65 480 läst ·
206 svar
65k läst
206 svar
Dold avgift vid badrumsrenovering
Om jag gissar i huvudet så är rör det sig om kanske 2-3 arbetsdagar som absolut maximum, vad snackar vi om? En maskinhyra på 500kr?J J Sirkka skrev:
Är jobbet bra gjort i övrigt så känns det som en skit grej att tjafsa om, risken är att dem vägrar hjälpa dig igen.
Som jag förstår det så har TS fått ett pris på rivningen med ännu okänd slutsumma. Eller om du hellre vill, pris per timme, arbete på löpande tid etc.Claes Sörmland skrev:
Ja men lagen reglerar vad som ska betalas på olika sätt när ett pris finns avtalat (det du kallar för fast pris) och när det inte finns ett pris avtalat (det du kallar för löpande).
Vi har väl inte sett offerten utan bara enstaka citat ur den:
" 4. Arbete på löpande tid: Rivning bef. beklädnad på innerväggar, ev. riktning av väggar, bila ur slipsats på golv."
Vad jag kan läsa från citatet så har man inte avtalat om ett pris för rivningen. Man har i motstats till vad du skriver heller inte avtalat om en tydlig beräkningsgrund för vad TS ska betala. Man har sagt att man är beredd att utföra en tjänst utan ett avtalat pris.
Men det är sant, vi har inte sett hela offerten så det kan stå något ytterligare som påverkar åt ena eller andra hållet.
edit, lägger till citat från konsumenttjänstlagen, se speciellt avsnittet jag markerat.
Uppdraget m.m.
Utförande och material
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Det finns massor med företag som arbetar mot privatpersoner och som trivs med det. De flesta är också smarta nog att kommunicera tydligt med sina uppdragsgivare. Sen finns det ett antal företagare som gång på gång på gång missar att informera saker som för de är självklara, men som inte är det för kunderna. Om man missar en gång så kan det bero på att man inte tänkt att det inte var självklart för kunden. Missar man många gånger så är man antingen korkad eller en ful fisk som vill tjäna extra utöver det avtalade. Det löjliga är dock att de fula fiskarna även är korkade. De fattar inte att ger de en offert på 50' och sen lägger på 1,5' så får de en missnöjd kund, medan om de istället direkt lägger en offert på 51,5 så får de en nöjd kund.Henrik Nordlander skrev:
En missnöjd kund kanske klagar eller vägrar att betala extrakostnaden, eller så betalar hen och säger till sina vänner att undvika att göra affärer med den firman.
Nu är jag inte i hantverkarbranchen, men nog brukar väl avtalen företag emellan eller företag mot myndighet vara väldigt tydliga?
Så är det iallafall i min bransch.
Själv har jag haft kontakt med olika typer av hantverkare, från småsaker till stora jobb. Samtliga killar och tjejer har varit riktigt bra och jag har aldrig känt mig lurad. Det har varit personer som förutom sina tekniska förmågor har haft förmågan att kommunicera.
Det är definitivt fel, förbrukningsvaror borde ingå i timpriset eller läggas som en procentsats på timpriset. Jag jämför direkt med min bransch, bilskada/billackering. Ska jag fakturera varje slippaper, varje deciliter färg, spackel? Hade du betalat? Hantverkarbranschen är sjuk. Höj timpriset istället. Om du lämnar in din bil för byte av bromsskivor så betalar du en fast summa, oavsett om teknikern får stå en hel dag för att få loss fastrostade skivor eller om det bara tar 30 min. FAST kostnad, i regel har man en procentsats för förbrukningsvaror, oavsett om man använder nått eller ej, för den en gången används inget, men mästa gång går det 10 kapskivor, 15 buntband och 34 skruvar, men du betalar samma. Det kallas för att man ger och tar, det borde hantverkarna ta till sig istället för att gama till sig varenda öre.J jugge37 skrev:Tar de 250kr i timmen så lär de knappast betala skatt! Sedan är det väl vad man vill betala för, ska entreprenören ta höjd för att man ev. måste hyra maskiner eller ska man debitera detta om man verkligen behöver hyra maskiner? Någon pratade om att nån tagit betalt för tigersågblad, undrar om samma skulle tycka det är fel att en golvslipare tar betalt för det antal slippapper som går åt också?
Förstår inte varför en del skriver att det absolut inte rör sig om amatörer som gjort arbetet baserat på vilka maskiner de hyrt. Jag är total novis inom området och har knackat upp två större golv i mitt liv. Första gången med en skitmaskin och fick då en rejäl utskällning för att jag dammade ner det mesta i huset. Andra gången hyrde jag ungefär motsvarande grejor som är med i TS faktura. I mina ögon förstår man efter ett enda bilningsarbete att man bör hyra en bra hiltimaskin, en bra mejsel och en stoftavskiljare.
Och fortfarande, hur svårt skall det vara för företag att lära sig att bara nämna vilka kostnader som gäller. Det här hade inte varit en diskussion om företaget sagt "vi bilar golvet utanför offerten, men det kommer att tillkomma maskinhyra då vi inte har dom grejorna själva utan tycker det är bättre att hyra vid behov".
