24 448 läst ·
204 svar
24k läst
204 svar
Dödad i badrummet
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
harkel.... jag har testat! :eek: när jag va ca 6 år, drog jag fram en stol precis framför ojordade kontakt uttag, (dom satt högt upp på väggen) jag snodde mammas "stickor", som hon brukade sticka med. eftersom hon alltid sa ajabaja att röra kontakter, så gjorde jag ju det ändå förstås...Patrik_Hed skrev:Det borde ni egentligen testa. Det är ganska uppfriskande. De mornar som jag är extra trött så brukar jag ta en skruvmejsel ur fickan och sticka in i ett uttag innan jag går till jobbet. d^_^b
Men jag ser till att inte stå i badrummet när jag gör det, för då skulle det kunna vara farligt.
(Skämt om någon, mot förmodan, inte skulle förstå det.)
//Patrik
yllwa skrev:harkel.... jag har testat! :eek: när jag va ca 6 år, drog jag fram en stol precis framför ojordade kontakt uttag, (dom satt högt upp på väggen) jag snodde mammas "stickor", som hon brukade sticka med. eftersom hon alltid sa ajabaja att röra kontakter, så gjorde jag ju det ändå förstås...jag stack in båda samtidigt i varsitt hål med resultat att jag fick en sådan gräslig kyss att jag satt fast i kramper på stolen, o händerna krampade runt stickorna. att ja inte e död begriper inte jag?? så den strömmen kanske inte e så jätte stark, om man inte e på ett badrums golv som e vått?
I det fallet spelar det ingen roll var du står, då strömmen går från hand till hand, och inte ner genom fötterna. Däremot är kroppsresistensen individuell, detta gör att vissa är känsligare än andra. Skönt att du klarade dig iaf!
Mätte just 2 000 Ohm (110 mA) i ett glas med dricksvatten, så tro inte på den teorin. Själv har jag fått en rejäl kyss av ett öppet TV-chassi när jag stod med lätt fuktiga strumpor på ett vanligt målat betonggolv. Att inte blanda el och vatten är väl i alla fall FUNDAMENTALT. Otroligt att folk påstår att det skulle vara näst intill ofarligt.Bosse_A skrev:
Jaha ???!!!mycke_nu skrev:
Det säger ju nada ...
Hur stor elektrodarea?
Hur långt mellan elektroderna?
"Tvärsnittsarea" på vattnet mellan elektroderna?
Ge mig dessa parametrar så kan jag räkna ut konduktiviteten på ditt gotländska kalkvatten.
(Nu ljög jag, jag har inte några ekvationer för hur konduktansen ser ut vid areaförändring mellan elektroder och vätskan och ids inte försöka härleda det heller).
Prova att hälla ut ditt vattenglas på golvet och mät mellan två punkter 1dm från varandra, och säg 1meter från varandra. Då kommer du få väldigt mycket högre resistans.
Sen hade du kunnat få mycket lägre resistans och högre ström i samma glas.
Du mätte väl med multimeter - likström.
I vätskan går strömmen genom huvudsakligen joner. Dessa hoppar sen inte över till metallmaterialet i elektroderna, utan ansamlas där, och den mesta strömmen upphör.
Man kan säga att det uppför sig som en kondensator, så man ska mäta med växelspänning.
Så ett ekvavilent schema för en konduktivitetscell är:
Först ett motstånd, som symboliserar själva vätskan som man mäter på.
Den är omgiven av en kondensator på "bägge sidorna", dvs den kondensator som uppstår i kontaktytan mellan vätska och elektrod.
Sen finns det fler komponenter för en full fysikalisk modell, viktigast är de motstånd som man kan rita in parallellt över ovan nämnda kapacitanser, för en del ström (elektroner) vandrar trots allt mellan joner och metallen.
Men stor kontaktyta och frekvens ökar i alla fall strömmen som går genom mätkretsen (eller kroppen i de verkliga fall vi egentligen diskuterar)
50Hz är förövrigt antagligen inte den mest strömdrivande frekvensen.
