Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Men herrejösses Mycke_Nu. Skräm inte upp alla stackare som läser här :wow:

Att jämföra 1: "Installera elektrisk handukstork/golvvärme i badrum" med 2: "Låta barnen leka på motorvägen" är väl ändå lite att ta i :cool:

Nu har jag läst lite på internet om el. / Kan ha fel.

Utförs intallationen på rätt sätt, bör inget inträffa. Har man en fungerande jordfelsbryttere, garderar man sig mot många tillbud. Och då ska man inte prata om skadade ledare, ojordade uttag eller icke potential utjämnade el värme golv.
Allt detta är tydligen enkelt att åtgärda!

Med de nya EU föreskrifter är det tydligen tillåtet att gjuta el kablar direkt i betongen/PUTSEN!
DET KAN VARA FARLIGT!

Men likt förbaskat tillåter man det!

Så montera all utrustning enligt div föreskrifter och må bra! Vill man ha både hängsle och rem, kör med seriekopplade JFB. Och jorda allt.
Ser man en skadat ledare = åtgärda.

Och framför allt. Anlita en bra elektriker!

p.s. då jag köpte mitt senaste hus, hade jag ett värmeelement i duschen! I VÅTUTRYMME!
Den åkte ut med det samma. (Byggt 76).

Appropå det där att gjuta direkt i betong/puts...

Kan det vara så att det "alltid" varit tillåtet i vissa EU-länder, och det därför slagit igenom som tillåtet i alla EU-länder?

Sverige har förr legat väldigt bra till gällande elsäkerhet, tyvärr är det nog vi som får pruta på säkerheten samtidigt som en del andra länder får högre säkerhet av gemensamma krav i hela EU. Tråkigt för oss men totalt sett kanske de gemensamma reglerna ändå gör mer nytta än skada?

Rrrrr skrev:
Men herrejösses Mycke_Nu. Skräm inte upp alla stackare som läser här :wow:

Att jämföra 1: "Installera elektrisk handukstork/golvvärme i badrum" med 2: "Låta barnen leka på motorvägen" är väl ändå lite att ta i :cool:
Tja.. jag vet inte.. men mina barn kommer inte att utsättas för elgolv i duschen, den saken är säker. Likaså att handukarna kommer att vara rumstempererade.

När väl rapporten om olyckan kommer ut kommer väl El"säkerhets"verket som motarbetade jordfelsbrytare under lång tid att ta på sig skulden antar jag..:mad::mad:

Problemet är att man tar för lättvindigt på problemet. Dubbelisolerade system går sönder, JFBs slutar att fungera, etc.. Ingen jag känner (inklusive mej själv) testar jordfelsbrytarna var fjärde vecka (datorerna går ju ner!). Möjligen testar Rrrrr sina 17 JFB kl 15:00 den första måndagen i varje månad ;) men 99,9% av befolkningen vet inte ens om dom har en JFB eller ej.

mycke_nu skrev:
99,9% av befolkningen vet inte ens om dom har en JFB eller ej.

Min hustru vet inte ens vad detta är!

mycke_nu skrev:
Tja.. jag vet inte.. men mina barn kommer inte att utsättas för elgolv i duschen, den saken är säker. Likaså att handukarna kommer att vara rumstempererade.

När väl rapporten om olyckan kommer ut kommer väl El"säkerhets"verket som motarbetade jordfelsbrytare under lång tid att ta på sig skulden antar jag..:mad::mad:

Problemet är att man tar för lättvindigt på problemet. Dubbelisolerade system går sönder, JFBs slutar att fungera, etc.. Ingen jag känner (inklusive mej själv) testar jordfelsbrytarna var fjärde vecka (datorerna går ju ner!). Möjligen testar Rrrrr sina 17 JFB kl 15:00 den första måndagen i varje månad ;) men 99,9% av befolkningen vet inte ens om dom har en JFB eller ej.
Tja.. Jag brukar trycka på testknappen om jag lix ska stänga av strömmen av någon anledning.. Vi brukar rekommendera kunder att de testar JFB samtidigt som tex vårstädning.. Enklare att komma ihåg om man har de som rutin.. Då kan man byta alla batterier i brandvarnare, testa JFB, och städa bakom kyl/frys osv vid vårstädning.. :)

Man kan ju aldrig vara helt säker.. Men ska du vara helt säker från olyckor så får du ju ligga under ständig uppsyn inlåst hemma i syrgastält typ :) Du får då inte promenera på stan och absolut inte sätta din fot i en bil!

