Gissar att fakturan är till företaget som utförde renoveringen och inte till slutkunden, utan mer för att kunna visa upp de faktiska kostnader man haft. Det är väl därför den är specad till minsta pinal då uthyrningsfirmorna knappast bjuder på nåt och på ett eller annat sätt får man väl som slutkund ändå betala detta. Hade det varit fastpris så skulle det varit inbakat i det, är det löpande så är det antingen som ett påslag på timpriset (oavsett om firman äger eller hyr) eller som den här gången som en separat specad kostnad för en hyra. Det som är "dumt" den här gången är att de inte upplyst om att den kostnaden tillkommer.

Jag har nog inga råd, men helst skulle man förstås vilja att byggfirman tar den kostnaden som läropeng och sen lär sig att speca bättre till privatpersoner, men jag hade aldrig orkat dra i det :)

• Gilla
buhu
  • Laddar…
J J Sirkka skrev:
Har haft helentrepenad vid badrumsrenovering. Vi visste att bilning av golv var en löpande arbetskostnad och har blivit fakturerade för det. Vad vi inte fått veta, varken muntligt eller skriftligt, var att vi som kund ska betala hyran av maskiner till bilningen. Har ifrågasatt detta och svaret var att kunden "givetvis" står för detta. Vadå givetvis? Hur kan vi som kund veta när en byggfirma behöver hyra verktyg? Man utgår ju från att en byggfirma tillhandahåller verktygen, eller? Ska vi betala för hammaren som användes också?

Någon som kan ge input på hur vi ska gå tillväga? Är nöjda i övrigt.
I bilning ingår givetvis bilmaskinen. Annars går det inte att bila.

• Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Fattar inte riktigt resonemanget om att det är en struntsumma. Visst ser jag det också så i vissa sammanhang, men när jag gör så dyra renoveringar som badrum har jag vägt varenda kostnad och letar bästa pris för den vara jag vill ha. Hade jag omfördelat det till fakturerbar tid vore det en ren minusaffär. Så nej, jag tycker inte att det är en struntsumma.

Sen tycker jag generellt att hantverkare som tar hyra för verktyg som hör till deras normala arbetsuppgifter är att jämställa med restauranger som tar betalt för vatten eller taxi som tar kortavgifter. Knappt ok även om det aviserats i förväg

• Gilla
Kampol och 2 till
  • Laddar…
MisterBob MisterBob skrev:
Självklart ska du betala hyran, det är ju ditt badrum! Hur kan ni överhuvudtaget fundera på något annat?! Vadå rätt ska vara rätt? Firman har ju gjort precis vad dom ska och rätt, du är nöjd med resultatet och den har hållit tidsplanen. Det är inte den anlitade firmans fel att ni som kund inte förstår er på hur man renoverar ett badrum och vad som behövs för att jobbet ska flyta på. :)
Otroligt dumt inlägg.

• Gilla
Kampol och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
Om det är så självklart att man ska betala hyra av verktyg varför inte skriva det på offerten?

Varför skriva timpeng och uppskattat antal timmar? Är inte det självklart också?

Att beloppet är litet för tydligen att det bara är att acceptera, det jämförs även med en p-bot. Jag har fått några p-böter genom årn. De flesta korrekt då jag klantat mig. De betalar jag utan att tjafsa (även om jag kan svära för mig själv). Är böterna däremot fel vägrar jag och är beredd att dra det långt, vilket hittills resulterat i att parkeringsbolagen avskrivit fordran.

• Gilla
Kampol och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är nog så att konsumenter som saknar djupare kunskaper om en viss bransch inte ska köpa dess hantverkstjänster utan ett avtalat pris. Det blir ofta missförstånd och osämja. På samma sätt ska företag undvika att sälja tjänster utan avtalat pris till denna grupp.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
K krister ekberg skrev:
Varför är det självklart?
Vilka andra verktyg kan man som beställare av tjänst förvänta sig att man skall betala hyra för?

Skruvdragare?
Kap/gersåg?
Bits?

Gasolbrännare vid takläggning?

Om nu firman tar för vana att hyra sina maskiner, då specificerar man det i offerten. Det är mer självklart än att hyran helt plötsligt tillkommer.
I Stockholm debiterar firmor Fein blad, tigersågsblad osv även om de bara sågat av ett rör. Troligen heter bladen "Särimner" för jag kan inte tänka mig att ett blad tar slut på en användning.

• Haha
crillux
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låt oss byta spår och titta på konsumentjänstlagen som gäller här. Enligt konsumenttjänstlagen har ni inte avtalat om ett pris för arbetet med rivning och bilning. Eventuellt har ni avtalat om någon beräkningsgrund för vad ni ska betala, t ex om firman har angivit en viss timdebitering i offerten eller vad resorna kostar.

När som i det här fallet inget pris finns avtalat så ska först och främst eventuella beräkningsgrunder för vad som ska betalas följas och annars bestäms vad som ska betalas utifrån "vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt." (36 §, konsumenttjänstlagen).

Så kort och gott ska ni betala vad företaget och dess lokala konkurrenter typiskt tar för löpande arbete av denna typ. Brukar de vidarefakturera hyra av bilningsmaskiner så ska ni betala för det. Möjligen skulle ni kunna hävda att det är oskäligt eftersom alla andra företag på orten (i regionen) inte fakturerar löpande arbete på detta sätt. Men jag tror inte det är en korrekt beskrivning, det är nog rätt vanligt. Därmed är det skäligt att ni ska betala för bilningsmaskinen.
Det verkar ju stämma till större delen, men vad jag har läst utifrån TS beskrivning så har de avtalat om beräkningsgrund för vad som ska betalas vilket endastäendast pris per arbetad timme utan någon tillkommande maskinhyra. Så då skulle jag säga att det är tydligt att maskinhyra inte ska faktureras kunden separat utan är inkluderad i timkostnaden.

