24 420 läst ·
204 svar
24k läst
204 svar
Dödad i badrummet
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
JAPP! lät bra det!yllwa skrev:
iövrigt när ja läser denna tråden blir ja ju lite scary för det jag har hemma. ska bums införskaffa jordfelsbrytare. jag har ju en blandad kompott hemma, med både ojordade uttag samt ojordade uttag. sett att man kan köpa sådana jordfelsbrytare man stoppar i "kontakter".
vad tror ni om det? det borde jag ju kunna själv... :wow:
eller annat alternativ,,, vad som nu finns?
Ring en elektriker och montera en central JFB! Det är inte så dyrt!
Själv betalade jag 1500 för 3 år sen. Och då är hela huset skyddat.
[Ring en elektriker och montera en central JFB! Det är inte så dyrt!
Själv betalade jag 1500 för 3 år sen. Och då är hela huset skyddat.[/QUOTE]
jaha,,, ja du kanske menade en sådan jag läste om? som ja inte visste riktigt va de va för ngt men antar att den ska sitta vid proppskåpet?
kikade på sånt i katalogen "jula". men fattade inte så mkt,,,,,
men det är nog bättre med det! d^_^b lät väldigt billigt,,, men e det så billigt är det helt klart värt det!
Själv betalade jag 1500 för 3 år sen. Och då är hela huset skyddat.[/QUOTE]
jaha,,, ja du kanske menade en sådan jag läste om? som ja inte visste riktigt va de va för ngt men antar att den ska sitta vid proppskåpet?
kikade på sånt i katalogen "jula". men fattade inte så mkt,,,,,
men det är nog bättre med det! d^_^b lät väldigt billigt,,, men e det så billigt är det helt klart värt det!
Har läst hela tråden igen nu men blir inte klok på alla inlägg ang JFB. Skulle en sån ha hjälpt i ett sånt här fall?? Uppenbarligen blev handdukstorken strömförande och killen fick ström genom kroppen när han hänger upp handduken. Skulle en JFB bryta strömmen tillräckligt snabbt i ett sånt fall?? Nån som kan svara ja eller nej helst 
Moderator
· Stockholm
· 57 631 inlägg
Ja det är själva vitsen med en jordfelsbrytare, den bryter i ett fall som detta (om vi nu har någorlunda korrekt fakta om vad som hände). Man får en rejäl stöt, men överlever i nórmalfallet.
I prinip så finns det bara en feltyp sen inte hjälper mot, och det är om du får kontakt både med nollan och fasen samtidigt, typa att du sticker in 2 spik i hålen på ett vägguttag.
I prinip så finns det bara en feltyp sen inte hjälper mot, och det är om du får kontakt både med nollan och fasen samtidigt, typa att du sticker in 2 spik i hålen på ett vägguttag.
hempularen skrev:
mm, och då ska du komma åt nollan först också.. (om du inte är bra isolerad)
Bosse_A skrev:
Antagligen från handen till det blöta golvet.
En normal JFB ska bryta strömmen inom 30 milisekunder om styrkan ligger över 30 mA.
Har "testat" det själv. Dock ej i badrummet. Det fungerade. Men det var inget riktig stött.
Det kändes knappt. Men det är kanske folk här som vet, hur det känns då man är våt och barfota.
Har "testat" det själv. Dock ej i badrummet. Det fungerade. Men det var inget riktig stött.
Det kändes knappt. Men det är kanske folk här som vet, hur det känns då man är våt och barfota.
Bosse_A skrev:
Ja han lär ju ha haft plåtgolv i badrummet..
Ställ dig barfota på ett blött golv av trä / sten / matta / whatever och ta på en fasledare så får vi se vad din teori är värd..
Oki, tack! Jag kör iofs vattenburen värme men bra att veta. Det är ju jordfel man vill skydda sej mot, att sticka spikar i uttag är en sällsynt aktivitet hemma hos oss.hempularen skrev:Ja det är själva vitsen med en jordfelsbrytare, den bryter i ett fall som detta (om vi nu har någorlunda korrekt fakta om vad som hände). Man får en rejäl stöt, men överlever i nórmalfallet.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 213 inlägg
Det borde ni egentligen testa. Det är ganska uppfriskande. De mornar som jag är extra trött så brukar jag ta en skruvmejsel ur fickan och sticka in i ett uttag innan jag går till jobbet. d^_^bJan-Å skrev:
Men jag ser till att inte stå i badrummet när jag gör det, för då skulle det kunna vara farligt.
(Skämt om någon, mot förmodan, inte skulle förstå det.
//Patrik
Redigerat: