Byggahus.se

Dold avgift vid badrumsrenovering

1. L
    Medlem · Sörmalds lä · 232 inlägg

Limpan4all

Medlem
    Jag fattar inte varför byggbranschen håller på med detta.
    Att det är smidigt för dom kan jag köpa och det kan motivera hela hyressystemet, men att man inte kör det hela öppet är en helt annan sak.
    Höga kostnader för verktyg/utrustning, skärp er er bransch har utrustningskostnader som är skit och ingenting. Ett bra oscilloskop kostar runt 250.000:- och håller i tio år, tar ett antal veckor att lära sig använda fullt ut. Att hyra en burk på den nivån kostar 5000:- i veckan kostnaden för att lära sig använda just det blir då högre till slutkunden så det gör man inte. Det är bara ett mätinstrument av många som krävs inom min bransch. Eller ta t.ex EMC mätningar som krävs för att CE certifiera en produkt. Det normala är att testinstituten leasar utrustningen av likviditetsskäl mm. Om jag skulle få en ICKE OFFERERAD rad om utrustningskostnad på fakturan så skulle jag garva läppen av mig, och då talar vi tiotals miljoner kronor i utrustningskostnad. Debitera kunden för utrustning som är nödvändigt för att göra ett jobb som är offererat, det är ju löjligt. Men går det så går det...
    Vem skulle lämna in en bil på bilverkstad om dom hyrde alla sina specialverktyg och mätutrustningar och separatdebiterade det på varje verkstadsorder OCH INTE MEDDELADE DET I FÖRVÄG SAMT MED FÖRVÄNTAT BELOPP.
    Som sagt var detta existerar bara inom byggbranschen, inte någon annanstans.

2. L
    Medlem · 10 inlägg

Lorpar

Medlem
    Alternativet här för företaget är ju att riva med huggmejsel och slägga i stället, så är det ju bara att fakturera timmarna enligt offerten, då det är löpande.

3. L
    Medlem · Sörmalds lä · 232 inlägg

Limpan4all

Medlem
    Vi kan nog alla utan tvekan hålla med om att det går fortare med en bilmaskin än att göra det för hand. En bilmekaniker går inte runt och kollar alla system utan gör det via en felsökningsport i bilens datorsystem, men det separatfaktureras inte för det inte heller så kan kunden tro att det skall separatfaktureras.
    Nej, det är ett djäkla otyg av byggbranschen att inte vara transparent med detta (i den mån det överhuvud taget alls skall fram till slutkunden), att ha erforderlig utrustning ingår så att säga i jobbets natur.

4. SkitOxe
    Medlem · 177 inlägg

SkitOxe

Medlem
    Det är ju precis det som diskuteras. Har du ens läst tråden? Och nej. Kunden ska för fan inte behöva veta vad som krävs vid ombyggnation av ett badrum. Sånt dravel hade aldrig flugit i någon annan bransch.

5. J
    Medlem · 41 inlägg

Johve

Medlem
    Självklart ska man betala även för hyrda maskiner. Man kan förvänta sig att handmaskiner ingår i timpenning samt övrigt nödvändig utrustning som kan förväntas vid ett servicejobb ungefär typ kniv, måttstock mm. Dvs en bilmaskin är inte ett normalt arbetsverktyg som ligger i bilen så det är rimligt

6. S
    Nybyggare · Åtvidaberg · 14 inlägg

Svavelsyra

Nybyggare
    Det är när man läser sådana här trådar man inser vilka lurendrejare byggbranschen är när de hanterar privat personer.
    Självklart skall man uppge innan alla uppgifter om vad det kommer att kosta och inte sen i efterhand lägga till massa poster för verktyg och förbrukningsmatriall.
    Lika lite som man lägger till 1h på arbetstiden för att man måste äta lunch eller 1h för att man måste fira Hasse på lagret som fyller år osv.

När man handlar en bil så är det ju inte direkt så att man betalar sina 300 tusen för bilen för att sen få betala 50 000 extra vid leverans för att fabriken är jättedyr att bygga,

Byggbranchen får fan ta och snäppa upp sig, det skall inte vara så blixt svårt för ett profs att kunna ge en rimlig uppskattning av vad ett arbete kommer kosta.

7. T
    Medlem · 72 inlägg

Tareson

Medlem
    Nej Nej Nej. Den stora firman har oftast redan en uppbyggd maskin park och kan därför vara mera tillgängliga och på fakturan så kan där hamna förbrukningsmaterial så som bilmejsel mm om den nötts ned helt osv.
    Men att du skulle ta hyran utan överenskommelse måste vara helt uteslutet (om du tar hyran är du då också ansvarig för hyresmaskinerna? och godkänner dem i din entreprenad med eventuella skador på dessa mm?
    ÄTA tillägg avtalas i offert/beställning.

8. Igen
    Medlem · 411 inlägg

Igen

Medlem
    Jag tänkte först att det inte är något att bry sig om, men det är en dagslön eller mer för en del yrkesgrupper och därför inte lite extra kostnader/småpengar som tillkommer.
    Plus att de mörkade denna kostnad för kunden, vilket ger en dålig eftersmak.
    Det är skattade pengar man betalar med. Jag skulle inte anlita just dem om jag visste vilka de var.

9. Igen
    Medlem · 411 inlägg

Igen

Medlem
    Svara kort, med tex: ”Ni borde givetvis ha informerat om att kostnad för maskinhyra tillkommer”.

ARN behandlar fö ärenden värda mer än 1000SEK.

10. S
    Medlem · 104 inlägg

Sona2012

Medlem
    Är arbetet avslutat och ni är nöjda?
    Jag hade betalat avtalad offert och sagt att hyreskostnad inte finns omnämd på offerten så den får firman ta. Beloppet är så litet att vill de stämma dig blir det ett " småmål" . Deras vinst är meningslös ifall de väljer den vägen.
    Läropeng för firman att offerera alla kostnader( arbete+ maskiner/ material) från början. Vet de med sig att vi har kompetens men inte verktyg för att åta arbetet så ska de beräkna detta i offerten. Kunden ska aldrig behöva se beräkningsgrunden om det ej efterfrågas

11. H
    Verktygstokig · Värmland · 1 596 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    skulle du jobba i Norge där är det normalt med ett verkstad matrial påslag när man servar bil eller får något svetsat eller liknande.
    Kommer inte ihåg riktigt men men det är inte ovanligt med 5-10 procent upp till 10000 sen sjunker procenten.

12. P
    Medlem · 87 inlägg

Peternow

Medlem
    Om man renovera badrum, borde man väl ha verktyg till detta , tycker åtminstone jag!

13. Igen
    Medlem · 411 inlägg

Igen

Medlem
    Trodde man måste bestrida hela fakturan om man inte godtar allt.

14. P
    Medlem · 87 inlägg

Peternow

Medlem
    Är väldigt många hantverkare/egna företagare på byggahus.se
    De försvarar gärna sin branch hur absurt det än är.
    Precis som du skriver , hur svårt kan det vara att tydligt förklara innan arbetet vad som gäller.

15. Igen
    Medlem · 411 inlägg

Igen

Medlem
    Allt annat blir lite larvigt, som jag ser det.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.