• Gilla
Kampol
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej

Den där maskinen kostar ca 25k att köpa.
Förmodligen har du smarta byggare som hyr en värsting vid behov för att alltid ha se bästa verktygen och göra det billigt för kunden.
De skaffade stoftavskiljare vilket tyder på att de inte är amatörer.
Om du frågar varför du ska betala den fakturan föreslår jag att du gör det på ett väldigt ödmjukt sätt.
Givet att du är nöjd med arbetet, att det är rätt utfört och i tid så tycker jag nog att du får betala den där fakturan.

Sen tycker jag du gör rätt, att alltid fråga om kostnader som du inte förstår, rätt frågat får du rätt svar.

Hoppas allt övrigt blev bra :)
Håller med. Att hyra maskiner är ibland billigare i längden.
Om företaget äger maskinen brukar de debitera för den maskinen. Så kunden får betala i varje fall.

J Johve skrev:
Självklart ska man betala även för hyrda maskiner. Man kan förvänta sig att handmaskiner ingår i timpenning samt övrigt nödvändig utrustning som kan förväntas vid ett servicejobb ungefär typ kniv, måttstock mm. Dvs en bilmaskin är inte ett normalt arbetsverktyg som ligger i bilen så det är rimligt
Nej man ska absolut inte betala något som inte är avtalat, och en firma som renoverar badrum har en bilmaskin.

• Gilla
Kampol och 2 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Jag tycker helt klart att det borde stått i offerten. Men när det nu är så lite pengar hade jag inte tjafsat eller startat en tråd om det. Hade det varit en större summa så hade jag reagerat.
Ok 1200kr är lite pengar?
Hur många sådana små saker är ok för dig då en två tio?

• Gilla
Kampol och 3 till
  • Laddar…
P
Det är ju tyvärr en följd av att byggbranchen länge gått åt hållet att försöka hitta sätt att dra in extra intäkter. Var tuffare med offerterna att allt ska ingå i priset man får ..Så slipper man sånt här skojar system där en firma som använder bilhammare tillräckligt mycket för att äga en egen men istället så hyr man denna varje gång och efter 10 jobb så har man betalat mer än maskinen kostar. man avtalar inte heller speciellt bra avtal utan man vidarefakturerar bara det som hyrfirman tar utan nån som helst diskution då det är kunden som betalar. Skulle bilbranchen hålla på likadant och bara ha hälften av verktygen och åka och hyra resten 3 ggr i veckan istället för att äga det man behöver... :) skrattretande. Försök ha offerter som innehåller slutpriset och sen betalar man det slutpriset och inget annat. Är enda sättet att få skojarbrancher att lämna det pris man sen tänker fakturera. Visst att det finns saker som är svåra att tidssätta men det är rätt ovanligt ,utan man använder såna här metoder för att salta priset. Dags att köra tuffare stil åt dessa hantverkare som håller på med sånt här trams. Betala det som står i offerten och som man kommit överens om resten får gå på läro kontot till hantverkaren lärt sig att lämna korrekta offerter.

• Gilla
Kampol och 1 till
  • Laddar…
Tar de 250kr i timmen så lär de knappast betala skatt! Sedan är det väl vad man vill betala för, ska entreprenören ta höjd för att man ev. måste hyra maskiner eller ska man debitera detta om man verkligen behöver hyra maskiner? Någon pratade om att nån tagit betalt för tigersågblad, undrar om samma skulle tycka det är fel att en golvslipare tar betalt för det antal slippapper som går åt också?

Zixten Zixten skrev:
Fast skall man inte ta lite hänsyn till hyr mycket firman tar i timpeng?
Tar dom 250kr / h kanske man kan betala hyran, men tar dom 500 kr / h eller mer så kan man ju tycka att verktyg skall ingå...
Speciellt om dom gjort ett bra jobb tycker jag nog att man kan ta hänsyn till arbetskostnaden, annars kan man ju bråka lite med dom....

• Gilla
FolkeF
  • Laddar…
P piotrkundu skrev:
Pratar vi om 1000:- i hyrkostnader? Det borde vara en liten del av totalkostnaden. Sånt är bara att betala och se glad ut. Är det så att du inte är nöjd med arbetet och extra kostnaden får bägaren att rinna över?
Så om du tex beställer en ny bil så är det helt ok med några tusen dyrare, eller nytt hus då är 50000kr inte så mycket av totalsumman så då struntar man i det också.
Är det också bara betala och se glad ut?

• Gilla
1
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Johan.Andersson.81 skrev:
Det verkar ju stämma till större delen, men vad jag har läst utifrån TS beskrivning så har de avtalat om beräkningsgrund för vad som ska betalas vilket endastäendast pris per arbetad timme utan någon tillkommande maskinhyra. Så då skulle jag säga att det är tydligt att maskinhyra inte ska faktureras kunden separat utan är inkluderad i timkostnaden.
Det är knepigt det där. Bara för att TS har avtalat om en beräkningsgrund gällande betalningen av arbetet per timme så utesluter inte det att företaget också ska få annan skälig ersättning för tjänsten. Det går naturligtvis att avtala bort det också, t ex med formuleringen: "Inga övriga kostnader tillkommer."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.