24 437 läst ·
204 svar
24k läst
204 svar
Dödad i badrummet
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tror inte du förstår skillnaden mellan vad en jordfelsbrytare innebär och vad som skyddsjordning innebär, men du menar säker väl.snickarboden skrev:
//Bosse
Jag använde en kabelvinda om 20-25 m. Om detta skulle vara för långt, vet jag inte hur man ska kunna arbeta i en trädgård.
Enligt diskussionen ovan, kunde ju saxen ha s a s lurat sig förbi jordfelsbrytaren, men säkringen borde ha löst ut. Rent teoretiskt kan man väl tänka sig att saxen klippte utan att kortsluta någonting, men märkligt är det ju.
Jordfelsbrytaren monterades f ö på bara den ledare som matar uttaget ifråga. Så efterhandsklok kan man ju tycka, att det hade varit bättre, att låta grejerna sitta orörda och i stället lägga pengarna på att installera en central jordfelsbrytare. Men det förslaget fick jag inte.
Enligt diskussionen ovan, kunde ju saxen ha s a s lurat sig förbi jordfelsbrytaren, men säkringen borde ha löst ut. Rent teoretiskt kan man väl tänka sig att saxen klippte utan att kortsluta någonting, men märkligt är det ju.
Jordfelsbrytaren monterades f ö på bara den ledare som matar uttaget ifråga. Så efterhandsklok kan man ju tycka, att det hade varit bättre, att låta grejerna sitta orörda och i stället lägga pengarna på att installera en central jordfelsbrytare. Men det förslaget fick jag inte.
Produkter som diskuteras: "kabelvinda"
Kabelvindor
Kabelvindor är utmärkta för att organisera, skydda och förlänga livslängden på dina kablar. De hjälper till att förhindra trassel och minskar risken för skada genom att hålla kablar snyggt upprullade när de inte används.
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 213 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 213 inlägg
jag tror att just häcksaxen klipper så fort, att det kan hända att varken JFB eller säkringen "hinner" reagera. Det krävs kortsluttning för att säkringen ska gå. Har man dessutom en trög eller billig utländskt automat...
I mitt förra hus fick jag byta ut alla auto säkringar! Demvar för tröga!
I mitt förra hus fick jag byta ut alla auto säkringar! Demvar för tröga!
Bosse_A>Exakt var är det vi inte förstår varandra?
1. Skyddsjord gör att t ex höljet på en apparat inte blir strömförande utan strömmen leds vid ev felfunktion via skyddsjorden, (eller snarare blir strömförande tills säkringen går)
2. JFB mäter ev skillnad mellan strömmarna i till och återledare (i aktuellt fall fas-nolla) och slår ifrån om skillnaden överstiger t ex 30 mA (personskydd).
De här två skydden skall komplettera varandra, inte ersätta varandra.
Om du är av avvikande åsikt eller anser ovan behöver kompletteras så framför det på ett lite mer diskussionsvänligt sätt.
/Kent
1. Skyddsjord gör att t ex höljet på en apparat inte blir strömförande utan strömmen leds vid ev felfunktion via skyddsjorden, (eller snarare blir strömförande tills säkringen går)
2. JFB mäter ev skillnad mellan strömmarna i till och återledare (i aktuellt fall fas-nolla) och slår ifrån om skillnaden överstiger t ex 30 mA (personskydd).
De här två skydden skall komplettera varandra, inte ersätta varandra.
Om du är av avvikande åsikt eller anser ovan behöver kompletteras så framför det på ett lite mer diskussionsvänligt sätt.
/Kent
Redigerat:
Snickarboden:
Det är förvisso sant att skydden kompletterar varandra.
DOCK: om det bara finns ojordade uttag så är det solklart bättre att använda jordfelsbrytare med det ojordade uttaget än att låta bli jordfelsbrytaren.
Det är förvisso sant att skydden kompletterar varandra.
DOCK: om det bara finns ojordade uttag så är det solklart bättre att använda jordfelsbrytare med det ojordade uttaget än att låta bli jordfelsbrytaren.
Som jag förstår funktionen, fungerar JFB oberoende om det finns skyddsjord eller ej!
Och det spelar ingen roll om den är centralmonterat, eller direkt i uttagen.
Är den ok, bryter den strömmen så fort strömmen går "fel" vägg. Dvs går ej "tillbaka" via nollan.
p.s. Gott folk. Bråka inte. Det är så svårt att uttrycka känslor via texten. Även att missuppfatta varandra. Hade vi varit duktiga på det, hade var och en av oss skrivit "Harry Potter". ;-D
Jag tror inte nån här menar nåt illa.
Och det spelar ingen roll om den är centralmonterat, eller direkt i uttagen.
Är den ok, bryter den strömmen så fort strömmen går "fel" vägg. Dvs går ej "tillbaka" via nollan.
p.s. Gott folk. Bråka inte. Det är så svårt att uttrycka känslor via texten. Även att missuppfatta varandra. Hade vi varit duktiga på det, hade var och en av oss skrivit "Harry Potter". ;-D
Jag tror inte nån här menar nåt illa.
Redigerat:
yxis>Japp men problemet med portabla jfb är att en del använder dem som en ersättning för fullgoda installationer och det är inte så lyckat.
Det har varit ställen där jag sett hur man dragit skarvsladdar kors och tvärs och där portabla jfb's varit lösningen på hur man mer skall få ström i t ex våtutrymmen, visst det är säkrare med en portabel fungerande jfb än ingen alls men de ersätter aldrig en fullgod installation.
/Kent
Det har varit ställen där jag sett hur man dragit skarvsladdar kors och tvärs och där portabla jfb's varit lösningen på hur man mer skall få ström i t ex våtutrymmen, visst det är säkrare med en portabel fungerande jfb än ingen alls men de ersätter aldrig en fullgod installation.
/Kent
Har nyligen pratat med Polisens informatör Thomas Fuxborg.
Man kom fram till att olyckan berodde på att det saknades en JFB i huset. På den tiden då installationen gjordes var det inga krav på JFB.
Överslaget berodde på att jorden/jordledaren var skarvat på ett fel sätt.
Ställ inga andra frågor till mig. Jag vet bara det TF sagt. Som ovan.
Man kom fram till att olyckan berodde på att det saknades en JFB i huset. På den tiden då installationen gjordes var det inga krav på JFB.
Skulle vara mer intressant att läsa vad elsäkerhetsverket kom fram till än vad polisen säger
Det uttalandet leder ju bara till att man kan gissa att det blvit fel på handdukstorken så att dess hölje spänningssatts. Man kan gissa att skälet till att inte säkringen gick är att det var avbrott på skyddsjorden samt att en jfb troligen hade kunnat rädda mannen.
Eller så hade PEN-ledaren gått så det mesta var en ren dödsfälla.
Eller så menar de något annat *S*
/Kent
Det uttalandet leder ju bara till att man kan gissa att det blvit fel på handdukstorken så att dess hölje spänningssatts. Man kan gissa att skälet till att inte säkringen gick är att det var avbrott på skyddsjorden samt att en jfb troligen hade kunnat rädda mannen.
Eller så hade PEN-ledaren gått så det mesta var en ren dödsfälla.
Eller så menar de något annat *S*
/Kent
Tack för att du förde tillbaks tråden til ursprungsämnet.kamilenski skrev:Har nyligen pratat med Polisens informatör Thomas Fuxborg.