Och fortfarande, hur svårt skall det vara för företag att lära sig att bara nämna vilka kostnader som gäller. Det här hade inte varit en diskussion om företaget sagt "vi bilar golvet utanför offerten, men det kommer att tillkomma maskinhyra då vi inte har dom grejorna själva utan tycker det är bättre att hyra vid behov".
Å andra sidan finns det ju här en välspecad kostnad kopplad till uppdraget, så varför inte använda sig av det? Läggs det på det generella timpriset som "drabbar" alla uppdrag så kommer det startas trådar här om varför timpriset är så högt (vilket det iofs redan gör...) fastän man bara vill ha ett enkelt jobb utfört där det inte krävs dyra hyrmaskinerJonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Det är definitivt fel, förbrukningsvaror borde ingå i timpriset eller läggas som en procentsats på timpriset. Jag jämför direkt med min bransch, bilskada/billackering. Ska jag fakturera varje slippaper, varje deciliter färg, spackel? Hade du betalat? Hantverkarbranschen är sjuk. Höj timpriset istället. Om du lämnar in din bil för byte av bromsskivor så betalar du en fast summa, oavsett om teknikern får stå en hel dag för att få loss fastrostade skivor eller om det bara tar 30 min. FAST kostnad, i regel har man en procentsats för förbrukningsvaror, oavsett om man använder nått eller ej, för den en gången används inget, men mästa gång går det 10 kapskivor, 15 buntband och 34 skruvar, men du betalar samma. Det kallas för att man ger och tar, det borde hantverkarna ta till sig istället för att gama till sig varenda öre.
Var tvungen att kolla i vår badrumsrenovering och där var det tydligt specat "Hyra av Mejselhammare inkl dammfälla", 1 dag, x kr. Möjligt att jag blev lurad då jag inte fick se faktiska hyreskostnaden som TS fått, men jag visste i alla fall om det innan.
Med tanke på avtalet så kanske du ska vara glad för att dom hyrde maskin!J J Sirkka skrev:Har haft helentrepenad vid badrumsrenovering. Vi visste att bilning av golv var en löpande arbetskostnad och har blivit fakturerade för det. Vad vi inte fått veta, varken muntligt eller skriftligt, var att vi som kund ska betala hyran av maskiner till bilningen. Har ifrågasatt detta och svaret var att kunden "givetvis" står för detta. Vadå givetvis? Hur kan vi som kund veta när en byggfirma behöver hyra verktyg? Man utgår ju från att en byggfirma tillhandahåller verktygen, eller? Ska vi betala för hammaren som användes också?
Någon som kan ge input på hur vi ska gå tillväga? Är nöjda i övrigt.
Dom kunde ju lika gärna tagit sin köpta hammare och huggmejsel och bilat ut det för hand, ingenstans står det att dom ska använda maskin!
Tycker det är fjanterier att ta upp en sån bagatell över huvud taget!
Det blev ju ett bra badrum vad jag förstår....
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Hammare och huggmejsel... Så man har två alternativ, antingen en firma som inte kan kommunicera, eller en som inte kan utföra jobbet professionellt?Karit skrev:
Med tanke på avtalet så kanske du ska vara glad för att dom hyrde maskin!
Dom kunde ju lika gärna tagit sin köpta hammare och huggmejsel och bilat ut det för hand, ingenstans står det att dom ska använda maskin!
Tycker det är fjanterier att ta upp en sån bagatell över huvud taget!
Det blev ju ett bra badrum vad jag förstår....
Varför är det så svårt för vissa företag att nämna den här kostnaden? Andra företag klarar ju av det.
Kan vara flera orsaker men det mest troliga är nog den mänskliga faktorn, dvs nån glömde en lite skitsumma på 1000 kr...Fairlane skrev:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 626 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 626 inlägg
Ja precis det är helt sjukt att en bransch kan tycka att det är ok att hyra grejer till ofta ockerpriser som man bara fakturerar vidare för jobb som tex att bila ur lite runt en golvbrunn som ju görs vid varje badrumsrenovering.. Är väl en sak om det är nåt ovanligt som firman gör en gång om året eller mindre och då tvingas hyra grejer. men utrustning som används så ofta som en Borrhammare bör man äga själv om man räknar på kostnaden per dag och hur många tillfällen man hyr en per år. hyr den xx antal ggr och det är ju lika dyrt som att köpa den, sen ska kunden oftast även betala för tiden det åks fram och tillbaka och hämtar hyrgrejerna också.K Kampol skrev:
Men hela affärsidèn grundar sig ju i att man vid avtalsjobb åt landsting och kommuner så började man hyra saker man tidigare alltid ägde för att dårarna som beställde jobb missade att speca vad som ingick i hantverkarens "ska ha med sig vertyg" som ju ligger i servicebilen som man så gärna fakturerar extra för att sitta och åka runt i om dagarna..
