24 423 läst ·
204 svar
24k läst
204 svar
Dödad i badrummet
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Moderator
· Stockholm
· 57 631 inlägg
Jodå det är inga problem.
Men avfuktaren skall den stå i ett rum eller ned i ngn krypgrund? För där bör du ha saker inkopplade med jord.
Men avfuktaren skall den stå i ett rum eller ned i ngn krypgrund? För där bör du ha saker inkopplade med jord.
Jag gör samma sak. Men med modifikation. Först plockar jag ut ramen från kontakten. Sen klipper två bitar silvertape och tejpar mot varandra så att jag kan tejpa rakt över kontakten.yllwa skrev:
Sen "smörjer" och tapetserar. Ingen ström går genom detta. Och hustrun sliper "skrika" att teven är inte på. Eller att jag får laga middan själv hehe.
Sen skär jag ut silvertapen ut och på med kontaktens skydd. Detta har funkat myccket bra de senaste 20 åren. Jag kan varken rekomendera eller avråda göra detta. Själv lärde jag mig det av en gammal tapetserare. Liksom andra smarta tips. Huvudsaken att det funkat för mig, mina barn och många våra bekanta.
Jodå, det går bara bra att sätta en sådan JFB på både ojordade som jordade uttag.yllwa skrev:
Och den ger lika bra ökning av skyddet vare sig den sitter på jordat som ojordat uttag.
Testa den regelbundet med testknappen bara.
Du kan för övrigt också testa med testknappen redan innan den sätts in i vägguttaget första gången. Då ska den _inte_ lösa, gör den det (utan att vara ansluten), så är den byggd med en felaktig fullösning och ska genast återlämnas till butiken. Helst anmälas till elsäkerhetsverket också.
Finns de verkligen sådana "jordfelsbrytare" ??Mikael_L skrev:Testa den regelbundet med testknappen bara.
Du kan för övrigt också testa med testknappen redan innan den sätts in i vägguttaget första gången. Då ska den _inte_ lösa, gör den det (utan att vara ansluten), så är den byggd med en felaktig fullösning och ska genast återlämnas till butiken. Helst anmälas till elsäkerhetsverket också.
Ja egentilgen hoppas jag inte det. Och jag har aldrig stött på en sådan i verkligheten.Rrrrr skrev:
Men någonstans, någonstans har jag läst om det... Så ev kan man ju tänka sig att någon skrupellös tillverkare struntar i den egentliga testfunktionen och bara monterar in nåt som rent mekaniskt slår ifrån, allt för att spara några futtiga ören.
Var det inte någon mobiltelefonladdare som fick säljförbud, då den bara tog ner spänningen via kraftig fasvridning genom en kondensator, dvs ingen isolation mot nätspänning och ingen låg spänning mot högimpediv last såsom en människokropp.
Också vansinnig konstruktion, bara för att spara några futtiga kr i tillverkningskostnad.
För 4-5 år sen råkade jag skaffa en JFB som funkade inte alls! Den köpte jag på Bauhaus. Fick byta den 3 gånger. Alla hade samma "fel". Testknappen fungerade. Men inte resten. Idag testar jag alla nyköpta med att kortsluta via en 15W lampa till jord. Fast det är inte ofta vi köper dessa numera. JAg litar mer på en fast installerat.Rrrrr skrev:
Hos mig testade elektrikern så att den löste ut när han drog åt skruven som kopplade ihop jord och nollskenan. Testade den själv för nån vecka sen också när jag klippte av en kabel i en grupp där jag hade skruvat ur säkringen innan. Tänkte inte på jord och nolla 
Tvättmaskinen modell mindre sk toppmatat av märke Cylinda.Mikael_L skrev:
Stod i badrummet där uttag saknades. Kollade med en kille vad det skulle kosta att montera ett uttag. Han så att det blir billigare med ett förlängningssladd. Men rekommenderade en sån JFB. Eftersom det var hyreslägenhet, fick man inte installera egna uttag. Allt funkade tills jag fick taga ut tvätten. Öppnade locket och när jag skulle öppna den rostfria trumman fick jag världens överraskning
Men jag var i skor, kläder och torr.
Vill inte säga att det kändes som döden. Nej. Men det kändes. Gick rakt in genom höger hand. Kommer inte idag ihåg var jag hade vänstra handen.
Direkt efteråt ringde jag killen som tipsade mig om glödlampan och "testet".
Därför kollar jag JFB med lampan. Men tydligen bör man använda nåt som drar mindre än 15W. Men skit samma. Löser den inte ut för 15 Watt, är den värdelös.
I=P/U I= 15Watt/240Volt ca 60mA Och då tar jag inte hänsyn till att det är AC.
Det är rätt räknat, oavsett om det är AC eller DC. När man (i dessa sammanhang) räknar på AC menar man effektivspänning och effektivström (eller medelspänning och ström kan man kanske också kalla det) och en JFB löser inte så snabbt att en enda period av växelström räcker.
Däremot brukar man räkna med 230 volt. (men nätspänningen är givetvis inte exakt 230V speciellt ofta
)
En 10W /230V lampa är bra, det ger 43 mA. 5W lampa ger för låg ström, inte säkert att en helt korrekt JFB löser.
Däremot brukar man räkna med 230 volt. (men nätspänningen är givetvis inte exakt 230V speciellt ofta
En 10W /230V lampa är bra, det ger 43 mA. 5W lampa ger för låg ström, inte säkert att en helt korrekt JFB löser.
Redigerat: