24 417 läst ·
204 svar
24k läst
204 svar
Dödad i badrummet
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Så länge folk inte får böter, dvs risk att saker kostar pengar, så bryr de sig inte.
10 mA's låter vettigt och det borde vara krav på det vid nybyggnation.
Kan man liksom lägga xxx antal tusen på spots etc så borde det gå att få till ökad säkerhet i våtutrymmen och utomhus. i alla fall för att skydda barnen, av någon märklig anledning så reagerar folk mer på det än risken att låta barnen bli föräldralösa.
/Kent
10 mA's låter vettigt och det borde vara krav på det vid nybyggnation.
Kan man liksom lägga xxx antal tusen på spots etc så borde det gå att få till ökad säkerhet i våtutrymmen och utomhus. i alla fall för att skydda barnen, av någon märklig anledning så reagerar folk mer på det än risken att låta barnen bli föräldralösa.
/Kent
De som drar sig för att installera jordfelsbrytare tror jag oftast gör det med anledningen "Den kommer bara att strula.. Jag vill inte att den ska lösa ut i onödan" osv.. Tror inte att kostnaden är speciellt vanlig anledning att avstå jordfelsbrytare.
Kan tillägga att jag nyligen var och gjorde lite installationer hemma hos en som saknade jordfelsbrytare. Jag såg att han hade el-golvvärme i ett rum och sa till han att då MÅSTE man ha jordfelsbrytare, men han ville absolut INTE ha jordfelsbrytare... "Då kan ju maten i frysen förstöras!". Jag sa att vi måste iaf sätta en på gruppen där golvvärmen sitter. Efter lite mutter gick han med på att vi ska göra de efter helgerna..
Dom har två små barn dessutom.. Lite märkliga prioriteringar vissa har!
Kan tillägga att jag nyligen var och gjorde lite installationer hemma hos en som saknade jordfelsbrytare. Jag såg att han hade el-golvvärme i ett rum och sa till han att då MÅSTE man ha jordfelsbrytare, men han ville absolut INTE ha jordfelsbrytare... "Då kan ju maten i frysen förstöras!". Jag sa att vi måste iaf sätta en på gruppen där golvvärmen sitter. Efter lite mutter gick han med på att vi ska göra de efter helgerna..
Dom har två små barn dessutom.. Lite märkliga prioriteringar vissa har!
Redigerat:
Jag är lite sugen på att sätta en 10mA på alla vägguttag och taklampor.
Sen en 30mA för all annan el, inkl kyl/frys. Men spis, VP, kyl/frys, köksfläkt, diskmaskin, tvätt/torktumlare osv får alltså sitta på samma 30mA. För jag misstänker att den sammanlagda krypströmmen för dessa apparater kan överstiga 10mA.
Slutligen en 30mA för all utomhusel, ev en personskyddsautomat här.
Än så länge bara lösa funderingar, men 10mA på alla vägguttag (= på vägguttagen ansluten utrustning) tycker jag känns helt rätt. Kan inte vara fel att öka överlevnadsmarginalen vid fel på den utrustning man dagligen komer i kontakt med.
Sen en 30mA för all annan el, inkl kyl/frys. Men spis, VP, kyl/frys, köksfläkt, diskmaskin, tvätt/torktumlare osv får alltså sitta på samma 30mA. För jag misstänker att den sammanlagda krypströmmen för dessa apparater kan överstiga 10mA.
Slutligen en 30mA för all utomhusel, ev en personskyddsautomat här.
Än så länge bara lösa funderingar, men 10mA på alla vägguttag (= på vägguttagen ansluten utrustning) tycker jag känns helt rätt. Kan inte vara fel att öka överlevnadsmarginalen vid fel på den utrustning man dagligen komer i kontakt med.
Har läst på det här forumet under en längre tid och de som skriver mer frekvent här påpekar alltid hur farligt det är med el.
Att man skall lägga de små pengarna det handlar om på att installera en jordfelsbrytare.
Jag har jordfelsbrytare men jag har aldrig hört någon som skadats av el eller omkommit bortsett från den här mannen.
Att det är farligt att få ström i sig det köper jag men risken att få en skadlig eller dödlig stöt måste väll vara mycket liten?!
Jag vet däremot 3 som omkommit i trafikolyckor och ett tiotal som skadats. Jag vet oxå att de allra flesta kör med sina däck tills dom är mer än "slut" för att skjuta på kostnaden.