Så man har blivit van att snart bara ha hälften av verktygen man behöver med sig och åka och hyra resten och få hälften av sin arbetsdag med att sitta i bilen och åka runt och hämta och lämna grejer och få gratis kaffe och fika på ahlsell och sen en kopp kaffe hos hyrfirman när man ska lämna tillbaka grejer och måste smita kl 15 från arbetsplatsen men fakturerar självklart hela arbetsdagen på det jobbet...
Men en starkt bidragande orsak är ju också att dom flesta firmor som hyr sin utrustning via hyrföretagen har olika former av påslag så man tjänar ofta runt 10 % på hyrkostnaden eller bättre upp.. så därför försvarar man detta idiotsystem med näbbar och klor då man tjänar pengar på det utan att jobba som det så fint marknadsförs av vissa hyrföretag..
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Ja stämmer det så får väl firman ta det som lärpeng och se till att det ligger med i en bilaga till alla offerter. Kunden frågade särskilt och ändå glömmer man, då får man bjuda på det om man är seriös.Karit skrev:
Orkar inte ens diskutera med dig. Men ok. En bilmaskin av lämplig storlek åker man inte runt med i bilen. En borrhammare ja, men den är ohälsosam att bila med och det tar lång tid jämfört med modell mkt större. Att ha flera sådana på ett företag är heller inte möjligt. Sen, var är den när man behöver den? Du är alldeles för oreflekterade och svartvit för att ens kunna sätta dig in i båda sidorna. I detta fall borde det specats, eller ja, alltid. Men man kan vrida på det på många sätt, men det kräver lite mer av ens tankekraft än vad du uppvisar med ditt raljerande, det är bara tröttsamt.P polaris78 skrev:Ja precis det är helt sjukt att en bransch kan tycka att det är ok att hyra grejer till ofta ockerpriser som man bara fakturerar vidare för jobb som tex att bila ur lite runt en golvbrunn som ju görs vid varje badrumsrenovering.. Är väl en sak om det är nåt ovanligt som firman gör en gång om året eller mindre och då tvingas hyra grejer. men utrustning som används så ofta som en Borrhammare bör man äga själv om man räknar på kostnaden per dag och hur många tillfällen man hyr en per år. hyr den xx antal ggr och det är ju lika dyrt som att köpa den, sen ska kunden oftast även betala för tiden det åks fram och tillbaka och hämtar hyrgrejerna också.
Men hela affärsidèn grundar sig ju i att man vid avtalsjobb åt landsting och kommuner så började man hyra saker man tidigare alltid ägde för att dårarna som beställde jobb missade att speca vad som ingick i hantverkarens "ska ha med sig vertyg" som ju ligger i servicebilen som man så gärna fakturerar extra för att sitta och åka runt i om dagarna..
Så man har blivit van att snart bara ha hälften av verktygen man behöver med sig och åka och hyra resten och få hälften av sin arbetsdag med att sitta i bilen och åka runt och hämta och lämna grejer och få gratis kaffe och fika på ahlsell och sen en kopp kaffe hos hyrfirman när man ska lämna tillbaka grejer och måste smita kl 15 från arbetsplatsen men fakturerar självklart hela arbetsdagen på det jobbet...Det är lite för skönt att ha ryggen fri när man smiter iväg och har ett svar ifall nån ifrågasätter varför man smiter så tidigt från jobbplatsen..
och slutkunden får betala för allt slappande och fikande..
Men en starkt bidragande orsak är ju också att dom flesta firmor som hyr sin utrustning via hyrföretagen har olika former av påslag så man tjänar ofta runt 10 % på hyrkostnaden eller bättre upp.. så därför försvarar man detta idiotsystem med näbbar och klor då man tjänar pengar på det utan att jobba som det så fint marknadsförs av vissa hyrföretag..
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 626 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 626 inlägg
Undrar just vem som har svårt att sätta sig in den andra sidan av problemet... på tal om tankekraft....och andra liknande förklädda / sminkade förnedringar eller försök till det..så är du den enda som är tröttsam, men men ,alltid lättare att gå över på personangrepp när argumenten tog slut...Var där kanske en öm punkt att man vet hur stora delar av hantverkar branchen tyvärr funkar...J Johan456 skrev:Orkar inte ens diskutera med dig. Men ok. En bilmaskin av lämplig storlek åker man inte runt med i bilen. En borrhammare ja, men den är ohälsosam att bila med och det tar lång tid jämfört med modell mkt större. Att ha flera sådana på ett företag är heller inte möjligt. Sen, var är den när man behöver den? Du är alldeles för oreflekterade och svartvit för att ens kunna sätta dig in i båda sidorna. I detta fall borde det specats, eller ja, alltid. Men man kan vrida på det på många sätt, men det kräver lite mer av ens tankekraft än vad du uppvisar med ditt raljerande, det är bara tröttsamt.
Vill du diskutera min "tankekraft" och liknande så rekommenderar jag att du skapar en tråd om det eller kanske lämpligare i pm ..
Men om vi skiter i förnedringarna och återgår till ämnet..
Lämna korrekt och tydlig prisinformation så har man sällan problem med kunder som känner sig lurade pga dolda tilläggskostnader.. skitenkel lösning på problemet