av nån orsak så ringer man kunden under jobbet och meddelar att vi kommer göra si eller så och det kostar såhär som tillkommer på priset.. inga problem alls. Men att bara klappa dit det på en faktura efter avslutat jobb och tycka att det var ju bara 1200 det kan kunden bara betala extra rakt av... ja då kan du få betala det själv om det vore hos mig du gjort det misstaget.. korrekt info ,hur svårt kan det vara..

• Gilla
Tegell och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
tttomten tttomten skrev:
Konsumenttjänstlagen gäller både vid fast pris och löpande.
Ja men lagen reglerar vad som ska betalas på olika sätt när ett pris finns avtalat (det du kallar för fast pris) och när det inte finns ett pris avtalat (det du kallar för löpande).

tttomten tttomten skrev:
I TS fall så finns ett avtal enligt offert och där nämns inte extra kostnader för maskiner. Alltså kan inte företaget ta ut kostnaden på TS.
OM offerten är otydlig eller felaktig så att en kund kan misstänka att den är fel så gäller det du skriver ovan men knappast i TS fall.
Vi har väl inte sett offerten utan bara enstaka citat ur den:

" 4. Arbete på löpande tid: Rivning bef. beklädnad på innerväggar, ev. riktning av väggar, bila ur slipsats på golv."

Vad jag kan läsa från citatet så har man inte avtalat om ett pris för rivningen. Man har i motstats till vad du skriver heller inte avtalat om en tydlig beräkningsgrund för vad TS ska betala. Man har sagt att man är beredd att utföra en tjänst utan ett avtalat pris.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej

Den där maskinen kostar ca 25k att köpa.
Förmodligen har du smarta byggare som hyr en värsting vid behov för att alltid ha se bästa verktygen och göra det billigt för kunden.
De skaffade stoftavskiljare vilket tyder på att de inte är amatörer.
Om du frågar varför du ska betala den fakturan föreslår jag att du gör det på ett väldigt ödmjukt sätt.
Givet att du är nöjd med arbetet, att det är rätt utfört och i tid så tycker jag nog att du får betala den där fakturan.

Sen tycker jag du gör rätt, att alltid fråga om kostnader som du inte förstår, rätt frågat får du rätt svar.

Hoppas allt övrigt blev bra :)
Härligt med en proffsig kommentar

• Gilla
FolkeF
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.