24 420 läst ·
204 svar
24k läst
204 svar
Dödad i badrummet
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Japp, helt rätt. För när du testar med en 15W lampa så är din testström betydligt mer än 60mA.kamilenski skrev:
Problemet är mer att ifall den faktiskt löste mha din 15W lampa kan det verka som att allt är bra, men i verkligheten är JFB'n felaktig och släpper igenom t.ex 100mA innan den löser.
Men testet är som sagt inte helt värdelöst, tyvärr upptäcker det dock inte alla sorts fel på JFB.
en 5wattare borde då rimligtvis också kunna lösa med startströmmens inverkan..
Rickard_Ågren>Ja klart man kan sätta en jordad i en ojordad men jfb skapar inte en förbindelse till skyddsjord.
Dvs man går förbi skyddsjord och ersätter den med något annat.
Dessutom så används knappt de gamla ojordade propparna längre.
/Kent
Dvs man går förbi skyddsjord och ersätter den med något annat.
Dessutom så används knappt de gamla ojordade propparna längre.
/Kent
Riktigt tragiskt att läsa om sånt här men ofta har det en ögonhöjande effekt på allmänheten, att man både ska tänka en och två gånger innan man ger sig in i el jobb. Det jobbiga är att man inte ser skiten innan det smäller till...
Minns mitt största misstag, skulle byta brytarkontakter som satt i rad (3 st). Problemet var att det var 2 proppar på dom och jag skruvade bara bort en. Alltså missade jag en och när jag slutligen pillade med den sista så hände det som är så otrevligt. Kan fortfarande få den känslan tillbaka, när synen och kroppen vibrerar, minns inte hur länge det varade med kändes som en evighet.
Minns mitt största misstag, skulle byta brytarkontakter som satt i rad (3 st). Problemet var att det var 2 proppar på dom och jag skruvade bara bort en. Alltså missade jag en och när jag slutligen pillade med den sista så hände det som är så otrevligt. Kan fortfarande få den känslan tillbaka, när synen och kroppen vibrerar, minns inte hur länge det varade med kändes som en evighet.
Detta var ett inlägg som jag inte begripersnickarboden skrev:
En jordfelsbrytare kontrollerar att det går lika mycket ström i båda ledningarna i ett spänningsuttag. Om det går mer ström i fasledaren än vad det går tillbaka i nolledaren måste det gå ström till jord någon annan stans. T ex en dåligt isolerad hårtork via den andra handen till ett jordat föremål som en vattenkran eller en jordad värmeradiator.
Skyddsjorden är avsed att direkt koppla en felisolerad apparat direkt till jord så att säkringen löser ut.
Sen skulle jag gärna vilja veta vad en "gammal ojordad propp" innebär
//Bosse
Istället för att alla skall testa med glödlampor på mer eller mindre seriösa sätt kan jag tipsa om en jorfelsbrytartestare.
Kostar runt en 50-lapp (jag köpte en för runt det priset, kommer dock inte ihåg var) och har en knapp som man kan trycka på för att simulera ett 30mA jordfel.

"kul grej" för amatören som vill testa så ens JFB fungerar.
Den sätts alltså in i ett jordat uttag för att testa JFB
Kostar runt en 50-lapp (jag köpte en för runt det priset, kommer dock inte ihåg var) och har en knapp som man kan trycka på för att simulera ett 30mA jordfel.

"kul grej" för amatören som vill testa så ens JFB fungerar.
Den sätts alltså in i ett jordat uttag för att testa JFB
Då testar du i ett uttag som har jord. Det är ju jordfelsbrytaren du testar, inte uttaget! Så de spelar ingen roll var du testar.. Och alla hus jag varit inne i har åtminstonde haft ett jordat uttag!Bosse_A skrev:
Mr Sound skrev:Riktigt tragiskt att läsa om sånt här men ofta har det en ögonhöjande effekt på allmänheten, att man både ska tänka en och två gånger innan man ger sig in i el jobb. Det jobbiga är att man inte ser skiten innan det smäller till...
I samma ram? sen när vart det tillåtet?
Någon som hört något mer om olyckan som tråden handlar om?
//Micke
Hej
Har precis läst det oerhört tragiska händelsen. Det verkar osannolikt att en elektriker saknar en jordfelsbrytare i sitt elsystem. Måste kolla: vi kommer att montera en el-handdukstorkare i vårt badrum (Svedbergs 500x1600 cm, skyddsklass IP55). Den ledning som är monterad av fabriken kommer att anslutas till en utanpåliggande strömbrytare, även här IP55. Enligt elektrikern ska strömbrytaren monteras på badrumsväggen ca 1,60 m från badrumskanten. Vet ej hur högt över golvet brytaren kommer att monteras. Är denna föreslagna montering helt OK? Eller ....?
