24 417 läst ·
204 svar
24k läst
204 svar
Dödad i badrummet
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Så här står det i GP (den lokala tidningen):
När frun kom hem och hittade sin man livlös i duschen sprang hon in och hämtade grannen.
Grannen kom in i badrummet och fick en stöt av handduksställningen. När ambulanspersonalen tog i den döde mannen var han fortfarande strömförande.
När frun kom hem och hittade sin man livlös i duschen sprang hon in och hämtade grannen.
Grannen kom in i badrummet och fick en stöt av handduksställningen. När ambulanspersonalen tog i den döde mannen var han fortfarande strömförande.
Som sagt tidigare. Tyvärr sådant som händer. Tragiskt? Javisst! men det förekommer. Och det otäcka är att det finns folk som vet om att det är dåligt och strömförande men är för lata för att fixa det. Känner en som hade en strömförande micro men gjorde inget åt den.
Jag hade en gång en tv där kopparn syntes på en bit av sladden. Jag gjorde inget åt det under flera år tills jag till slut fick en otrevlig stöt. Då lagade jag det direkt.actus skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 213 inlägg
Var på ett bygge där elektrikerna hade satt sladd på de gamla lysrörsarmaturerna och använde som bygglyse. Én av armaturernas sladd hade blivit skadad och fasen hade en fin reva på ca. 30 mm.Tony2 skrev:
Satt och käkade matlåda när det plötsligt smällde till, då var det en städtant som hade kommit åt sladden så att fasen slog mot det jordade höljet. Säkringen gick inte dock.
Såg skadan och tog fram kabelsaxen och klippte av den direkt.
//Patrik
Det finns gott om exempel på olyckor som skett pga att tekniska skyddssystem inte fungerat som avsett.
Att enbart förlita sig på dubbelisolering är att endast ha EN barriär mellan liv och död. Lägg till en JFB så finns det två - om den fungerar. Sist, men inte minst, skyddsjorda. En koppartråd är bra många tusen gånger driftsäkrare än en JFB, och kommer inte med en TEST-knapp som sällan eller aldrig motioneras.
Är man säker nu då? Nej, självklart inte. Säkerhet måste byggas in från början. Om man avstår från elvärme i golvet och elektriska handdukstorkar i våtrummet har man effektivt byggt bort dödsfällorna.
Allt annat är lite som att låta barnen leka på motorvägen och sedan försöka skydda dem med skyltar och automatiska varningssystem.
Att enbart förlita sig på dubbelisolering är att endast ha EN barriär mellan liv och död. Lägg till en JFB så finns det två - om den fungerar. Sist, men inte minst, skyddsjorda. En koppartråd är bra många tusen gånger driftsäkrare än en JFB, och kommer inte med en TEST-knapp som sällan eller aldrig motioneras.
Är man säker nu då? Nej, självklart inte. Säkerhet måste byggas in från början. Om man avstår från elvärme i golvet och elektriska handdukstorkar i våtrummet har man effektivt byggt bort dödsfällorna.
Allt annat är lite som att låta barnen leka på motorvägen och sedan försöka skydda dem med skyltar och automatiska varningssystem.
Menar du allvar?! Jag som har båda i nybygget, även om handdukstorken iofs går att dra ur stickproppen på. Ska jag koppla bort golvvärmen? Har ingen annan värmekälla på öv (elektriska element i sovrummen förstås).mycke_nu skrev:Det finns gott om exempel på olyckor som skett pga att tekniska skyddssystem inte fungerat som avsett.
Elektrikern protesterade inte mot golvvärmen även om han knorrade lite över handdukstorken, eller rättare sagt att jag ville ha dubbeluttag för nämnda och ex hårtork.
Kjell G