24 447 läst ·
204 svar
24k läst
204 svar
Dödad i badrummet
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jo, det är ju en ruskigt dålig, och oexakt, benämning.yxis skrev:
Men i vilket fall har kommuner gränsvärden att hålla sig efter, och havsvatten har 100ggr mer salt och ledningsförmåga än det sämsta godkända kommunala vattnet.
(Obs, det är inte 100ggr, det var en siffra jag högg till, men jag har för mig att det är i minst i den storleksordningen. Jag kanske borde kollat innan jag nämner en siffra sådär...
Killen var fortfarande strömförande när räddningspersonalen kom.
Det tyder ju på att han fattat tag med hela handen och handen sedan låst sig runt handdukstorken p.gr. strömgenomgången i kroppen.
Kanske han använde handukstorken som stöd när han gick ur duschen för att inte halka och
dessutom gjort det så många gånger att torken blivit skadad.
Ja ja ytterligare en teori.
Det tyder ju på att han fattat tag med hela handen och handen sedan låst sig runt handdukstorken p.gr. strömgenomgången i kroppen.
Kanske han använde handukstorken som stöd när han gick ur duschen för att inte halka och
dessutom gjort det så många gånger att torken blivit skadad.
Ja ja ytterligare en teori.
det är vanligt med JFB direkt i väggutagen där, och då ligger toleransen på mellan 5-7mAkamilenski skrev:
att man kan ha den låga utlösningsströmmen beror på att den endast omfattar ett enda uttag.
och att få en 5mA stöt kittlar knappt, om JFB'n funkar dvs..
ja,, nyfiken e man ju alltid som barn. det där med och tapetsera, utan och bryta strömmen. så gör jag alltid.fremar skrev:När jag var lite så skruvade jag ur glödlampan i en sänglampa och stack ner fingret istället, det gjorde ont kommer jag ihåg, men då går väl bara strömmen genom fingret en bit och inte igenom hela kroppen. Har råkat få nån liten stöt från eluttag när jag har tapetserat också utan att bryta strömmen i rummet, stack till lite i armen då, men såna dumheter skyddar inte JFB heller mot antar jag.
men jag vet inte de. undrar om det är farligt o göra så??
måste fråga en annan sak här: jag va o handlade jordfelsbrytare idag. endast sådana man stoppar i kontakt. (jag skall senare köpa en hel sådan "central" tänkte jag, men detta fick bli tillfällig lösning).
denna jordfelsbrytare e en sådan vanlig, ni vet. för ca 79-89 kr styck. hjälper en sådan verkligen? och kan man sätta dom i ojordade kontakter?
denna jordfelsbrytare e en sådan vanlig, ni vet. för ca 79-89 kr styck. hjälper en sådan verkligen? och kan man sätta dom i ojordade kontakter?
yllwa>Ja och ja.
Kvaliteten på en del av de billiga kan diskuteras.
Däremot är det inte så lyckat att sätta en portabel jfb i ett ojordat uttag eftersom man då skapar en möjlighet att använda utrustning som kräver skyddsjord i ojordade uttag och det är inte så lyckat.
/Kent
Kvaliteten på en del av de billiga kan diskuteras.
Däremot är det inte så lyckat att sätta en portabel jfb i ett ojordat uttag eftersom man då skapar en möjlighet att använda utrustning som kräver skyddsjord i ojordade uttag och det är inte så lyckat.
/Kent
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det kan man göra ändå, snickarboden. Ojordad stickpropp i jordat uttag går dock inte.
okej tack för svar! ska genast sluta slänga våta tapeter på kontakter.snickarboden skrev:
du menar en sådan jordfelsbrytare jag köpte? går det inte o sätta en sådan i ett ojordat uttag? jag ska främst köra en avfuktare via jfb- kontakten e det tänkt.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
va.... nä nu fattar ja inte? går det inte att göra så??Rikard Ågren skrev:
det där med o testa sätta ojordat i en jordad, har jag oxå testat när ja va yngre. hahahah jag blev så sur för det inte funka, så jag "karvade" av det på sidorna med en kniv, så det passade. kanske inte så smart.
men ja kan alltså sätta jfb i mitt ojordade uttag? ger det samma effekt? eller hjälper det verkligen då?