Rädd för el i badrum!
Har precis läst det oerhört tragiska händelsen. Det verkar osannolikt att en elektriker saknar en jordfelsbrytare i sitt elsystem. Måste kolla: vi kommer att montera en el-handdukstorkare i vårt badrum (Svedbergs 500x1600 cm, skyddsklass IP55). Den ledning som är monterad av fabriken kommer att anslutas till en utanpåliggande strömbrytare, även här IP55. Enligt elektrikern ska strömbrytaren monteras på badrumsväggen ca 1,60 m från badrumskanten. Vet ej hur högt över golvet brytaren kommer att monteras. Är denna föreslagna montering helt OK? Eller ....?
Rädd för el i badrum!
Diskussionen av jordfelsbrytare gav mig en tankeställare - jag har inte reflekterat över vad den gör egentligen. Jag hade en sådan integrerad i ett utomhusuttag. Vid ett tillfälle gjorde jag vad "ingen säger sig ha gjort, men alla känner någon som har gjort", nämligen klippte av sladden med häcksaxen. Sladden gick helt av, men varken jordfelsbrytaren eller säkringen i elcentralen löste ut. Jag tolkade detta som att jordfelsbrytaren var kass, faktiskt att integrerade utomhusbrytare är osäkra, och lät en elektriker montera jordfelsbrytare vid centralen. Han delade min analys. Efter att ha läst den här tråden, undrar jag om inte slutsatsen var förhastad. Om jag efter avklippningen hade råkat få kabelsnittet mot huden, kanske jordfelsbrytaren gjort jobbet ? Nåja, ingen större olycka skedd än bortkastandet av tusen spänn !
BosseA>Titta på lite äldre lampor, de har ofta stickproppar som du inte kan få in i ett jordat uttag. Det är sådana jag avser.
Rörande det med att sätta en jfb med jordat uttag i ett ojordat uttag ser jag som lika dumt som att byta ett ojordat uttag till ett jordat utan att även dra fram och koppla in skyddsjord.
Man ersätter ett mycket viktigt skydd (skyddsjorden) med en funktion som kan falerera. Jfb's är aldrig tänkta att ersätta skyddsjord utan för att höja säkerheten ytterligare.
Eller enkelt uttryckt, det är inte meningen att man skall sätta in portabla jfb överallt i sina ojordade uttag för att på så vis kunna använda utrustning som kräver skyddsjord.
/Kent
Rörande det med att sätta en jfb med jordat uttag i ett ojordat uttag ser jag som lika dumt som att byta ett ojordat uttag till ett jordat utan att även dra fram och koppla in skyddsjord.
Man ersätter ett mycket viktigt skydd (skyddsjorden) med en funktion som kan falerera. Jfb's är aldrig tänkta att ersätta skyddsjord utan för att höja säkerheten ytterligare.
Eller enkelt uttryckt, det är inte meningen att man skall sätta in portabla jfb överallt i sina ojordade uttag för att på så vis kunna använda utrustning som kräver skyddsjord.
/Kent
Renoverare
· Gävleborg
· 8 213 inlägg
Det kan ha varit för långa kabellängder så att utlösningsvillkoret inte uppfylldes. För säkringen borde löst i ett normalfall.larsolov2 skrev:Diskussionen av jordfelsbrytare gav mig en tankeställare - jag har inte reflekterat över vad den gör egentligen. Jag hade en sådan integrerad i ett utomhusuttag. Vid ett tillfälle gjorde jag vad "ingen säger sig ha gjort, men alla känner någon som har gjort", nämligen klippte av sladden med häcksaxen. Sladden gick helt av, men varken jordfelsbrytaren eller säkringen i elcentralen löste ut. Jag tolkade detta som att jordfelsbrytaren var kass, faktiskt att integrerade utomhusbrytare är osäkra, och lät en elektriker montera jordfelsbrytare vid centralen. Han delade min analys. Efter att ha läst den här tråden, undrar jag om inte slutsatsen var förhastad. Om jag efter avklippningen hade råkat få kabelsnittet mot huden, kanske jordfelsbrytaren gjort jobbet ? Nåja, ingen större olycka skedd än bortkastandet av tusen spänn !
Och det var absolut inga bortkastade pengar på att installera en riktig JFB i elcentralen! Den skyddar ju hela huset då, t.ex. barnens sovrum. Plus att om du har anmält att du har JFB till ditt försäkringsbolag så kan du få en lägre premie.
En kollega berättade om ett bygge där han var för länge sen. Där var kablarna så otroligt långa att de säkringarna inte löste vid kortslutning. Så de skulle ha slagit ihop trådarna och det ska ha blixtrat och dundrat. d^_^b
//Patrik