Jag fick rådet att man bör undvika att motionera JFB under last. Varje lastbrytning ger upphov till en lite mängd sot från ljusbågen. Sot är klistrigt och problemet ökar ju fler brytningar under last man har.

Å andra sidan, brytningar utan last hjälper till att skava bort soten igen.

Jag försöker att bara testa JFB med så mycket som möjligt avstängt.

Kjell_G skrev:
Menar du allvar?! Jag som har båda i nybygget, även om handdukstorken iofs går att dra ur stickproppen på. Ska jag koppla bort golvvärmen? Har ingen annan värmekälla på öv (elektriska element i sovrummen förstås).

Elektrikern protesterade inte mot golvvärmen även om han knorrade lite över handdukstorken, eller rättare sagt att jag ville ha dubbeluttag för nämnda och ex hårtork.

Kjell G

Handdukstork med stickpropp, nä ser lite billigt ut, typ hyresrätt...

:wow:

Rrrrr skrev:
Man kan ju aldrig vara helt säker.. Men ska du vara helt säker från olyckor så får du ju ligga under ständig uppsyn inlåst hemma i syrgastält typ :) Du får då inte promenera på stan och absolut inte sätta din fot i en bil!
Jag vet inte.. syrgas är ruskigt brandfarligt..;)..

Det handlar ju om att göra det absolut säkraste i varje situation. Säkerhetsbälte, krockkuddar och en bil som väger 2,5 ton gör att jag känner mej hyfsat säker på att överleva mjölkinköpet på ICA Nära. (Risken att bli lynchad av lokala miljömuppar inberäknad! :cool::cool:). Hemma i huset så blir det givetvis skyddsjordning, potentialutjämning, JFB OCH vattenburen golvvärme i badrummet.

JAG tar en kalkylerad risk om jag duschar 20 mm från ett 400 V elgolv eller kör bil till ICA för att köpa mjölk. Problemet är att mina barn litar blint på att dom är skyddade, och ytterst är detta mitt ansvar..

Det visade sig att mannen som avled var kompis med en kollega till mig. Det jag hörde var att en i kompisgänget som är elektriker hade kopplat in handdukstorken åt mannen. Kan inte vara så kul att ha på samvetet.

Men vet du vad som var fel då?

mycke_nu skrev:
Jag vet inte.. syrgas är ruskigt brandfarligt..;)..

Det handlar ju om att göra det absolut säkraste i varje situation. Säkerhetsbälte, krockkuddar och en bil som väger 2,5 ton gör att jag känner mej hyfsat säker på att överleva mjölkinköpet på ICA Nära. (Risken att bli lynchad av lokala miljömuppar inberäknad! :cool::cool:). Hemma i huset så blir det givetvis skyddsjordning, potentialutjämning, JFB OCH vattenburen golvvärme i badrummet.

JAG tar en kalkylerad risk om jag duschar 20 mm från ett 400 V elgolv eller kör bil till ICA för att köpa mjölk. Problemet är att mina barn litar blint på att dom är skyddade, och ytterst är detta mitt ansvar..
Att göra det absolut säkraste i varje situation gör att det tyvärr är omöjligt att leva, "för då skulle jag avstå att göra mjölkinköpet", "och då skulle jag helt avstå från el i hemmet", mm. Det är att göra det absolut säkraste.
Men det var kanske lite ironi i skrivningen.
Nä, att leva är en risk och man får istället göra så gott man kan att minska vissa risker.
Tittar vi statistiskt så är elolyckor med dödlig utgång i hemmet väldigt få.

mycke_nu, Varför har Elsäkerhetsverket motarbetat JFB?, verkar knepigt..

I övrigt så kan man välja vattenburen golvvärme. Så slipper man många av dom farliga problem som kan uppstå. JFB bör väl vara självklarhet för våtutrymmen iaf.

Var det inte krav på IP65 genomgående i våtutrymmen längre tillbaks i tiden?

husnils skrev:
mycke_nu, Varför har Elsäkerhetsverket motarbetat JFB?, verkar knepigt..
Det skulle jag också gärna vilja veta, Sverige ligger långt efter när det gäller elsäkerhet om nu någon trodde något annat.

Danmark hade lag på JFB många år innan Elsäk vakande till i Sverige. I USA är det lag på Arc Fault Interrupters vilka automatiskt upptäcker gnistbildning och överslag som kan orsaka brand. Att det det behövs potentialutjämning i vanliga hem kom man på här hemma först för två år sedan, för att nu inte tala om femledarsystem. Det lär bara vara Sverige och Albanien som inte kräver denna självklarhet.

Någon från Eläkerhetsverket som vill kommentera?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.