Själv har jag en bil av årsmodell -06 utan ABS. (köpte den inte ny men visste inte att det ens fick säljas utan men så var det)
Vad jag vill komma till är att det kan vara farligt att pilla med elen själv och det är ofta svårt att se att en olycka kan komma men det är ju så oerhört mycket annat som är mycket farligare och mycket större risk att man drabbas av...
Jag vill inte leva i en värld där allt som är farligt skall förbjudas eller göras av någon annan...
Och 1000-2000 kr är mycket pengar att lägga på något som minimerar en risk som redan är mycket mycket liten...
Rätta mig om jag har fel...
Har någon statistik på hur många som skadas/omkommer per år?
HUR farligt är det egentligen?
Att man skall lägga de små pengarna det handlar om på att installera en jordfelsbrytare.
Jag har jordfelsbrytare men jag har aldrig hört någon som skadats av el eller omkommit bortsett från den här mannen.
Att det är farligt att få ström i sig det köper jag men risken att få en skadlig eller dödlig stöt måste väll vara mycket liten?!
Jag vet däremot 3 som omkommit i trafikolyckor och ett tiotal som skadats. Jag vet oxå att de allra flesta kör med sina däck tills dom är mer än "slut" för att skjuta på kostnaden.
Själv har jag en bil av årsmodell -06 utan ABS. (köpte den inte ny men visste inte att det ens fick säljas utan men så var det)
Vad jag vill komma till är att det kan vara farligt att pilla med elen själv och det är ofta svårt att se att en olycka kan komma men det är ju så oerhört mycket annat som är mycket farligare och mycket större risk att man drabbas av...
Jag vill inte leva i en värld där allt som är farligt skall förbjudas eller göras av någon annan...
Och 1000-2000 kr är mycket pengar att lägga på något som minimerar en risk som redan är mycket mycket liten...
Tycker du att det är dyrt med 2000kr för att nästan helt få bort risken att dö av strömgenomgång (eller bränna ner huset för den delen). Tror inte de finns nånting inom någon kategori som ger så mycket skydd / krona som installationen av jordfelsbrytare.lillePer skrev:Har läst på det här forumet under en längre tid och de som skriver mer frekvent här påpekar alltid hur farligt det är med el.
Du får väl just och pass 1 nytt däck för 2000? (Finns kanske billigare dock)
lillePer>Med tanke på hur en del bilar ser ut på besiktningarna så kan du kanske gissa hur det ser ut hemma hos en del? Om inte så kan jag säga att jag undrar mycket ibland...
Det värsta är att där det ser ut som värst dvs med trådar hängande löst och med lösa vägguttag och ungar som kryper så ses det som onödigt med jfb. Det där är månniskor som inte ens läser här utan helt enkelt inte ser faran, lika lite som de verkar förstå faran med att köra med blankslitna sommardäck på ren isgata.
/Kent som funderar på att byta hela bromssystemet på Audin i sommar bara för att det skall vara perfekt plus att det är lite kul med snygga bromsok
Och nej jag har inte behörighet från Audi för att göra detta *flinar*
Det värsta är att där det ser ut som värst dvs med trådar hängande löst och med lösa vägguttag och ungar som kryper så ses det som onödigt med jfb. Det där är månniskor som inte ens läser här utan helt enkelt inte ser faran, lika lite som de verkar förstå faran med att köra med blankslitna sommardäck på ren isgata.
/Kent som funderar på att byta hela bromssystemet på Audin i sommar bara för att det skall vara perfekt plus att det är lite kul med snygga bromsok
Och nej jag har inte behörighet från Audi för att göra detta *flinar*
Jag håller helt och fullt med dig, avseende risktagande och sånt.lillePer skrev:
Om man förfasas extremt av risken med el borde man aldrig komma nära en bil, än mindre sätta sig i den.
Men även om saker har en rätt liten risk brukar jag inte helt ogenerat utsätta mig för den om jag lätt kan undvika eller minska risken.
Så JFB i "mitt hus" ifrågasätter jag inte. Och med små barn i hushållet känns dessutom en 10mA motiverad, trots det högre priset.
Mikael_L: med en 10mA för alla vägguttag är risken för att JFB löser för "normala" läckströmmar inte pytteliten längre. Om man delar upp på ett par 10mA jordfelsbrytare är det mindre risk.
Jag har förstått att 10mA är vanligare i andra länder än i Sverige.
Jag har förstått att 10mA är vanligare i andra länder än i Sverige.