Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Sverige var väl också ganska sen med krav på jordade uttag överallt?, alltså jämfört med andra västländer.

nu lugnar vi oss lite här...
först säger du att det inte går att vara säker på att säkerhetssystem fungerar som de ska, och sen säger du att vi ligger efter vad gäller tekniska lösningar i våra elsystem.
det man kan säga att sverige eventuellt låg lite efter med var jordade uttag, där har väl de flesta civiliserade länder legat lite före, norge undantaget pga deras speciella nät.

vidare så har vi kanske i sverige inriktat oss på att ha säkrare material och utföranden av elinstallationer, det finns t.ex. en mening med VP rör, medan man drar lös kabel i stora delar av europa, oftast ingjuten.

USA har lika utbrett TN-C nät som vi.
de har ju sin speciella mittpunktsjordade 2x120volt
där är det PEN ledare som delar upp sig i centralen till blanka jordtrådar och vita neutraltrådar.

Albanien har ett IT-nät med 3x230v, precis som norge, vilket de 2 länderna verkar vara ensamma om enligt de källor jag läst.
och det är sant att de inte har 5-ledarsystem då det inte behövs i deras nät.

tyskland och frankrike har mycket TT nät, säkrare eller ej? man slipper iallafall PEN-ledaren men jordresistansen i de lokala jordtagen kanske inte är fullt så bra, tillsammans med JFB är dock TT säkrare än TN-C

Poängen är att man skall göra det säkrast möjliga i varje situation.

JFB är fantastiska och räddar liv dagligen, vilket dock INTE innebär att jag skulle installera ett elgolv i mitt badrum och förlita mej på att JFBn träder in när det verkligen behövs.

Hur VP-rör är säkrare än kabel vet jag inte, de flesta argument jag hör för VP är grundade i någon form av uberangst att man kanske tänkt fel och kanske kommer att behöva en tråd till i framtiden :eek:. OK, det var kanske lite orättvist, men medge att jag har minst en poäng där! ;)

Fakta kvarstår dock: Elsäkerhetsverket kan verkligen inte beskyllas för att gå i bräschen för internationell, eller ens Svänsk, elsäkerhet.

Det är bara att läsa deras olycksfallsrapporter, maken till brist på analys och insikt har man sällan skådat. Dom borde lära av Luftfartsverket, vilket i alla fall tar ett dödsfall på allvar.

mycke_nu skrev:
Det skulle jag också gärna vilja veta, Sverige ligger långt efter när det gäller elsäkerhet om nu någon trodde något annat.

Danmark hade lag på JFB många år innan Elsäk vakande till i Sverige. I USA är det lag på Arc Fault Interrupters vilka automatiskt upptäcker gnistbildning och överslag som kan orsaka brand. Att det det behövs potentialutjämning i vanliga hem kom man på här hemma först för två år sedan, för att nu inte tala om femledarsystem. Det lär bara vara Sverige och Albanien som inte kräver denna självklarhet.

Någon från Eläkerhetsverket som vill kommentera?
I Danmark har varje hus ett eget jordtag, tidigare innan dom införde jfb så dog det tydligen många varje år, därför var dom tidigare med att införa jfb än Sverige.

Eget jordtag borde alla ha..

vad är JFB för nåt?

yllwa skrev:
vad är JFB för nåt?
sv.wikipedia.org/wiki/Jordfelsbrytare

Rrrrr skrev:
sv.wikipedia.org/wiki/Jordfelsbrytare
aha! jamen det vet jag ju.:D

jakobnm skrev:
Om nu felet har med handukshållaren att göra så kan man tänka sig flera möjliga orsaker.
* Felaktig installation av elektriker
* Felaktig installation av hempulare
* Felaktigt tillverkad handukshållare
osv

Därför känns det märkligt att polisen säger att man ska ta dit en elektriker för att kolla installationen. Det borde vara någon oberoende inspektör som utreder så man inte riskerar tanken att det blir partiskt.
Jag är ALLTID skeptisk till folk som gör saker själva. El ska man inte göra nåt själv med...

Peter&Sirpa skrev:
Jag är ALLTID skeptisk till folk som gör saker själva. El ska man inte göra nåt själv med...
Om du i största allmänhet är skeptisk till folk som gör saker själva kommer detta forum att erbjuda dig övermått med folk att vara skeptisk mot.

Om det var just detta specifika fall du tänkte på så var det ju så, enligt tidigare inlägg i tråden, att han INTE gjort någonting själv, utan anlitat en elektiker (iofs en kompis) att göra installationen. I alla fall om vi får tro cederbusch:
cederbusch skrev:
Det visade sig att mannen som avled var kompis med en kollega till mig. Det jag hörde var att en i kompisgänget som är elektriker hade kopplat in handdukstorken åt mannen. Kan inte vara så kul att ha på samvetet.

Peter&Sirpa skrev:
Världen måste framstå väldigt handikappad för dig med den synen. Hantverkare är väl också folk?

Själv är jag skeptisk till folk som ALDRIG gör nått själv men ändå envisas med att bo i hus.

cederbusch skrev:
Världen måste framstå väldigt handikappad för dig med den synen. Hantverkare är väl också folk?

Själv är jag skeptisk till folk som ALDRIG gör nått själv men ändå envisas med att bo i hus.
Det håller jag med om ALLTID d^_^b:wow:

Själv är jag skeptisk till folk som ALDRIG gör nått själv men ändå envisas med att bo i hus.[/QUOTE]

o själv bor jag i hus, men hantverkare har så mkt o göra att de inte hinner hjälpa mig. därför har en del gett mig råd via telefon, så jag kan greja själv. d^_^b så olika det kan va! :p

yllwa skrev:
o själv bor jag i hus, men hantverkare har så mkt o göra att de inte hinner hjälpa mig. därför har en del gett mig råd via telefon, så jag kan greja själv. d^_^b så olika det kan va! :p[/QUOTE]

Bra, då är jag alltså inte skeptisk till dig! :)

Bra, då är jag alltså inte skeptisk till dig! :)[/QUOTE]

JAPP! lät bra det! :D
iövrigt när ja läser denna tråden blir ja ju lite scary för det jag har hemma. ska bums införskaffa jordfelsbrytare. jag har ju en blandad kompott hemma, med både ojordade uttag samt ojordade uttag. sett att man kan köpa sådana jordfelsbrytare man stoppar i "kontakter".
vad tror ni om det? det borde jag ju kunna själv... :wow:
eller annat alternativ,,, vad som nu finns? :o

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.