I de konduktivitetsmätare jag varit med om att utveckla har frekvenserna legat i områden runt 100 Hz och upp till någon tiotals kHz. Frekvensen bör helt enkelt förklarat vara den rätta för den konduktivitet man mäter samt elektrodernas area, dvs varieras efter mätsituation.
Men att säga att vatten isolerar är lika tokigt som att tro att det leder såsom metall.
Du mätte väl med multimeter - likström.
I vätskan går strömmen genom huvudsakligen joner. Dessa hoppar sen inte över till metallmaterialet i elektroderna, utan ansamlas där, och den mesta strömmen upphör.
Man kan säga att det uppför sig som en kondensator, så man ska mäta med växelspänning.
Så ett ekvavilent schema för en konduktivitetscell är:
Först ett motstånd, som symboliserar själva vätskan som man mäter på.
Den är omgiven av en kondensator på "bägge sidorna", dvs den kondensator som uppstår i kontaktytan mellan vätska och elektrod.
Sen finns det fler komponenter för en full fysikalisk modell, viktigast är de motstånd som man kan rita in parallellt över ovan nämnda kapacitanser, för en del ström (elektroner) vandrar trots allt mellan joner och metallen.
Men stor kontaktyta och frekvens ökar i alla fall strömmen som går genom mätkretsen (eller kroppen i de verkliga fall vi egentligen diskuterar)
50Hz är förövrigt antagligen inte den mest strömdrivande frekvensen.
I de konduktivitetsmätare jag varit med om att utveckla har frekvenserna legat i områden runt 100 Hz och upp till någon tiotals kHz. Frekvensen bör helt enkelt förklarat vara den rätta för den konduktivitet man mäter samt elektrodernas area, dvs varieras efter mätsituation.
Men att säga att vatten isolerar är lika tokigt som att tro att det leder såsom metall.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Nu är det väl så att om du står på ett golv och det är blött, då får du en väldigt stor anliggningsyta, i princip hela foten, samtidigt så blir avståndet i vattnet välldigt kort, i genomsnitt kanske 1 eller 2 mm.
Samtidigt så är resistansen i ytterhuden väldigt mycket lägre om den är blöt, och och sugit upp vatten.
Samtidigt så är resistansen i ytterhuden väldigt mycket lägre om den är blöt, och och sugit upp vatten.
Jag tänkte också exakt samma sak, direkt.Bosse_A skrev:
Men MEN, nu måste jag slå fast att jag givetvis inte alls förringar faran med el i våta utrymmen, tvärtom.
Det går ju åt någon människa emellanåt av strömgenomgång i torra utrymmen, och givetvis är faran mycket större i ett badrum, med våt kropp, vått golv, en massa möjligtvis jordade saker såsom badkar och rör osv osv.
Så jag tar det på största allvar och hoppas att alla andra också gör det.
Däremot leder vanligt normalrent vatten inte riktigt så mycket ström som folk i allmänhet tror. Men kroppen är också en rätt dålig ledare i allmänhet, och faran ligger alltså i att det behövs relativt låga strömmar för att få rubbningar i hjärtats rytm.
Var rädda om er ! Testa jordfelsbrytaren med testknappen några ggr / år !
Och känner ni att det kittlar lite eller så nån gång, ignorera inte. Ta genast reda på vad felet är, innan ni fortsätter använda duschen.
Glöm inte ämnesrubriken på denna tråd.
Redigerat:
Detta vill jag understryka också. Mitt inlägg var ämnat att ifrågasätta om det var det fuktiga golvet som dödade. Enligt min teori har han tagit både i handukshängaren och t ex samtidigt vridit av en vattenkran med den andra fuktiga handen. Därvid har övergångsmotåndet till jord blivit mycket litet och strömmen genom kroppen blivit dödande.Mikael_L skrev:
De tidigare resonomangen om att stövlar isolerar stämmer ju inte om man anser att fötter med fotsvett och ett fuktigt golv skulle kunna vara strömledande.
//Bosse
När jag var lite så skruvade jag ur glödlampan i en sänglampa och stack ner fingret istället, det gjorde ont kommer jag ihåg, men då går väl bara strömmen genom fingret en bit och inte igenom hela kroppen. Har råkat få nån liten stöt från eluttag när jag har tapetserat också utan att bryta strömmen i rummet, stack till lite i armen då, men såna dumheter skyddar inte JFB heller mot antar jag.yllwa skrev:harkel.... jag har testat! :eek: när jag va ca 6 år, drog jag fram en stol precis framför ojordade kontakt uttag, (dom satt högt upp på väggen) jag snodde mammas "stickor", som hon brukade sticka med. eftersom hon alltid sa ajabaja att röra kontakter, så gjorde jag ju det ändå förstås...jag stack in båda samtidigt i varsitt hål med resultat att jag fick en sådan gräslig kyss att jag satt fast i kramper på stolen, o händerna krampade runt stickorna. att ja inte e död begriper inte jag?? så den strömmen kanske inte e så jätte stark, om man inte e på ett badrums golv som e vått?
Jodå, den skyddar för det farliga scenariot i dessa "händelser".fremar skrev:När jag var lite så skruvade jag ur glödlampan i en sänglampa och stack ner fingret istället, det gjorde ont kommer jag ihåg, men då går väl bara strömmen genom fingret en bit och inte igenom hela kroppen. Har råkat få nån liten stöt från eluttag när jag har tapetserat också utan att bryta strömmen i rummet, stack till lite i armen då, men såna dumheter skyddar inte JFB heller mot antar jag.
JFB bryter innan strömmen överstiger 30 mA och när strömmen passerar fingret -> armen -> hela kroppen-> benen eller andra armen -> golv/vägg/valfri anordning eller yta.
Den bryter inte ifall ditt finger är instoppat sänglampan, så en del av fingret tar i den gängade ringen samtdigt som den andra tar i bottenkontakten. Men då går strömmen "bara" genom fingret och medför ingen direkt livsfara.
Å andra sidan, sätter du i fingret och tar i bägge samtidigt leds det nog en del ström genom kroppen också, ner i t.ex. golvet. Och om denna ström blir 30mA så bryter JFB också.
JFB _ÄR_ bra.
Jo, jag vet att JFB är bra. Har nog förbättrat elsäkerheten i huset en del sen vi köpte det för 1½ år sen. Har installerat JFB nu i höst, bytt alla eluttag och lamputtag på övervåningen till jordade, alla strömbrytare bytte vi själv ut till nya.
Kanske kanske inte. Men jag tror att det kan räcka med strömmen ner genom fötterna när du är nyduschad. Jag säger inte att det är så, men det är min gissning (beroende på vad han har för golv kanske).Bosse_A skrev:Detta vill jag understryka också. Mitt inlägg var ämnat att ifrågasätta om det var det fuktiga golvet som dödade. Enligt min teori har han tagit både i handukshängaren och t ex samtidigt vridit av en vattenkran med den andra fuktiga handen. Därvid har övergångsmotåndet till jord blivit mycket litet och strömmen genom kroppen blivit dödande.
Bosse_A skrev:
Eh, jo.. ? Ett par bra gummistövlar isolerar väldigt bra. En fot med fotsvett gör det inte. De talar inte emot varandra.
Det har kanske redan skrivits i tråden (sorry om jag är senil) men värt att tänka på är att det är enormt stor skillnad på livsfarligheten i att få en stöt bara genom en del av en arm/hand (eller ben/fot) eller att få från en arm till andra armen eller ett ben. Om strömmen passerar genom "kroppen" (den del av kroppen som inte är armarna/benen) så kommer den farligt nära hjärta, lungor o.s.v. och då är det riktigt farligt. Om man däremot har torra gummistövlar på sig , ena handen i fickan och stoppar fingrarna från andra handen i ett vägguttag så går strömmen "bara" genom handen, och då är faran inte riktigt lika stor.
Det är detta som gör badrum och el så farligt.
Det där med "normalrent" vatten köper jag inte heller, det är väl rätt stor skillnad på vattenkvalitén på olika platser.
Men visst, om man vill lyxa till det så duschar man såklart i destilerat vatten
Det är detta som gör badrum och el så farligt.
Det där med "normalrent" vatten köper jag inte heller, det är väl rätt stor skillnad på vattenkvalitén på olika platser.
Men visst, om man vill lyxa till det så duschar man såklart i destilerat vatten